علت ترشحات بینی و خلط پشت حلق بعد از عمل

4/5 - (1 امتیاز)

ترشحات بینی بعد از عمل بینی از جمله عوارض رینوپلاستی است که با گذشت زمان و بهبودی بیمار این ترشحات کمتر می‌شوند و فرد به حالت عادی برمی‌گردد. برخی از متخصصان جراحی بعد از عمل، در بینی افراد تامپون و اسپلیت قرار می‌دهند؛ قرار دادن این موارد در بینی باعث افزایش ترشحات بعد از عمل خواهد شد. در طی عمل جراحی ساختار بینی تغییر می‌کند و شکاف‌ها و بخیه‌هایی روی بینی انجام می‌شود؛ پس افزایش ترشحات و خونریزی بعد از عمل بینی تا حدودی طبیعی است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

برای اطلاع از هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

اینفوگرافیک ترشحات بینی بعد از عمل بینی

مشاهده خون در ترشحات بینی نیز یک عارضه عادی است و ممکن است تا چند روز نیز به طول انجامد. به طور معمول 48 ساعت بعد از عمل فرد ترشحات خونی زیادی را مشاهده خواهد کرد. ترشحات پشت حلق بعد از عمل بینی نیز افزایش پیدا می‌کند که علت آن می‌تواند مسدود شدن و گرفتگی بینی بعد از عمل باشد؛ که مخاط بینی پشت حلق می‌روند و از طریق معده دفع می‌شوند. در ادامه مطلب به راهکارهای کاهش این مخاط پرداخته می‌شود.

راهکارهای درمان ترشحات بینی بعد از عمل

مراقبت‌های بعد از عمل به طور چشمگیری می‌توانند باعث کمتر شدن ترشحات بینی بعد از عمل شوند. برعکس این مورد نیز صادق است؛ یعنی اگر فردی بعد از عمل مراقبت‌های لازم را انجام ندهد؛ ممکن است ترشحات بینی افزایش پیدا کنند. خصوصاً اگر فرد آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی توسط پزشک را مصرف نکند و دچار عفونت بعد از عمل شود؛ این ترشحات افزایش پیدا خواهند کرد و به ترشحات عفونی زرد رنگ تبدیل خواهند شد. برخی از مهم‌ترین راهکارهای درمانی ترشحات بینی بعد از عمل عبارتند از:

1. با مشورت پزشک یک اسپری مخصوص بینی خریداری شود و به صورت مرتب بینی با اسپری شستشو داده شود.
  2. از وارد کردن هرگونه جسم خارجی به بینی خودداری شود.
  3. روی پره‌های بینی هیچگونه فشاری وارد نشود.
  4. پمادهای نرم کننده و ضد عفونی کننده بینی خریداری کنید و به آرامی داخل بینی را چرب کنید.
  5. مصرف مواد مخدر مانند سیگار و قلیان باعث افزایش خونریزی بعد از عمل خواهد شد؛ به افراد توصیه می‌شود حداقل دو هفته بعد از عمل، از استعمال دخانیات خودداری کنند.
  6. مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و داروهایی مانند آسپرین و وارفارین و مکمل‌هایی مانند ویتامین E تا سه هفته بعد از عمل توصیه نمی‌شود؛ در صورت لزوم، پزشک داروهایی جایگزین را تجویز خواهد کرد. این داروهای رقیق کننده باعث رقیق‌تر شدن خون و افزایش خونریزی و ترشحات خونابه بعد از عمل خواهند شد.
  7. از خوابیدن و دراز کشیدن روی بینی به شدت خودداری شود.
  8. بعد از عمل بینی به هیچ وجه بدون نقاب در معرض آفتاب قرار نگیرید.
  9. بهتر است در اتاق خواب خود از دستگاه بخور سرد استفاده کنید و آن را در فاصله یک متری قرار دهید؛ این کار از خشکی گلو، بینی و مخاط جلوگیری می‌کند.
  10. از فین کردن جداً خودداری شود؛ زیرا فین کردن باعث خونریزی و افزایش خونابه بعد از عمل می‌شود.

مطالب بیشتر: تمیز کردن بینی بعد از عمل

عوارض بعد از عمل

علاوه بر خونریزی‌های خفیف، باقی ماندن آثار داروی بیهوشی و احساس کرختی و بیحالی عوارض دیگری می‌توانند بعد از عمل گریبان‌گیر زیباجویان شود که عبارت هستند از:

1. درد و سنگینی بعد از عمل: درد و احساس سنگینی شایع‌ترین عارضه‌های بعد از رینوپلاستی هستند. میزان درد هر فرد نسبت به آستانه تحمل درد و میزان پیشچیدگی جراحی بینی‌اش متفاوت است با این حال، با توجه به گزارشات و تجربیات متقاضیان مشخص شده اسه که درد این افراد پس از عمل بین حداقل تا متوسط است. در حالت کلی و با هر میزان شدت درد، معمولاً حدود 36 تا 72 ساعت به طول می‌انجامد که برای کنترل آن باید از داروهای مسکن تجویزی توسط پزشک جراح استفاده نمود.
  2. قرمزی چشم بعد از عمل: چشم‌ها به دلیل نزدیک بودن به بینی تحت فشار قرار می‌گیرند و همین امر ممکن است موجب متورم شدن مویرگ‌های چشم و یا ایجاد لخته‌های خونی در سفیدی چشم بعد از جراحی بینی شود. قرمزی چشم در روزهای بعد از عمل ممکن است قبل از اینکه بهتر شوند بدتر شوند و فرد و اطرافیانش را به وحشت بیاندازد. اما این موضوع تا قدرت و کیفیت بینایی را مختل نکند، طبیعی به حساب می‌آید و طی 2هفته آینده برطرف خواهد شد.

علائم عفونت بینی بعد از عمل

ایجاد عفونت بعد از رینوپلاستی شایع نیست و علت آن احتمالاً به دلیل وجود مکانیسم‌های محافظتی طبیعی در مخاط بینی است. با این وجود، تعداد بی‌شماری از موارد عفونی می‌توانند فرد را تهدید کنند که می‌توانند از سلولیت خفیف زیر جلدی ناشی از بخیه‌های عفونی تا ترومبوز سینوس حفره‌ای شدید متغیر باشند. عفونت‌های موضعی پوست یا مخاط، با آنتی بیوتیک‌های موضعی و سیستمیک درمان می‌شوند و آبسه‌ها ممکن است پشت، نوک یا سپتوم (تیغه بینی) را تحت تاثیر قرار دهند که آبسه سپتوم خطرناک ترین آنهاست و باید به سرعت تخلیه شوند. از جمله علائم ناشی از عفونت بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. احساس درد و تورم خفیف پس از عمل بینی طبیعی است با این حال، زمانی که درد حتی با وجود مصرف مسکن بدتر می‌شود، می‌تواند نشانه عفونت باشد.
  2. افزایش تورم، گرما یا قرمزی در بینی و اطراف آن
  3. دیده شدن رگه‌های قرمزی که از محل برش جراحی منشا می‌گیرند
  4. خروج چرک زرد یا سبز از محل برش و بخیه‌ها
  5. تبی که پایدار باشد یا دائما قطع شود و مجددا شروع گردد
  6. بوی بدی از محل برش بیاید
  7. خونریزی بیش از حد بینی

علت ترشحات بینی بعد از عمل

درمان خلط گلو بعد از عمل بینی

دلایلی متعددی مانند آسیب دیدن شاخک‌های بینی طی عمل جراحی و آبریزش بعد از عمل بینی می‌توانند باعث ایجاد خلط در گلو بعد از عمل بینی شوند. اگر متخصص در طی عمل جراحی برای اصلاح فرم بینی مسیر تنفسی را کوچک کند این افزایش مخاط بیشتر حس می‌شود. شاخک‌های بینی سطح درونی بینی را مرطوب و نرم نگه‌می‌دارند؛ زمانی که این شاخک‌ها آسیب ببینند؛ مسیر تنفسی مسدود می‌شود و ترشحات بینی پشت حلق به صورت خلط تجمع می‌یابند. خلط گلو بعد از عمل بینی در صبح‌ها بیشتر احساس می‌شود؛ علت آن این است که آبریزش بینی در شب از پشت بینی اتفاق می‌افتد و مخاط در پشت حلق بیشتر تجمع پیدا می‌کنند. نحوه عمل، مهارت پزشک و مراقبت‌های بعد از عمل به شدت در کاهش این ترشحات نقش دارند.

برای کاهش و درمان خلط گلو بعد از عمل بینی، می‌توان از سرم مخصوص بینی استفاده کرد. مصرف غذاهایی مانند سوپ جو، ماهی سالمون، سبزیجاتی مانند کرفس و دمنوش‌هایی مانند گل پنیرک می‌تواند به کاهش و دفع راحت‌تر این ترشحات کمک کنند. افرادی که آلرژی فصلی دارند؛ بهتر است از انجام عمل بینی در فصل‌هایی که آلرژی آنها عود می‌کند؛ پرهیز کنند.

مطالب بیشتر: درد و سنگینی بعد از عمل

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالت عادی نیازی به مراجعه به پزشک برای کاهش ترشحات بینی وجود ندارد. اما در برخی از مواقع باید حتماً به پزشک مراجعه شود. زمانی که ترشحات بینی افزایش چشمگیری پیدا می‌کنند به طوری که تنفس راحت برای فرد مشکل می‌شود و با وجود رعایت نکات مراقبتی محیط بینی خشک می‌شود؛ بهتر است فرد به پزشک مراجعه کند. در برخی از مواقع ترشحات بینی و گلو بسیار غلیظ می‌شوند و رنگ آنها سبز یا مایل به قهوه‌ای می‌شود؛ این نشانه‌ها می‌تواند نشانه‌های عفونت باشد که فرد باید سریعاً به پزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد.

به طور کلی ترشحات نباید بیش از یک هفته ادامه پیدا کنند؛ در صورت ادامه‌دار بودن حتی به صورت خفیف فرد باید به پزشک مراجعه کند. مهارت پزشک نقش بسیار مهمی در کاهش ترشحات بعد از عمل بینی خواهد داشت. به همین سبب توصیه می‌شود افراد در انتخاب پزشک جراح نهایت دقت را به عمل آورند؛ زیرا برخی از پزشکان در اثر تجربه کم و عدم مهارت بالا به مخاط بینی آسیب می‌رسانند و باعث این مشکلات می‌شوند. برای انجام عمل بینی با کمترین عوارض ممکن می‌توانید به مطب دکتر سعید شیرنگی مراجعه کنید.

مطالب بیشتر: آلرژی بعد از عمل بینی