جراحی بینیمقالات

مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی – علل و درمان انسداد و اختلالات تنفس بینی

تا به امروز گزارشات مختلف و ضد و نقیضی از نوع و میزان عوارض عمل زیبایی بینی مخصوصا مشکلات تنفس بعد از عمل بینی در سراسر دنیا منتشر شده است که ممکن است افراد را دچار سردرگمی و بعضا، ترس و نگرانی کند. بسته شدن راه تنفس بعد از عمل بینی معمولا دائمی نیست و فرد تا چند وقت ممکن است دچار سوت کشیدن بینی بعد از عمل حین تنفس باشد. علت مشکل تنفسی بعد عمل بینی در موارد خفیف و موقتی، تنها عوارض طبیعی جراحی است و گرفتگی بینی بعد از عمل و خروج خون و مخاط به زودی از بین می‌رود.

شما عزیزان می‌توانید برای رزرو نوبت مشاوره و انجام جراحی بینی با تلفن مطب به شماره 09128490324 تماس حاصل فرمایید.

اینفوگرافیک مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی
اینفوگرافیک مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی

در این شرایط و تا زمان سپری شدن دوره نقاهت و ریکاوری، تنفس با دهان بعد از عمل بینی راهکاری موثر برای این دست از افراد خواهد بود. اما اگر رینوپلاستی توسط یک پزشک غیر متخصص و کم تجربه انجام شود، مشکل تنفسی بعد از عمل بینی دائمی خواهد بود و حتی گاهی به قدری اختلالات شدید می‌شود که فرد مجبور به انجام جراحی دوم می‌شود.

مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی کدامند؟

رینوپلاستی فقط یک عمل زیبایی نیست، بلکه می تواند برای بهبود تنفس شما نیز انجام شود. در غالب مواردی که زیباجویان برای رینوپلاستی به پزشکان متخصص و باتجربه مراجعه می‌کنند، مشکلات تنفس بعد از عمل بینی موقتی خواهند بود و نگرانی نخواهند داشت. در حالت کلی مشکلات زیر می‌توانند تنفس از بینی بعد از عمل را مختل نمایند:

  1. گرفتگی بینی

همانطور که می‌دانید، بینی بعد از عمل دچار تورم می‌شود که این تورم هم قسمت خارجی بینی و هم در قسمت داخل بینی بروز می‌کند. ایجاد ورم در ناحیه داخلی بینی، فضای طبیعی در دسترس برای تنفس معمولی را محدود و مسدود می‌نماید و به همین ترتیب است که منجر به گرفتگی بینی می‌شود. اگر برای عمل یک جراح حاذق را انتخاب کرده‌اید، نگران این مشکل نباشید زیرا که حداکثر بعد از 1 ماه، این وضعیت بهبود می‌یابد.

  1. سوت کشیدن بینی

یکی دیگر از مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی، سوت کشیدن بینی حین دم و بازدم است. این عارضه شاید به اندازه مورد قبلی برای افراد ترسناک باشد. علل مختلفی وجود دارد که می‌توانند منجر به تنفس سوت مانند شوند که مهم‌ترین آن‌ها، کوچک شدن زیاد از حد سوراخ های بینی می‌باشد. این اتفاق باعث تنگ شدن مسیر تنفس می‌گردد. بدیهی است که هنگامی که هوا از یک ناحیه باریک می‌گذرد، باعث شنیده شدن صدایی سوت مانند گردد. از دیگر علل سوت کشیدن می‌توان به داشتن پولیپ بینی، داشتن حساسیت و آلرژی، ابتلای ریه و یا سینوس‌ها به بیماری یا التهاب اشاره کرد.

  1. تنگی نفس

تنگی نفس نیز در بیشتر افرادی که عمل بینی انجام داده‌اند، به طور موقتی دیده می‌شود. علت این تنگی نفس غالبا وجود لخته‌های خون (در اثر انجام جراحی)، تورم بافت‌های داخلی بینی، التهاب مخاط بینی و یا جراحی غیر حرفه‌ای است. تمام این موارد به جز مورد آخر، معمولا موقتی هستند و پس از 2 الی 3 هفته بهبود خواهند یافت.

علائم تنفس سخت بعد از عمل بینی
مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی

مطالب بیشتر: جراحی انحراف بینی

مشکل تنفسی بعد از عمل بینی تا کی ادامه دارد؟

مشکلات تنفس بعد از عمل بینی بسته به نوع و شدت آن‌ها، ممکن است بین 3 هفته یا بیشتر ماندگاری داشته باشند. به عنوان مثال مواردی مثل سوت کشیدن بینی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی و تنفس نامطلوب طی 3 هفته الی یک ماه (در صورت عدم وجود مشکل ساختاری در بینی) از بین خواهند رفت. با این حال اگر طی عمل، به ساختارهای بینی آسیب رسیده باشد (به عنوان مثال از بین رفتن غضروف بینی، سوراخ شدن سپتوم یا همان تیغه بینی، کج بودن پل بینی و…) عوارض نهایی به صورت مادام‌العمر در فرد باقی خواهند ماند و متاسفانه بسیار آزاردهنده خواهند بود.

به این ترتیب توصیه می‌شود که اگر نگران عوارض تنفسی بعد از عمل بینی هستید، حتما وقت زیادی را برای انتخاب بهترین جراح بینی زیبایی یا ترمیمی اختصاص بدهید و به هیچ وجه ریسک نکنید. جراحی را انتخاب نمایید که در وهله اول به سلامتی شما و کیفیت تنفس اهمیت بدهد نه صرفا زیبایی.

تا چند روز بعد از عمل بینی می‌توان از بینی نفس کشید؟

نفس کشیدن بعد از عمل بینی، یک چالش بزرگ برای افرادی است که به سراغ این جراحی می‌روند. بسیار مهم و ضروری است که فرد پس از پایان جراحی بینی، بتواند به راحتی از بینی‌ نفس بکشد و دم و بازدم را بدون هیچ مشکلی به طور منظم انجام دهد. گاهی اوقات، برخی از پزشکان برای ایجاد نمای باریک و فانتزی بینی، مجاری تنفسی را بیش از حد معمول باریک می‌کنند. در حالت کلی، تنفس از طریق بینی،از یک هفته پس از جراحی آسان می‌شود. تنفس بینی طی هفته‌های بعدی بهبود می‌یابد و به طور کلی 1 تا 2 ماه پس از جراحی به حالت طبیعی می‌رسد. بنابراین افراد بعد از این مدت باید بتوانند به راحتی از بینی خود نفس بکشند و برای این امر، ضروری است که توصیه‌های پس از جراحی که توسط پزشک گوشزد شده است را مو به مو انجام دهید.

تنفس با دهان بعد از عمل بینی تا زمانی که پزشک تعیین کرده باشد ضروری است. همچنین در این مدت باید مراقب باشید عطسه نکنید و در بینی خود ندمید. علت این محافظه‌کاری‌ها، مراقبت از بخیه‌ها و جلوگیری از شروع خونریزی بینی و نامطلوب شدن نتیجه نهایی عمل بینی است.

رایج‌ترین مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی
  1. تنگی نفس
  2. سوت کشیدن بینی
  3. گرفتگی بینی
دلیل بروز مشکلات تنفسی
  1. تجمع لخته خون در مجاری بینی
  2. ورم بینی
  3. عدم مهارت متخصص در عمل و در نتیجه تنگ شدن مجاری بینی
  4. انتخاب مدل بینی عروسکی که باعث تنگ شدن مجاری بینی می‌گردد.
  5. تشکیل اسکار در داخل بینی
آیا این مشکلات دائمی هستند؟ خیر. در اغلب موارد بعد از برطرف شدن مشکلاتی همانند ورم یا لخته خون، تنگی نفس نیز درمان می‌شود اما در موارد نادر ممکن است نیاز به ترمیم عمل بینی باشد.

چرا بعد از جراحی بینی یکی از سوراخ های بینی من بسته شده است؟

ممکن است هنگام دراز کشیدن نفس کشیدن برای شما سخت باشد. در حالی که خواب هستید، ممکن است شروع به تنفس از طریق دهان کنید زیرا بینی شما مسدود شده است. طبیعی است که زیباجویانی پس از جراحی بینی دچار مشکلات تنفسی شوند. بیشتر موارد انسداد بینی ناشی از تورم و التهاب ناشی از جراحی است. این از عوارض جانبی مورد انتظار جراحی زیبایی بینی است. اغلب این مشکل را می توان با داروهای تجویزی و یک شستشوی ساده با نمک درمان کرد.

درمان تنگی نفس بعد از عمل بینی چگونه است؟

علت مشکل تنفسی بعد عمل بینی هر چه که باشد، باید تحت نظر همان جراح، مورد بررسی قرار بگیرد تا بهترین راهکار موجود برای درمان مشکلات به وجود آمده انتخاب و اعمال شود. به عنوان مثال:

  • اگر مواردی مانند آلرژی منجر به تنگی نفس شده باشد، با درمان حساسیت (توسط داروهای آنتی آلرژی توسط پزشک)، تنگی نفس نیز درمان می‌شود.
  • اختلالاتی مانند داشتن پولیپ بینی و مشکلات سینوسی و ریوی نیز بعد از درمان، باعث رفع تنگی نفس می‌شوند.
  • اگر وجود مخاط و لخته خون باعث تنگی نفس شده باشد، استفاده از سرم‌های شستشو تجویز شده توسط جراح، می‌تواند به سرعت این مشکل را حل نماید.
  • با این حال اگر فردی در جریان عمل بینی دچار مشکلات خاصی مانند سوراخ شدن سپتوم (تیغه بینی)، خونریزی غیر طبیعی و انحراف در سپتوم شود، قضیه فرق خواهد داشت. در موارد حاد، مشکلات تنفسی نیاز به جراحی ثانویه بینی (جراحی ترمیمی بینی عمل شده) خواهند داشت تا غضروف و تیغه بینی مجددا بازسازی و ترمیم شود.

بهترین اسپری برای گرفتگی بینی بعد از عمل

اسپری ضد احتقان بینی بهتر است فقط برای حداکثر 3 تا 5 روز استفاده شود و سپس قطع شود. اسپری سالین بینی: اسپری نمک بینی را می توان هر 2 تا 3 ساعت بعد از جراحی استفاده کرد و می تواند تنفس بینی شما را بعد از جراحی راحت تر کند. این اسپری ها بدون نسخه هستند و می توان آنها را در هر داروخانه ای خریداری کرد.

چگونه بعد از جراحی با بینی مسدود شده بخوابید؟

بهترین حالت خوابیدن در حالی است که سر شما در ارتفاع بالاتری نسبت به بدن شما باشد. این باعث کاهش تورم و کاهش احتقان بعد از جراحی بینی می شود. اگر به پهلو بخوابید، حین خواب احتمالاً سوراخ پایین بینی مسدود می شود و این گرفتگی می تواند ناراحت کننده باشد.

مسدود شدن بینی 4 ماه بعد از جراحی بینی طبیعی است؟

جراحی بینی معمولاً حدود یک سال طول می کشد تا بهبود یابد. این یک عمل تروماتیک است که بر بسیاری از بافت های بینی شما تأثیر می گذارد. احساس احتقان بینی معمولاً به دلیل احتقان واقعی نیست، بلکه بیشتر به دلیل تورم داخل بینی بعد از جراحی است. این تورم ممکن است چند هفته طول بکشد و با گذشت زمان کم کم فروکش خواهد کرد. مشکلات تنفسی تا یکسال ممکن است ادامه داشته باشد. اگر بعد از گذشت یکسال از جراحی بینی دچار مشکلات تنفسی هستید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

درمان مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی
تنفسی بعد از عمل بینی

دلیل بروز مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی

شاید مسأله بروز مشکلات تنفسی بعد از رینوپلاستی شما را نگران کرده و همین موضوع باعث شده است علی‌رغم اینکه به این جراحی نیاز دارید ولی هنوز اقدامات لازم را انجام نداده‌اید. لازم است بدانید بروز مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی به چند دلیل رخ می‌دهد:

  1. عمدتا این اتفاق به دلیل تشکیل لخته‌های خون و ترشحات در داخل مجاری بینی رخ خواهد داد که باعث مسدود شدن این مجاری می‌گردد. در نتیجه متخصص برای شما سرم و اسپری شستشو را تجویز می‌کند که طبق دستور باید از آن استفاده نمایید.
  2. عامل دیگر که تنفس بعد از جراحی زیبایی بینی را دچار مشکل می‌کند، مسأله ورم در این ناحیه است که همزمان با کاهش تورم، مشکلات تنفسی شما نیز بهبود پیدا خواهد کرد. همانگونه که گفته شد تقریباً ۲ ماه زمان لازم است تا بتوانید به حالت عادی برگردید.
  3. بروز مشکلات تنفسی بعد از جراحی رینوپلاستی به نحوه عملکرد متخصص نیز بستگی دارد. گاهی اوقات لازم است تیغه میانی بینی کاملاً تراشیده و صاف شود. قطعاً این موضوع باعث گرفتگی مجاری و بروز مشکلات تنفسی خواهد شد اما معمولاً در فاصله یک تا دو ماه این عارضه به صورت خود به خود درمان می‌شود.
  4. به خاطر داشته باشید در اغلب موارد افرادی که به دنبال عمل بینی عروسکی هستند، مشکلات تنفسی بیشتری را تجربه می‌کنند زیرا این مدل بینی باعث تنگ شدن مجاری می‌شود.
  5. از دیگر دلایل بروز مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی می‌توان به بروز حساسیت نسبت به مواد بیهوشی، چسبندگی بافت‌های داخلی بینی، تشکیل اسکار در داخل بینی در جریان جراحی و… اشاره کرد.

مراقبت از خود برای کاهش مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی

قطعاً یکی از عوامل مؤثر بر شدت مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی، نحوه مراقبت از خود در دوره نقاهت است. تمامی توصیه‌های متخصص کمک می‌کند عوارضی همانند ورم، زودتر برطرف شده و دچار مشکلاتی همانند عفونت و تشکیل اسکار نشوید. در نتیجه دوره نقاهت با سرعت بیشتری که یپری خواهد شد. در چنین زمانی است که مشکلات تنفسی زودتر برطرف می‌گردد. گاهی اوقات مشکلات تنفسی به دلیل بی‌توجهی و عدم مراقبت از خود در دوره نقاهت برروز خواهند کرد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تمامی نکاتی که پزشک برای شما ذکر کرده است را جدی گرفته و به آن‌ها عمل کنید تا درمان را به بهترین شکل ممکن شاهد باشید.

اگر مشکلات تنفسی دارید می توانید عمل بینی انجام دهید؟

دکتر سعید شیرنگی جراح زیبایی و ترمیمی بینی

اگر شما قصد انجام عمل بینی را دارید، می‌توانید دکتر سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی را انتخاب نمایید که سابقه طولانی در انجام جراحی‌های بینی زیبایی و ترمیمی با کم‌ترین عوارض و بیشترین سطح رضایت را دارند. ایشان قبل از عمل جراحی، یک جلسه مشاوره و توجیحی را برای زیباجویان عزیز ترتیب می‌دهند و تمام نکات مهم و ضروری را به ایشان گوشزد می‌نمایند. شما عزیزان می‌توانید از طریق تماس تلفنی با شماره ۰۹۱۲۸۴۹۰۳۲۴ یا فرستادن پیام به اپلیکیشن واتس اپ، یک نوبت مشاوره حضوری را ترتیب دهید تا پزشک از نزدیک بینی شما را معاینه نماید و بعد از آن، در صورت نیاز، نوبت جراحی را برای شما رزرو نمایند.

زیباجویان عزیز، در صورتی که درباره جراحی بینی سوالی دارید می توانید از طریق فرم زیر (نظرات)، پرسش خود را مطرح کنید. ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما خواهیم بود. همچنین در جهت بهبود کیفیت و خدمات کلینیک، می توانید انتقادات و پیشنهادات و همچنین تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع
drpancholincbidrpancholimy-plastic-surgeon

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫6 نظرها

  1. سلام. من ۱۹ سالمه و یک ماه و نیم از عمل بینیم میگذره. دکتر با سابقه ای رو انتخاب کردم و هزینه زیادی هم دادم. اما تنفس سوراخ چپ بینیم مشکل داره انگار همیشه گرفته‌ست. حجم هوایی که ازش رد میشه خیلی کمتر از سوراخ سمت راستمه. ممکنه تا همیشه اینطوری بمونه؟ خیلی ناراحتم چون با این هزینه ای که دادم انتظار همچین چیزی رو نداشتم. ممنون میشم راهنماییم کنید قبل از این که به خود دکترم بگم.

  2. دکتر جان سلام
    من دو سال پیش بینی مو جای دیگه عمل کردم استخوانی بود
    و تا الان مشکل تنفسی دارم و راحت نمی تونم نفس بکشم. میخوام بدونم این طبیعیه ؟ احساس می کنم سوراخ سمت راست بینیم ورم داره هنوز و گاهی کیپ میشه کامل. چکار کنم دکتر ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *