جراحی بینیمقالات

بعد از جراحی بینی چه بخوریم ؟ تغذیه صحیح بعد از عمل بینی

عمل بینی یا رینوپلاستی، یکی از عمل‌های تقریبا سنگین محسوب می‌شود و امکان دارد انجام عمل چند ساعت‌ هم طول بکشد. این عامل انرژی زیادی را از بدن شما می‌گیرد. بدن شما نیاز دارد بعد از عمل انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها را دریافت کند. بنابراین تغذیه بعد از جراحی بینی اهمیت زیادی دارد، زیرا می تواند دوره بهبودی شما را کوتاه‌تر کرده و روند بهبودی را تسریع ببخشد. این عوامل می‌تواند به شما کمک کند از جراحی بینی خود بهترین نتیجه را بگیرید و عوارض جانبی بعد از عمل را به حداقل برساند.

برای اطلاع از هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

بنابراین برنامه غذایی بعد از عمل بینی بسیار مهم است. شما باید این برنامه غذایی را طوری تنظیم کنید که بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیازش را از آن دریافت کند. از نظر بسیاری از افراد تغذیه بعد از عمل بینی اهمیت زیادی ندارد و بسیاری از پزشکان جراح بینی هم در این خصوص به مراجعه کنندگان خود توصیه‌ای نمی‌کنند.

اینفوگرافیک تغذیه مناسب بعد از عمل بینی
اینفوگرافیک تغذیه مناسب بعد از عمل بینی

اما دکتر شیرنگی علاوه بر تاکید این موضوع بر مراجعه کنندگان خود، در این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با این موضوع در اختیار عموم قرار داده است. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی به دست آورید و به اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی پی ببرید.

اهمیت تغذیه مناسب بعد از جراحی بینی

رژیم غذایی شما بعد از جراحی بینی اهمیت بسیاری دارد زیرا به طور مستقیم بر راحتی دوره نقاهت شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال می‌تواند درد شما را کاهش یا افزایش دهد. همچنین، تقریبا پس از هر گونه عمل جراحی که جراحی بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست، بدن به دلایل زیادی مانند بیهوشی عمومی، مسکن‌های مخدر مانند مواد افیونی، هضم غذا را به سختی انجام می‌دهد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد پس از انجام عمل جراحی بینی، دچار یبوست می شوند و بهترین راه برای جلوگیری از این امر و مقابله با آن، رعایت رژیم غذایی مناسب است. در ادامه به بررسی برخی از مواد غذایی و تاثیر آن‌ها در عمل بینی می‌پردازیم.

بعد از رینوپلاستی چی بخوریم

سوپ برای عمل بینی

چون جویدن غذاهای سفت با فک بعد از جراحی بینی بسیار سخت و خطرناک است، به منظور کمک به بدن و دستگاه گوارش، خوردن غذاهای نرم در دوران نقاهت پس از عمل جراحی بینی، بسیار توصیه می‌شود. سوپ بخصوص سوپ جو از وعده‌های غذایی مناسب بعد از جراحی بینی است.

چه چیزی به عنوان غذای نرم به حساب می آید؟

  • نان.
  • غلات نرم
  • غلات داغ، مانند خامه گندم یا بلغور جو دوسر.
  • پاستا و رشته فرنگی.
  • برنج سفید.
  • پنکیک و وافل.

بستنی بعد از عمل بینی

خوردن خوراکی‌های سرد بعد از عمل بینی اصلا توصیه نمی‌شود. حال این سوال پیش می‌آید که آیا خوردن بستنی بعد از عمل ضرر دارد؟ باید بگوییم که دمای پایین خوراکی‌های سرد مانند بستنی، می‌تواند دندان‌های شما را اذیت کند. همچنین باعث ایجاد سردرد می‌شود. عمل بینی خود با سردرد همراه است و خوردن بستنی باعث تشدید آن می‌شود. بنابراین تا رفع کامل عوارض عمل، از خوردن بستنی خودداری کنید.

مطالب بیشتر: ضربه به بینی عمل شده

نوشابه بعد از عمل بینی

استفاده از نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه بعد از عمل بینی، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. این نوشیدنی‌ها ممکن است باعث تحریک معده شما شود و گاز آن می‌تواند مجاری بینی را اذیت کند.

فست فود بعد از عمل بینی

خوردن ساندویچ بعد از عمل بینی منعی ندارد؟ فست‌فودها مانند انواع ساندویچ‌ها و پیتزاها، غذاهای جویدنی و گاز زدنی‌هستند که به هیچ عنوان نباید بعد از عمل مصرف شوند. همچنین ادویه موجود در آن‌ها باعث سوزش و تحریک معده می‌شود و ممکن است بر روی گوارش اثر منفی خواهد داشت.

خوردن ترشی بعد از عمل بینی

ترشی جز خوراکی‌های اسیدی است که باعث تحریک و سوزش معده می‌شود و بر روی گوارش اثر منفی بگذارد. بنابراین مصرف ترشی و خوراکی‌های اسیدی بعد از عمل بینی، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

خوردن شیر بعد از عمل جراحی بینی

شیر منبع عالی برای تامین پروتئین بدن است. پروتئین‌ها نقش مهمی در کاهش دوره نقاهت و بهبود بعد از جراحی بینی دارند و شیر می‌تواند این پروتئین لازم را تامین کند.

خوردن چای بعد از عمل بینی

نکته کلیدی این است که با باید با آب هیدراته بمانید و از مصرف بیش از حد کافئین و الکل خودداری کنید. برای 24 ساعت اول، مهم است که غذای ملایم داشته باشید تا از عوارض جانبی عمده یا احساس تهوع جلوگیری کنید. 3 روز بعد از عمل بینی باید از نوشیدنی های مانند قهوه و چای، و همچنین سایر نوشیدنی های گرم مانند شکلات داغ اجتناب شود. سینوس ها توسط گرما تحریک می شوند و به طور بالقوه باعث تجمع بیشتر مخاط بینی و خونریزی در ناحیه بینی شما می شوند.

خوردن برنج بعد از عمل بینی

از غذاهایی استفاده کنید که جویدن آنها آسان است. ماکارونی، برنج، ماهی یا مرغ از جمله غذاهایی هستند که بعد از عمل بینی می توانید بخورید. خوردن ماست بعد از عمل بینی به همراه برنج می‌توانید گزینه مناسبی باشد.

خوردن ژله بعد از عمل بینی

ژله بافت نرمی دارد از این رو بعد از عمل بینی می‌توانید میل کنید. خوردن ژله بعد از جراحی بینی منعی ندارد.

مطالب بیشتر: رژیم غذایی قبل از عمل بینی

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی
  1. افزایش قوای سیستم ایمنی بدن
  2. کمک به ترمیم سریع‌تر زخم‌ها
  3. جلوگیری از تشکیل اسکار
  4. جلوگیری از آسیب به نتیجه عمل
مواد غذایی مناسب بعد از عمل
  1. خوارکی‌ها و مواد غذایی غنی ز پروتئین
  2. سوپ و غذاهای آبکی
  3. خوردن آناناس
مواد غذایی مضر
  1. نوشابه
  2. غذا و خوراکی سفت
  3. مواد غذایی آلرژی‌زا
  4. بستنی
  5. فست‌فود
نقش آناناس بعد از عمل بینی کاهش ورم پوستی و کمک به بهبود سریع‌تر زخم
نقش پروتئین بعد از عمل بینی
  1. افزایش کلاژن پوست
  2. بهبود خونرسانی به محل زخم‌ها

رژیم لاغری بعد از عمل بینی

عمل بینی یک عمل جراحی سنگین محسوب می‌شود و بدن شما ماده بیهوشی زیادی را دریافت کرده است. بنابراین دوره نقاهت نسبتا طولانی خواهید داشت. در دوره نقاهت، بدن در شرایط حساسی است و نیاز به مواد مغذی دارد تا زخم‌ها و کبودی‌ها و تورم شما زودتر خوب شود. رژیم گرفتن در این دوره می‌تواند موجب آسیب رسیدن به بدن و طولانی شدن دوره نقاهت شما شود. بنابراین در این دوره به هیچ عنوان رژیم نگیرید و آن را به بعد موکول کنید.

چند ساعت بعد از عمل بینی می‌توان غذا خورد؟

پزشکان توصیه می‌کنند از 4 تا 8 ساعت بعد از عمل بینی چیزی نخورید چرا که هنوز هم اثرات داروی بیهوشی در بدن شما هست و ممکن است دچار حالت تهوع شوید. پس از آن تنها مایعات مانند آبمیوه مصرف کنید. سپس غذا خوردن را با خوردن غذاهای نرم مانند سوپ و پوره سیب زمینی شروع کنید و تا چند روز به خوردن این غذاهای نرم ادامه دهید که به بینی در اثر جویدن غذا، فشار نیاید و شکل و حالت خود را حفظ کند.اهمیت تغذیه صحیح بعد از جراحی بینی

تا چند روز پس از عمل بینی نباید جویدنی خورد؟

به منظور کمک به بدن و دستگاه گوارش و چون جویدن غذاهای سفت با فک بعد از جراحی بینی بسیار سخت و خطرناک است و ممکن است باعث فشار آمدن به بینی و یا حتی تاثیر بر فرم و شکل بینی شما شود، توصیه می‌شود تا 3 الی 4 روز تنها غذاهای نرم مانند سوپ بخورید و از خوردن غذاهای جویدنی خودداری کنید.

مطالب بیشتر: ورزش بعد از عمل بینی

چند ساعت قبل از عمل بینی نباید غذا خورد؟

همانگونه که تغذیه بعد از عمل بینی اهمیت بسیار زیادی داشته و در جلوگیری از بروز عوارض شدید نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، باید به تغذیه قبل از رینوپلاستی نیز اهمیت دهیم. به طور کلی متخصصان تأکید می‌کنند حداقل ۲۴ ساعت قبل از جراحی بینی نباید غذا‌های را مصرف کنیم که فیبر بسیار بالایی دارند زیرا در این صورت هضم غذا طولانی شده بود و این مسأله می‌تواند در زمان جراحی برای شما مشکل‌ساز باشد. همانگونه که می‌دانید در زمان جراحی، معده باید خالی باشد به همین دلیل است که چند ساعت قبل از عمل جراحی نباید غذایی میل کرده باشید زیرا بعد از اعمال بیهوشی، امکان رفلاکس معده وجود دارد و اگر در این زمان معده شما پر باشد ممکن است به مجاری تنفسی آسیب وارد کرده و در نتیجه دچار خفگی شوید.

چند ساعت قبل از عمل بینی نباید غذا خورد؟

مواد غذایی مناسب بعد از عمل بینی

تغذیه شما در دوره نقاهت بعد از عمل بینی از چند منظر اهمیت دارد. تغذیه در جلوگیری از بروز عوارض شدید و در نتیجه افزایش سرعت ریکاوری بدن نقش چشمگیری خواهد داشت. قطعاً این مسأله بسیار مهم است که با مراقبت اصولی از خود در دوره نقاهت، بتوانیم قوای ایمنی بدن را افزایش داده و کمک کنیم زخم‌ها هر چه زودتر ترمیم یابند. در این صورت خطر بروز عوارضی همانند عفونت کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر نتیجه جراحی حفظ خواهد شد. به طور کلی رژیم غذایی در دوره نقاهت باید شامل پروتئین‌ها، ویتأمین‌ها، میوه، سبزیجات و همچنین آب کافی باشد. تمامی این مواد غذایی از طریق افزایش سرعت کلاژن‌سازی پوست، به ترمیم زخم‌ها کمک کرده و همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بنابراین سرعت ریکاوری بدن افزایش پیدا خواهد کرد

اهمیت استفاده از پروتئین قبل از عمل بینی

پروتئین‌ها مهمترین ماده برای تشکیل سلول‌های خونی و کمک به کلاژن‌سازی پوست هستند. زمانی که شما در رژیم غذایی خود قبل از جراحی بینی مواد غذایی حاوی پروتئین را لحاظ می‌کنید، در واقع سرعت ترمیم پوست را بالاتر بوده و از طرف دیگر با توجه به اینکه قوای سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود، دوران نقاهت کوتاه‌تر می‌گردد و از عوارضی همانند عفونت در ‌امان خواهید ماند. مواد غذایی همانند ماهی، مرغ، گوشت گاو، تخم‌مرغ آجیل و انواع حبوبات منبع غنی از پروتئین به حساب می‌آیند.

تاثیر مصرف آناناس قبل و بعد از عمل بینی

همانگونه که می‌دانید آناناس نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین میوه‌ها برای ترمیم زخم‌ها شناخته شده است. در این میوه آنزیمی نام بروملین وجود دارد که باعث کاهش ورم پوست شده و از طرف دیگر قدرت ترمیم زخم در بدن را افزایش می‌دهد. لذا بعد از عمل بینی به خصوص اگر جراحی شما از نوع جراحی باز باشد، باید مصرف آناناس را در طول روز بیشتر کنید تا زخم‌ها هر چه زودتر بهبود یافته و احتمال تشکیل اسکار وجود نداشته باشد.

سوالات متدوال

آیا می توانم بعد از جراحی بینی لبنیات بخورم؟

محصولات لبنی می توانند منبع عالی برای بهبودی پس از عمل جراحی باشند زیرا حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند. اما بسیاری از افراد پس از مصرف لبنیات پس از جراحی دچار یبوست می شوند. شما می توانید دو هفته بعد از عمل، رژیم غذایی غنی از پروتئین را با گنجاندن محصولات لبنی مانند شیر یا پنیر و همچنین گوشت بدون چربی مانند مرغ یا ماهی در رژیم غذایی خود شروع کنید.

آیا می توانم بعد از جراحی بینی غذای ترش بخورم؟

آب‌های اسیدی مانند آب پرتقال ممکن است معده شما را تحریک کند، به همین دلیل است که پرهیز از این نوع آب‌میوه‌ها معمولاً پس از جراحی بینی توصیه می‌شود . یکی دیگر از نوشیدنی‌های مغذی که می‌توانید در دوران نقاهت مصرف کنید، شیک پروتئینی حاوی بادام، بادام زمینی و دانه‌ها است.

چه زمانی می توانم بعد از جراحی بینی چیپس بخورم؟

لطفاً در ۷ روز اول پس از جراحی از مصرف غذاهای زیر اجتناب کنید:
غذاهای تند. غذاهایی که جویدن آنها سخت است. پاپ کورن و چیپس ( به مدت یک ماه اجتناب کنید ). نمک چیپس احتباس آب شما را افزایش می دهد، اما تورم بافت های بینی شما را بدتر می کند و روند بهبودی را کاهش می دهد.

 دهد. لیست غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید شامل غذاهای کنسرو شده مانند سوپ با محتوای سدیم بالا، تنقلات نمکی مانند چیپس یا کراکر یا پنیرهای شور مانند فتا است.
نوشیدن با نی تا دو هفته بعد از جراحی بینی ممنوع است. نوشیدن از طریق نی می تواند باعث استفراغ در افراد شود که بعد از جراحی زیبایی بینی واقعاً ناخوشایند است.

مطالب بیشتر: تمیز کردن بینی بعد از عمل

منبع
ariamedtourdrmofradclinicgomediran

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *