جراحی بینیمقالات

بعد از عمل بینی تا چه مدت باید طاق باز خوابید؟

یکی از ابهامات شایع متقاضیان عمل زیبایی بینی این است که بعد از عمل بینی چگونه بخوابیم؟ جراحی بینی معمولاً برای رفع مشکلات زیبایی یا عملکردی مربوط به بینی انجام می‌شود و پس از آن فرد باید دستورالعمل‌های بعد از عمل را با دقت دنبال کند تا بهترین نتایج ممکن را بدست آورد که بخشی از این دستورالعمل‌ها شامل نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی است. پزشک شما قبل از عمل یک جلسه توجیحی با شما ترتیب خواهد داد و طی آن به بایدها و نبایدها درباره نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی اشاره خواهد کرد. طاق باز خوابیدن یکی از بهترین حالات برای خواب است (روش صحیح طاق باز خوابیدن در همین مقاله توضیح داده شده است) همچنین باید بدانید که بعد از عمل بینی تا چه مدت باید طاق باز خوابید.

از مهمترین نکات ذکر شده در این جلسه باید به پوزیشن و یا مدل خوابیدن بعد از جراحی بینی اشاره کرد که هدف از آن، حفظ فرم بینی و عدم اعمال فشار بر آن است. به همین دلیل پزشکان اعتقاد دارند که تا چند وقت بعد عمل بینی باید به پشت خوابید. هدف ما از این مقاله آموزش طرز صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی می‌باشد.

اینفوگرافی خوابیدن بعد از عمل بینی
در پاسخ به این سوال که بعد از عمل بینی تا چه مدت باید طاق باز خوابید می‌توان گفت که بین 2 تا 6 ماه و با توجه به روند بهبود بینی خود باید طاق باز بخوابید و از خوابیدن به پهلو باید پرهیز کنید.

اهمیت نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی برای داشتن سیستم ایمنی سالم و بهبود سریع بینی، ضروری است و علت آن این است که بدن شما بعد از عمل باید بیشتر تلاش کند تا نواحی تحت درمان را بهبود بخشد و هنگام خواب منابعی مانند اکسیژن و مواد مغذی را به بافت و ماهیچه‌های آسیب‌دیده اختصاص دهد. حال تصور کنید طرز خوابیدن بعد از عمل بینی طوری باشد که این مکانیسم‌ها دچار اختلال و یا کاهش سرعت شوند! آنگاه قطعا عوارض خفیف یا شدیدی در انتظار فرد خواهد بود.

چند روز بعد از عمل بینی میتوان به پهلو خوابید
اگر می‌پرسید چند روز بعد از عمل بینی میتوان به پهلو خوابید باید بدانید که به طور کلی خوابیدن به پهلو به مدت چند هفته پس از عمل توصیه نمی‌شود زیرا فشاری را به بینی وارد می‌کند که می تواند برای شما دردسرساز باشد.

استراحت کردن در حالت طاق باز همراه با کمی زاویه دادن به سر نسبت به بدن، احتقان و تجمع خون در ناحیه صورت را کاهش داده و تورم بعد از جراحی بینی را به حداقل می‌رساند. برای رسیدن به زاویه مناسب، می‌توانید یک بالش U شکل را امتحان کنید یا روی یک صندلی با قابلیت تنظیم زاویه بخوابید.

بعد از عمل بینی تا چه مدت باید طاق باز خوابید؟

مدل خوابیدن بعد از جراحی بینی از جمله چالش‌هایی است که زیباجویان با آن روبه‌رو می‌شوند و این محدودیت ممکن است برای برخی از آن‌ها بسیار آزاردهنده باشد زیرا عادت به خوابیدن تنها با یک حالت را ندارند. به شکم خوابیدن بعد از عمل بینی منجر به تحت فشار قرار گرفتن استخوان و بخیه‌های بینی می‌شود و احتمال تغییر نتایج عمل و همچنین خونریزی بینی را افزایش می‌دهد. افراد، زمان و سرمایه‌گذاری مشخصی را برای اصلاح بینی خود اختصاص خواهند داد. بنابراین به نفع آن‌ها است که هر کاری که می‌توانند برای حفاظت از این دو فاکتور مهم انجام دهند. با وجود این توضیحات، برخی زیباجویان باز هم ممکن است بپرسند که آیا خوابیدن به پهلو هم بعد از عمل بینی خطرناک است؟

اگر به پهلو بخوابید، احتمالاً سوراخ‌های بینی هنگام خواب به دلیل التهاب، وجود لخته خون و یا تامپون، بسته می‌شوند و از آنجایی که نمی‌توانید تا مدتی فین کنید، این احتقان می‌تواند آزاردهنده باشد. پس تا چند ماه بعد از عمل بینی باید طاق باز خوابید تا بتوانید به نتیجه مورد انتظار خود دست یابید. اگر می پرسید که چند وقت بعد از جراحی بینی میتوان به پهلو خوابید باید بدانید که پزشکان حدود 2 الی 6 ماه را ممکن است برای خوابیدن طاق باز در نظر بگیرند.

مطالب بیشتر: علت سردرد و سرگیجه بعد از عمل بینی

دمر خوابیدن بعد از عمل بینی

داشتن خواب خوب و کافی بعد از جراحی بینی برای داشتن سیستم ایمنی سالم و بهبود سریع ضروری است، زیرا بدن باید بعد از عمل برای بهبود نواحی تحت درمان سخت‌تر کار کند. پیشنهاد می‌شود که برای دستیابی به بهترین نتیجه حتما بعد از عمل جراحی بینی هشت ساعت بخوابید. بهترین فرم خوابیدن بعد از عمل بینی حالتی است که در آن پشت سر روی بالش و سر بالا تر از بدن (تقریبا با زاویه 45 درجه نسبت به قلب) قرار بگیرد. این فرم خوابیدن بعد از عمل بینی می‌تواند به کاهش تورم و رفع گرفتگی‌هایی که ممکن است فرد بعد از جراحی بینی با آن مواجه شود کمک کند. خوابیدن به پهلو یا شکم (حالت دمر) تا چند هفته پس از عمل توصیه نمی‌شود زیرا فشار بیشتری به بینی وارد می‌شود و احتمالاً سوراخ بینی (که در مجاورت بالش قرار دارد) مسدود می‌شود و از آنجایی که نمی‌توانید با بینی تنفس کنید، این گرفتگی می‌تواند ناراحت کننده باشد.

برای رسیدن به زاویه مناسب برای خوابیدن (زاویه 45 درجه) می‌توانید از یک یا چند بالش استفاده کنید یا اینکه سعی کنید تنها بخوابید تا احتمال برخورد ضربات را به حداقل میزان ممکن برسانید. درست است که عاشق خوابیدن در کنار شریک زندگی، همسر، فرزندان یا حیوانات خانگی خود هستید اما خوابیدن کنار آن‌ها ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد بنابراین به مدت 3 الی 7 روز در جایی دورتر از این افراد استراحت نمایید. شایان ذکر است اگر هنگام خواب به پهلو یا شکم خود بچرخید ممکن است احساس ناراحتی کنید، اما بعید است که بر نتایج جراحی بینی شما تأثیر بگذارد؛ تنها نقطه ضعف این است که ممکن است پروسه بهبودی را با تورم و کبودی بیشتر تجربه کنید. بنابراین وقتی به خواب می‌روید سعی کنید به پشت بمانید (حالت دمر) با این حال اگر در وضعیت دیگری از خواب بیدار شدید نگران نباشید.

اهمیت صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی
  1. کاهش ورم در بینی
  2. جلوگیری از ضربه خوردن بینی
بهترین فرم خوابیدن
  1. خوابیدن به پشت
  2. بالاتر بودن سر از بدن
  3. قرار دادن بالش در اطراف بدن برای جلوگیری از غلتیدن
  4. استفاده از بالش طبی
مدت زمان طاق باز خوابیدن براساس شدت عمل، باید بین 2 تا 6 ماه، طاق باز بخوابید که این موضوع را متخصص تعیین می‌کند.

مشکلات بی خوابی بعد از عمل بینی

مشکلات بی‌خوابی بعد از عمل بینی شایع است و برخی افراد تحت تاثیر داروهای بیهوشی که دریافت کرده‌اند دچار این اختلال نه چندان جدی می‌شوند. اگرچه خواب و استراحت کافی بعد از جراحی بینی بسیار مهم است، اما باید سعی کنید بدون مصرف هیچ گونه قرص خواب آوری خواب طبیعی داشته باشید زیرا در برخی موارد مصرف قرص‌های خواب آور و آرامش بخش می‌توانند با داروهای تجویزی توسط پزشک شما تداخل داشته باشند. اگر بعد از جراحی دچار مشکلات خواب شدید، با پزشک خود تماس بگیرید و از او بپرسید که آیا مصرف هر گونه قرص خواب آور برای شما مشکلی دارد یا خیر؟ توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید به طور خودسرانه مصرف دارویی را آغاز یا قطع کنید.

مطالب بیشتر: نحوه شست و شو بینی بعد از عمل بینی

طاق باز خوابیدن بعد از عمل بینی
روش صحیح طاق باز خوابیدن بعد عمل بینی همراه با کمی زاویه دادن به سر نسبت به بدن است. این کار احتقان و تجمع خون در ناحیه صورت را کاهش داده و تورم بعد از جراحی بینی را به حداقل می‌رساند.

اینکه چرا بعد از عمل بینی باید طاق باز خوابید را توضیح دادیم اما آیا راهکارهایی وجود دارد که از میزان یکنواختی و سختی این دوره بکاهد؟ بله! علاوه بر نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی، مراقبت‌های دیگری نیز وجود دارد که به حفظ نتایج کمک خواهند کرد.  به طور کلی برای تغییر مدل خوابیدن بعد از جراحی بینی نیاز به تمرین زیادی است و شروع تمرینات زودهنگام قبل از جراحی به شما کمک می‌کند تا بعد از عمل، راحت‌تر به پشت یا همان طاق باز بخوابید. برخی از مهمترین این نکات عبارت هستند از:

  1. بالش برای عمل بینی : برای جلوگیری از چرخش به پهلو یا شکم حین خواب، از بالش‌های مخصوص استفاده کنید و آن‌ها را زیر بازوها و یا در کنار خود قرار دهید.
  2. تنظیم ساعت مصرف دارو: داروهای ضد درد می‌توانند هر گونه درد و نارحتی را که تجربه می‌کنید تسکین داده و به شما کمک کنند تا راحت‌تر استراحت کنید یا بخوابید. بنابراین ساعت مصرف آن‌ها را طوری تنظیم کنید که حدودا 1 ساعت قبل از زمان خواب باشد.
  3. کافئین شما را بدخواب می‌کند: توصیه می‌کنیم از مصرف کافئین به خصوص از عصر به بعد اجتناب کنید زیرا می‌تواند در کیفیت خواب اختلال ایجاد کند و گاهی منجر به بی‌خوابی می‌شود. این حالت باعث می‌شود شما کلافه شوید و میل به تغییر پوزیشن خود پیدا کنید.
  4. دورتان را خلوت کنید: توصیه می‌شود برای جلوگیری از اصابت ضربه‌های ناخواسته به بینی هنگام خواب، کمی خودخواه شوید و نگذارید که کسی نزدیک به شما بخوابد. به خصوص اگر همسر و یا هم اتاقی شما بدخواب است!
  5. سیگار نکشید: تا حد ممکن از کشیدن سیگار و قلیان تا 2 هفته پس از رینوپلاستی پرهیز کنید زیرا احتمال اختلال خواب را افزایش می‌دهد.
  6. ورزش‌های پر تنش و شدید ممنوع: از انجام هر گونه فعالیت شدید خودداری کنید. تا زمانی که پزشک به شما توصیه کند که انجام این کار بی‌خطر است و تاثیر سو بر نتیجه جراحی نمی‌گذارد.
  7. هیدراته بمانید: مصرف به اندازه آب، آبمیوه‌های طبیعی (مانند آب آناناس و آب کرفس) تا حد زیادی به بهبودی کمک می‌کند.
روش صحیح طاق باز خوابیدن
بعد از عمل بینی پیشنهاد می‌شود که بین 2 تا 6 ماه طاق باز بخوابید. این زمان بستگی به وضعیت بینی شما بعد از عمل دارد.

عمل بینی توسط دکتر شیرنگی

دکتر سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک یکی از جراحان باتجربه در زمینه جراحی‌های پلاستیک، ترمیمی و زیبایی هستند که طی یک جلسه مشاوره قبل و بعد از عمل با توجه به شرایط زیباجو توضیح خواهند داد که بعد از عمل بینی تا کی نباید به پهلو خوابید و تمام نکات مراقبتی را به وی گوشزد می‌نماید. حس وظیفه شناسی ایشان منجر به برجای گذاشتن لیستی درخشان از جراحی‌های موفقیت‌آمیز در زمینه زیبایی و درمانی شده است. شما عزیزان می‌توانید برای رزرو نوبت مشاوره با تلفن مطب به شماره 09128490324 تماس حاصل فرمایید.

روش صحیح طاق باز خوابیدن

با توجه به اینکه نحوه خوابیدن پس از رینوپلاستی به شدت بر نتیجه عمل تأثیر می‌گذارد، لازم می‌دانیم چند نکته مهم در مورد روش صحیح طاق باز خوابیدن را برای شما عزیزان توضیح دهیم:

  1. حتماً در زمان خواب باید سر بالاتر از بدن باشد. اهمیت این موضوع، برای کاهش تورم از طریق جلوگیری از تجمع مایعات در بینی است.
  2. از بالش مناسب و ترجیحا از بالش طبی استفاده کنید زیرا شرایط خوابیدن شما به گونه‌ای است که سر زاویه ۴۵ درجه با بدن داشته باشد. بنابراین بالش شما باید به گونه‌ای باشد که احساس گردن درد و کمردرد نداشته باشید.
  3. حتماً در زمان خواب تنها بخواهید زیرا ممکن است که کسی که کنار شما می‌خوابد، به صورت ناخواسته دست خود را به صورت شما‌ زده و ضربه به بینی وارد شود. ممکن است این اتفاق منجر به از دست رفتن نتیجه جراحی گردد.
  4. به هیچ عنوان نباید به شکم بخوابید زیرا با این کار است به صورت خود و در نتیجه به بینی فشار وارد کرده‌اید.

برای اطلاع از هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

منبع
wedofacesderosaclinicmaeplasticsurgery

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *