جراحی بینیمقالات

اثرات خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی

کسانی که عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی انجام داده‌اند؛ به خوبی در خصوص مراقبت‌های بعد از عمل بینی و حساسیت های آن آگاهی دارند. این افراد می‌دانند که مراقبت‌های بعد از عمل بینی تا چه اندازه می‌تواند در نتیجه عمل تاثیر گذار باشد. افرادی که قصد انجام رینوپلاستی دارند؛ باید درخصوص نوع و میزان فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند؛ اطلاعاتی کسب کند. انجام برخی از کارهای عادی مانند گریه کردن، خندیدن، عطسه کردن و حتی خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی با تمام روزها کمی متفاوت می‌شود. در ادامه مطلب در خصوص نحوه‌ی خمیازه بعد از عمل بینی مطالبی بیان می‌شود.

برای اطلاع از هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

اینفوگرافی خمیازه کشیدن بعد از جراحی بینی
اینفوگرافی خمیازه کشیدن بعد از جراحی بینی

آیا خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی ضرر دارد؟

خمیازه بعد از جراحی بینی به خودی خود نمی‌تواند تاثیر نامطلوبی بر نتیجه جراحی بینی بگذارد اما می‌تواند در طولانی شدن دوران نقاهت و بیشتر شدن عوارض عمل جراحی تاثیر بگذارد که آن هم کاملاً به نحوه خمیازه کشیدن فرد بعد از جراحی بستگی دارد. خمیازه کشیدن یکی از واکنش‌های کاملاً طبیعی و غیر ارادی بدن است که در پی افزایش دی‌اکسیدکربن در بدن، بالا رفتن دمای مغز، کمبود اکسیژن خون، کم خوابی بدن، خستگی و تغییر فشار گوش میانی رخ می‌دهد و باعث تنظیم تعادل بدن و افزایش اکسیژن و رفع خستگی می‌شود. از آنجایی که این واکنش غیر ارادی است، نمی‌توان از بروز آن جلوگیری کرد اما می‌توان خمیازه کشیدن را کنترل کرد و به گونه‌ای خمیازه کشید که فشار کمتری به بافت بینی وارد شود.

تاثیرات خمیازه بعد از عمل بینی

مطالب بیشتر: جراحی بینی استخوانی

عوارض خمیازه بعد از عمل بینی

اگر خمیازه کشیدن به صورت عمیق در دو سه روز اول بعد از عمل جراحی بینی باشد، می‌تواند عوارضی مانند خونریزی بینی، افزایش تورم و التهاب و افزایش کبودی سر و صورت را به دنبال آورد. علت خونریزی در اثر خمیازه کشیدن، آسیب به مخاط بینی است و آسیبی به ساختار بینی وارد نمی‌شود. در نتیجه جای نگرانی در این مورد وجود ندارد. برای رها شدن از این عوارض می‌توان به روش زیر خمیازه کشید:

افراد باید سعی کنند که با دهان باز، خمیازه بکشند. با این کار فشار اصلی از روی بینی برداشته می‌شود و بیشترین فشار از راه دهان خارج می‌شود. همانطور که نباید با دهان بسته خمیازه کشید، دهان را نیز هنگام خمیازه نباید بیش از اندازه باز کرد.

عوارض خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی
  1. خونریزی بینی به دلیل آسیب به مخاط
  2.  افزایش تورم و التهاب
  3. افزایش کبودی
کنترل خمیازه کشیدن
  1. استراحت کافی
  2. نوشیدن آب کافی در طول روز
  3. خنک نگهداشتن مغز از طریق کمپرس سرد و نرفتن به محیط گرم
روش خمیازه کشیدن از باز کردن بیش از حد و یا بسته نگه داشتن دهان با فشار، خودداری کنید.

بهتر است هنگام خمیازه کشیدن، بخیه‌های بینی با دست نگه داشته شوند. البته باید دقت شود که دست صرفاً به عنوان نگهدارنده پانسمان بینی است و نباید از طریق دست فشار به بینی وارد شود زیرا این کار می‌تواند آسیبی بیش از خمیازه کشیدن به بینی وارد کند.

مطالب بیشتر: جراحی انحراف بینی

روش های کنترل خمیازه بعد از عمل بینی

افرادی که عمل بینی انجام داده‌اند و در دوران نقاهت به سر می‌برند بهتر است با روش‌های کنترل خمیازه بعد از عمل بینی و جلوگیری کردن از آن آشنایی پیدا کنند. با راهکارهای نسبتا ساده‌ای می‌توان از خمیازه جلوگیری کرد. این راهکارها عبارتند از:

  1. همانطور که عنوان شد، گرم شدن مغز یکی از عوامل مهم خمیازه است. به همین سبب به افرادی که بینی خود را عمل کرده‌اند توصیه می‌شود بدن خود را خنک نگه دارند و از فعالیت و استراحت کردن در محیط گرم خودداری کنند. قرار دادن کمپرس سرد روی سر، می‌تواند به طور چشمگیری احتمال خمیازه را کاهش دهد.
  2. کنترل کردن استرس راه دیگری است که می‌توان از خمیازه جلوگیری کرد. بهتر است افراد در دوران نقاهت بعد از عمل بینی در حالت استراحت و آرامش به سر برند.
  3. بهتر است در دوران نقاهت بعد از عمل بینی از سفر هوایی و سفر به مناطقی که با تغییر فشار هوا مواجه می‌شوید (مانند سفر از تهران به شمال)،خودداری کنید زیرا این کار باعث گرفتگی گوش می‌شود و بدن برای رفع این گرفتگی، خمیازه می‌کشد.
  4. استراحت به اندازه کافی و خواب کافی و به موقع نیز از خمیازه کشیدن جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود از خوابیدن دیر هنگام در شب، زود بیدار شدن و فعالیت‌های سنگین که باعث خستگی می‌شوند دوری کنید.
  5. بهتر است به اندازه کافی آب بنوشید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. اگر مجبور به نشستن طولانی مدت هستید بعد از هر ۲۰ دقیقه یکبار بلند شوید و چند حرکت کششی انجام دهید تا از خمیازه کشیدن جلوگیری کنید.

کنترل خمیازه کشیدن بعد از جراحی بینی

مطالب بیشتر: جراحی بینی مردان

سخن پایانی درباره خمیازه کشیدن بعد از عمل

مراقبت‌های بعد از عمل بینی تاثیر بسیار مهمی بر نتیجه عمل و کوتاه شدن دوران نقاهت دارند به همین سبب افراد باید بعد از عمل بینی به خوبی استراحت کنند و از انجام کارهایی که پزشک آن‌ها را منع کرده است، جلوگیری کنند. انجام برخی از فعالیت‌های عادی مانند خمیازه و عطسه بعد از عمل بینی باید با احتیاط بیشتری انجام شود زیرا از اثرات خمیازه کشیدن بعد از جراحی بینی، می‌توان به خونریزی، کبودی و تورم اشاره کرد. فرد اگر فرد در هنگام عطسه و خمیازه، بیش از حد دهان خود را باز کند یا بیش از حد دهان خود را ببندد، به بینی فشار وارد کند. خمیازه بعد از عمل بینی بر نتیجه نهایی عمل تاثیر چندانی ندارد بلکه فقط باعث طولانی شدن دوران نقاهت می‌شود و ممکن است باعث باز شدن زودهنگام بخیه‌های بینی شود.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

یک نظر

  1. کنترل خمیازه واقعا سخته مخصوصا منی که دائم خواب الودم.. اما خداروشکر دوره نقاهتم مشکلی پیش نیومد ممنون از مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *