جراحی بینی

برش در حین جراحی بینی در کجا ایجاد می شود؟ راهکار بهبود برش جراحی بینی

اکثر افراد تمایل دارند صورتی زیبا و بدون نقص داشته باشند. یکی از اعضای صورت هر فرد که در زیبایی ظاهری تاثیر بسزایی دارد، داشتن بینی زیبا و خوش‌فرم است. بسیاری از افراد به دلیل وحشت از فرآیند جراحی و ترس از اینکه زیر تیغ جراحی بروند بینی خود را عمل نمی‌کنند. امروزه با پیشرفت در زمینه علم پزشکی و روش‌های نوین پزشکی جهت فرم‌دهی به بینی دیگر جای نگرانی برای این دسته از افراد وجود ندارد.

عمل بینی به روش بسته یکی از این راه حل‌ها است. رینوپلاستی بینی به دو روش باز و بسته امکان‌پذیر است. برش‌های روش باز و بسته در رینوپلاستی به یکدیگر شباهت دارند با این تفاوت که در عمل جراحی رینوپلاستی با روش بسته برش‌های ایجاد شده به صورت داخلی و یا اندونزال انجام می‌شود. در واقع ایجاد برش‌ها در سطح خارجی بینی نیست و جراح مربوطه فقط در داخل لبه‌ هر سوراخ بینی برش کوچکی ایجاد خواهد کرد.

 

در رینوپلاستی با روش باز برش ایجاد شده در پایه کلوما می‌باشد که جداسازی حفره‌های بینی توسط یک دیوار باریک در بافت نرم انجام می‌شود. این کار دست جراح را برای برداشتن پوست بینی و مشاهده غضروف و استخوان بینی جهت فرم‌دهی مناسب باز می‌گذارد.

برش در جراحی بینی

در مقایسه بین روش باز و روش بسته رینوپلاستی باید گفت در روش بسته، جراح دید کاملی به غضروف و  استخوان بینی ندارد بنابراین این روش پیچیده‌تر است و پزشک برای انجام این روش و رسیدن به نتیجه مطلوب باید از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشد. به طور کلی در رابطه با نتیجه نهایی از عمل بینی در دو روش جراحی رینوپلاستی می‌توان گفت مهارت و خلاقیت پزشک نقش مهمی در فرآیند موفقیت جراحی دارد و اینکه چه نوع روشی برای فرم بینی بیمار مناسب است به نظر پزشک معالج بستگی دارد. در صورتی که پزشک مربوطه در زمینه جراحی رینوپلاستی تخصص و دانش کافی داشته باشد نتیجه عمل بینی برای بیمار رضایت‌بخش خواهد بود و تا میزان زیادی می‌تواند انتظارات او را برآورده کند.

مقایسه رینوپلاستی به صورت باز و بسته

در رابطه با مقایسه بین جراحی بینی رینوپلاستی به روش بسته و روش باز باید گفت هر دو روش تغییرات زیادی را در فرم بینی ایجاد می‌کنند. اما روش بسته رینوپلاستی نیاز به زمان کمتری دارد و هیچ برش و زخم خارجی بر روی بینی باقی نمی‌ماند. همچنین در روش بسته در قسمت پوست نوک بینی گردش خون بیشتری در جریان است اما نیاز به مهارت بیشتری دارد و در موارد اصلاحی محدودیت بیشتری ایجاد می‌کند. همچنین در حالت طبیعی در روش بسته به دلیل اینکه پوست داخل بینی جهت دسترسی پزشک کشیده می‌شود موجب تحریک غضروف بینی شده و نمی‌توان وضعیت طبیعی بینی را مشاهده کرد.

جراحی باز بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که علاوه بر اینکه نیاز است نوک بینی به سمت بالا کشیده شود، باید غضروف بینی نیز صاف شود و قوس بینی کاهش پیدا کند. همچنین برای تغییرات فرم بینی گوشتی و مواردی که نیاز به گرافت‌گذاری در بینی باشد، روش باز مورد توجه پزشک قرار می‌گیرد. بنابراین انتخاب روش مناسب برای هر بیمار متفاوت است و پس از مشاوره با جراح در نهایت پزشک است که با توجه به وضعیت کلی بیمار و فرم بینی وی تشخیص می‌دهد بهترین روش رینوپلاستی برای فرد مراجعه کننده کدام است.

چگونه بفهمم بخیه‌هام رو به بهبود است؟

مراقبت‌های پس از عمل جراحی رینوپلاستی در مدت زمان بهبود بخیه‌ها تاثیر زیادی خواهد داشت. بنابراین پس از عمل جراحی لازم است بیمار در دوران نقاهت به منظور مرطوب کردن هوا از دستگاه بخور استفاده کند. همچنین برای پاک کردن بینی بهتر است از دستمال پارچه‌ای استفاده شود و جهت جذب بخیه‌های داخل بینی استفاده از پماد آنتی‌بیوتیک و پراکسید هیدروژن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

عدم مصرف الکل و سیگار از دیگر مواردی است که در روند بهبود جای بخیه بسیار تاثیرگذار است. زیرا مصرف الکل موجب ایجاد ورم و خونریزی بینی شده و در این صورت بهبود وضعیت کلی بیمار را دچار مشکل می‌کند. بنابراین لازم است بیمار در مدت زمان توصیه شده توسط پزشک از مصرف آنها خودداری کند.

به طور کلی از جمله دغدغه‌های افرادی که قصد دارند شکل بینی خود را تغییر دهند این است که اجتناب از انجام چه کارهایی موجب بهبود سریع بخیه‌ها و بهبود حال عمومی آنها بعد از عمل جراحی خواهد بود. در این رابطه باید گفت تمام عمل‌های جراحی در دنیا بر روی قسمت جراحی شده جای زخم و بخیه باقی می‌گذارند که جراحی رینوپلاستی نیز از این قاعده مستثنی نیست و این امر یکی از موضوعات نگران‌کننده افراد جهت باقی ‌ماندن جای بخیه بعد از جراحی رینوپلاستی می‌باشد. به طور طبیعی هنگامی که زخم عمیقی وارد بدن شود به طور طبیعی بدن برای بهبود زخم و یا آسیب شروع به ایجاد بافت جدید می‌کند که بدین ترتیب موجب جوش خوردن دو طرف پوست می‌شود. زمانی که بخیه‌های جذبی داخل بینی در روش بسته رینوپلاستی جذب می‌شوند، گره‌های نخ بخیه از آنها جدا می‌شود و متوجه می‌شوید که بخیه‌ها رو به بهبود است.

در روش باز رینوپلاستی در صورتی که تمام نکات و مراقبت‌های بعد از عمل جراحی را رعایت کرده باشید راس موعد مقرر پوست بینی در قسمت برش‌خورده جوش می‌خورد و هیچ‌ گونه اثری از عفونت و یا خونریزی در این قسمت دیده نمی‌شود. در این صورت است که می‌توانید در زمانی که پزشک تعیین کرده است برای کشیدن بخیه به مطب مراجعه کنید.

به طور کلی به منظور ترمیم برش‌های بیرونی از بخیه‌های غیرجذبی استفاده می‌شود. زیرا این نوع بخیه‌ها موجب بهبودی سریع‌تر جای زخم می‌شوند و نسبت به بخیه‌های جذبی، جای اسکار باقی مانده از آنها کمتر است. انتخاب جراح  ماهر در پیشگیری از ایجاد اسکار و یا جای زخم تاثیر زیادی دارد زیرا نوع بخیه‌ای که جراح برای عمل جراحی بینی استفاده می‌کند و نوع تکنیک وی در روند بهبود جای بخیه و حال عمومی بیمار به طور مستقیم تاثیر می‌گذارد.

بخیه چقدر در بینی باقی خواهد ماند؟

به منظور ترمیم برش‌های روی بینی و برش‌های داخلی که بر اثر عمل جراحی رینوپلاستی انجام می‌شود با استفاده از نخ‌های قابل جذب و یا نخ‌های غیرقابل جذب، قسمت‌های برش خورده را بخیه می‌کنند. در روش بسته از نخ قابل جذب برای ترمیم برش‌های ایجاد شده در داخل بینی استفاده می‌شود و در روش باز که برش ایجاد شده بر روی پوست بینی است از نخ غیرقابل جذب استفاده می‌شود. این موضوع که تا چه زمانی بخیه در بینی باقی می‌ماند به نوع روش جراحی رینوپلاستی و نوع نخ بخیه بستگی دارد.

در واقع در صورتی که پزشک معالج روش بسته را برای جراحی بینی مناسب بداند در این صورت برای جذب بخیه مدت زمان 3 الی 4 هفته زمان نیاز است و این نوع بخیه‌ها همان‌طور که از نامش پیداست قابل جذب بوده و نیاز نیست که آنها را بکشید. در این مدت به منظور پیشگیری از رشد میکروب‌ها و ایجاد عفونت داخل بینی لازم است برای شست‌و‌شوی روزانه بینی از سرم شست‌و‌شو استفاده کنید.

اما در صورتی که پزشک روش باز را برای جراحی بینی در نظر بگیرد لازم است بیمار پس از گذشت مدت زمان 5 الی 7 روز برای کشیدن بخیه به مطب پزشک مربوطه مراجعه کند. گاهی اوقات در روش رینوپلاستی باز ممکن است قبل از زمان تعیین شده برای کشیدن بخیه‌ها، در نزدیکی بخیه‌ها خونریزی مداوم، عفونت و مشکلاتی از این قبیل دیده شود که در این صورت لازم است بیمار هرچه زودتر به مطب پزشک مراجعه کند. استفاده از کرم‌ها و پمادهای ترمیم کننده برای از بین بردن جای بخیه تاثیر زیادی دارد. بنابراین پس از کشیدن بخیه و با مشورت پزشک می‌توانید از این محصولات جهت رفع کامل جای زخم استفاده کنید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *