جوانسازی پوستمقالات

موثرترین روش درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم

امروزه اهمیت به پوست صورت و بدن نسبت به گذشته بیشتر شده است و افراد زیادی در حفظ سلامت و شادابی پوست خود تلاش می‌کنند. اما افزایش سن عوارض متعددی دارد که اولین آن‌ها با ایجاد چین و چروک بر روی صورت، خود را نشان می‌دهند. خطوط پنجه کلاغی از جمله عارضه‌های حاصل از پیری می‌باشد که در اطراف چشم پدید می‌آید و برای بسیاری از خانم‌ها و آقایان ناخوشایند است. برای آشنایی با دلایل ایجاد خطوط پنجه کلاغی و روش های رفع این عارضه، در این مقاله با ما همراه باشید.

دلایل ایجاد خطوط پنجه کلاغی دور چشم

برای درک بهتر دلایل ایجاد خط‌های پنجه کلاغی بهتر است تا ابتدا پوست را بهتر بشناسیم. اولین لایه پوست اپیدرم نام دارد که حدود یک دهم میلی‌متر ضخامت دارد و از سلول‌های مرده تشکیل شده است. در زیر اپیدرم، درم و یا میان پوست قرار گرفته است که رشته‌های کلاژن و الاستین در این لایه قرار گرفته‌اند. بخش زیرین درم که هیپودرم نام دارد حاوی مقدار زیادی سلول‌های چربی می باشد و سبب اتصال بین دو لایه ابتدایی به بخش های زیرین می شود.

اما عواملی که سبب به وجود آمدن چین و چروک‌ها می‌شوند به میان پوست یا درم مرتبط است و آثار آن در اپیدرم دیده می‌شود. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

دلایل ایجاد خطوط پنجه کلاغی دور چشم

تجزیه پروتئین

از عوارض افزایش سن، کاهش تولید کلاژن توسط سلول‌ها می‌باشد. علاوه بر آن بخشی از کلاژن موجود توسط دیگر سلول‌ها تجزیه شده و در نتیجه میزان آن در پوست به صورت کلی کم می‌شود. همین امر سبب شل شدن پوست و در نهایت به وجود آمدن چین و چروک خواهد شد.

کاهش سبوم

از دلایل به وجود آمدن چین و چروک دور چشم یا در اصطلاح “خطوط پنجه کلاغی دور چشم”، کاهش تولید سبوم توسط غده‌های چربی می‌باشد. وجود این ماده سبب می‌شود تا پوست حالت خشک و پوسته پوسته به خود نگیرد و عدم تولید آن دلیلی بر ایجاد تغییرات بر روی پوست صورت و تشدید چین و چروک خواهد شد.

کاهش چربی

در صورتی که تولید چربی توسط غدد چربی پوست کاهش پیدا کند پوست خشک می‌شود و برای جبران آن خود را جمع می‌کند. به این مورد دلیلی دیگر برای ایجاد چین و چروک خواهد بود.

کم آبی

بسیار شنیده ایم که گفته می‌شود آب بنوشید تا پوستی روشن و جوان داشته باشید. آب سبب رسیدن مواد غذایی مورد نیاز سلول‌های پوست به آن‌ها شده و رطوبت لازم را تامین می کند.

اشعه مضر خورشید

از دلایل مهم به وجود آمدن چین و چروک، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌باشد. این اشعه سبب شده تا به مرور کلاژن‌ها و الاستین تجزیه شوند و رنگدانه‌هایی بر پوست صورت ظاهر شود.

پیشگیری از ایجاد خطوط پنجه کلاغی دور چشم

اما چگونه می‌توان از پیدایش خطوط پنجه کلاغی جلوگیری کرد. روش‌های مختلفی وجود دارد تا بتوان از ایجاد خطوط پیشگیری کرد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

کرم های موضعی

همانطور که در ابتدا گفته شد امروزه خانم‌ها و آقایان اهمیت زیادی را برای پوست خود قائل هستند. هم‌چنین محصولات متنوعی برای حفظ سلامت پوست ارائه شده است که می‌توان با بهره گیری از آن‌ها شادابی و جوانی پوست صورت و بدن را حفظ نمود.

به این منظور کرم‌هایی تولید شده اند که باعث رطوبت رسانی و تامین چربی پوست صورت خواهند شد. علاوه بر آن کرم‌های حاوی ویتامین می‌توانند عوارض ناشی از اشعه مضر خورشید را جبران کنند. در درمان خطوط پنجه کلاغی نیز، کرم هایی که حاوی پپتید هستند بسیار مفید عمل می‌کند.

نوشیدن آب

وجود آب کافی در بدن سبب رطوبت رسانی به سلول‌های پوستی و در نتیجه آن رسیدن مواد مغذی مورد نیاز آن‌ها می‌شود. بنابراین مصرف میوه و سبزیجات تازه برای حفظ طراوت پوست بسیار موثر است.

دوری از دود سیگار و قلیان

نه تنها استعمال سیگار و قلیان سبب آسیب‌های پوستی و پیری زود رس می‌شود بلکه قرار گیری در معرض آن نیز به همان اندازه تاثیر گذار است. بنابراین تلاش کنید تا از این موارد دوری کنید.

رژیم غذایی سالم

داشتن یک برنامه غذایی منظم و مهم‌تر از آن سالم، تاثیر مثبتی بر کاهش چین و چروک و به خصوص خطوط پنجه کلاغی دارد. سعی کنید از از مواد غیرارگانیک و تراریخته کمتر استفاده کنید و از میوه‌های طبیعی و محلی مصرف کنید. تمامی این موارد بر رشد طبیعی و سالم سلول‌های پوستی تاثیر گذاشته و شما را از عواقب بیماری‌های پوستی دور می کند.

انتخاب بهترین تکنیک برای درمان خطوط پنجه کلاغی

تمامی روش‌های گفته شده در این مطلب از موارد موثر برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی می‌باشد اما استفاده و بهره گیری از آن‌ها بسته به پوست صورت شما و نظر پزشک است. اما در بهترین حالت پیشگیری بهتر از درمان است پس سعی کنید تا از امروز به پوست خود توجه ویژه تری داشته باشید. از ماسک های خانگی و گیاهی استفاده کنید و با رژیم غذایی خوب سلامت بدنتان را حفظ کنید.

انتخاب بهترین تکنیک برای درمان خطوط پنجه کلاغی

راهکار های درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم

روش‌های درمان مختلفی برای خطوط پنجه کلاغی دور چشم وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تزریق اسید هیالورونیک

هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی در بدن می‌باشد که نقش مهمی در تامین رطوبت پوست دارد. کاهش میزان تولید هیالورونیک اسید از عوارض دیگر افزایش سن می‌باشد که به صورت چین و چروک بر پوست ظاهر می‌شود. خطوط پنجه کلاغی نیز می تواند به سبب کاهش همین ماده بروز کند. به همین سبب متخصصان توصیه می‌کنند که برای از بین بردن این چین و چروک از تزریق این ماده مفید استفاده شود.

بوتاکس

بوتاکس نوعی سم است که به صورت پودر تولید می‌شود و استفاده از آن در دوزهای متفاوت و فقط با تجویز پزشک، قابل اعتماد است. استیل کولین نوعی انتقال دهنده عصبی طبیعی در بدن می‌باشد که سبب پیام رسانی و در نهایت انقباض عضله هدف خواهد شد. بوتاکس با جلوگیری از فعالیت استیل کولین سبب فلج شدن موقت عضلات می‌شود و عملکرد سلول‌ها جهت بهبود چین و چروک پوست آغاز می‌شود.

افرادی که خطوط پنجه کلاغی دور چشم آن‌ها پدیدار می‌شود در صورتی که تمایل داشته باشند از بوتاکس استفاده کنند بهتر است که زودتر اقدام کنند. گذشت زمان می‌تواند روند درمان را نیز طولانی کند.

تزریق ژل

برخی از چین و چروک‌های پوست صورت و دور چشم عمق زیادی دارند و در حالت ثابت پوست نیز نمایان هستند. برای از بین بردن این چین و چروک‌ها بهترین و سریع ترین راه تزریق ژل می‌باشد. ژل می تواند عمق این چین‌ها را پر کند و ظاهر مطلوب تری به خطوط بدهد. ژل ماندگاری خوبی دارد و بهتر است توسط پزشک متخصص برای بیمار تزریق شود.

میکرونیدلینگ

از دیگر درمان‌های کاربردی برای رفع خط‌های پنجه کلاغی میکرونیدلینگ می‌باشد. در این روش با استفاده از دستگاه مخصوصی که دارای سوزن‌های نازک می‌باشد، سوراخ‌هایی در پوست ایجاد می‌کنند. عمق ایجاد سوراخ با به تشخیص پزشک بستگی دارد. منافذ ایجاد شده در پوست صورت سبب می‌شود تا ویتامین‌ها و مواد لازم موجود در ماسک‌ها جذب بهتری داشته باشد و کلاژن سازی به صورت طبیعی انجام شود.

لیزر

کلاژن از مهمترین مواد برای داشتن پوستی شاداب و سلامت است که کاهش آن منجر به بروز عوارض پوستی می ‌شود. استفاده از لیزر بر روی پوست، سلول‌های سازنده این ماده را تحریک می‌کنند و در نتیجه پس از گذشت مدت زمان مشخصی پوست زنده و با طراوت می‌شود. لیزر یکی دیگر از روش‌های درمانی برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی دور چشم می‌باشد.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *