تامپون بینی چیست؟ آیا خارج کردن تامپون دردناک است؟

جراحی بینی یا رینوپلاستی که یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی در ایران است و برخی اوقات با اهداف درمانی نیز انجام می‌شود؛ ظرافت‌های زیادی دارد. به دلیل ظرافت‌های زیاد این عمل، عوامل متعددی در موفقیت آن نقش دارند. پزشک جراح برای رسیدن به نتایج مطلوب‌تر در جراحی از تامپون بینی، اسپیلنت و چسب، بعد از عمل بینی استفاده می‌کند. تامپون یا مش از جنس فوم، گاز استریل و پنبه است که به منظور کاهش خونریزی بعد از عمل، کاهش تورم بینی، کوتاه شدن دوران نقاهت، حفظ دیواره بینی، جذب مخاط بینی توسط مش و حفظ ساختار غضروف بینی قرار داده می‌شود. افرادی که عمل بینی انجام داده‌اند؛ سوالات زیادی در خصوص خارج کردن تامپون بینی می‌پرسند. در ادامه مطلب به سوالاتی چون چگونه تامپون بینی را خارج کنیم؟ بعد از در آوردن تامپون بینی چه باید کرد؟ جواب داده می‌شود.

اینفوگرافیک تامپون بینی

نکته: این مطلب صرفا جنبه اطلاع رسانی داشته و در کلینیک دکتر سعید شیرنگی انجام نمی‌شود.

تامپون بینی چند روز باید بماند؟

زمان کشیدن تامپون بینی را جراح بینی تعیین می‌کند که این زمان می‌تواند بین 4 ساعت تا 4 روز متغیر باشد. عواملی مانند نحوه عمل، میزان خونریزی بعد از عمل، میزان تغییرات ایجاد شده در بافت بینی، هدف از انجام عمل و … می‌توانند تعیین کننده زمان خارج کردن تامپون باشند. به عنوان مثال اگر هدف از جراحی بینی درمان انحراف باشد؛ ممکن است تامپون تا 24 ساعت در داخل بینی وجود داشته باشد. اگر فرد جزو سالمندان باشد یا به بیماری‌های تنفسی دچار باشد؛ از مش برای بیمار استفاده نمی‌شود. در چند سال گذشته برخی از پزشکان توصیه می‌کردند که تامپون چندین روز داخل بینی وجود داشته باشد؛ با گذشت زمان پزشکان متوجه شدند که استفاده بیش از حد از تامپون می‌تواند عوارضی مانند نکروز و عفونت بافت داخلی بینی را به وجود آورد. به همین سبب در حال حاضر نهایتاً 4 روز از مش بینی استفاده می‌شود.

زمانی که تامپون در بینی وجود دارد؛ ممکن است فرد احساس خوشایندی نداشته باشد و تنفس برای او سخت‌تر باشد. تنفس افراد در هنگامی که تامپون در بینی وجود دارد؛ به صورت دهانی انجام می‌شود. این افراد دچار خشکی دهان و حلق می‌شوند که پیشنهاد می‌شود تا خارج شدن تامپون از بینی، مایعات فراوان مصرف کنند. تنفس بعد از کشیدن تامپون می‌تواند از طریق بینی انجام شود؛ اما ممکن است برخی افراد دچار مشکل در تنفش شوند که علت آن می‌تواند خشکی بینی باشد که پزشک برای رفع این مشکل، اسپری سدیم کلراید تجویز می‌کند.

مراقبت های بعد از کشیدن تامپون بینی

مراقبت های بعد از در آوردن تامپون بینی اهمیت زیادی دارند؛ زیرا تامپون در همان روز اول از بینی خارج می‌شود در حالی که فرد همچنان دچار تورم، التهاب و درد بینی است و از طرفی استخوان و غضروف بینی آسیب پذیر است؛ اگر مراقبت های بعد از کشیدن تامپون بینی به خوبی انجام نشود؛ نتایج عمل مطلوب نخواهد شد. مهم‌ترین روش‌های مراقبتی عبارتند از:

استفاده از کمپرس گرم: کمپرس گرم باعث کاهش درد و تورم بینی می‌شود و به فرد کمک می‌کند تا بهتر بتواند دوران نقاهت را پشت سر بگذارد.

استراحت کردن: فرد باید بعد از درآوردن تامپون از بینی به خوبی استراحت کند و از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین پرهیز کند.

خوابیدن با بالا نگه داشتن سر: برای جلوگیری از تورم و کبودی یشتر باید هنگام خوابیدن سر را بالا نگه داشت؛ بهتر است افراد هنگام استراحت چند بالشت در زیر سر خود قرار دهند.

خونریزی بعد از درآوردن تامپون بینی تا حدودی طبیعی است. جراح بینی برای کاهش خونریزی بعد از خارج شدن تامپون راهکارهایی ارائه می‌دهد که با این راهکارها خونریزی کاهش پیدا کند. کج کردن سر به سمت جلو در هنگام خارج کردن تامپون، استفاده از قطره‌های بینی و سرم‌های شست و شوی تجویزی این خونریزی را قطع خواهند کرد. ممکن است جراح برای کاهش خونریزی روش کمپرس سرد برای کناره‌های بینی را توصیه کند.

دراوردن تامپون از بینی

آیا درآوردن تامپون بینی درد دارد؟

برخی از افراد هنگام خارج کردن تامپون بینی استرس زیادی را متحمل می‌شوند که یکی از دلایل این استرس تصوراتی است که در مورد خارج شدن تامپون دارند. احساس درد با روش درآوردن تامپون از بینی ارتباط مستقیمی دارد. در حال حاضر در ساختار تامپون‌ها تغییراتی ایجاد شده است که خارج کردن آنها به راحتی انجام می‌شود و فرد درد خیلی خفیفی را احساس می‌کند. از طرفی یک جراح حاذق برای خارج کردن مش از روش‌هایی استفاده می‌کند که بیمار کمترین درد را احساس کند. استفاده از داروهای بی‌حسی و ضد احتقان در هنگام خارج کردن تامپون، باعث می‌شود تا بیمار هچگونه احساس ناراحتی نکند.

علاوه بر درد، در خصوص گرفتگی بینی بعد از در آوردن تامپون نیز سوالات زیادی وجود دارد؛ افراد باید بدانند که ممکن است بعد از رینوپلاستی و درآوردن تامپون از بینی احساس گرفتگی در بینی داشته باشند؛ تا زمانی که تورم و التهاب بینی از بین برود احساس گرفتگی طبیعی خواهد بود و با بهبود ورم‌ها و زخم‌های داخل بینی این احساس از بین می‌رود و فرد به حالت عادی بازمی‌گردد؛ مگر اینکه در طی عمل جراحی انسداد مجاری بینی رخ داده باشد و دیواره جانبی بیش از حد تنگ شده باشد؛ که در این صورت ممکن است عمل جراحی مجدداً تکرار شود. برای جلوگیری از این عارضه افراد باید در انتخاب پزشک نهایت دقت را داشته باشند.

خارج کردن تامپون بینی

مراجعه به بهترین پزشک جراح بینی

انجام تحقیقات در خصوص جراحان بینی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا برخی از پزشکان در حین عمل جراحی اصلاح شاخک‌ها و توربین‌های تنفسی را به خوبی انجام نمی‌دهند و ممکن است افراد بعد از عمل بینی دچار مشکلات تنفسی شوند. جراحان برتر با استفاده از روش‌های مدرن جراحی عمل رینوپلاستی را به گونه‌ای انجام می‌دهند که شاخک‌های تنفسی به خوبی اصلاح شوند و فرد علاوه بر ظاهری زیبا بتواند به خوبی نیز نفس بکشد. دکتر شیرنگی یکی از بهترین جراحان زیبایی است که می‌تواند بدون عوارض جانبی و بدون نیاز به قرار دادن تامپون در بینی بعد از جراحی و با بهترین نتایج رینوپلاستی را انجام دهد.