جراحی بینی

تمیز کردن و تخلیه ترشحات بینی بعد از عمل

نحوه تميز كردن بيني بعد از عمل از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که عمل زیبایی بینی انجام داده‌اند. افزایش ترشحات بینی پس از جراحی یک امر کاملاً  طبیعی است؛ اما همین افزایش ترشحات باعث می‌شود تا افراد پس از جراحی احساس خوشایندی نداشته باشند و با مشکلاتی مانند گرفتگی راه‌های تنفسی مواجه شوند. تمیز کردن بینی بعد از جراحی به صورت اصولی و صحیح می‌تواند این مشکلات را برطرف کند. از آنجا که بافت بینی بعد از عمل حساس می‌شود و فرد باید برای کسب بهترین نتایج بعد از عمل مراقبت‌های لازم را انجام دهد؛ نباید بدون توجه به دستورات پزشک اقدام به کارهایی مانند شستشوی بینی کند. در ادامه مطلب در خصوص نحوه تخلیه بینی بعد از عمل و نحوه صحیح تمیز کردن ترشحات بینی مطالبی بیان خواهد شد.

فهرست محتوا

برای اطلاع از هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

اینفوگرافی تمیز کردن بینی بعد از عمل بینی
اینفوگرافی تمیز کردن بینی بعد از عمل بینی

نحوه صحیح تميز كردن بيني بعد از عمل بینی


افراد بعد از جراحی رینوپلاستی تا جایی که می‌توانند باید از افزایش ترشحات بینی جلوگیری کنند. با انجام راهکارهایی مانند قرار دادن دستگاه بخور سرد در اتاق استراحت می‌توان این ترشحات را کاهش داد اما نمی‌توان مقدار آن‌ها را به صفر رساند. افراد باید توجه کنند که هنگام تمیز کردن بینی بعد از عمل بینی، از وارد کردن هرگونه جسم خارجی در بینی باید خودداری کنند. انجام دادن کارهایی مانند فین کردن، فشار آوردن روی پره های بینی و کشیدن بینی با استفاده از دستمال کاملاً ممنوع است. (مقاله فین کردن بعد از عمل بینی را بخوانید)

استفاده از اسپری بینی بعد عمل بینی، بهترین راهکار برای تمیز کردن ترشحات بینی بعد از عمل است. تمیز کردن بینی بعد از عمل بینی با گوش پاک کن نیز می‌تواند روش مناسبی برای تمیز کردن لخته‌های خون پس از جراحی باشد. بدین صورت که گوش پاک کن با مقداری محلول آب نمک یا هیدروژن پروکساید مرطوب می‌شود و به آرامی سوراخ‌های بینی با آن تمیز می‌شود.

تميز كردن بيني بعد از عمل

چند وقت بعد از عمل بینی می‌توان بینی را شست و شو داد

شستن بینی و تمیز کردن آن با سرم کلرید سدیم بعد از جراحی بینی یکی از بزرگترین نگرانی‌های افرادی است که این عمل را انجام می‌دهند. با گذشت 7 الی 10 روز از دوران نقاهت بعد از عمل بینی، شستن صورت و داخل بینی با سرم نمک و استفاده صحیح از پماد تجویزی پزشک مجاز خواهد بود. تمیز کردن بینی از عفونت کردن، ایجاد بوی بد بینی و همچنین از احتقان بعد از جراحی بینی در اثر تجمع مخاط و خشکی خون جلوگیری می‌کند.

  • شست و شوی بینی در هفته اول پس از جراحی

از زمانی که بیمارستان را ترک کردید و به خانه برگشتید، می‌توانید بینی خود را تمیز کنید اما در 1 الی 2 هفته اول نمی‌توانید کانال‌های بینی خود را بشویید زیرا پس از رینوپلاستی، جراح یک آتل پلاستیکی را روی بینی شما گذاشته و آن را بانداژ می‌کند. گاهی علاوه بر آتل، باید تامپون بینی و اسپیلنت داخلی نیز داخل بینی خود داشته باشید و به همین دلیل شما مجاز به شستن بینی خود نیستید زیرا آتل و تامپون شما نباید خیس شود اما می‌توانید آن را تمیز نمایید. پس در هفته اول اسپلینت و تامپون نباید خیس شوند اما در روز سوم یا چهارم که ممکن است مقداری مخاط از بینی خارج شود، می‌توانید بینی و صورت خود را با پنبه مرطوب و آب گرم تمیز کنید.

  • شست و شوی بینی در هفته دوم و سوم پس از جراحی

همزمان با برداشتن آتل، تامپون و اسپیلنت داخلی می‌توانید شست شوی بینی را با استفاده از اسپری‌های سالین بینی به مدت 2 الی 3 هفته متوالی آغاز کنید. یادتان باشد هنگام شست و شوی بینیتان به هیچ وجه عمل تخلیه بینی (معروف به فین کردن) را انجام ندهید چراکه ممکن است بخیه‌ها و یا مویرگ‌های حساس و آسیب دیده شروع به خونریزی کنند.

شست و شوی بینی تا چه زمانی می‌بایست انجام شود ؟

شستن بینی بعد از جراحی بهتر است تا دو ماه به فاصله هر شش ساعت یکبار انجام شود و سپس بعد از آن هر دو ماه مانند قبل بینی خود را بشویید. این تمیز کردن باید دو بار در روز به مدت 3 روز انجام شود تا زمانی که دیگر پوسته یا خون خشک شده‌ای در حفره‌های بینی وجود نداشته باشد. پس از تمیز کردن زخم‌ها، پمادهای ترمیمی‌و آنتی بیوتیک تجویزی پزشک باید 3 بار در روز روی خط بخیه زده شود. هیچگاه بعد از پماد زدن اقدام به شست و شوی بینی نکنید زیرا باعث از بین رفتن اثرات پمادها می‌شود.

تخلیه ترشحات بینی بعد از عمل

مزایای شست و شوی بینی پس از عمل

باکتری‌ها و ویروس‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب رشد به خوبی می‌کنند و بینی یکی از بهترین اماکن برای تکثیر آنهاست. پس از رینوپلاستی هنگامی‌که لخته‌های خون به همراه مخاط درون کانال‌های بینی جمع شوند علاوه بر زمینه سازی برای تجمع میکروب، موجب کاهش قدرت تنفسی نیز می‌شود. به این منظور توصیه می‌شود که مدتی پس از جراحی شروع به شست و شوی بینی نمایید که مزایای زیر را به همراه دارد:

  1. شست و شوی بینی حداقل یک ساعت قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند بهتر و عمیق تر نفس بکشید.
  2. شستشوی سینوس‌ها با سرم نمکی می‌تواند برای آن دست از افرادی که به مشکلات مزمن سینوس یا رینیت مبتلا هستند به عنوان یک مسکن عمل کند.
  3. شستشوی بینی بعد از رینوپلاستی می‌تواند در از بین بردن و رقیق کردن مخاط بینی بیش از حد مفید باشد.
  4. اگر رینیت آلرژیک داشته باشید، این شستشوها می‌توانند با از بین بردن مواد حساسیت زا از سوراخ‌های بینی، سینوس‌ها را تسکین دهند.
  5. احتمال ابتلا به آلرژی را با حذف ذرات آلرژی زا کاهش می‌دهد
  6. باکتری‌ها و ویروس‌های عفونت‌زا را از بین می‌برد
  7. مخاط اضافه بینی را از بین می‌برد تا داروهای تجویزی پزشک بهتر عمل کنند
  8. تورم بینی را کاهش می‌دهد و جریان هوا را افزایش می‌دهد
  9. خشکی و سوزش را کاهش می‌دهد

جلوگیری از عفونت با تمیز کردن بینی بعد از عمل

شستشوی بینی بعد از عمل رینوپلاستی اهمیت بالایی دارد زیرا لخته‌های خون در بینی باعث می‌شوند تا این فضای کوچک انسداد پیدا کند و بینی حالت کیپ شده به خود گیرد. حتی اگر از عفونت‌های ناشی از آلودگی فضای داخلی بینی چشم‌پوشی کنیم، به علت اینکه بینی به عنوان مجرای اصلی تنفسی در نظر گرفته می‌شود، در روزهای اول باید آن را تمیز کرد تا مجرای تنفسی دچار آسیب نشود و فرد بتواند به راحتی نفس بکشد.

بعد از هر عمل جراحی یکی از عوارض شایع که ممکن است هر کسی را تهدید کند، عفونت زخم‌هایی است که ایجاد شده است. تمیز کردن بینی بعد از عمل به منظور جلوگیری از عفونت بینی باید مدنظر قرار گیرد زیرا این بخش نه تنها مجرای راه تنفسی است بلکه با قسمت‌های سینوس‌ها و سر نیز ارتباط دارد. پس می‌تواند بیماری‌هایی مانند عفونت سینوس‌ها و حتی مننژیت را در صورت عفونت‌های شدید به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، بدانیم که چگونه داخل بینی را بعد از عمل تمیز کنیم؟

بعد از عمل بینی چگونه داخل بینی را تمیز کنیم

هنگام جراحی بینی، برش‌هایی ایجاد اعمال می‌گردد که باعث می‌شود خون و مواد خلط مانند، بعد از عمل جراحی درون مجرای بینی جمع شوند. تنگی نفس و گرفتگی بینی را ممکن است به شدت احساس کنید اما باید از همان ابتدا تمیز کردن بینی را مدنظر قرار دهید.

نحوه شست و شو بینی با دستگاه شست و شو

چندین دستگاه شستشوی بینی استاندارد بدون نسخه از طریق داروخانه‌ها قابل تهیه هستند. اگرچه استفاده از این ابزارها راحت است اما فرآیند شستشو ممکن است در ابتدا غیرعادی به نظر برسد و ممکن است کمی‌طول بکشد تا به آن عادت کنید. نحوه شست و شوی بینی با دستگاه به شرح زیر است:

  1. محلول نمکی را به داخل دستگاه بکشید.
  2. سر خود را روی سینک (یا زیر دوش) به سمت پایین خم کنید و به سمت چپ بچرخانید. مقدار مناسبی از سرم را (تقریباً 118 میلی لیتر) به آرامی‌در سوراخ سمت راست بینی خالی کنید و همزمان به طور معمول از طریق دهان نفس بکشید. در عرض چند ثانیه محلول باید از سوراخ چپ بینی شما خارج شود. سر خود را بچرخانید و این کار را در سوراخ سمت چپ تکرار کنید.
  3. موقعیت سر خود را در صورت نیاز تنظیم کنید تا محلول به پشت گلو یا داخل گوش شما نرود.
  4. از بینی خود خیلی آرام فین کنید تا از رفتن محلول به داخل گوش و ایجاد ناراحتی جلوگیری شود.
  5. پس از استفاده از محلول شستشو، می‌توانید از داروهای تجویز شده بینی خود استفاده کنید و ممکن است متوجه شوید که آن‌ها عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارند.

چگونه داخل بینی را بعد از عمل تمیز کنیم؟

به طور کلی روش‌های زیر را برای تمیز کردن بینی می‌توان به کار گرفت:

  • برداشتن لخته‌ها و تمیز کردن بینی بعد از عمل با گوش پاک کن

لخته‌هایی را که پس از عمل ایجاد می‌شوند، باید از مجرای بینی بیرون آورید. می‌توانید یک محلول آب نمک را برای نرم شدن و جدا شدن لخته‌ها استفاده کنید. برای تمیز کردن بینی بعد از عمل با گوش پاک کن باید آب نمک یا سالین را با یک گوش پاک‌کن به آرامی درون حفره بینی ببرید و هنگامی که لخته‌ها نرم شدند، توسط گوش پاک‌کن آن ها را بیرون آورید. دقت داشته باشید که به هیچ‌وجه در صورت خشک بودن لخته‌ها، با گوش پاک‌کن یا انگشت آن ها را بیرون نکشید؛زیرا موجب خونریزی می‌شود.

  • تمیز کردن بینی با پراکسید هیدروژن و سالین

این ماده ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن بافت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پراکسیدهیدروژن، عوامل بیماری‌زا و میکروب‌ها را از بین می‌برد. نحوه تمیز کردن بینی بعد از عمل بدین صورت است که گوش پاک‌کن را به این محلول آغشته کرده و درون بینی را با آن تمیز کنید. به علاوه می‌توانید محلول سالین را هر چند ساعت یکبار درون حفره بینی اسپری کنید.

  • استفاده از کرم آنتی بیوتیک پولیسپورین

برای جلوگیری از عفونت و تمیز کردن بینی، بایستراسین یا پلیسپورین که یک کرم موضعی است و خاصیت آنتی‌بیوتیک دارد، برای بهبود لخته‌های خون و جلوگیری از عفونت استفاده می‌شود. پس از هر بار شستشو بینی با پراکسید هیدروژن، می‌توانید از این ماده به درون بینی خود استفاده کنید.

اهمیت شستن صورت بعد از عمل بینی تمیز کردن بینی برای جلوگیری از بروز عفونت
نحوه تمیز کردن بینی در سه هفته اول تنها مجاز هستید با گوشت پاک‌کن و قطره بینی برای تخلیه مخاط بینی و تمیز کردن آن استفاده کنید. از هفته چهار به بعد می‌توانید با سرم مخصوص، داخل بینی را تمیز کنید.
نحوه استفاده از سرم
  1. ابتدا یک سرنگ تهیه کرده و از محلول سرم، پر کنید.
  2. سر را به سمت جلو آورده و به پایین خم کنید.
  3. سرم را به آرامی داخل مجرای بینی تخلیه کنید.
  4. اکنون به آرامی هوای داخل بینی را خالی کنید تا مخاط و لخته‌های خون خارج شوند.

تميز كردن بيني بعد از عمل

تعداد دفعات مورد نیاز برای شست و شوی بینی

از سرم‌های شست و شو حداقل دو بار در روز (به اندازه یک بطری کوچک در هر سوراخ بینی) استفاده کنید و این کار را حداقل تا 2 ماه ادامه دهید و تا زمانیکه احساس سبکی کامل و مداوم در بیننی داشته باشید تکرار نمایید. توصیه می‌کنیم اطلاعات تکمیلی را از پزشک خود و یا دستیاران وی درخواست کنید.

مطالب بیشتر: اثرات خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی

تمیز کردن لخته های خون بعد از عمل بینی

لخته های خونی از انواع ترشحات بعد از رینوپلاستی است که برای تمیز کردن لخته های خون بعد از عمل بینی، علاوه بر محلول‌ها باید از آنتی بیوتیک‌های موضعی نیز استفاده کرد. تمیز کردن لخته‌های مخاطی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این لخته‌ها می‌توانند باعث مسدود شدن راه تنفسی بینی شوند و برای فرد مشکلاتی را به وجود آورند به گونه‌ای که فرد مجبور باشد به طور مداوم از راه دهان نفس بکشد. نفس کشیدن مداوم از راه دهان نیز باعث خشکی دهان می‌شود. خشکی دهان باعث ایجاد سرفه و وارد شدن فشار به بینی می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاقات پیشنهاد می‌شود؛ علاوه بر شست و شوی بینی با محلول آب نمک از آنتی بیوتیک‌هایی مانند پولیسپورین استفاده شود. گوش پاک کن به این آنتی‌بیوتیک آغشته می‌شود و به آرامی وارد بینی می‌شود.

تمیز کردن لخته های خون بعد از عمل بینی

توصیه های مراقبتی برای تمیز کردن بینی بعد از عمل بینی

بهترین راه تمیز کردن بینی بعد از عمل بینی استفاده از سرم‌های مخصوص شستشوی بینی است. افرادی که ترشحات زیادی دارند و به خوبی نمی‌توانند نفس بکشند؛ می‌توانند تحت نظر پزشک مقداری از سرم شستشو را با استفاده از سرنگ به داخل بینی تزریق کنند تا راه تنفسی آنها باز شود. پزشک متخصص جراحی و دستیار پزشک می‌توانند به افرادی که عمل بینی انجام داده‌اند کمک کنند تا  به خوبی بتوانند شستشو و تخلیه بینی را انجام دهند.

برخی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی در رابطه با شستشوی بینی عبارتند از:

  • استفاده از قرص ها و پمادهای آنتی بیوتیک

متخصص جراحی برای جلوگیری از عفونت و لخته شدن خون پمادهایی مانند پلی‌پروپیلن را تجویز می‌کند. این پمادها محیط بینی را نرم می‌کنند و از تجمع لخته‌های خون جلوگیری می‌کنند. در صورتی که فرد مراقبت‌های بعد از عمل بینی را به خوبی انجام ندهد و از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده نکند ممکن است دچار عفونت شود. عفونت باعث افزایش بی‌رویه ترشحات داخل بینی می‌شود و نفس کشیدن را برای فرد سخت می‌کند. عفونت بعد از عمل بینی نتایج بینی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • عدم شستشوی صورت به صورت کامل

فرد تا یک هفته بعد از عمل بینی مجوز حمام کردن و شستن کامل صورت را ندارد. به همین سبب شد توصیه می‌شود از شستشوی کامل صورت خصوصاً بینی با فشار آب زیاد خودداری شود.

  • استفاده از سرم در حالت نشسته

فرد باید در حالت نشسته از سرم مخصوص شستشوی بینی استفاده کند. پزشک متخصص روش صحیح استفاده را به بیمار آموزش می‌دهد.

  • عدم رفتن به استخر

فرد تا دو ماه بعد از عمل بینی می‌تواند از استخر استفاده کند. فرد بعد از دو ماه نیز  باید از شیرجه زدن و رفتن عمق آب پرهیز کنند.

  • استفاده از اسپری بینی

برای تخلیه بینی از خونابه‌های تازه فرد باید در حالت نشسته قرار بگیرد و یک پاف از اسپری بینی اکسی متازولین را داخل همان حفره‌ای که خونریزی دارد تزریق کند.

مطالب بیشتر: قرمزی چشم بعد از عمل بینی

آیا استفاده از سرم نمکی خانگی مجاز است ؟

در شرایطی که دسترسی به سرم‌های صنعتی شست و شوی بینی ندارید می‌توانید خودتان در خانه آن‌ها را تهیه فرمایید. برای این کار نیاز به موارد زیر دارید:

  1. آب جوشیده شده یا آب مقطر
  2. نمک بدون یدید
  3. جوش شیرین
  4. سرنگ یا دستگاه شست و شوی بینی
  5. ظرف درب دار برای نگهداری سرم

نکته مهم این است که از آب مقطر یا جوشیده شده برای تهیه این محلول نمکی استفاده کنید. به این منظور در یک ظرف تمیز، 3 قاشق چایخوری نمک بدون ید را با 1 قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید و در یک ظرف کوچک در بسته نگهداری کنید. پس از آن 1 قاشق چایخوری از مخلوط فوق را به 8 اونس (1 فنجان) آب ولرم مقطر یا جوشیده اضافه نمایید. در صورت احساس سوزش یا اذیت زیاد، مقدار کمتری از نمک را به آب اضافه نمایید تا محلول ضعیف‌تر شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائمی مانند تب، قرمزی و التهاب بینی، درد شدید، احساس تنگی نفس و خونریزی فرد باید به پزشک متخصص خود مراجعه کند. دکتر سعید شیرنگی که از بهترین متخصصان جراحی بینی است با کمترین عوارض و بدون استفاده از تامپون جراحی بینی را انجام می‌دهد؛ در نتیجه فرد ترشحات کمتری دارد و زودتر می‌تواند ترشحات را تخلیه کند.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله با نکات و اصول تميز كردن بيني بعد از عمل آشنا شده باشید. اگر در این مورد سوالی دارید در بخش نظرات مطرح کنید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫2 نظرها

  1. سلام دکتر، من حدود ۶ هفته است عمل بینی کردم. از هفته دوم که گچ نداشتم بعد از شستشو داخل بینیمو با گوش پاک کن تمیز میکردم، تا حدود ۲۵ روز که چون از دکتر پرسیدم گفتن نباید این کارو بکنی دیگه فقط با شستشو و فین کردن اروم تمیز میکنم. اما حالا یک هفته ای میشه یکی از سوراخهای بینیم وقتی سرمو خم میکنم ابریزش غیر ارادی داره با حجم خیلی زیاد! حتی گاهی فکر میکنم انگار سرم شستشو کامل تخلیه نشده و یه هو میریزه بیرون. خیلی نگرانم. ممکنه بافت داخلی اسیب دیده باشه؟چون عیر ارادیه کاملا و نمیشه کنترلش کرد، به صورت روان مثل خروج سرم موقع شستشو حجم زیادی اب از بینیم خارج میشه. و وقتی دراز میکشم و سرم بالا قرار میگیره انگار چیزی از داخل بینی وارد گلو میشه که خیلی ازار دهنده است، این حرکت عیر ارادی مایع داخل بینیم. این مشکل جدیه یا خودش رفع میشه؟ ایا نیاز به معاینه هست؟و ربطی به استفاده از گوش پاک کن در هفته دوم و سوم داره؟ چون نه صربه ای به بینیم خورده و نه هیچ مشکل دیگه ای، از طرفی خیلی مراقبت کردم، نمیدونم چه کار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *