جراحی بینی

استرس و ترس از جراحی بینی + تکنیک های آرام سازی

احتمالا شما که ترس از جراحی بینی دارید در حال آماده شدن برای انجام عمل زیبایی بینی هستید. مسلما یکی از ترس‌های شما اینست که آیا در نهایت به بینی‌ای که رویای آن را داشتید، که با بقیه چهره شما هماهنگی کامل دارد، میرسید یا نه. یکی  دیگر از ترس‌های شما در رابطه با اثرات منفی بیهوشی است که در صورت انتخاب کلینیک یا بیمارستان معتبر و نیز عمل به توصیه‌های پزشک تا حدود زیادی این نگرانی‌های شما برطرف خواهد شد. در کل بهتر است بدانید که رینوپلاستی یک روش جراحی است و مانند هر جراحی دیگری، طبیعتا خطراتی نیز به همراه  دارد. اگر شما فردی هستید که ترس از جراحی بینی دارید، نترسید زیرا راه‌هایی وجود دارند که می‌توانید از طریق آنها بر این ترس خود غلبه کرده و برای این عمل آماده باشید.

عوامل موثر بر ترس و استرس قبل از جراحی بینی

استرس و ترس از جراحی بینی یکی از شایعترین مواردی است که می‌تواند منجر به انصراف افراد از انجام رینوپلاستی شود. از جمله عوامل موثر بر این ترس می‌توان به شنیدن اخبار منفی از اطرافیان، ترس از عوارض بیهوشی، ترس از درد بعد از عمل، ترس از ناراضی بودن از نتیجه عمل و از همه مهمتر عدم آگاهی افراد از روند جراحی و نیز اطلاعات نادرستی که یکسری افراد بی‌تجربه در اختیار این افراد قرار می‌دهند اشاره کرد. پس یکی از اقداماتی که افراد برای غلبه بر ترس از جراحی بینی بایستی انجام دهند کنترل و مدیریت استرسی است که باعث بروز این حس می‌گردد.

عوامل موثر بر ترس از عمل بینی

استرس درباره عوارض جراحی بینی

خطر عوارض شدید حین جراحی یا بعد از عمل از دیگر موارد ترس از جراحی بینی است. خونریزی یا عفونت شدید شایع‌ترین عوارض پزشکی رینوپلاستی هستند ولی در درصدهای بسیار کمی از افرادی که تحت این عمل قرار گرفته اند این اتفاق رخ می‌دهد. بهتر است بدانید که جای چندان نگرانی وجود ندارد چون در اکثریت قریب به یقین جراحی‌های بینی خونریزی‌های شدید رخ نمی‌دهد و در صورت رخ دادن نیز چندان حساس نیست که نیاز به توجه و مداخله فوری داشته باشد. عفونت‌های بعد از عمل نیز بسیار کم هستند که با  درمان‌های آنتی بیوتیکی مناسب درمان می‌شوند. شاید در یک مورد از هر ده مورد جراحی بینی نیاز به استفاده از برش و تخلیه مایعات به همراه آنتی بیوتیک برای درمان باشد.

نگرانی درباره عوارض بینی

ترس از درد جراحی بینی

ترس از درد جراحی بینی نیز یکی دیگر از موانعی است که افراد را از انجام این عمل زیبایی منع می‌کند. ولی بهتر است بدانید که اولا بدن هر شخصی در تحمل درد و بهبود خود متفاوت از دیگری است و شاید شما در گروه افرادی باشید که درد بعد از جراحی برایشان چندان سخت نباشد، ثانیا با مصرف به موقع داروهای تجویزی از سوی پزشک و رعایت دستورالعمل‌ها به راحتی می‎‌توانید بر این دردها فایق آیید.

ترس درباره بیهوشی عمل زیبایی بینی

از دیگر ترس‌های رایجی که افراد از انجام جرای بینی دارند ترس از بیدار نشدن پس از بیهوشی یا عوارض ناشی از آن است. ولی ما به شما این تضمین را می‌دهیم که وقتی بیهوشی عمومی در یک محیط مناسب، توسط متخصص بیهوشی دارای مدرک معتبر و آموزش دیده انجام شود، بیهوشی عمومی بسیار ایمن‌تر از رانندگی در جاده خواهد بود. ولی جهت اطمینان بهتر است در هر کلینیک یا مرکزی که جراحی را انجام می‌دهید در ابتدا سوالاتی را مطرح کنید:

  • چه نوع تسهیلاتی در محل جراحی دارید؟
  • آیا توسط پزشک یا پرستار متخصص بیهوشی، بیهوش خواهم شد؟
  • آیا محل جراحی من در صورتی که در بیمارستان نباشد به بیمارستانی نزدیک است یا نه؟
  • آیا این جراح پلاستیکی که انتخاب کرده‌اید در طی هر یک از جراحی‌های خود عوارض بیهوشی را تجربه کرده است یا نه؟

اگر پزشک و کارکنانش بتوانند با اطمینان به این سوالات پاسخ دهند، پس شما باید بتوانید آسوده خاطر باشید و بدون نگرانی بیش از حد بر ترس از جراحی بینی خود غلبه کنید. عوارض ناشی از بیهوشی نیز با داروها قابل درمان هستند و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

آیا می توانم قبل از جراحی از داروهای اضطراب استفاده کنم؟

معمولاً به افرادی که شب قبل از عمل در بیمارستان بستری هستند، دارو برای کمک به خوابیدن یا آرام بخش برای کاهش اضطراب داده می‌شود. با این حال، در برخی موارد نادر، این دارو ممکن است با بیهوشی یا جراحی شما تداخل داشته باشد و  بنابراین نمی‌توان آن را تجویز کرد. این موضوع  را قبل از جراحی با متخصص بیهوشی در میان بگذارید. بهترین توصیه ما به شما این است از تکنیک‌های آرام سازی استفاده کنید.

آیا اضطراب بعد از جراحی بینی طبیعی است؟

اگر استرس دارید، می‌تواند روند بهبودی را مختل کند. اضطراب یک احساس رایج پس از جراحی بینی است. طبیعی است که در مورد روند بهبودی و نتایج نهایی جراحی خود احساس نگرانی کنید.

اگر برای مقابله با اضطراب خود مشکل دارید، مهم است که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا با اضطراب خود مقابله کنید و مکانیسم‌های مقابله‌ای را برای مقابله با آن ایجاد کنید. مراقبت‌های اعمال شده در طول فرآیند بهبودی پس از جراحی بینی بر موفقیت جراحی بینی تاثیر می گذارد. بنابراین سعی کنید آرام باشید و نکات گفته شده توسط پزشک را انجام دهید.

آیا احساس افسردگی بعد از عمل بینی طبیعی است؟

تضاد بین انتظاری که هنگام برنامه ریزی جراحی احساس می شود و انتظار تا زمانی که بتوانید نتایج نهایی را بعد از جراحی ببینید، برای برخی از افراد دشوار است.

مدت زمان افسردگی پس از عمل می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای برخی افراد، ممکن است چند هفته طول بکشد، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است چندین ماه طول بکشد.

ترس درباره بیهوشی عمل زیبایی بینی

نگرانی درباره نتیجه نهایی عمل بینی

نگرانی درباره نتیجه نهایی عمل بینی یکی دیگر از موارد ترس از جراحی بینی است و این حس ممکن است از اخبار منفی که در رسانه‌ها و اینترنت در رابطه با بدشکلی‌ها یا سختی‌ها و عوارض جراحی بینی منتشر می‌شود ناشی شود. اولا در صورت انتخاب یک پزشک حاذق و با تجربه و مهارت بالا هرگز مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد، حتی زمانی که این عمل توسط جراحان با تجربه کمتر انجام شود نیز مشاهده سطح بالایی از بدشکلی در بینی بسیار نادر است. بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که  خطر تغییر شکل شدید بینی بسیار کم است، با این حال، خطر نقص کوچک در جراحی‌ها نسبتا زیاد است. شما حتی اگر از ماهرترین جراح هم استفاده کنید نمی‌توانید بینی خود را به طور کامل در جهت آنچه که انتظار دارید تغییر دهید. در بهترین موارد، این عدم تقارن‌های کوچک یا بی‌نظمی‌های کانتور حداقل هستند و قابل مشاهده نیستند یا به سختی قابل درک هستند و گاها نیز می‌توان آنها را پس از جراحی تصحیح کرد.

مطالب بیشتر: عمل بینی فانتزی

ترس از خطر مرگ در جراحی بینی

ترس از خطر مرگ در جراحی بینی یک حس بدیهی است که هر فردی و به ویژه افرادی که تا بحال تحت عمل جراحی قرار نگرفته‌اند با آن مواجه می‌شوند ولی خوشبختانه، خطر فاجعه بارترین عارضه یعنی مرگ ناشی از بیهوشی  بسیار کم است و برای یک فرد سالم کمتر از 1 در 100000 نفر است. در حالیکه اگر بخواهیم این نوع مرگ را در مقایسه با سایر مواردی که منجر به مرگ می‌شوند بیان کنیم متوجه میشویم که به عنوان مثال خطر مرگ ناشی از تصادف بسیار بیشتر از خطر مرگ ناشی از بیهوشی در جراحی بینی است.

ترس از خطر مرگ در جراحی بینی

اهمیت مشاوره قبل از جراحی بینی

اهمیت مشاوره قبل از جراحی بینی اینست که با شفاف‌سازی نوع جراحی و انتظارات پزشک و بیمار از نتیجه نهایی عمل می‌توانید تا حدود زیادی از ترس از جراحی بینی خود بکاهید. یکی از مزایای مشاوره قبل از جراحی بینی اینست که فرد انتظارات غیرواقع بینانه‌ی خود از جراحی بینی را کنار گذاشته و کاملا معقول و منطقی در رابطه با این جراحی فکر ‌کند، در غیر اینصورت ممکن است پس از عمل و مشاهده نتیجه غیر از آنچه که وی انتظار داشته است افسرده و سرخورده شود. در درجه دوم بیماران باید خطرات و مزایای این روش و همچنین عوارض واقعی که ممکن است بعد از عمل رخ دهد را درک کنند و از احتمالات این عوارض پس از جراحی آگاه باشند تا بتوانند مسیر عمل را انتخاب کنند.

روش های کنترل ترس و استرس قبل از جراحی بینی

هر سوالی دارید از پزشک خود بپرسید.

اگر در مورد چیزی در رابطه با جراحی بینی خود مطمئن نیستید، قبل از آن با جراح خود صحبت کنید. یک پزشک واجد شرایط باید مایل باشد و بتواند در مورد هر بخشی از روش جراحی با شما صحبت کند تا بدانید چه انتظاری از این عمل دارید. هنگامی که به طور کامل مطلع شوید، احساس نگرانی کمتری خواهید داشت.

روی نکات مثبت تمرکز کنید.

یک ذهنیت مثبت می‌تواند در کاهش ترس از جراحی بینی معجزه کند. پس روی نکات مثبت تمرکز کنید. به خود یادآوری کنید که چرا این کار را انجام می‌دهید – جراحی زیبایی بینی تنفس شما را بهبود می‌بخشد یا برجستگی را که سال‌ها نسبت به آن خودآگاه بوده‌اید را از بین می‌برد – و این جراحی، بینی جدیدی را که می‌خواهید برای شما به ارمغان می‌آورد.

تکنیک های کاهش استرس را یاد بگیرید.

اگر در روزهای منتهی به این عمل عصبی می‌شوید و ترس از جراحی بینی به شما غلبه می‌کند، تکنیک‌های آرام‌سازی را برای آرام کردن ذهن خود تمرین کنید. انجام بسیاری از تکنیک‌ها ساده است و در هر زمانی می‌توان از آنها استفاده کرد. تنفس عمیق – دم از بینی تا پنج شمارش، سپس بازدم از طریق دهان برای پنج شمارش دیگر – می‌تواند شما را از نظر جسمی و روانی آرام کند. مدیتیشن نیز روش خوبی برای کاهش استرس است.

مدیریت ترس جراحی بینی

یک شبکه پشتیبانی بسازید.

مهم است که افرادی را داشته باشید که آماده باشند تا به شما کمک کنند. اگر محل بهبودی شما خانه‌تان است، اعضای خانواده یا دوستانی را که می‌توانند به بهبودی شما کمک کنند، چه با تعویض پانسمان یا سوق دادن شما به جلسات بعدی، آماده کنید. به علاوه، همیشه داشتن دوستی خوب است که به صحبت‌های شما درباره نگرانی‌هایتان گوش داده و شما را به مثبت ماندن تشویق کند.

برای مراقبت های بعد از جراحی از قبل برنامه ریزی کنید.

اگر ترس از جراحی بینی شما به دلیل دوره بهبودی و یا دردناک بودن بینی در دوره نقاهت است، قبل از جراحی همه چیز را به خوبی سازماندهی کنید. اگر قرار است در بیمارستان بستری شوید مطمئن شوید که نوع نظارت پزشکی ارائه شده چگونه است و چه نوع امکاناتی وجود دارد. اگر در خانه در حال بهبودی هستید، مطمئن شوید که تمام لوازم مورد نیاز پس از عمل و همچنین افرادی را دارید که به رفع نیازهای شما کمک می‌کنند. تمام دستورالعمل‌های لازم برای بهبودی را به طور کامل با پزشک خود بررسی کنید. آنها را یادداشت کنید و در جایی نگه دارید که هر یک از مراقبان شما بتواند آنها را ببیند.

در نهایت اینکه انتخاب محل معتبر که مجهز به تجهیزات لازم برای جراحی باشد و نیز انتخاب پزشک با مهارت و تجربه بالا آرامش خاطری برای شما خواهد بود تا با خیالی آرام برای جراحی بینی اقدام کنید. دکتر سعید شیرنگی یکی از چندین پزشک معتبری است که شما با خیال راحت می‌توانید جراحی بینی خود را به ایشان بسپارید. برای دریافت مشاوره و راهنمایی‌های لازم می‌توانید با کلینیک دکتر شیرنگی تماس گرفته و اطلاعات لازم را جویا شوید.

مطالب بیشتر: چسب بینی بعد از عمل بینی

facialplasticsbh

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫2 نظرها

  1. اخی یادش بخیر.. من هم پر از استرس بودم با مشاور دکتر صحبت کردم نگرانی هام رفع شد ب جرات میتونم بگم یکی از آسون ترین عمل های زیبایی هستش.

    1. به نظرم جراحی بینی ترس نداره چیزی که این عملو سخت کرده مسئله سخت غذا خوردن و یک سری نکاتی هست که باید رعایت بشه تا 6 ماه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *