جراحی بینیمقالات

بهترین زمان بارداری بعد از عمل بینی – جراحی بینی در دوره شیردهی

یکی از دغدغه‌هایی که تمامی مادران دارند حاملگی بعد از عمل بینی یا پیش از آن و یا زمان مناسب بارداری بعد از جراحی بینی است. چون هم بارداری و هم رینوپلاستی هر دو جزء فرایندهای حساس و پراسترسی هستند که هر مادری می‌تواند با آن مواجه شود به همین دلیل توصیه می‌شود این دو فرایند مهم در فاصله نزدیک از هم قرار نگیرند. در این مقاله قصد داریم به پرسش‌هایی از قبیل خطرناک بودن یا نبودن جراحی بینی قبل، بعد و حین بارداری، اینکه چه مدت پس از رینوپلاستی می‌توان اقدام به بارداری کرد؟ آیا تغییرات حین بارداری در نتیجه نهایی عمل بینی تاثیر می‌گذارد و اینکه اثرات ورم بارداری بعد از عمل بینی چیست پاسخ دهیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اگر چنانچه بعد از جراحی بینی خود تصمیم به باردار شدن دارید، بهتر است حاملگی بعد از عمل بینی خود را در مدت زمان اندکی پس از رینوپلاستی قرار ندهید، اجازه دهید تا اثرات داروهای تجویزی پزشک پس از جراحی از بدنتان به طور کامل حذف شود سپس اقدام به بارداری نمایید.

هرچند بسیاری از جراحان ادعا می‌کنند که حاملگی بعد از عمل بینی در بهبودی بینی اختلالی ایجاد نمی‌کند و شما می‌توانید به محض قطع مصرف داروهای تجویز شده پس از جراحی بینی یا طبق توصیه پزشک متخصص زنان و زایمان باردار شوید، و برخی دیگر از جراحان ادعا می‌کنند که بارداری بعد از گذشت 4 تا 6 ماه از رینوپلاستی نباید روی نتیجه جراحی بینی تأثیر بگذارد.

در واقع بهتر است اینطور بگوییم که زمان مناسب بارداری بعد از جراحی بینی به روند بهبودی شخصی شما و داروهایی که مصرف می‌کنید بستگی دارد. جراحان رینوپلاستی معمولاً آنتی‌بیوتیک و داروی ضد درد تجویز می‌کنند که دو داروی قوی هستند که در هنگام تلاش برای باردار شدن نباید در سیستم بدن وجود داشته باشند. برای ایمنی بیشتر و بهتر، یک هفته دیگر پس از اتمام داروهای خود صبر کنید تا بتوانید برنامه‌ریزی بارداری خود را شروع کنید.

مطالب بیشتر: جراحی بینی گوشتی

آیا بارداری بعد از عمل بینی عوارضی دارد؟

قطعا نه! اینکه ترجیح داده می‌شود که خانم ها برای انجام جراحی پلاستیک و به ویژه رینوپلاستی تا بعد از زایمان منتظر بمانند به این معنا نیست پس از جراحی بینی نمی‌توانند باردار شوند. لازم به ذکر است که اثرات ورم بارداری بعد از عمل بینی در بدن شما کاملا طبیعی بوده و موقتی است. در دوران بارداری تغییراتی چون ورم صورت یا دست و پا بروز می‌کند که ناشی از تغییرات هورمونی و تجمع آب در ناحیه میان‌بافتی است. این تغییرات ناشی از بارداری است و صرفا به دلیل اینکه شما رینوپلاستی انجام داده‌اید رخ نمی‌دهد و پس از اتمام بارداری و بازگشت بدن به حالت نرمال و طبیعی این مشکل برطرف شده و بینی شما نیز به زمان قبل از بارداری تغییر خواهد کرد.

از طرفی برخی افراد گمان می‌کنند با انجام جراحی بینی مشکلاتی در تنفس افراد پدیدار می‌شود و این مشکل به ویژه در دوران بارداری پررنگ‌تر می‌گردد که بایستی تاکید کنیم درصورت انتخاب یک پزشک متبحر و کلینیک معتبر شما به هیچ عنوان با مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی در دوران بارداری مواجه نخواهید شد.

نمونه عمل بینی بعد از بارداری

چند وقت بعد از عمل بینی می توان باردار شد؟

شما می‌توانید چند ماه پس از زایمان جراحی زیبایی بینی انجام دهید مشروط بر اینکه از نظر جسمی و روحی برای یک عمل انتخابی آماده باشید. زمان مناسب بارداری بعد از جراحی بینی معمولا بسته به بدن فرد و فیزیولوژی آن متغیر است ولی نهایتا تا زمانی که ورم و کبودی‌های اطراف بینی وچشم برطرف شده باشند شما می‌توانید برای باردار شدن اقدام نمایید. ولی مسلما آگاهی دارید که زمان مناسب برای دیدن نتیجه نهایی رینوپلاستی 6 ماه تا یکسال پس از جراحی است.

چند روز بعد از عمل بینی می‌توان اصلاح کرد؟

در این میان ممکن است طی پروسه بارداری اثرات ورم بارداری بعد از عمل بینی به شما اجازه دیدن نتیجه نهایی رینوپلاستی را ندهد ولی نگران نباشید پس از زایمان و متولد شدن بچه که تمامی اثرات جانبی ناشی از بارداری برطرف می‌شود بینی شما به حالت نرمال پس از جراحی خواهد رسید. به طور متوسط پزشکان معتقدند که بهتر است حاملگی پس از عمل بینی به حداقل دو ماه تا حداکثر یکسال پس از جراحی بینی موکول شود.

چند وقت بعد از عمل بینی می توان باردار شد

عمل بینی قبل از بارداری

اگر چنانچه تمایل به انجام جراحی بینی قبل از بارداری دارید بهتر است بدانید که این پروسه تدریجی بوده و برای دریافت نتیجه دلخواه و مطلوب شاید احتیاج به زمان زیادی داشته باشید و شاید حتی تا یکسال بعد از رینوپلاستی یا جراحی بینی اقدام به بارداری کار چندان مناسبی برای شما نباشد. در صورتی که فاصله زمانی مناسب بعد از عمل بینی برای بارداری را رعایت نمایید قطعا هیچ خطری شما را تهدید نکرده و نتیجه رینوپلاستی شما نیز تغییر نخواهد کرد. ولی بهتر است سعی کنید یکسال پس از عمل بینی اقدام به بارداری نمایید تا نتیجه نهایی جراحی شما نیز مشخص شود.

اطلاعات بیشتر: عمل بینی استخوانی

آیا بعد از عمل بینی می توان باردار شد؟

بله، قطعا اقدام به بارداری پس از عمل بینی امکانپذیر است. تنها نکته‌ی مورد مطرح این است که شما بایستی یک فاصله زمانی استاندارد بین عمل بینی و اقدام به بارداری خود ایجاد کنید. این فاصله زمانی از حداقل دو ماه آغاز شده و حداکثر یکسال است. در طی دو ماه اول زخم‌ها بهبود یافته، ساختار بینی و غضروف‌ها نیز مستحکم شده‌اند ولی ممکن است ورم بینی به طور کامل نخوابیده و بینی فرم اصلی خود را نگرفته باشد. پس از یکسال چون تمامی اثرات جانبی و عوارض ناشی از رینوپلاستی به طور کامل برطرف شده است و حتی جراحی‌های تکمیلی برای حصول نتایج مطلوب نیز انجام شده است و شما شکل نهایی بینی خود را مشاهده کرده‌اید، بهترین زمان برای حاملگی بعد از عمل بینی است.

ولی در ماههای اول چون شما بایستی به منظور رفع عوارض جانبی عمل بینی داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک مصرف کنید به همین دلیل توصیه می‌شود بین عمل بینی و بارداری خود حداقل دو ماه فاصله دهید.

جراحی بینی در دوره شیردهی امکانپذیر است؟

بعد از شروع غذای کمکی نوزاد یعنی بعد از 6 ماه اول می‌توان در مورد جراحی بینی برنامه‌ریزی کرد. از طرفی از آنجائیکه داروهای مصرف شده در حین بیهوشی  و در حین جراحی باعث ایجاد تغییراتی در ساختار شیر مادر می‌شود. دقت داشته باشید که در این دوران، نوزادان هرگز نباید از شیر مادر تغذیه کنند. درست است که حتی همزمان با دوره شروع غذای کمکی، باز هم شیر مادر نباید قطع شود به همین منظور بهتر است تا زمانی که اثرات داروهای بیهوشی از بدن شما دفع شود با شیشه به نوزاد شیر دهید. پس قبل از جراحی تا حد امکان شیرخود را دوشیده و برای این دوران نگاه دارید.

عمل بینی در شیردهی

از طرفی مصرف برخی داروهای مسکن و نیز آنتی بیوتیک‌ها نیز پس از جراحی بینی به فرد تجویز می‌شوند تا بتوان جلوی عوارض جانبی را تا حدود زیادی گرفت، بنابراین، بیماران شیرده باید با پمپاژ و ذخیره شیر خود برای مدت زمانی که پزشک متخصص زنان و زایمان به آنها توصیه می‌کند، آماده باشند.

آیا بیهوشی عمل تاثیری روی شیردهی دارد؟

بله، همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم داروهای بیهوشی ساختار شیر مادر را در جهت منفی تغییر می‌دهند و ممکن است با انتقال آنها از طریق شیر مادر به کودک سلامتی کودک را به خطر بیاندازند. به همین دلیل توصیه می‌شود نزدیک‌ترین زمان جراحی بینی پس از زایمان را به حداقل 6 ماه بعد موکول نمایید تا بتوانید از غذاهای کمکی برای تغذیه کودک خود کمک بگیرید تا زمانی که اثرات داروی بیهوشی از بدنتان خارج شود.

عمل بینی در دوران بارداری امکانپذیر است؟

به طور کلی انجام هیچ گونه عمل جراحی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود زیرا خطر آسیب رساندن به جنین وجود دارد. در واقع انجام بیهوشی عمومی و هر نوع جراحی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود و اکثر جراحان معتقدند که جراحی زیبایی در دوران بارداری به دلیل انجام بیهوشی عمومی ممکن است سلامت کودک را به خطر بیاندازد ولی در صورت اصرار داشتن به جراحی بینی، این نظر پزشک متخصص زنان و زایمان و جراح پلاستیک شماست که تعیین میکند آیا شما کاندید خوبی برای جراحی پلاستیک هستید یا نه.

دكتر سيد سعيد شيرنگي، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با چندین سال تجربه در زمینه اعمال زیبایی است که شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر شیرینگی از مشاوره و راهنمایی‌های رایگان این کلینیک در زمینه عمل جراحی بینی استفاده نمایید و اطلاعات لازم در رابطه با قیمت انواع جراحی‌های بینی در کلینیک شیرنگی را جویا شوید.

مطالب بیشتر: هزینه عمل بینی

منبع
drsuleymantasdroakleysmithrhinoplastyfacetoronto

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

یک نظر

  1. من دوساله ااقدامم باردار نمیشم هزینه های بینی هم رو به افزایشه بلاخره تصمیم گرفتم بینی مو عمل کنم و 6 ماه دیگه برای بارداری اقدام کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *