جراحی زیبایی صورتمقالات

تزریق بوتاکس بعد از عمل بینی

مدرن ترین متد های روز با تمرکز بر جوانسازی و حفظ زیبایی پوست، دائما رو به رشد و ارتقاست، تزریق بوتاکس به عنوان راهی مؤثر در مهار افتادگی و چروک‌های پوستی، سال‌هاست مورد استقبال مردم واقع شده. از مهم‌ترین نگرانی‌های افرادی که به تازگی از طریق جراحی بینی به اصلاح ساختار و فرم بینی پرداخته‌اند، زمان مناسب برای بوتاکس پس از جراحی بینی است. این که در چه فاصله زمانی پس از جراحی می‌توان به تزریق بوتاکس پس از عمل بینی پرداخت، پرسشی است که بار ها با آن مواجه شده ایم. آنچه در ادامه بدان پرداخته ایم پاسخ به این سؤال است. با ما همراه باشید.

دانستنی‌ها درخصوص تزریق بوتاکس بعد از عمل بینی

بوتاکس در بین بسیاری از افرادی که موفق به جراحی زیبایی بینی شده‌اند ب‌صورت دوره ای دیده می‌شود. بوتاکس به‌عنوان یک سم در حذف افتادگی ماهیچه‌های صورت و مقابله با شل شدن بیش از حد برخی عضلات کاربرد دارد تا جایی که مانع از عمیق شدن بیش از حد خطوط اخم یا لبخند می‌شود. با توجه به این که جراحی بینی و تزریق بوتاکس هر دو چهره و قسمت میانی صورت را نشانه میگیرند و بر زیباسازی فرم صورت تمرکز دارند، بنابراین نگرانی از تداخل این دو عمل و کاهش موفقیت عمل بینی یا حتی بی‌نتیجه ماندن تزریق بوتاکس، یک نگرانی معمول و روتین است.

هدف از تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس تنها به زیباسازی پوست محدود نمی‌شود، استفاده از بوتاکس در رفع افتادگی بینی دیگر کاربرد جدید آن است که شدیدا مورد استقبال واقع شده بطوریکه بسیاری از افراد پس از جراحی بینی، متقاضی تزریق بوتاکس می‌شوند. از تأثیرات تزریق بوتاکس پس از عمل بینی، بالا کشیده شدن نوک بینی است. در جراحی بینی‌های گوشتی، عموما افتادگی نوک بینی اتفاق می‌افتد، شخص بویژه هنگام خندیدن، متوجه افتادگی نوک بینی می‌شود،  تزریق بوتاکس راهی است که در راستای جمع کردن نوک بینی‌های افتاده صورت می‌گیرد و به‌عنوان یک راه تکمیلی، فرآیند زیباسازی را تکمیل و نهایی می‌سازد.

در این روش، که بسیار ظریف و دقیق است، پزشک به تزریق بوتاکس در قاعده کلوما بینی می‌پردازد تا با بالا رفتن بینی، انحنا و قوس آن افزایش یابد. گفتین است، علت افتادگی بینی، عضله نوک بینی است که بینی را به سمت پایین هل می‌دهد، از این رو پزشک با تزریق بوتاکس به عنوان ماده‌ای که منجر به شل شدن و ضعف عضله می‌گردد، باعث بالا رفتن نوک بینی و افزایش زاویه بینی و لب می‌شود، به همین علت شاهد افزایش قوس بینی با تزریق بوتاکس بعد از جراحی بینی هستیم. گفته می‌شود تزریق بوتاکس در از بین بردن خطوط خرگوشی ایجاد شده روی بینی نیز اثرگذار است.

بنابراین چه افرادی که پس از عمل بینی، افتادگی نوک بینی را تجربه می‌کنند و چه کسانی که پس از جراحی، شاهد چین و چروک‌های عمیق در قسمت لبخند یا دیگر نواحی صورت هستند، می‌توانند به تزریق بوتاکس پس از جراحی بینی، مبادرت ورزند اما دقیقا پس از چه مدت زمان، تزریق بوتاکس بلامانع است و اصلاح فرم و ساختار بینی که بواسطه جراحی در دستور کار قرار گرفته مخدوش و با مشکل مواجه نمی‌شود؟

مطالب بیشتر: سردرد بعد از بوتاکس

چند وقت بعد از عمل بینی می توان بوتاکس کرد ؟

فاصله جراحی بینی و تزریق بوتاکس از نظر زمانی بسیار حايزاهمیت است و انتظار می‌رود با پزشک، برای رعایت فاصله زمانی و مبادرت به تزریق بوتاکس در بهترین زمان ممکن، مشورت شود. نظر به اینکه پس از جراحی بینی، بافت‌های داخلی به سرعت در فاز ترمیم و ریکاوری قرار می‌گیرند و با علم به اینکه مراقبت‌های درست و اصولی تنها راه رسیدن به ساختار ایده آل بینی است، از این رو، زمان در نظر گرفته شده برای تزریق و دیگر فعالیت‌های زیبایی، اهمیت شایانی دارد. زمانی بینی برای تزریق بوتاکس و دیگر فعالیت‌های مشابه آماده می‌شود که حساسیت پس از جراحی بینی را پشت سر گذاشته باشد، عموما تا 6 ماه بعد از جراحی بینی، مراقبت از آن با استفاده پیوسته از پماد، شستشو محل بخیه‌ها و تعویض درست چسب بینی ادامه دارد. با اتمام دوره نقاهت پس از جراحی بینی، زمانی که بخش قابل توجهی از تورم و التهاب بینی حذف شده باشد، می‌توان به تزریق بوتاکس فکر کرد.

گفتنی است بسته به کیفیت عمل این مدت زمان متفاوت خواهد بود و می‌تواند از چند هفته پس از عمل تا شش ماه متغیر باشد. به گفته بسیاری از پزشکان بینی عمل شده دست کم 2 تا 4 ماه نیاز به ریکاوری داشته و پس از آن آماده تزریق بوتاکس است بنابراین زمانی تزریق بوتاکس پس از عمل بینی بلامانع است که ورم بینی به کلی از میان رفته باشد و بینی فرم و ساختار مورد نظر را بدست آورده‌باشد.

مطالب بیشتر: ورم بعد از تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس بعد از عمل بینی

در صورتی که 2 هفته قبل از جراحی بینی بوتاکس تزریق کرده باشید و نتیجه آن کامل باشد، جراحی زیبایی بینی بلامانع بوده و مشکلی برای بیمار ایجاد نخواهد کرد.

هدف از تزریق بوتاکس پس از عمل بینی

زمان مناسب برای تزریق بوتاکس پس از عمل بینی به هدف شما نیز وابسته است. اگر حذف چروک‌های پیشانی و چین های قرار گرفته در نواحی اطراف چشم، هدف اصلی است، احتمالا با گذشت زمان کوتاه تری از رینوپلاستی و عمل زیبایی بینی بتوان تزریق بوتاکس را نهایی کرد اما چنانچه مایل به تزریق بوتاکس هستید تا افتادگی نوک بینی را اصلاح کرده یا خطوط خرگوشی بینی را حذف کنید، به احتمال زیاد نیاز است صبورتر بوده و اجازه دهید مدت زمان بیشتری از عمل زیبایی بینی بگذرد تا بدون این که خللی در فرآیند ترمیم و اصلاح بافت های بینی و ساختارهای غضروفی آن، ایجاد شود، بوتاکس به آرامی تزریق شده و افتادگی نوک بینی رفع گردد.

هدف از تزریق بوتاکس پس از عمل بینی

تکنیک تزریق بوتاکس بعد از جراحی بینی، عموما با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد هرچند بدون درد است و می‌توان در غیاب بی‌حسی نیز آن را تزریق کرد. هدف تزریق، سپتوم بینی در قاعده کلوماست. لازم به توضیح است که این نوع تزریق فقط برای کسانی که پس از عمل بینی، درگیر افتادگی نوک بینی می‌شوند یا کسانی که در حالت عادی، به مقدار کم دارای افتادگی بینی هستند، مناسب است چراکه نتیجه این روش جزئی است، و چنانچه بینی دارای افتادگی شدید باشد، این روش کارساز نبوده و بایستی رینوپلاستی انجام گیرد.

تزریق بوتاکس به بینی بهتر است یا فیلر؟

استفاده از هر کدام نتیجه منحصر بفردی به‌همراه خواهد داشت. رفع افتادگی نوک بینی عموما با تزریق بوتاکس به راحتی انجام می‌پذیرد اما گاها شخص علاقمند است علاوه بر اینکه بینی را کمی بالا می‌کشد و افتادگی بینی را حذف میکند، حالت نوک بینی نیز مقداری تغییر کرده و تیزتر از قبل شود که این امر با تزریق بوتاکس به تنهایی شدنی نیست و نیازمند بکارگیری فیلر است. لازم به توضیح است که نتیجه تزریق فیلر دوام چندانی ندارد  و ممکن است تغییرات واضحی را در قسمت خواسته شده به‌همراه نداشته باشد. از طرفی تزریق فیلر در عضله بینی ممکن است  منجر به انسداد رگ بینی شود ، از اینرو، انجام آن دقیقا پس از جراحی بینی، زیاد توصیه نمی‌گردد. بعلاوه تزریق فیلر در تغییر حجم و سایز بینی ناتوان است و تنها قادر است نوک بینی را بقدری نامحسوس دچار تغییر کند.

تزریق بوتاکس به بینی بهتر است یا فیلر؟

مزایا و معایب تزریق بوتاکس بعد از عمل جراحی بینی

آنچه سبب می‌شود به تزریق بوتاکس بعد از رینوپلاستی مایل و مشتاق شویم مزایایی است که به آن نسبت داده می‌شود. آنچه در ادامه آمده است، بخشی از مزایای تزریق بوتاکس بعد از عمل جراحی بینی است که با هم مرور خواهیم کرد.

  • – هزینه تزریق بوتاکس زیاد نیست و در مقایسه با هزینه‌هایی که برای عمل جراحی  و دیگر فعالیت‌های زیبایی پرداخت می‌شود اندک است.
  • – کم ریسک بودن تزریق بوتاکس از دیگر مزایایی است که شخص را برای تزریق پس از عمل مشتاق می‌سازد.
  • – دوره نقاهت تزریق بوتاکس بسیار کوتاه و عموما یکروزه است ضمن این که با ورم، درد زیاد و کبودی آزاردهنده همراه نیست و در برابر دیگر روش‌های جوانسازی نیازمند کمترین مراقبت بعد از تزریق است.
  • – نیاز به بی‌هوشی ندارد و تقریبا همه افراد بدون نیاز به پذیرش خطرات بی‌هوشی می‌توانند آن را انجام دهند.
  • – مراقبتهای پس از تزریق بوتاکس در مقایسه با آنچه برای جراحی‌ها لحاظ می شود کمتر است..

معایب تزریق بوتاکس پس از رینوپلاستی

تزریق بوتاکس بعد از جراحی بینی اگرچه دارای مزایای زیادی است با این حال، هر فعالیت جراحی و هر تزریقی می‌تواند همراه با خطراتی باشد که آگاهی از آن‌ها، ریسک نهایی را کاهش می‌دهد.

  • – باید بپذیریم که نتیجه تزریق بوتاکس مانا و همیشگی نیست و پس از چند ماه ممکن است به حالت اولیه برگردد. بنابراین با تزریق بوتاکس بعد از جراحی بینی، ممکن است هر 6 ماه یکبار نیاز به تزریق مجدد و تمدید آن باشد، این درحالی است که جراحی ‌ها اثری دائم و همیشگی برجای می‌گذارند.
  • – امکان مصرف دارو در برخی مواقع همزمان با تزریق بوتاکس بعد از جراحی بینی وجود دارد، گاهی شخص ممکن است با عوارض تزریق مواجه شود که نیاز به مصرف دارو را جدی می‌کند. مصرف دارو جدید برای فردی که به تازگی عمل بینی انجام داده، احتمال تداخل دارویی را بالا می‌برد.
  • – بلافاصله پس از جراحی بینی امکان تزریق بوتاکس وجود ندارد و فرد لازم است مدتی را صبر نماید تا بافت بینی ریکاوری شده و دوره حساسش را پست سر بگذارد سپس به تزریق بوتاکس بپردازد در این صورت است که مشکلی برای بینی عمل شده پیش نخواهد آمد ضمن این که تزریق بوتاکس نیز مطلوب‌تر و موفق‌تر انجام خواهدشد.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *