جراحی زیبایی شکممقالات

آیا بارداری بعد از ابدومینوپلاستی ممکن است؟

بارداری بعد از عمل ابدومینوپلاستی امکان پذیر است و مانعی ندارد. البته برای حصول نتیجه در ایده‌آل ترین شکل ممکن بهتر است جراحی شکم پس از آخرین بارداری صورت بگیرد. در صورتی که بارداری پس از جراحی شکم اتفاق بیفتد مشکل خاصی برای جنین و مادر ایجاد نخواهد شد اما ضرورت دارد توصیه های پزشک متخصص در این زمینه مورد توجه قرار گرفته و او در جریان ماجرای جراحی قبل از بارداری قرار بگیرد. در واقع با کاربرد این روش جراحی برای کاهش وزن و حذف چربی‌های اضافی شکم، آسیبی به ناحیه شکم و رحم وارد نمی‌شود و در نهایت ممنوعیتی برای بارداری وجود ندارد. حاملگی بعد از ابدومینوپلاستی تفاوتی با حاملگی معمولی نخواهد داشت و همه چیز در شرایط نرمال سپری می‌شود.

اینفوگرافی بارداری بعد از ابدومینوپلاستی
اینفوگرافی بارداری بعد از ابدومینوپلاستی

البته توصیه بسیاری از جراحان این است که بارداری بعد از عمل ابدومینوپلاستی صورت نگیرد و در صورتی که دیگر قصد بارداری ندارید این عمل را انجام دهید تا نتیجه مطلوب حاصل گردد و اثر این جراحی با صاف شدن شکم در طولانی مدت ادامه داشته باشد. از آنجایی که بارداری و زایمان در نتیجه عمل ابدومینوپلاستی تاثیرگذار است و بعد از زایمان شکم به حالت اولیه مانند قبل از عمل برمی‌گردد پیشنهاد بر موکول کردن ابدومینوپلاستی پس از بارداری است. سزارین بعد از ابدومینوپلاستی تفاوتی با تکرار سزارین ندارد اما اطلاع رسانی در این مورد که فرد قبل از بارداری تحت جراحی ابدومینوپلاستی قرار گرفته است قبل از انجام سزارین ضرورت دارد. البته برش سزارین برای افرادی که قبل از بارداری تحت عمل جراحی شکم قرار گرفته‌اند ممکن است به دلیل عدم مهارت متخصص زنان با ظاهر زیبایی همراه نباشد.

جهت کسب اطلاع از هزینه ابدومینوپلاستی می‌توانید با مشاورین بخش زیبایی کلینیک دکتر شیرنگی به شماره 09128490324 تماس حاصل فرمایید.

آیا بعد از جراحی زیبایی شکم می‌توان باردار شد؟

در پاسخ به این سوال که آیا بعد از عمل ابدومینوپلاستی می‌توان باردار شد باید گفت که در این امر ممانعتی وجود ندارد. دوره نقاهت در افرادی که ابدومینوپلاستی قبل از بارداری را انجام داده‌اند و افرادی که این عمل را انجام نداده‌اند متفاوت می‌باشد و با توجه به ویژگی‌های بدن هر فرد متغیر است. بنابراین بعد از جراحی شکم باید دوره نقاهت در مدت زمان مناسب طی شود و بدن استراحت کافی داشته باشد چرا که بارداری و مراقبت از کودک پس از بارداری برای خانم‌هایی که در مدت زمان کوتاهی پس از ابدومینوپلاستی زایمان کرده‌اند مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

ابدومینوپلاستی بعد از بارداری درصورتی که قصد باردرای مجدد ندارید و زمانی که دوران شیردهی نوزاد تمام شد، می‌توانید برای جراحی زیبایی شکم اقدام کنید.
عوارض انجام همزمان ابدومینوپلاستی با سزارین
  1. افزایش درد در ناحیه شکم
  2. افزایش خونریزی
  3. طولانی شدن دوره نقاهت
  4. احتمال بروز عوارض جدی بعد از عمل

تاثیر بارداری بر عمل ابدومینوپلاستی

تاثیر بارداری بر عمل ابدومینوپلاستی، با برگشت شکم به حالت اولیه مشاهده می‌گردد. فردی که جراحی شکم انجام داده و سپس باردار می‌شود، باید بیشتر از سایر افراد مراقب اندام خود باشد و رژیم غذایی مناسبی را رعایت کند. در نتیجه با انجام عمل ابدومینوپلاستی، عضلات شکم جمع شده و حذف پوست آویزان شکم، صورت خواهد گرفت. در زمان بارداری، این عضلات شکم و به تبع آن پوست شکم کشیده شده و تغییراتی در ظاهر آن به وجود می‌آید. البته ممکن است این تغییرات برای فردی که ابدومینوپلاستی انجام داده است کمتر از افراد دیگر مشاهده گردد.

اثرات بارداری بر نتایج ابدومینوپلاستی

عواقب بارداری بعد از ابدومینوپلاستی

برخی عواقب بارداری بعد از ابدومینوپلاستی، به صورت عدم بازگشت فرم شکم به حالت اولیه خود مشاهده می‌شود که در این  صورت ممکن است نیاز به تکرار عمل جراحی شکم پس از بهبودی باشد. در واقع بارداری بعد از ابدومینوپلاستی سبب کشش عضلات شکم شده و در نهایت افزایش وزن را به دنبال دارد که همین امر از اثرات منفی در این مورد قلمداد می‌گردد.

چند وقت بعد از ابدومینوپلاستی بارداری ممکن است؟

به طور کلی توصیه پزشکان بر این است که 6 ماه تا یک سال پس از انجام ابدومینوپلاستی، بارداری صورت نگیرد. در این زمان بدن فرصت دارد تا بهبودی حاصل کرده و به سلامت کامل برسد. با طی کردن زمان مشخص و حذف اثر داروهایی که پس از جراحی تجویز و مصرف شده‌اند، بدن فرصت دارد تا آمادگی کافی برای یک بارداری سالم کسب نماید. اگر به هر دلیل زودتر از زمان مشخص شده بارداری صورت گیرد، ممکن است روند بهبودی به تاخیر افتاده و دوره نقاهت در مدت زمان طولانی‌تری حاصل گردد.

چند وقت بعد از ابدومینوپلاستی می توان باردار شد؟

انجام مجدد ابدو بعد از بارداری ممکن است؟

یکی از دغدغه های مهم بسیاری از خانم‌ها پس از زایمان، افتادگی و شل شدن عضلات شکم است. به این دلیل با استفاده از عمل ابدومینوپلاستی می‌توان از شر چربی‌های اضافی در این ناحیه خلاص شد و شکمی صاف را رقم زد. بعد از عمل سزارین، انجام جراحی شکم امکان‌پذیر است و با استفاده از برش ایجاد شده در مسیر خط سزارین، پوست شکم بلند می‌شود تا عضلات این ناحیه بازسازی گردند. توصیه می‌شود برای حصول نتیجه بهتر با کمترین عوارض ممکن، انجام عمل ابدومینوپلاستی حداقل به 6 ماه پس از سزارین موکول شود. در این صورت با گذشت مدت زمان مناسب، در صورتی که تمایل به بارداری مجدد وجود نداشته باشد فرد به وزن متعادل خواهد رسید.

در واقع این روش، جراحی تهاجمی بوده و برای جمع کردن پوست شکم و از بین بردن افتادگی در این ناحیه مورد توجه قرار می‌گیرد. جراحی ابدوینوپلاستی باید تحت نظر یک جراح باتجربه باشد تا فرد دچار عوارض ناخواسته نشود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تر در زمینه جراحی به روش ابدومینوپالاستی می‌توانید به کلینیک دکتر شیرنگی مراجعه کرده و هر گونه ابهام یا سوالی که در این زمینه دارید را با دریافت مشاوره و راهنمایی کافی برطرف کنید.

مطالب بیشتر: لیپولیز چیست؟

انجام همزمان ابدومینوپلاستی و سزارین ممکن است؟

جالب است بدانید برخی از خانم‌های باردار زمانی که به متخصص مراجعه می‌کنند، اصرار دارند زایمان آن‌ها به صورت سزارین انجام شود تا بتوانند همزمان ابدومینوپلاستی را نیز انجام دهند. در ذهن عمده افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، انجام همزمان ابدومینوپلاستی و سزارین بهترین راهکار است زیرا با یکبار جراحی،  هر دو عمل انجام خواهد شد. اما متخصصان چنین ‌ایده‌ای را به طور کامل رد می‌کنند زیرا انجام همزمان این دو عمل عواقب شدیدی را برای شما به همراه خواهد داشت:

  1. در صورتی که ابدومینوپلاستی و سزارین به صورت همزمان انجام شود شدت جراحات بر روی بدن بیشتر شده و چون ماد بعد از زایمان بدن ضعیف‌تری دارد، احتمال به خطر افتادن سلامتی و بروز عواقب جدی وجود خواهد داشت.
  2. بعد از سزارین، خانم‌ها درد شدیدی را حداقل به مدت یک تا دو هفته تجربه می‌کنند. در صورتی که همزمان با سزارین، جراحی زیبایی شکم نیز انجام گرفته باشد این درد دو چندان شده و شرایط برای مادرانی که قرار است از خود و نوزاد مراقبت کنند؛ اصلاً قابل تحمل نخواهد بود.
  3. با توجه به اینکه شدت جراحات در جراحی زیبایی شکم همزمان با سزارین بیشتر می‌شود، احتمال خونریزی در مادران بیشتر خواهد شد. این اتفاق منجر می‌گردد خانم‌ها دچار کم خونی شوند.
  4. یکی دیگر از دلایلی که پزشکان اصرار دارند ابدومینوپلاستی همزمان با سزارین انجام نشود این است که بعد از سزارین نیاز است چند ماه زمان بگذرد تا به اصطلاح ورم شکم خوابیده و فرم واقعی شکم نمایان شود. در این صورت متخصص متوجه خواهد شد چه اندازه می‌تواند پوست و عضلات اضافه را بردارد.

مطالب بیشتر: برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫2 نظرها

  1. من سه ماه و نیم هست ابدو کردم میخوام برای بارداری اقدام کنم اما می خواستم بدونم که تا چه مدت بعد از ابدو نباید باردار بشم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *