جوانسازی پوستمقالات

چند روز بعد از تزریق بوتاکس می‌توان آرایش کرد؟

در سال‌های اخیر تزریق بوتاکس بسیار رایج شده است و افراد زیادی برای رفع چین و چروک‌های پوست از آن بهره می‌برند. بوتاکس یک روش ساده و کاربردی است که می‌توان به کمک آن حالت چهره را تغییر داد و زیبایی آن را بیشتر کرد. استفاده از روش تزریق بوتاکس برای خانم‌ها و اقایان مقدور است به همین علت بهتر است که به عنوان فردی که ممکن است از این روش بهره ببرد اطلاعات جامعی را در مورد آن داشته باشید. سؤال‌های مهمی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند این است که آیا بعد از بوتاکس می‌توان آرایش کرد یا نه؟ آیا آرایش بعد از بوتاکس ایجاد عارضه می‌کند یا استفاده از کرم بعد از بوتاکس مقدور است؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات همراه ما باشید.

اینفوگرافی آرایش بعد از تزریق بوتاکس
اینفوگرافی آرایش بعد از تزریق بوتاکس

بوتاکس چیست و چه کاربردی دارد

بوتاکس در اصل یک روش غیر تهاجمی است که برای جوان‌سازی پوست در قسمت‌های مختلف از صورت و حتی به دلایل دیگری در بخش‌های مختلف بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اطراف چشم، پیشانی، خط اخم و قسمت‌های مختلف صورت چین و چروک‌ها بعد از سن خاصی ظاهر می‌شوند و همین امر سبب می‌شود تا افراد در پی رفع آنها باشند. سم بوتولینوم نوع A ماده خاصی است که برای از بین بردن چروک‌های صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سم در کنار عصب‌های خاصی از صورت تزریق می‌شود این اعصاب فلج شده و کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند. از این رو چروک صورت از بین می‌رود و پوست بر روی این عضلات تا مدتی استراحت می‌کنند.

چند روز بعد از بوتاکس می‌توان آرایش کرد؟

اگر این سؤال برای شما هم پیش می‌آید که چند روز بعد از بوتاکس می‌توان آرایش کرد؟ باید بیشتر به شرایط فیزیکی صورت خود بپردازید. ممکن است تزریق بوتاکس بین ۳ تا ۱۰ روز در افراد مختلف تأثیرگذاری داشته باشد. با توجه به توصیه پزشک، حداقل ۱۲ ساعت اول بهتر است که فرد از آرایش کردن خودداری کند. استفاده از کرم بعد از بوتاکس تا چندین ساعت کاملاً ممنوع است ولی به مرور اثرگذاری مواد آرایش روی تزریق بوتاکس کمتر می‌شود. هر چند بهتر است تا مدت زمان زیادی و حدود یک هفته از مواد آرایشی بر روی پوست خودداری کنید؛ اما می‌توان از یک روز پس از تزریق بوتاکس، آرایش روی صورت را با ملایمت انجام داد.

چند روز بعد از بوتاکس می‌توان آرایش کرد؟

مضرات آرایش بعد از بوتاکس

بوتاکس یکی از روش‌های پرطرفدار است که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. این روش در یک جلسه چند دقیقه‌ای و ساده می‌تواند به سرعت مورد استفاده قرار گیرد. به گونه‌ای که فرد پس از تزریق بوتاکس می‌تواند به خانه برگردد و به کارهای روزمره خود بپردازد. البته مراقبت‌های پس از تزریق بوتاکس نیز باید در نظر گرفته شود که توسط پزشک به بیمار ارائه می‌شود. با این حال ممکن است کبودی و یا قرمزی در ناحیه اطراف تزریق دیده شود و همین امر فرد را تشویق می‌کند تا از مواد آرایشی و یا پوشاننده سطح پوست استفاده کند.

حرکت ماده بوتاکس در صورت ماساژ ناحیه

نکته بسیار مهمی که در این مواقع باید در نظر داشته باشید این است که اثرگذاری ماده بوتاکس ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد و به هیچ عنوان محل تزریق بوتاکس را نباید دست‌کاری کنید. مواد آرایشی معمولاً به صورت مالش و یا فشار بر روی پوست اعمال می‌شوند و همین عامل می‌تواند سبب شود تا ماده بوتاکس در جای خود حرکت کرده و به دیگر بخش‌های صورت سرایت کند.

گاهی اوقات می‌بینیم که ناهماهنگی بین اعضای صورت به وجود می‌آید که دلیل آن تأثیر بوتاکس در قسمت‌های غیر از منطقه هدف خود است.

ایجاد حساسیت و خارش

از دیگر عوارض آرایش صورت بعد از بوتاکس، ایجاد حساسیت در قسمت تزریق بوتاکس است. ممکن است مواد آرایشی از آن به داخل پوست سرایت کند و همین امر نیز سبب ایجاد حساسیت شود. حساسیت هم سوزش و خارش را به دنبال دارد که باعث دست‌کاری بیشتر فرد در ناحیه تزریق بوتاکس می‌شود.

ایجاد عفونت با آرایش بعد از بوتاکس

عفونت داخلی نیز از دیگر عوارضی است که باید متوجه آن باشید. همان‌طور که گفته شد، منطقه ورود سوزن هنوز به درستی خوب نشده است و مواد آرایشی می‌توانند با آرایش صورت بعد از بوتاکس به داخل پوست نفوذ کنند.

مطالب بیشتر: عوارض تزریق بوتاکس

عفونت بعد از بوتاکس

بعد از بوتاکس چه کرمی استفاده کنیم؟

در پاسخ کسانی که می‌گویند بعد از بوتاکس چه کرمی استفاده کنیم؟ بهتر است تا چند روز اول فقط از کرم ضدآفتاب برای جلوگیری از تأثیر اشعه خورشید بر پوست استفاده کنید و استفاده از کرم‌های سنگین‌تر را به بعد موکول کنید. البته کرم ضدآفتاب را نیز باید با اعمال فشار خیلی کم و با ملایمت بر روی پوست قرار دهید. تا مواد بوتاکس در زیر پست جابه‌جا نشود.

همان‌طور که گفته شد بعد از حدود یک روز پس از انجام بوتاکس می‌توان آرایش کرد؛ ولی مواد آرایشی را در قسمت‌های خاصی از پوست که روی آن تزریق بوتاکس انجام گرفته است تا چند روز کمتر استفاده کنید. حتی روز اول اصلاً ماده آرایشی استفاده نکنید. بیشترین تأثیری که مواد آرایش روی پوست دارند در اثر کرم‌ها هستند که مستقیم به پوست اعمال می‌شوند. از این رو می‌توان از سایر مواد آرایشی بر روی لب، چشم و ابرو استفاده کرد در صورتی که تزریق بوتاکس نداشته باشند.

چند روز بعد از بوتاکس صورت میشه مو رنگ کرد؟

اگر موهای خود را یک روز بعد از بوتاکس رنگ کنید کاملاً بدون مشکل است. حتی اگر واکنش آلرژیک به رنگ ایجاد کنید، هیچ تاثیری بر درمان بوتاکس شما نخواهد داشت.

چه مدت بعد از بوتاکس می توانم ابروهایم را رنگ کنم؟

قبل از انجام هر گونه اپیلاسیون ابرو یا سایر روش های زیبایی مانند رنگ کردن ابرو بعد از بوتاکس، باید حداقل 24 ساعت پس از تزریق صبر کنید.

چند روز بعد از بوتاکس میشه اصلاح کرد؟

توصیه می‌شود تا 14 روز پس از بوتاکس صورت از هر نوع سایش صورت مانند اصلاح صورت، میکرودرم یا ماساژ خودداری کنید.

سولار بعد از بوتاکس اشکالی ندارد؟

آیا می توانم بعد از بوتاکس زیر آفتاب بروم؟ به طور خلاصه، بله، خوب است که پس از تزریق بوتاکس زیر نور خورشید باشید . فرمول های استفاده شده در نام های تجاری بوتاکس، دیسپورت و زئومین در عرض حدود 24 ساعت به طور کامل در محل اتصال عصبی عضلانی مربوطه جذب می شوند، به این معنی که بوتاکس به سرعت عمل می کند.

پس از تزریق بوتاکس، قرار گرفتن در معرض نور خورشید اشکالی ندارد و معمولاً فرد زیباجو می‌تواند با کمترین خطر در معرض نور خورشید قرار گیرد. با این حال، پزشکان استفاده کافی از ضد آفتاب قوی را توصیه می کنند تا اطمینان حاصل شود که پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می شود.

آیا می توانم روز بعد از بوتاکس از ضد آفتاب استفاده کنم؟

شما می توانید به استفاده از محصولات مراقبت از پوست قبل و حتی بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس ادامه دهید. بوتاکس در روال مراقبت از پوست شما اختلالی ایجاد نمی کند.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تا 4 ساعت بعد از بوتاکس خودداری کنید. پزشک شما شما همچنین ممکن است به شما توصیه کند از دوش و حمام آب گرم و همچنین سونا خودداری کنید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

یک نظر

  1. من 5 روز بعد از بوتاکس موهامو رنگ کردم کمی حساسیت نشون داد اما خداروشکر رفع شد و مشکل جدی پیش نیومد
    الان اتفاقی مطلب شما رو خوندم نباید آرایش کرد و …مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *