جراحی بینیمقالات

علت سیاه شدن (نکروز پوست) بعد از عمل بینی

علل تغییر رنگ پوست بینی بعد از عمل (دو رنگ شدن پوست بینی) متفاوت است، یکی از دلایل تیره شدن پوست بعد از عمل بینی داشتن مقادیر مختلف کبودی در اطراف چشم و صورت است که این یک پدیده کاملا نرمال است و غیرعادی نیست. در روزهای اول، کبودی‌ها به دلیل وجود اکسیژن در خون قرمز رنگ می‌شوند. به همین دلیل ممکن است میزان کبودی کامل تا روز بعد دیده نشود چون ممکن است مدتی طول بکشد تا خون ناشی از برش‌های عمل زیبایی بینی که به داخل بافت‌ها نفوذ کرده است، اکسیژن را از دست داده و رنگ آن را تغییر دهد. هنگامی که کبودی آشکارتر می‌شود، پس از یک تا دو روز، تغییر رنگ نسبتاً تیره، معمولاً بنفش، آبی یا گاهی سیاه می‌شود. کبودی‌ها معمولاً برای چند روز تیره می مانند.

مانند تورم، تغییر رنگ پوست بینی نیز ممکن است پس از ترخیص بیشتر شود. معمولاً این نوع تورم و تغییر رنگ  بیش از یک هفته طول نمی‌کشد و به مرور زمان از شدت آن کاسته می‌شود. با این حال، در برخی موارد، افراد ممکن است کبودی و به اصطلاح تغییر رنگی روی پوست بینی خود داشته باشند که به نظر می‌رسد چند هفته طول کشیده و از بین نمی‌رود. انجام اقداماتی که به کاهش تورم کمک کند به تغییر رنگ پوست بینی بعد از عمل نیز کمک می‌کند. برای پنهان کردن این تغییر رنگ شما می‌توانید بعد از برداشتن اسپلینت با استفاده از آرایش تا حدی تغییر رنگ را استتار کنید.

در برخی مواقع نیز تغییر رنگ پوست بینی بعد از عمل بینی به دلیل نکروز پوست بینی است که ناشی از عدم خونرسانی کافی به بافت بینی و دچار نکروز شدن بافت است. این عارضه گاهی اوقات به دلیل استفاده جراح از تکنیک نادرست یعنی زمانی که جراح بینی با تکنیک اشتباه بیش از حد بافت بینی را دستکاری می‌کند و در جراحی ظرافت نشان نمی‌دهد بروز می‌کند، که باعث اختلال در خون‌رسانی به بافت شده و منجر به سیاهی و یا به اصطلاح مرگ بافت می‌شود.

سیاه شدن بینی بعد از عمل

سیاه شدن پوست بینی بعد از عمل بینی

عوارض پوستی، متعاقب رینوپلاستی معمولا جزئی و گذرا است. نکروز پوست بینی یکی از این عوارض نادر و جدی است که هم بیماران و هم پزشکان را نگران کرده است. استعمال دخانیات تأثیر مخربی بر جراحی‌های پوستی دارد و احتمال تیره شدن پوست بعد از عمل بینی در این افراد بیش از افرادی است که سیگار مصرف نمی‌کنند. نکروزهای سطحی در نتیجه بانداژ یا پانسمان بیش از حد سفت بروز می‌کنند.

نکروزپوست بینی می‌تواند در نتیجه اختلال در جریان خون پشت بینی به دلیل برش نادرست، حجیم شدن بیش از حد از بافت زیر جلدی، یا پانسمان بیش از حد سفت در پشت بینی رخ دهد. استفاده از اسپلینت خارجی بینی فلزی پس از رینوپلاستی، امکان تحمل تورم و ادم ناشی از جراحی بینی را پایین آورده و این فشار وارده خود می‌تواند از خونرسانی به پوست بینی جلوگیری کند، و دراثر عدم خونرسانی صحیح به پوست بینی نکروز رخ می‌دهد.

گاها پزشکان از اتوگرافت‌های غضروفی برای پوشش پشت بینی استفاده می‌کنند تا به یک خط صاف پشت بینی دست یابند. و همین اصلاح بیش از حد توسط پیوند قرار داده شده در پشت بینی به همراه اسپلینت فلزی سفتی که روی بینی قرار داده می‌شود ممکن است بر جریان خون تأثیر بگذارد. از طرف دیگر فشار وارده از سمت داخل ( غضروف بینی) و خارج بینی ( اسپیلنت فلزی) با ادم بعد از عمل ترکیب شده و فشار وارده به پوست را چند برابر کرده و نکروز پوست بینی بعد از جراحی بینی را باعث می‌شود.

سیاهی زیر چشم بعد از عمل بینی

این یک واکنش طبیعی است که بعد از جراحی بینی رخ می دهد . زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌های بینی تغییر می‌کنند، که معمولاً باعث خونریزی زیر پوست صورت شما می‌شود. کبودی در ناحیه زیر چشم معمولاً حدود 24 ساعت پس از جراحی ظاهر می شود و در 48 ساعت اول به بدترین حالت خود می رسد. در بیشتر موارد، حلقه‌های زیر چشم 10 روز پس از عمل کاملاً از بین می‌روند. کارهایی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن ظاهر سیاهی و تسریع بهبودی کلی خود انجام دهید. مانند استفاده از کمپرس سرد

همچنین توصیه می شود به پشت بخوابید و از بالش استفاده کنید و سر خود را کمی بالا نگه دارید تا از آسیب رساندن به ناحیه بینی در هنگام بهبودی پس از جراحی جلوگیری کنید.

پیشگیری از نکروز پوست بینی

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از نکروز پوست بینی بعد از عمل بینی انتخاب یک پزشک حاذق، معتبر و باتجربه‌ای است که بر اساس تحقیقات شما سوابق خوبی از خود به جای گذاشته باشد. علاوه بر تاثیر پزشک، عوامل متعدد دیگری نیز در نکروز پوست بینی پس از رینوپلاستی نقش دارند. یکی از این عوامل مصرف دخانیات توسط بیماران است بنابراین توصیه ما این است که بیماران قبل از جراحی بینی سیگار کشیدن را ترک کنند.

مصرف برخی داروها چون راکوتان نیز در بروز نکروز و تیره شدن پوست بعد از عمل بینی دخیل است به همین دلیل بهتر است قبل از انجام رینوپلاستی با پزشک جراح خود در رابطه با تمامی دارهای مصرفی خود مشاوره‌ای داشته باشید. همچنین برای پیشگیری از بروز این عارضه بهتر است جراحان از استفاده از اسپلینت خارجی فلزی محکم روی گرافت‌های بزرگ پشتی بینی خودداری کنند تا از اعمال فشار بیش از حد روی بینی و ممانعت از خونرسانی صحیح به این ناحیه جلوگیری کنند.

پیشگیری از نکروز بینی

برای جلوگیری از عوارض ناشی از استفاده از آتل‌های فلزی امروزه استفاده از آتل‌های ترموپلاستیک توصیه می‌شود. آتل‌های ترموپلاستیک نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند و می‌توانند ادم بعد از عمل را بهتر تحمل کنند. وجود منافذ متعدد روی این آتل‌های ترموپلاستیک همچنین باعث ایجاد فشار کمتری بر پشت بینی می‌شود و بدین طریق تا حدود زیادی می‌تواند از بروز نکروز پوست بینی بعد از جراحی بینی پیشگیری کرد. یکی دیگر از روش های کاهش نکروز پوستی خودداری از اعمال تغییرات بیش از حد یا دستکاری اضافی بینی حین جراحی است.

روش درمانی تیره شده پوست بینی

روش‌های درمانی تیره شدن پوست بعد از عمل بینی و یا بروز لک روی بینی بعد از عمل بسته به شدت آسیب وارده به بافت متفاوت است. گاها برای بهبود این شرایط نیاز است که عمل جراحی مجدد روی بینی انجام گیرد تا بافت نکروز شده را با بافت طبیعی که از بدن خود فرد گرفته می‌شود جایگزین گردد، این بافت همان بافت غضروف است که ممکن است از غضروف گوش و یا دنده برداشته شود. در صورت شدت بیشتر نکروز ممکن است از پروتز برای ترمیم حل نکروز شده استفاده گردد. گاها نکروز پوست بینی به دلیل برداشت غیر استاندارد لایه چربی از پوست بیمار ناشی می‌شود و به همین دلیل می‌توان گفت استفاده از ترکیبی از پیوند چربی و PRP برای مدیریت اسکار حاصل از نکروز موثر خواهد بود.

درمان سیاهی پوست بعد از عمل بینی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است بلافاصله پس از مشاهده علائم نکروز پوست بینی بعد از عمل بینی به پزشک مراجعه کنید تا بسته با سابقه پزشکی شما و نیز نوع عمل بینی که داشته‌اید اقدام به درمان نکروز نماید. البته بسته به علت بروز نکروز ممکن است درمان‌های متعددی وجود داشته باشد، ممکن است پزشک آسپیرین به شما تجویز کند، یا اگر نکروز به دلیل بروز عفونت حاصل شده است مصرف آنتی‌بیوتیک را به شما توصیه کند. گاها ممکن است نیاز به عمل مجدد برای برطرف کردن بافت نکروز شده داشته باشید.

آیا نکروز بینی خطرناک است؟

نکروز در واقع به معنی از بین رفتن بافت بینی بدلیل عدم اکسیژن رسانی به بافت است که نهایت مرگ بافتی را در محل آسیب دیده باعث می‌شود. میزان خطر نکروز  پوست بینی بعد از عمل بینی با شدت نکروز مشخص می‌شود، اگر نکروز به صورت نقطه‌ای رخ داده باشد خطر چندانی نخواهد داشت و ممکن است به درمان‌های ساده پاسخ دهد. ولی اگر این نکروز در حدی باشد که به بافت استخوان رسیده و به آن آسیب بزند خطرناک است چون ممکن است روی نتایج جراحی بینی تاثیر گذاشته و باعث بدشکلی‌های بینی در آینده گردد، در این شرایط ممکن است شما نیاز به جراحی مجدد بینی برای برطرف کردن نکروز داشته باشید.

پس با توجه به خطرناک و بروز مشکلات ناشی از نکروز پوست بینی بهتر است در همان ابتدای کار در انتخاب پزشک خود دقت لازم را به خرج دهید تا از بروز مشکلات ناشی از انجام رینوپلاستی غیرحرفه‌ای توسط یک پزشک کم تجربه و غیر معتبر جلوگیری کنید.

دكتر سيد سعيد شيرنگي، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با چندین سال تجربه در زمینه اعمال زیبایی است که شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر شیرینگی از مشاوره و راهنمایی‌های رایگان این کلینیک در زمینه عمل جراحی بینی و احتمال بروز نکروز پوست بینی استفاده نمایید و اطلاعات لازم در رابطه با قیمت انواع جراحی‌های بینی در کلینیک شیرنگی را جویا شوید.

تاثیر عمل بینی بر پوست صورت

همه متقاضیان جراحی بینی باید بدانند که در جریان این عمل ممکن است چه اتفاقاتی برای پوست آن‌ها رخ بدهد:

  • یکی از رایج‌ترین مشکلات پوست صورت بعد از عمل بینی، التهاب و ورم بخصوص در ناحیه زیر چشم است که به دلیل دستکاری بافت بینی، پاره شدن برخی از مویرگ‌ها و در نتیجه تجمع خون در زیر پوست رخ می‌دهد. این عارضه در عرض یک هفته با مصرف داروها و روش‌های مراقبتی که متخصص به شما آموزش می‌دهد، برطرف خواهد شد.
  • افتادگی پوست به خصوص در ناحیه روی گونه‌ها و اطراف بینی نیز در برخی از متقاضیان جراحی بینی مشاهده می‌شود. به خصوص اگر شما ذاتا پوست افتاده داشته باشید، این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد.
  • باید بدانید که ممکن است بعضی از افراد با مشکل تشکیل رگه‌های خونی در اطراف بینی نیز مواجه شوند. این اتفاق به دلیل همان پاره شدن مویرگ‌های خونی رخ می‌دهد.

به طور کلی عوارض ناشی از جراحی بینی بر روی پوست موقتی هستند و با روش‌هایی همانند دارو درمانی، استفاده از کرم، ماساژ دادن صورت در زمان مناسب و در نهایت با استفاده از لیزر، می‌توان این مشکلات را برطرف کرد. توجه داشته باشید شدت عارضه‌های رخ داده برای پوست در پی عمل بینی، به مهارت متخصص و همچنین میزان توجه به نکات مراقبتی بعد از عمل بستگی دارد. اما اگر شما عارضه‌هایی را مشاهده کردید که بیش از دو هفته دوام دارند، حتما با متخصص در این زمینه صحبت کنید.

علائم اولیه نکروز بینی بعد از عمل

از کجا بفهمیم بعد از جراحی بینی دچار نکروز شده ایم؟
معمولاً نکروز در اوایل بعد از جراحی دیده می شود.علائم نکروز پوست می تواند در 2-4 روز پس از جراحی ظاهر شود و ممکن است هر ساعت پیشرفت کند. نظارت دقیق بر روند بهبودی بسیار مهم است، زیرا شناسایی زودهنگام بهترین شانس را برای بهبودی فراهم می‌کند. اگر در 72 تا 96 ساعت اول هیچ نشانه ای وجود نداشت، باید خوشحال باشید. احتمال نکروز بعد از 5-7 روز پس از جراحی بسیار کم است.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  1. افزایش درد، تورم یا قرمزی
  2. تب یا گرما در ناحیه بخیه
  3. زخم باز
  4. پوست خشک، پوسته پوسته یا ضخیم در محل بخیه
  5. تغییر رنگ تیره، آبی یا سیاه در محل بخیه

نکروز بینی یک مشکل بسیار نادر در جراحی بینی است که معمولاً به دلیل اختلالات زمینه ای در بیمار ایجاد می شود. البته گاهی اوقات تکنیک نادرست جراح اشکالاتی دارد.

greatface

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *