جراحی بینیمقالات

غذاهایی که قبل از عمل بینی باید از خوردن آن اجتناب کنید (رژیم غذایی یک روز قبل از جراحی)

عمل زیبایی بینی قطعا پرطرفدارترین جراحی در ایران است و حساسیت‌های زیادی در مورد آن وجود دارد. یکی از سوالات پرتکرار بسیاری از مراجعان مطب دکتر شیرنگی این است که قبل از عمل بینی چی بخوریم ؟  تغذیه قبل از عمل بینی یکی از مهم‌ترین مواردی است که زیباجویان باید نکات کلیدی در مورد آن را بدانند. لطفاً اگر قصد انجام رینوپلاستی دارید قبل از آن، دستورالعمل‌های مهم در مورد رژیم غذایی قبل از عمل بینی را بخوانید. رعایت دقیق این دستورالعمل‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه ممکن را بدست آورید. همچنین روز جراحی لیست توصیه شده را به همراه داشته باشید تا بتوانید دستورالعمل‌های آن روز را دنبال کنید. پزشکان به طور شفاهی نیز توضیح خواهند داد که شب قبل از عمل بینی چی بخوریم و از مصرف چه چیزهایی خودداری نماییم. در این مقاله به طور جامع و کامل توضیح می‌دهیم که یک هفته قبل از عمل بینی چی بخوریم.

اینفوگرافیک رژیم غذایی قبل از جراحی بینی
اینفوگرافیک رژیم غذایی قبل از جراحی بینی

مطالب بیشتر: تنفس بعد از عمل بینی

قبل عمل بینی چی بخوریم؟

تقویت بدن قبل از عمل بینی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که افراد باید انجام دهند. هدف از جراحی هر چه که باشد، باید دانست که سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان خواهد داد. بنابراین به جهت کمک به قوت بدن و توانایی سیستم دفاعی و ترمیمی بدن، لازم است که رژیم غذایی قبل از عمل بینی توسط پزشک، بهینه و تصحیح گردد. رژیم مناسب قبل از عمل بینی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات به راحتی قابل هضم هستند و به حفظ وزن افراد در دوره بعد از عمل که بدن به استراحت نیاز دارد، کمک می‌کنند. سبزیجات و میوه‌ها همچنین سرشار از ویتامین C هستند که باعث تشکیل کلاژن در پوست می‌شوند. همانطور که احتمالا می‌دانید، کلاژن برای بهبودی پوست و بافت بینی بعد از عمل ضروری است. میزان انرژی را افزایش می‌دهد و باعث تسریع بهبودی می‌گردد. برخی از این خوراکی‌ها عبارت هستند از: آناناس، اسفناج و چغندر.

  1. کربوهیدرات‌هایی مانند برنج یا ماکارونی

این مواد، هضم را تسهیل می‌کنند، به بهبود خلق و خو کمک می‌نمایند و تولید سروتونین یا “هورمون شادی” که در اثر کم تحرکی کاهش می‌یابند را فعال می‌کنند.

  1. پروتئین ها

گوشت مرغ یا بوقلمون، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و غذاهای دریایی بهترین دوستان برای عضلاتی هستند که برای چند هفته پس از عمل غیرفعال خواهند بود. دلیل دوم اهمیت این مواد این است که پس از جراحی، پزشک استراحت را برای فرد اجباری می‌کند و محدودیت‌هایی در بلند کردن اجسام اعمال می‌نماید. بنابراین مصرف پروتئین‌ها از هر چیز دیگری برای بدن واجب‌تر است.

  1. چربی‌های اشباع نشده

برای اینکه چربی‌ها در کمک به بدن مفید باشند، باید غیر اشباع باشند. آووکادو، روغن زیتون، روغن ماهی، آجیل و میوه‌های خشک از جمله مواد غذایی مفیدی هستند که حاوی چربی‌های اشباع نشده سالم می‌باشند. وقتی این خوراکی‌ها به میزان مناسب استفاده شوند، بی خطرند اما حین مصرف آن‌ها باید به مراقبت از وزن نیز پرداخت.گ

قبل عمل بینی چی بخوریم؟

مواد غذایی مفید قبل از عمل بینی
  • پروتئین‌ها
  • میوه و سبزیجات تازه
  • کربوهیدرات‌ها
  • روغن‌های غیر اشباع
اهمیت تغذیه فبل از عمل بینی
  • جلوگیری از بروز مشکل در حین عمل
  • کاهش عوارض جانبی
  • افزایش قدرت ریکاوری بدن و در نتیجه کاهش دوره نقاهت
  • کمک به رسیدن به نتیجه ایده‌آل از عمل
چند ساعت قبل از عمل چیزی نخوریم؟ بین 8 تا 12 ساعت قبل از عمل چیزی نخورید تا دچار رفلاکس معده و انسداد مجاری تنفسی نشوید.

مطالب بیشتر: جراحی انحراف بینی

قبل از عمل بینی چه چیزهایی نخوریم؟

رعایت رژیم غذایی قبل از عمل بینی شامل برخی ممنوعیت‌ها نیز می‌باشد که عبارت هستند از:

  1. غذا و دارو

به مدت دو هفته قبل از عمل از مصرف آسپرین، ایبوپروفن (Advil ، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، تمامی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، ویتامین E، مکمل‌های گیاهی یا هر داروی حاوی این ترکیبات خودداری کنید. به این دلیل که این داروها ممکن است خونریزی حین عمل و بعد از آن را افزایش دهند، بنابراین فقط از داروهایی استفاده کنید که توسط جراح تأیید یا تجویز شده‌اند.

  1. دخانیات

دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل بینی از استعمال سیگار و قلیان خودداری کنید. نیکوتین و دود تنباکو، روند بهبودی را به تأخیر می‌اندازند و می‌توانند باعث ایجاد زخم یا غفونت در محل برش شوند.

  1. مراقب آفتاب باشید!

دو هفته قبل از جراحی، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. شاید تعجب‌آور باشد اما باید بدانید که اشعه UV در نور خورشید و سالن‌های سولاریوم و برنزه، برای پوست مضر هستند. بنابراین توصیه می‌کنیم که طی یک هفته قبل از عمل از ضد آفتاب دارای SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

آب خوردن قبل از عمل بینی

باید طوری رژیم غذایی قبل از عمل بینی را برنامه‌ریزی کنید که تا 2 ساعت قبل از زمان موعود و ورود به بیمارستان یا مرکز جراحی، مایعات شفاف (نه شیر یا محصولات لبنی) به میزان کافی بنوشید. هیدراته ماندن برای بدن به ویژه در هوای گرم بسیار مهم و مفید است. همچنین توصیه موکد می‌کنیم که روز قبل از جراحی نیز آب کافی بنوشید. نوشیدن مایعات تا حدود دو ساعت قبل از انجام عمل بینی بلامانع است اما از این زمان به بعد بهتر است هیچ مقدار آبی نوشیده نشود. دلایل متعددی وجود دارد که از افراد خواسته می‌شود قبل از عمل از خوردن مایعات صرف نظر کنند. برخی از این عوارض عبارت هستند از آسپیراسیون آب، تهوع و استفراغ که همگی ممکن است سلامتی فرد را حین عمل تهدید کنند و باعث قطع تنفس به دلیل بسته شدن کانال هوایی به دلیل رفلکس آب یا محتویات درون معده شود.

مطالب بیشتر: ورم چشم بعد از عمل بینی

چند ساعت قبل از عمل بینی چیزی نخوریم؟

به طور کلی توصیه می‌شود که حدود 8 الی 12 ساعت قبل از انجام عمل، چیزی میل نکنید. درباره این زمان بهتر است با جراح خود مشورت داشته باشید. علت تاکید بر ناشتایی این است که عوارض جانبی خطرناکی می‌توانند در کمین فرد زیباجو نشسته باشند زیرا بیهوشی عمومی، توانایی واکنش بدن را از بین خواهد برد. در واقع بیهوشی موجب فلج شدن عضلات و عدم توانایی فرد در کنترل آن‌ها می‌شود. وقتی روی عضلاتی مانند عضلات دخیل در بلع و یا سرفه، کنترلی نداشته باشیم، اگر طی عمل دچار رفلکس یا آسپیراسیون غذایی شویم (یعنی محتویات معده به سمت دهان بازگردند) ممکن است اشتباها وارد نای شوند و بدیهی است که ما نتوانیم آن‌ها را سرفه کنیم. که در این صورت خطر خفگی و حتی مرگ نیز وجود خواهد داشت. البته که پزشکان در گلو یک لوله تراشه قرار می‌دهند که می‌تواند آسپیراسیون را آسان‌تر کند. به این ترتیب یکی از کارهای قبل از عمل بینی علاوه بر رعایت رژیم غذایی قبل از عمل بینی، حفظ ناشتایی است.

مطالب بیشتر: سیگار بعد از عمل بینی

تا چند ساعت قبل از عمل بینی چیزی نخوریم

جراحی بینی توسط دکتر سعید شیرنگی

دکتر شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک هستند و کارنامه درخشانی در نحوه عمل بینی و رضایت بسیار بالای زیباجویان خود در زمینه همل زیبایی و ترمیمی بینی دارند. ایشان قبل از انجام عمل بینی، تمامی موارد و نکات مهم و کلیدی را به مراجعین خود گوشزد می‌نمایند و آن‌ها را با صبر و بردباری راهنمایی می‌کنند. شما عزیزان اگر سوالی درمورد رژیم غذایی قبل از عمل بینی یا هر نکته مبهم دیگری از رینوپلاستی دارید، از تماس با مطب ما دریغ نکنید. قصد ما این است که شما یک تجربه دلپذیر و لذت‌بخش از عمل بینی خود داشته باشید.

اهمیت تغذیه قبل از عمل بینی

زمانی که تصمیم خود را برای عمل بینی نهایی کردید و تمامی مراحل شامل انجام آزمایش‌ها و عکسبرداری‌ها از بینی صورت گرفت، متخصص قبل از عمل، جلسه مشاوره برای شما برگزار می‌کند تا نکاتی پیرامون آمادگی قبل از عمل رینوپلاستی را برای شما توضیح دهد. در این میان، تغذیه قبل از جراحی بینی یکی از موضوعات بسیار مهم نیست که جراح درمورد آن با شما صحبت خواهد کرد و از شما می‌خواهد حداقل به مدت دو هفته قبل از جراحی، نکات تغذیه‌ای را رعایت کنید. این موضوع از چند منظر اهمیت دارد:

  1. تغذیه قبل از جراحی بینی تأثیر مثبت یا منفی بر روند عمل خواهد داشت. برای مثال متخصص از شما می‌خواهد حداقل به مدت ۲ هفته مواد غذایی، خوراکی‌ها و مواد گیاهی و حتی مکمل‌هایی که باعث رقیق شدن خون می‌شوند را کنار بگذارید زیرا در این صورت احتمال خونریزی در حین جراحی بیشتر می‌شود. الکل نیز چنین تأثیری داشته و به همین دلیل است که از شما می‌خواهد نوشیدن الکل را حداقل به دو هفته قبل از عمل، ترک کنید.
  2. همچنین تغذیه قبل از جراحی بینی تعیین‌کننده شدت عوارض بعد از عمل خواهد بود. برای مثال کسانی که خوراکی‌های شور یا خوش نمک را مصرف می‌کنند قطعاً به شدت ورم بیشتری در ناحیه صورت بعد از عمل مبتلا خواهند شد.
  3. داشتن تغذیه سالم قبل از عمل بینی، تضمین‌کننده کوتاه شدن دوره نقاهت خواهد بود زیرا قدرت ریکاوری بدن را بالا می‌برد، زخم‌ها با سرعت بیشتری بهبود یافته و در نتیجه شما دوران نقاهت کوتاه‌تری را تجربه خواهید کرد.

منبع
kufacialplasticsurgerymy-plasticmyallamericancare

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *