جراحی بینیمقالات

بایدها و نبایدهای اصلاح صورت بعد از عمل بینی (بند انداختن، شیو و…)

امروزه تمامی کسانی که قصد انجام جراحی زیبایی بینی را دارند می‌دانند که باید مراقبت‌های قبل و بعد از انجام عمل را به‌خوبی انجام دهند و در رعایت آنها سهل انگاری نکنند. این امور بسیار ضروری شامل مراقبت‌های بعد از عمل مثل رعایت زمان اصلاح بعد از عمل بینی است.

به همین علت دستورالعمل‌هایی به‌صورت طبقه‌بندی شده برای شما بیان می‌کنیم تا با انجام آن دچار عوارض و مشکلات بعد از عمل نشوید. البته پیش از آن به این نکته توجه کنید که استفاده از چسب بینی بعد از جراحی بسیار حائز اهمیت است. عمل بینی یک از جراحی‌های بسیار حساس محسوب می‌شود که باید حتماً تحت‌نظر پزشک متخصص صورت گیرد زیرا نتیجه آن برای افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با وجود تمامی این حساسیت‌ها بخش بزرگی از روند بهبودی بعد از عمل بر عهده خود فرد است که باید با آگاهی داشتن از عوارض بعد از عمل و دستور العمل­های مراقبتی نسبت به کاهش عوارض و بهبودی سریع‌تر اقدام کند. به همین دلیل مراقبت‌های بعد از عمل بینی توسط جراح متخصص شما بیان می‌شود که باید آنها را در دوران نقاهت رعایت کنید تا نتیجه بهتری از عمل خود ببینید.

مطالب بیشتر: مسواک بعد از عمل بینی

بهترین زمان برای اصلاح بعد از عمل بینی

همان‌طور که گفته شد دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های بعد از عمل بینی تحت شرایط ویژه انجام می‌گیرد و اینکه چند روز بعد از عمل بینی می‌توانید اصلاح صورت را انجام بدهید جزو همین دستورالعمل‌ها و شرایط خاص است. فاکتورهای مختلفی برای تعیین زمان آرایش اصلاح بعد از عمل بینی مورد بررسی قرار می‌گیرد که از جمله این پارامترها می‌توان به نوع عمل جراحی و میزان تغییر بافت بینی اشاره کرد.

عمل‌ بینی به روش باز و بسته انجام می‌گیرد که در روش بسته میزان برش و بخیه‌های بافت بینی کمتر است؛ بنابراین کسانی که عمل بینی‌شان به روش بسته انجام می‌گیرد سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند و فرد می‌تواند برای انجام اصلاح و آرایش صورت خود زودتر اقدام کند.

مطالب بیشتر: رانندگی بعد از عمل بینی

زمان اصلاح بعد از عمل بینی

در دوران بعد از جراحی بینی، شما باید از واردکردن هرگونه فشار روی بافت بینی خود دوری کنید در نتیجه انجام اصلاح و آرایش صورت پس از جراحی بینی به‌خصوص در ناحیه پشت لب و اطراف بینی ممکن است به بافت‌های روی بینی فشار وارد کند. پزشکان توصیه می‌کنند که به مدت یک الی دو ماه بعد از عمل بینی از اصلاح صورت خود با استفاده از روش‌هایی که به بینی شما فشار وارد می‌کنند مثل وکس، بند و شمع اکیداً خودداری کنید.

بیشتر کسانی که صورت پرمویی دارند و نمی‌توانند مدت ‌زمان زیادی را بعد از عمل برای اصلاح صورت خود منتظر بمانند می‌توانند از روش‌های دیگری مثل تیغ و کرم موبر برای اصلاح صورت خود استفاده کنند. البته دقت کنید که استفاده از کرم موبر در صورتی امکان‌پذیر است که فرد به این کرم حساسیت نداشته و حداقل یک الی دو هفته از عمل بینی آن گذشته باشد.

از عوارضی که بعد از عمل بینی ممکن است برای تمامی کسانی که این جراحی را انجام می‌دهد پیش بیاید می‌توان به تورم، التهاب، کبودی و زخم اشاره کرد که برای بهبودی هرچه سریع‌تر و برگشتن به حالت عادی اشخاص باید تا جایی که می‌توانند استفاده از هرگونه لوازم آرایشی را به تعویق بیندازند.

دقت کنید که اگر بلافاصله بعد از عمل بینی روی صورتتان آرایش کنید ممکن است منافذ پوستتان بسته شود و اکسیژن‌رسانی به آن کاهش پیدا کند و در نتیجه منجر به تعویق افتادن بهبودی زخم‌های شما بعد از عمل می‌شود. از نکات دیگری که باید بعد از عمل بینی به آن توجه کنید این است که افراد تا یک هفته بعد از عمل به هیچ عنوان نباید استحمام کنند و صورت خودشان را به طور کامل بشویند و باید حداقل به مدت ۷ روز از انجام هرگونه آرایش پرهیز کرده و روی اجزای صورت و بینی خود فشار ایجاد نکنند.

آیا می توانم سبیل خود را بلافاصله بعد از جراحی بینی بتراشم؟

زمان اصلاح ریش بعد از عمل بینی پرتکرارترین سوال زیباجویان کلینیک دکتر شیرنگی است. بعد از یک هفته می‌توانید ریش خود را با توصیه پزشک اصلاح کنید. اما بهتر است حداقل شش هفته صبر کنید تا بعد از جراحی بینی تصمیم بگیرید که اصلاح کنید.

نکته: حتماً روز قبل از عمل بینی ریش و سبیل خود را اصلاح کنید و سر و صورت خود را شست و شو دهید.

برای اصلاح موی بینی بعد از عمل بینی با موزن برقی، جراحان توصیه می‌کنند 3 تا 6 ماه صبر کنید. اما می‌توانید از موچین و یا قیچی مخصوص این کار، بعد از گذشت دوماه دوره نقاهت جراحی بینی، اقدام به اصلاح موهای داخلی بینی خود کنید.

مطالب بیشتر: علت سیاه شدن بعد از عمل بینی

پاک‌سازی پوست بعد از عمل بینی

بسیاری از کسانی که می‌خواهند در مورد زمان اصلاح بعد از عمل بینی اطلاعات کسب کنند با چالش پاک‌سازی پوست در دوران نقاهت بعد از عمل بینی هم مواجه هستند. متخصصان و جراحان بینی توصیه می‌کنند که افراد بعد از انجام عمل از شوینده‌های ملایم و بدون بو استفاده کنند. در نتیجه در طی انجام فرایند پاک‌سازی پوست نباید از این مواد استفاده شود و بعد از اتمام دوران نقاهت افراد می‌توانند برای پاک‌سازی پوست خودشان اقدام کنند. همچنین باید بدانید که پوست بعد از جراحی بینی به‌راحتی تحریک و دچار التهاب و قرمزی می‌شود در نتیجه پاک‌سازی پوست قبل از تمام شدن دوران نقاهت شما باعث می‌شود تا التهاب، کبودی و قرمزی پوست بیشتر شود و روند بهبودی پوستتان به تأخیر بیفتد.

پاک‌سازی پوست بعد از عمل بینی

شما می‌توانید از شوینده‌ها و صابون‌های ملایم که مخصوص پوست تولید شده‌اند پنج تا هفت روز بعد از انجام جراحی استفاده کنید. جالب است بدانید علت اینکه پزشکان توصیه می‌کنند از مواد شوینده بدون بو استفاده کنید این است که مواد معطر باعث افزایش مخاط بینی و گرفتگی راه‌های تنفسی می‌شود در نتیجه کسانی که به این مواد آلرژی دارند باید بیشتر از سایر افراد این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. توجه کنید که در دوران نقاهت باید از استفاده از هرگونه عطر و ادکلن خودداری کنید تا ترشح و مخاط بینی شما افزایش پیدا نکند.

محافظت از پوست بعد از عمل بینی

تا اینجای مطلب نکات و دستورالعمل‌ها برای پاک‌سازی و اصلاح بعد از عمل بینی گفته شد اما در ادامه می‌خواهیم به نکات تکمیلی در مورد محافظت از پوست بعد از عمل بینی اشاره کنیم. باید بدانید که پوست بدن بعد از انجام یک عمل جراحی در برابر اشعه‌های نور خورشید حساس‌تر می‌شود برای همین محافظت از آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. افرادی که جراحی رینوپلاستی انجام می‌دهند نباید به هیچ عنوان بعد از آن بدون استفاده از ضدآفتاب و بدون توجه به نور خورشید بیرون از خانه رفته و پوست خودشان را در معرض آن قرار دهند زیرا ممکن است دچار عوارضی مثل آفتاب‌سوختگی شدید، قرمزی و التهاب بسیار زیاد پوست شوند. همان‌طور که پیش از این هم تأکید کردیم، التهاب بیشتر پوست شما باعث می‌شود تا روند بهبودی بعد از عمل به تأخیر بیفتد. دستورالعمل‌هایی که باید بعد از عمل بینی در مورد محافظت از پوست در برابر نور خورشید انجام دهید شامل موارد زیر می‌شود.

  1. افراد باید با نقاب و کلاه از خانه بیرون بروند تا در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند.
  2. قبل از بیرون رفتن از خانه از ضدآفتاب با اس پی اف ۳۰ یا ۴۰ استفاده کنند.
  3. از ضدآفتاب‌های روغنی با اس پی اف بالای ۴۰ استفاده نکنند زیرا ممکن است که منافذ پوست آنها بسته شده و التهاب پوست بیشتر شده و حتی باعث ایجاد جوش روی صورت شود.
  4. افراد بعد از عمل در هنگام استفاده از ضدآفتاب باید آن را به‌آرامی روی صورت پخش کنند.

مطالب بیشتر: حمام بعد از عمل بینی

آرایش بعد از عمل بینی؛ نکات مهم در این باره

پیش از این هم در مورد تعیین زمان آرایش کردن پوست بعد از عمل بینی صحبت شد اما در این قسمت می‌خواهیم مانند مطلب زمان اصلاح بعد از عمل بینی نکات تکمیلی را در مورد این موضوع بیان کنیم. همان‌طور که گفته شد طول دوره‌ای که باید برای آرایش کردن پوست برای آن صبر کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل نوع عمل بینی شما است زیرا این جراحی به دو روش باز و بسته انجام می‌گیرد.

در روش بسته جراح برش‌هایی در داخل بینی شما ایجاد می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا زخم‌های بیرونی ایجاد نشود و تورم و دوره بهبودی شما کوتاه‌تر است. اگر عمل شما با استفاده از این روش انجام بگیرد ممکن است بتوانید پس از انجام جراحی بعد از گذشت چند روز آرایش کنید فقط باید به این نکته توجه کنید که روی بینی شما در این روش یک کست گذاشته می‌شود که باید منتظر بمانید تا آن خشک شود.

آرایش بعد از عمل بینی

اگر عمل رینوپلاستی شما به روش باز انجام بگیرد دوره نقاهت شما بیشتر از حد معمول طول می‌کشد و برخی از جراحان توصیه می‌کنند که تا دو ماه برای انجام آرایش و اصلاح بعد از عمل بینی صبر کنید. همچنین برخی از متخصصین پیشنهاد می‌کنند که بعد از انجام عمل بینی به این روش بعد از کشیدن بخیه‌ها آرایش صورتتان را انجام دهید اما باید دقت کنید که مواد آرایشی به هیچ عنوان روی جای جراحی شما قرار نگیرد.

از دیگر نکاتی که باید برای آرایش بعد از عمل بینی به آن دقت کنید این است که با وجود تمامی دستورالعمل‌هایی که تا الان گفته شد آرایش کردن شما تحت مراقبت و شرایط ویژه باید انجام بگیرد زیرا هنوز هم بعد از جراحی پوست حساس‌تر شده و تمیزی وسایل و لوازمی که روی پوستتان از آن استفاده می‌کنید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین شما باید تمام وسایل و لوازمی که روی پوستتان از آن استفاده می‌کنید تمیز باشد و پوست هم قبل از استفاده از هرگونه مواد آرایشی کاملاً پاک کنید. همچنین دقت کنید که در زمان استفاده از لوازم‌آرایش روی صورت مراقب باشید و به‌آرامی آنها را بر روی پوستتان استفاده کنید.

نکته بعدی این است که هیچ‌گونه فشاری نباید با استفاده از لوازم به‌صورت شما وارد شود زیرا زخم‌های پوست حساس هستند و واردشدن آسیب به آنها، باعث می‌شود تا دوره درمان طولانی تر شود. برای آرایش صورت بعد از عمل بینی باید از لوازمی استفاده کنید که منافذ پوست شما را نبندد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که شما روی محل جراحی آرایش نکنید زیرا ممکن است مواد آرایشی جای برش‌ها را تحریک کند و در نتیجه منجر به عفونت شود.

در آخر باید بگوییم که پس از عمل بینی از مواد آرایشی غیر چرب و ملایم استفاده کنید و در هنگام اصلاح بعد از عمل بینی از فشار روی آن به‌شدت پرهیز کنید. شاید به نظر برسد که رنگ کردن مو بعد از عمل بینی شرایط و نکات خاصی نداشته باشد اما باید ذکر کنیم که رنگ‌ها جز مواد معطر به‌حساب می‌آیند و ممکن است ترشحات بینی شما را افزایش دهند در نتیجه پیشنهاد می‌کنید تا یک ماه بعد از عمل بینی از انجام فرایند رنگ کردن مو به‌شدت خودداری کنید.

کلام آخر درباره نحوه اصلاح و آرایش بعد از عمل بینی

طبیعتا پزشکان و جراحان متقاضیان صبوری که تمام تلاش خود را می‌کنند تا دوره نقاهت‌شان با موفقیت و صبوری سپری شود را بیشتر دوست می‌دارند چرا که نتیجه جراحی‌شان در این افراد به خوبی ثمر می‌دهد.

شما عزیزان زیباجو نیز بهتر است به جای بند انداختن به صورت خود یا استفاده از موم و وکس حداکثر به مدت یکماه صورت خود را شیو کنید و ترجیحا به مدت حداقل یک هفته پس از رینوپلاستی از استفاده از هر گونه مواد آرایشی خودداری کرده و پس از این مدت نیز بهتر است از مواد آرایشی که کمتر چرب باشند استفاده کنید تا به امید خدا بدون هیچ نوع عوارض جانبی این دوران حساس را سپری کنید.

شما با رعایت تمامی نکاتی که تا به اینجا گفته شد می‌توانید روند بهبودی خود را به‌خوبی طی کنید و با انجام و رعایت تمامی این موارد به امور شخصی خود مثل اصلاح بعد از عمل بینی به‌راحتی بپردازید.

اما برای اینکه شما روند بهبودی خوبی داشته باشید و نتیجه مطلوب را از عمل بگیرید باید در انتخاب جراح بینی هم بسیار دقت کنید زیرا تعیین بسیاری از این موارد مثل زمان اصلاح بعد از عمل بینی هم توسط تخصصی که پزشک جراح شما دارد انجام می‌شود و با نتیجه نهایی ارتباط مستقیم دارد.

برای اینکه بتوانید جراح بینی خوب را تشخیص بدهید باید توجه کنید که یک جراحی بینی از صفات زیادی مثل صداقت و خوش‌رفتاری در پاسخگوی تمام سؤالات بیمار، دلگرمی دادن و جلب کردن اعتماد فرد با توضیحات تکمیلی، باتجربه بودن و تسلط به روش‌های مختلف برای عمل انواع بینی،  داشتن وجدان کاری  و در نظر نگرفتن منافع مالی، در اولویت قراردادن سلامت و رضایت بیمار، توجه به تنفس بیمار و فرم بینی آن، در جریان گذاشتن بیمار خود برای مراقبت‌ها و اقدامات قبل و بعد از جراحی، با خلاقیت و داشتن آگاهی در مورد علم زیبایی‌شناسی و ایجاد تناسب بین بینی و سایر اجزای صورت برخوردار است.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *