جوانسازی پوستمقالات

تزریق ژل به گونه – برجسته سازی و فرم دهی گونه

با افزایش سن، چربی‌های نقاط مختلف بدن مخصوصا ناحیه گونه‌ها از بین می‌روند. این کاهش حجم چربی می‌تواند منجر به برجسته شدن خطوط استخوانی شقیقه‌ها و اطراف چشم شود و گونه‌ها را صاف و بی‌حال نشان دهد. امروزه به لطف پیشرفت علم به خصوص در حوزه مراقبت از زیبایی، روش‌هایی موثر و شگفت انگیزی برای افزایش حجم صورت و بهبود ظاهر صورت با تزریق ژل گونه، کاشت پروتز یا تزریق چربی طبیعی به وجود آمده است. تجربه تزریق ژل نشان می‌دهد که علاوه بر خاصیت حجم دهی، چین و چروک‌های آن نیز برای مدتی مشخص، کاهش می‌یابد. در حالت کلی، چند نکته مهم برای تزریق ژل دائمی گونه و یا انواع موقتی آن وجود دارد که اولین آن‌ها معتبر بودن کلینیک است.

اینفوگرافی تزریق فیلر به گونه
اینفوگرافی تزریق فیلر به گونه

دومین نکته تبحر پزشک، سومی مارک ژل و داشتن اسید هیالورونیک به عنوان پیش ساز اصلی، میزان ماندگاری و عوارض و نکته آخر هزینه نهایی تزریق ژل خط گونه و دیگر نواحی آن است. به این ترتیب باید با در نظر گرفتن تمامی نکات ذکر شده، برای تزریق ژل اقدام نمود.

چگونگی تزریق ژل گونه

ابتدا پزشک با تزریق داروهای بی‌حس کننده موضعی، نواحی مورد نظر را بی حس می‌کند تا شما در طول تزریق هیچ دردی را متحمل نشوید؛ گاهی ممکن است این داروها با ژل ترکیب و به گونه تزریق شوند. پس از آن پزشک به آرامی شروع به تزریق فیلر در نواحی علامت‌دار با حجم مناسب می‌نماید؛ نهایت زمانی که ممکن است برای تزریق ژل به گونه صرف شود، حدود نیم ساعت است. جالب است بدانید که شما می‌توانید نتایج تزریق ژل گونه را بلافاصله پس از پایان کار مشاهده نمایید. البته در بیشتر مواقع گونه ورم می‌کند و کمی بزرگتر از حد نهایی نشان داده می‌شود و حدود 3 الی 5 روز طول می‌کشد تا تورم از بین رود. در حالت کلی با توجه به این که این روش غیر تهاجمی و بدون نیاز به جراحی است، دوران نقاهت خاصی ندارد و شما می‌توانید بلافاصله پس از تزریق مطب پزشک را ترک کرده، رانندگی کنید و حتی به محل کار خود بروید.

مطالب بیشتر: تزریق ژل به شقیقه

نحوه تزریق ژل به گونه در کلینیک شیرنگی
عکس گونه گذاری با ژل

عوارض تزریق ژل گونه چیست؟

ورم بعد از تزریق ژل گونه یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی تزریق ژل گونه است. در بیشتر موارد، عوارض جدی زمانی ایجاد می‌شود که تزریق توسط پزشکان آموزش ندیده و یا کم تجربه انجام شود که در این صورت عوارض زیر می‌توانند در کمین زیباجویان باشند:

  1. آسیب جدی به بافت عضلانی، چربی و عصبی گونه‌ها
  2. خونریزی شدید و به دنبال آن کبودی‌ها و یا قرمزی گسترده
  3. عفونت در محل تزریق
  4. درد در ناحیه تزریق
  5. ثابت نشدن ژل در جای خود و حرکت کردن آن
  6. ماندگاری کوتاه
  7. نامتقارن شدن دو گونه نسبت به هم به دلیل عدم مهارت پزشک
  8. عدم حصول نتیجه دلخواه شخص
  9. بروز واکنش آلرژیک
برجسته سازی گونه با تزریق ژل
چگونگی تزریق ژل فواید مدت ماندگاری و نتیجه عوارض
1-معاینه کامل زیباجو و بررسی سلامت وی

2-بررسی هدف زیباجو از تزریق

3-تعیین نوبت و ارائه توصیه‌های لازم برای قبل از تزریق

4-تعیین محل تزریق ژل

5-تعیین دوز مناسب برای تزریق با توجه به هدف زیباجو و میزان افتادگی گونه‌ها

6-تزریق داروی بی حسی در محل تزریق

7- تزریق ژل به گونه

1-امکان زاویه سازی گونه‌ها

2-جوان‌سازی گونه

3- رفع افتادگی گونه‌ها

4-کوتاه بودن زمان تزریق( حداکثر نیم ساعت)

5-دوران نقاهت بسیار کوتاه و بازگشت به فعالیت عادی بعد از تزریق

6-امکان تخلیه ژل یا کاهش مقدار ژل در صورت نارضایتی زیباجو

7-عدم آسیب به بافت‌های پوست

8- مورد تایید سازمان غذا و دارو

9- ایمن بودن روش و داشتن عوارض موقت و زودگذر

1-نتیجه سریعاً قابل مشاهده است.

2-ماندگاری از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است.

3- ماندگاری به نوع ژل و میزان تزریق شده وابسته است.

4- ماندگاری ژل به طور متوسط بین 6 ماه تا دوسال متغیر است.

1-تورم و التهاب محل تزریق به صورت موقت

2-نامتقارن شدن گونه در صورت مراجعه به کلینیک غیر معتبر

3-احتمال ایجاد عفونت در صورت مراجعه به فرد غیرمتخصص و کلینیک غیرمعتبر

4- افتادگی گونه پس از مدتی کوتاه در صورت تزریق نزد فرد غیرمتخصص

5- عفونت و آسیب پوستی در صورت استفاده از ژل غیراستاندارد

6- حرکت کردن ژل در صورت تحت فشار قرار دادن گونه و ماساژ صورت قبل از پایان یافتن دوره نقاهت

 

 

 

مطالب بیشتر: تزریق ژل پرفکتا

فیلر گونه چیست و بهترین مارک آن کدام است؟

فیلر نام دیگر ژل‌ است که از غالبا از مواد طبیعی زیستی و تجزیه پذیر ساخته شده است. بهترین ژل برای تزریق گونه آن دسته از ژل‌هایی هستند که ماده اساسی سازنده‌شان “اسیدهیالورونیک” و یا “اسید پلی لاکتیک” (Sculptra)  باشد. از پرچم‌داران این مواد برای تزریق ژل گونه می‌توان به ژوودرم و رستیلین (Juvederm، Restylane)  اشاره نمود. این ژل‌ها بر پایه اسید هیالورونیک ساخته شده اند که به نسبت بقیه مارک‌ها معروف تر و کارآمدتر می‌باشند و تزریق آن‌ها به گونه برای حجم‌دهی توسط سازمان غذا و دارو امریکا (FDA) تایید شده است و طبق تحقیقاتی که به عمل آمده، نسبت به دیگر برندها عوارض کمتری ایجاد می‌کنند. این ژل‌ها بعد از مدتی که تاثیر خود را گذاشتند، خود به خود توسط بدن جذب و تجزیه خواهند شد.

معرفی برندهای مطرح ژل گونه

تزریق ژل گونه برای صورت کشیده و یا لاغر

تزریق ژل گونه برای صورت لاغر و کشیده، از پرکاربردترین اهداف تزریق ژل گونه می‌باشد. در واقع کاربرد اصلی فیلرها، اصلاح فرم صورت به نحوه دلخواه هر شخص به صورت نیمه دائمی می‌باشد که معمولا برای صورت های کشیده و لاغر، نتیجه بهتری را به دنبال خواهد داشت. از آن جهت که با حجیم شدن گونه‌ها، فرم صورت از حالت مستطیل به دایره و بیضی تغییر می‌کند و این مسئله برای برخی از خانم‌ها و آقایان حساس، بسیار مهم و لذت بخش خواهد بود. برای اینکه بتوان فرم کلی صورت را تغییر داد، پزشک باید حجم مشخصی را به گونه‌ها و در حالت لزوم، دیگر نقاط صورت تزریق کند، با توجه به اینکه، این مقدار نباید از حد استاندارد تجاوز کند، بهتر است یک پزشک کار کشته و حاذق را انتخاب نمایید.

چند سی سی ژل برای گونه لازم است و دوام آن‌ها چقدر می‌باشد؟

یک سوال پرتکرار زیباجویان این است که چند سی سی ژل برای گونه نیاز است؟ این قضیه کاملا به هدف شما از تزریق ژل گونه بستگی دارد. برای مثال، اگر هدفتان زاویه سازی گونه و مدلینگ صورت باشد، این حجم ممکن است در هر گونه بیش از 3 سی سی باشد. با این حال اگر خواستار ژل گونه طبیعی هستید یا می‌خواهید فقط خط گونه با ژل پر شود، احتمالا این مقدار کمتر خواهد بود. شاید بپرسید که تزریق ژل گونه چقدر دوام دارد؟

این زمان نیز بسته به میزان مراقبت شما دارد و ممکن است ماندگاری آن بین 3 الی 12 ماه باشد. برای اطلاع دقیق و کامل از حجم مورد نیاز ژل برای گونه و ماندگاری آن، باید با پزشک خود یک جلسه مشاوره برگزار نمایید تا در مورد تمام نکات و جنبه‌های این روش اطلاعات کسب کنید.

برای گونه ژل بهتر است یا چربی؟

برخی می‌پرسند که تزریق ژل گونه بهتر است یا چربی؟ این موضوع کاملا به هدف افراد از تزریق بستگی دارد. به عنوان مثال، گروهی از افراد می‌خواهند که در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون احساس درد، فرم و حالت گونه‌های خود را افزایش بدهند که در این صورت، تزریق ژل به کمک آن‌ها خواهد شتافت. در مقابل تزریق چربی مستلزم اختصاص زمانی طولانی‌تر است و علاوه بر آن با توجه به اینکه چربی از بدن خود فرد استخراج می‌شود، ناحیه اهدا کننده (که اغلب شکم، پهلو و یا ران است) دچار درد، کبودی و کوفتگی موقتی خواهد بود که طی 10 الی 15 روز برطرف خواهد شد. اما ژل از قبل طبق استانداردهای جهانی آماده می‌شود و به جز عوارض بسیار خفیف و شایع کوتاه مدت، مشکل دیگری را به وجود نمی‌آورند.

ژل بهتر است یا تزریق چربی گونه ؟
برجسته سازی گونه

بعد از تزریق ژل گونه چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

مراقبت‌های بعد از تزریق ژل گونه عبارت هستند از:

  • سیگار نکشید: استعمال دخانیات تا مدتی پس از تزریق ژل می‌تواند بر ماندگاری آن تاثیر سو بگذارد؛ بنابراین تا حد ممکن از کشیدن سیگار و قلیان پرهیز کنید.
  • از دست زدن به صورت خودداری کنید: تا زمانی که خطر عفونت از بین نرود، صورت خود را تمیز و خشک نگه دارید.
  • رعایت دستورالعمل پزشک: اگر پزشکتان به شما دارویی داده است، به طور منظم آن را مصرف کنید.
  • دوری از آفتاب: سعی کنید در 48 ساعت اولیه در معرض مستقیم نور آفتاب و یا محل‌های گرم مثل حمام آفتاب و یا سالن سولاریوم قرار نگیرید.
  • ورزش‌های پر تنش و شدید ممنوع: از انجام هرگونه فعالیت شدید خودداری کنید تا زمانی که پزشک به شما توصیه کند که انجام این کار بی خطر است و ماندگاری ژل را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
  • هیدراته بمانید: مصرف به اندازه آب و مایعات طبیعی تا حد زیادی به نتایج تزریق ژل گونه کمک می‌کند. پس برای داشتن بهترین نتیجه و بالاترین زمان ماندگاری، به اندازه کافی مایعات بنوشید.
  • الکل ننوشید: نوشیدن الکل نیز بر نتیجه تزریق ژل تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت؛ بهتر است تا مدتی پس از تزریق از نوشیدن الکل پرهیز کنید.

هزینه تزریق ژل گونه چقدر است؟

در حالت کلی، قیمت تزریق ژل گونه بسته به مارک، مواد تشکیل دهنده ژل، وسعت کار، صلاحدید پزشک و فرم ایده ‌آل زیباجو متفاوت است. به عنوان مثال، قیمت هر سی سی ژل گونه ژوودرم و رستلین نسبت به ژل‌های دیگر بالاتر است که خب با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، چندان غیر منطقی هم به نظر نمی‌رسد. این فیلرها بر پایه آب و اسید هیالورونیک (HA) ساخته شده‌اند و در صورتی که توسط یک پزشک باتجربه و آموزش دیده تزریق شوند، برای بدن خطری ایجاد نمی‌نمایند. نظر به اینکه قیمت ارز به طور دائم در حال نوسان است، نمی‌توان هزینه مشخصی را برای هر سی سی ژل اعلام کرد، به همین جهت شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از قیمت تزریق ژل گونه و یا رزرو نوبت مشاوره با کلینیک دکتر شیرنگی با شماره ۰۹۱۲۸۴۹۰۳۲۴ تماس حاصل فرمایید.

مزایای تزریق ژل به گونه

تکنیک‌های تزریق ژل، تزریق چربی و تزریق بوتاکس به عنوان روش‌های موقت برای زیباسازی صورت شناخته شده‌اند. هر کدام از این روش‌ها مزایای خاص خود را دارند که باعث می‌شوند شما براساس شرایطی که دارید بتوانید نتیجه‌ ایده‌آل را به دست بیاورید. مهمترین مزایای تزریق فیلر به گونه عبارتند از:

  1. این تکنیک زیبایی دوره نقاهت خاصی ندارد. شما بعد از یک روز می‌توانید به شرایط عادی برگردید فقط حداقل یک هفته باید از تابش مستقیم خورشید و محیط‌های گرم دوری کنید.
  2. همچنین مدت زمان اجرای کار بسیار کوتاه خواهد بود. متخصص در مدت زمان کمتر از یک ساعت می‌تواند تزریق فیلر به گونه را انجام دهد.
  3. هزینه تزریق ژل به گونه نیز بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. شما تنها باید مبلغی را برای خرید ژل و تجهیزاتی مانند سرنگ پرداخت نمایید. در نهایت هزینه نهایی براساس همین موارد و دستمزد متخصص خواهد.
  4. تقریباً عمده افراد می‌توانند تزریق فیلر به گونه را انجام دهند و نیاز به شرایط خاص نخواهد بود تنها کافی است که از نظر سلامت عمومی در حد ‌ایده‌آل قرار داشته و به مشکل خاصی مبتلا نباشید.

نحوه شستن صورت بعد از تزریق ژل به گونه

درست است که تزریق ژل به گونه دوره نقاهت خاصی ندارد و البته نیازی نیست استراحت طولانی مدت در منزل داشته باشید ولی برای اینکه نتیجه تزریق حفظ شود و به ویژه در زیر پوست حرکت نکند، باید نکاتی را رعایت نمایید. یکی از مهمترین نکات، نحوه شستن صورت بعد از تزریق فیلر به گونه است. برای این منظور لازم است چند مورد را در نظر داشته باشید:

  1. حداقل به مدت یک هفته باید صورت خود را با آب ولرم بشویید. استفاده از آب با دمای بالا تأثیر منفی بر روی ژل گذاشته و باعث حرکت کردن آن، گلوله شدن و در نهایت باعث بدفرم شدن گونه‌های شما می‌گردد. در واقع هر عاملی که منجر شود ژل در ناحیه گونه حرکت کند، تقارن صورت شما را از بین خواهد برد.
  2. در زمان شستن صورت به هیچ‌ عنوان فشاری به ناحیه گونه‌ها وارد نکنید چون فشار باعث می‌شود فیلر به راحتی در زیر پوست حرکت کند و صورت شما از حالت تقارن خارج گردد.
  3. نیازی نیست که از شوینده‌های قوی استفاده کنید چون شوینده‌ها تأثیر منفی بر روی پوست و صورت شما خواهند گذاشت. به سراغ شوینده‌هایی همانند شامپو بچه بروید.
بهترین متخصص تزریق فیلر گونه
ژل حجم دهنده گونه

بهترین دکتر تزریق ژل به گونه

با توجه به اینکه تزریق ژل فرآیندی راحت است به همین دلیل در چند سال اخیر شاهد انجام این تکنیک توسط آرایشگران در سالن‌های زیبایی هستیم. اشتباه محض است که شما به این دسته از افراد اعتماد کنید چون آن‌ها هیچگونه آگاهی از آناتومی بدن نداشته و حتی نمی‌توانند میزان ژل مورد نیاز را برای شما تنظیم نمایند. با توجه به آنچه که گفته شد، لازم است بهترین متخصص تزریق فیلر به گونه را انتخاب نمایید. داشتن مهارت لازم در تزریق ژل، رضایت مراجعه‌کنندگان قبلی، داشتن گواهی تخصصی در این زمینه، فعالیت در کلینیک‌های معتبر، انجام کار تحت شرایط کاملاً استاندارد و بهداشتی و ارائه نمونه کار به فرد متقاضی، از مهمترین ویژگی‌های بهترین دکتر تزریق ژل به گونه به حساب می‌آیند.

مدت زمان ماندگاری ژل گونه

یکی از سؤالاتی که اغلب مراجعه‌کنندگان از ما مطرح می‌کنند این است که ماندگاری ژل گونه چه اندازه است؟ همانطور که در داخل مقاله ذکر شد، تکنیک‌هایی همانند تزریق ژل، تأثیر موقت بر روی زیبایی چهره دارند ولی مدت زمان ماندگاری ژل گونه در بین افراد مختلف متفاوت خواهد بود. برای مثال این مسأله بسیار مهم است که متخصص از چه برندی برای شما استفاده کرده و چه مقدار فیلر را به گونه شما تزریق می‌کند. استفاده از مارک‌های معتبر و حاوی هیالورونیک اسید، ماندگاری بیشتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. همچنین شما باید به افزایش ماندگاری فیلر گونه کمک کنید.

برای مثال عدم دستکاری گونه‌ها در دوره نقاهت، نرفتن به محیط‌های گرم و دوری از نور خورشید حداقل به مدت یک هفته و همچنین نوشیدن آب کافی در طول روز برای همیشه، از جمله عواملی هستند که ماندگاری اثر تزریق فیلر گونه را بیشتر خواهند داد.

محدودیت های تزریق ژل به گونه

درست است که تزریق ژل به گونه یک روش ایمن شناخته شده و به دلیل اینکه اجرای آن بسیار راحت است، محبوبیت زیادی بین مردم به دست آورده است اما فراموش نکنید که همه افراد کاندید مناسبی برای تزریق ژل به گونه نیستند. در واقع محدودیت‌هایی برای این تکنیک وجود دارد که لازم است از آن‌ها مطلع باشید:

  1. برای مثال خانم‌هایی که در مرحله بارداری و شیردهی به سر می‌برند نباید به سراغ تزریق فیلر به گونه بروند. اجازه دهید شیردهی نوزاد نیز به طور کامل سپری شده و سپس برای انجام این تکنیک اقدام نمایید.
  2. افرادی که به حساسیت‌های پوستی و یا بیماری‌های خاص مبتلا هستند حتماً باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند.
  3. کسانی که در زمان بلوغ به سر می‌برند به هیچ عنوان نباید برای تزریق ژل به گونه اقدام کنند چون هنوز رشد بدن آن‌ها کامل نشده و اگر تزریق فیلر را انجام دهند، به دلیل اینکه صورت همچنان رشد می‌کند اثر تزریق اصلاً زیبا نخواهد بود.

منبع
healthlinehealthline

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *