لیپوماتیکمقالات

تغذیه مناسب بعد از لیپوماتیک – نکات مهم رژیم غذایی

رژیم غذایی بعد از جراحی لیپوماتیک چگونه باید باشد؟ لیپوماتیک شکم و پهلو یک راه حل آسان برای از بین بردن چربی‌های لجباز بدن است. این متد که به طور معمول به بی‌هوشی و یا بی حسی موضعی نیاز دارد، معمولا دوران نقاهت طولانی و دردناکی دارد. با این حال دلیل نمی‌شود که از انجام آن پشیمان شوید، زیرا می‌تواند بر روی سلامتی و عزت نفس شما تأثیرات مفیدی بگذارد و باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی و روانی شود که می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

شما عزیزان می‌توانید برای رزرو نوبت مشاوره و انجام لیپوماتیک با تلفن مطب به شماره 09128490324 تماس حاصل فرمایید.

اینفوگرافیک تغذیه بعد از لیپوماتیک
اینفوگرافیک تغذیه بعد از لیپوماتیک

مهمترین قسمت در حفظ نتایج حاصل از لیپوماتیک، داشتن تغذیه مناسب بعد از لیپوماتیک مانند پرهیز از مصرف غذاهای شیرین، فرآوری شده، تصفیه شده و چرب است. در واقع با رعایت رژیم غذایی می‌توان تا حد بسیار زیادی، نتیجه لیپوماتیک مخصوصا در ناحیه شکم را حفظ کرد و علاوه بر آن، به کاهش چربی‌های احشایی که طی این روش، دست نخورده باقی مانده‌اند، کمک کرد. ما در این مقاله قصد داریم نگاهی اجمالی به اهمیت تغذیه بعد از لیپوماتیک داشته باشیم.
آدرس صفحه اینستاگرام دکتر سعید شیرنگی

سبک زندگی و تغذیه قبل از عمل لیپوماتیک

خوردن غذای سالم همیشه توصیه می‌شود اما زمانی که فرد قصد دارد لیپوماتیک انجام دهد، اهمیت آن حتی بیشتر می‌شود. شما باید برای رژیم قبل از لیپوماتیک دو هدف داشته باشید؛ تقویت سلامتی جهت بهبودی زودتر و بهتر و افزایش کشش پوست. برای پیروی از این رژیم، غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان و آب را هدف قرار دهید و از برخی عادات خود دست بکشید، مانند:

  1. مصرف انواع توت‌ها از جمله زغال اخته و توت سیاه
  2. کرفس و خیار
  3. روغن‌های سالم مانند روغن زیتون و گردو
  4. اسیدهای چرب امگا 3
  5. کدو حلوایی، مانند کدو تنبل و کدو سبز
  6. ادویه‌های خاصی از جمله دارچین و زردچوبه
  7. به‌علاوه، حتماً مقدار زیادی آب بنوشید.
  8. مصرف نیکوتین را متوقف کنید. استفاده از نیکوتین به دفعات باعث اختلال در نتایج جراحی شده است زیرا با محدود کردن رگ‌های خونی، جریان خون را در بدن کاهش می‌دهد. لیپوماتیک بسیار ظریف است و عروق خونی شما نقش اصلی را در نتایج آن بازی می‌کنند. بنابراین اگر محدود شوند، تاثیرات مثبت به خطر می‌افتند.

مطالب بیشتر: لیپوماتیک بدون جراحی

چرا رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک اهمیت دارد؟

تغذیه مناسب بعد از لیپوماتیک برای کمک به بدن در تأمین ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری مورد نیاز، بسیار مهم است. اگر چه این متد چربی‌های اضافی را از نواحی خاصی از بدن استخراج می‌کند اما یک تصور غلط رایج درمورد آن، این است که چربی‌های برداشته شده هرگز باز نخواهند گشت. متأسفانه باید بگوییم که اگر متعهد به داشتن یک سبک زندگی و رژیم سالم پس از جراحی نیستید، هنوز در معرض بازگشت چربی و افزایش وزن خود به ویژه در مناطق تحت درمان هستید. تغذیه بعد از عمل لیپوماتیک از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند. در نتیجه اگر می‌خواهید نتیجه دلخواه را برای همیشه حفظ کنید و حتی به وزن‌های کمتر برسید، تغذیه بعد لیپوماتیک را جدی بگیرید.

اهمیت تغذیه بعد از لیپوماتیک
  1. کمک به التیام سریع‌تر زخم‌ها
  2. افزایش قدرت ایمنی بدن و کاهش دوره نقاهت
  3. حفظ نتیجه جراحی
  4. کمک به افزایش ماندگاری تناسب اندام
بهترین مواد غذایی بعد از لیپوماتیک
  1. میوه و سبزیجات تازه
  2. غلات کامل
  3. پروبیوتیک‌های موجود در لبنیات
  4. مرغ آب‌پز پخته شده بدون پوست
  5. کره بادام زمینی
  6. نوشیدنی‌های بدون کافئین
  7. شیر و لبنیات کم چرب
مواد غذایی مضر بعد از لیپوماتیک
  1. فست‌فودها
  2. غذاهای چرب
  3. غذاهای شور
  4. خوراکی‌های شیرین
  5. خوراکی‌های حاوی الکل
  6. آبجو

چرا رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک اهمیت دارد؟

بعد از عمل لیپوماتیک شکم چه غذاهایی بخوریم؟

گنجاندن غذاهای مغذی و سالم در رژیم غذایی به شما کمک می‌کند تا روند بهبودی مناسبی داشته باشید و از افزایش وزن ناسالم جلوگیری شود. چند نمونه از غذاهای مفید برای مصرف بعد از لیپوماتیک در زیر آورده شده است:

  1. پروتئین: گوشت سفید مانند مرغ، بوقلمون، ماهی آزاد و سایر ماهی‌های آب شیرین، همچنین تخم مرغ و لوبیا
  2. میوه‌ها و سبزیجات تازه: سبزیجات برگ‌دار، توت فرنگی، موز، آناناس
  3. ویتامین C : پرتقال، لیمو شیرین، مکمل‌های حاوی ویتامین C
  4. غلات کامل: برنج قهوه ای، بلغور جو دوسر
  5. B12، فیبر و آهن
  6. پروبیوتیک‌های موجود در ماست و غذاهای تخمیر شده
  7. مرغ آب‌پز یا پخته شده بدون پوست
  8. کره بادام زمینی
  9. نوشیدنی‌های بدون کافئین
  10. شیر و لبنیات کم چرب

مطالب بیشتر: جای زخم بعد از لیپوماتیک

ممنوعیت غذایی بعد از لیپوماتیک شکم

این تصور غلط است که لیپوماتیک یک راه‌حل دائمی برای حذف چربی‌های اضافی بدن است. به همین دلیل بسیاری از افراد تصور می‌كنند كه پس از عمل می‌توانند هر چه بخواهند بخورند زیرا این چربی برنمی‌گردد. این یک تفکر کاملا اشتباه است زیرا که لیپوماتیک فقط سلول های چربی را از بدن شما خارج کرده است. بنابراین در صورت عدم تغذیه مناسب بعد از لیپوماتیک، سلول‌های باقیمانده همچنان می‌توانند افزایش رشد داشته باشند. غذاهایی که نباید بعد از لیپوماتیک خورده شوند موارد شامل موارد زیر است:

  • غذاهای سرخ شده از جمله مرغ سوخاری، سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی
  • آب نبات، شکلات و کاکائو
  • خوراکی‌هایی مانند کلوچه، کیک و شیرینی
  • دسرها از جمله بستنی، پودینگ و ژله
  • نوشابه، ماءالشعیر و سایر نوشیدنی‌های گازدار و حاوی قند
  • انواع فست‌فودها
  • دانه‌های تصفیه شده و محصولات دانه‌ای تصفیه شده مانند برنج سفید، ماکارونی سفید، نان سفید، کراکر و خمیر پیتزا
  • گوشت‌های چرب و فرآوری شده از جمله سوسیس، ژامبون، بیکن و سالامی
  • غلات قندی
  • ماست‌های طعم‌دار
  • آبمیوه
  • غلات سبوس‌دار و گرانولا
  • انواع سس مانند سس پاستا و سس باربیکیو
  • چربی‌های اشباع: چربی‌هایی که در دمای اتاق جامد هستند و در گوشت بیشتر حیوانات و همچنین غذاهای سرخ شده و فرآوری شده یافت می‌شود.
  • شکر: شکر و مواد غذایی شیرین ممکن است باعث افزایش وزن شوند و هدف از انجام روش لیپوماتیک را تحت‌الشعاع قرار دهند. قندها، ویتامین و مواد مغذی کمی دارند و هیچ فایده‌ای برای روند بهبودی بدن نخواهند داشت.
  • غذاهای شور: حداقل دو الی چهار ماه پس از لیپوماتیک باید از مصرف زیاد غذاهای شور خودداری کرد. سدیم باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود بنابراین بر روند بهبود تأثیر می‌گذارد.
  • الکل و آبجو: نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند با داروهایی که پس از لیپوماتیک مصرف می‌کنید، تداخل ایجاد کنند و همچنین باعث کم آبی بدن شوند. بنابراین لازم است که حداقل 10 الی 14 روز پس از عمل، از مصرف الكل و آبجو جدا خودداری كنید. در عوض، مقادیر مناسبی، آب و آبمیوه‌های طبیعی را برای کمک رساندن به بدن در روند بهبودی و همچنین دفع سموم ناشی از دارو مصرف کنید.

مطالب بیشتر: بهترین سن برای لیپوماتیک

راهکارهای حفظ نتایج لاغری بعد از لیپوماتیک

در ادامه پنج راه موثر برای حفظ نتایج لاغری، سفت ماندن بافت‌های بدن و حفظ نتایج پس از لیپوماتیک آورده شده است.

آب بنوشید

افزایش مقدار آبی که می‌نوشید می‌تواند به کاهش وزن و همچنین ثابت نگه داشتن وزنتان کمک کند. جهت دریافت بهترین نتیجه توصیه می‌کنیم که برای کاهش وزن روزانه حدود 2 لیتر آب بنوشید. نوشیدن آب تاثیرات زیرا به دنبال دارد:

  • کمک به بدن برای سوزاندن کالری بیشتر از طریق مصرف انرژی در حالت استراحت: بزرگسالان بعد از نوشیدن آب سرد بین 24 تا 30 درصد بیشتر وزن کم خواهند کرد.
  • کاهش سایز بدن: نوشیدن آب نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند بلکه شاخص توده بدنی (BMI)، اندازه دور کمر و چربی بدن را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین اگر برای از بین بردن چربی بدن خود لیپوماتیک انجام داده‌اید، نوشیدن آب می‌تواند چربی بدنتان را بیشتر از بین ببرد.
  • نوشیدن آب درست قبل از غذا به فرد کمک می‌کند احساس سیری بیشتری داشته باشد و اشتها را کاهش دهد، به خصوص در بزرگسالان 40 ساله و بالاتر.
  • انتخاب نوشیدن آب به جای سایر نوشیدنی‌های کالری به حفظ اندام شما و کاهش وزن هرچه بیشتر کمک می‌کند.

یک برنامه ورزشی منظم را دنبال کنید

اکثر افرادی که تصمیم به انجام لیپوماتیک می‌گیرند این کار را انتخاب می‌کنند زیرا قبلاً وزن خود را تا حد ایده آل پایین آورده‌اند اما هنوز با حجم مشخصی از چربی‌های سرسخت مواجه هستند. این افراد سخت کوش به احتمال زیاد می‌دانند که انجام فعالیت ورزشی به عنوان راهی برای کاهش وزن و حفظ نتایج لیپو چقدر مهم است. فقط دو هفته بعد از جراحی طول می‌کشد تا بتوانید کمی ‌ورزش کنید؛ در این مدت حتماً به توصیه جراح زیبایی خود در مورد انجام ورزش‌های مجاز عمل کنید. برخی از ورزش‌های موثر بعد از لیپوماتیک عبارت هستند از:

  • تمرینات هوازی: جراح پلاستیک شما به احتمال زیاد توصیه خواهد کرد که در عرض چهل و هشت ساعت پس از پیکرتراشی از جای خود بلند شوید و شروع به حرکت کنید. شما باید به نکات مهم وی در مورد اینکه در سه هفته اول بعد از عمل به چه اندازه ورزش کنید گوش فرا دهید. شما نباید تا حدود سه هفته پس از لیپوماتیک به انجام ورزش‌های شدید و سخت مانند ایروبیک و دویدن بپردازید. برای حفظ نتایج پس از لیپوماتیک، باید به آرامی ‌شروع به پیاده روی کنید و به تدریج قدرت خود را بازیابی کنید.
  • تمرینات مقاومتی: در هفته دوم پس از لیپوماتیک، اکثر پزشکان به مراجعان خود اجازه می‌دهند تا تمرینات مقاومتی را شروع کنند. در ابتدا باید از ورزش دادن ناحیه تحت جراحی خودداری کنید اما هنگامی ‌که ناحیه مورد نظر به حالت عادی برگشت، اجازه دارید که ورزش شکم یا زیر بغل را شروع کنید، به آرامی‌ شروع نمایید و به تدریج میزان تلاش خود را افزایش دهید. کش لاستیکی و وزنه‌های کوچک ابزاری عالی برای عادت دادن بدن به تمرینات مقاومتی منظم هستند.

از داشتن زندگی کم تحرک اجتناب کنید

علاوه بر تمرینات هوازی و استقامتی، باید سطح عمومی ‌فعالیت خود را افزایش دهید تا بدنتان را در شرایط تعادلی سالم نگه دارید. نشستن بیش از حد سلامتی شما را مختل می‌کند و ممکن است باعث شود در مناطقی که دوست دارید صاف و بی‌چربی باقی بمانند، شاهد برجستگی و تجمع چربی شوید. در ادامه چند ایده برای مقابله با سبک زندگی بی تحرک آورده شده است:

  • بایستید و پاهای خود را هر 20 تا 30 بار در دقیقه حرکت دهید، حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد.
  • در اطراف دفتر یا اتاق خود و راهروها قدم بزنید.
  • برای پاسخ دادن به تماس‌های تلفنیتان بایستید و صحبت نمایید.
  • به جای آسانسور از پله استفاده نمایید.
  • در حین تبلیغات تلویزیونی بلند شوید و کاری انجام دهید. زمان بسیار خوبی برای انجام تمرینات مقاومتی ذکر شده در بالا است.
  • تماشای تلویزیون و زمان استفاده از رایانه را برای سرگرمی‌ محدود کنید.

انتخاب رژیم غذایی سالم

در حال حاضر لیپوماتیک نواحی برآمده بدن شما را صاف کرده است و اکنون زمان بازگشت به عادات بد غذایی و بازگرداندن برآمدگی‌ها نیست! یکی از راه‌های جلوگیری از بازگشت مجدد چربی اضافی، داشتن یک رژیم غذایی سالم است که چربی، قند و مواد غذایی فرآوری‌شده کمی داشته باشد. خبر خوب این است که سلول‌های چربی که در طول لیپوماتیک برداشته شده‌اند باز نمی‌گردند اما اگر یک رژیم غذایی پرکالری و پرچرب انتخاب کنید، سلول‌های چربی جدیدی در مکان‌های تحت درمان به وجود خواهند آمد و شما دوباره وزن اضافه خواهید کرد.

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، غذاهای کم‌چرب و پر از پروتئین، سبزیجات، میوه‌ها و گوشت کم‌چرب را انتخاب کنید که چربی‌های قابل مشاهده آن حذف شده باشد. مطمئن شوید که مقدار زیادی فیبر در رژیم غذایی خود دارید و به جای سرخ کردن غذاها یا استفاده از کره و روغن زیاد روی روش‌های پخت سالم مانند آب پز کردن، هواپز کردن و پخت کامل تمرکز کنید. اگر غذاهای سالم را انتخاب کنید، حفظ نتایج لیپوماتیک شما به طرز شگفت‌آوری آسان خواهد بود.

سطح استرس خود را کاهش دهید

استرس نیز یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است و این به بدان معنی است که برای جلوگیری از افزایش وزن، باید تکنیک‌های آرام سازی روان خود را یاد بگیرید. استرس سطح هورمون کورتیزول را در سیستم ایمنی فرد افزایش می‌دهد که به نوبه خود میل به خوردن انواع غذاهای ناسالم را ایجاد می‌کند. حتی برخی از مطالعات نشان می‌دهد که افزایش سطح کورتیزول باعث کاهش میزان کالری سوزانده شده توسط بدن می‌شود، این کاهش ممکن است ناشی از خوردن غذاهای ناسالم در دوره‌های استرس زا باشد که باعث افزایش سطح انسولین می‌شود. افزایش میزان انسولین در خون باعث افزایش ذخیره چربی می‌شود. در پایین چند پیشنهاد برای جلوگیری از افزایش وزن بعد از لیپوماتیک و کاهش سطح استرس آورده شده است:

  1. یک برنامه روزانه ثابت و قابل پیش بینی داشته باشید
  2. مثبت اندیش بمانید
  3. جنبه معنوی خود را کشف و آن را تقویت کنید
  4. هر روز زمانی را برای تصویرسازی مثبت اختصاص دهید، یعنی یک صحنه آرام را تجسم کنید و از نفس خود آگاه باشید
  5. عادت کنید دو یا سه بار در هفته حمام کنید یا در وان آب گرم بنشینید
  6. قدردان اتفاقات و افراد خوب زندگیتان باشید

ممنوعیت غذایی بعد از لیپوماتیک شکم

تاثیر تغذیه بر ماندگاری نتیجه لیپوماتیک

همانگونه که گفته شد یکی از مهمترین نکات که در جریان عمل لیپوماتیک باید به آن توجه کنید، مسأله تغذیه بعد از پیکرتراشی است. البته متخصصان قبل از شروع انجام این جراحی زیبایی قطعاً نکاتی را درمورد تغذیه برای شما ذکر خواهند کرد چرا که رژیم غذایی قبل از انجام جراحی نیز بر کیفیت عمل تأثیر می‌گذارد اما مسلماً نوع رژیم غذایی شما در دوره نقاهت و بعد از آن، تأثیر بیشتری بر ماندگاری نتیجه پیکرتراشی خواهد گذاشت.

در صورتی که رژیم غذایی مناسبی نداشته باشید و مجدداً به سراغ مصرف غذا‌های چرب، فست‌فود و یا پرخوری بروید این بار زودتر از قبل دچار چاقی موضعی در اندام هدف‌ خواهید شد زیرا این اندام به تازگی تحت درمان قرار گرفته و بسیار مستعد تجمع چربی است. از سوی دیگر اگر دوست دارید همیشه اندام مناسب و خوش‌فرمی داشته باشید، باید تغذیه بعد از لیپوماتیک را جدی بگیرید. بنابراین عادات نادرست را کنار بگذارید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا علاوه بر تأمین مواد غذایی مناسب بدن، از تجمع چربی در بدن جلوگیری گردد. البته فراموش نشود در کنار تغذیه، ورزش کردن نیز تأثیر چشمگیری بر نتیجه لیپوماتیک خواهد گذاشت.

خدمات مطب دکتر شیرنگی

دکتر سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک، در مطب خود واقع در شهر کرج، آماده ارائه تمامی خدمات مراقبت از زیبایی از جمله لیپوماتیک، تزریق ژل و چربی، بوتاکس، جراحی بینی، غبغب و … می‌باشند. شما عزیزان می‌توانید از طریق شماره تلفن 09128490324  برای رزرو نوبت مشاوره، با ما تماس حاصل فرمایید.

منابع: memorialplasticsurgerylipoandaestheticslivestrong

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *