جراحی بینیمقالات

عوارض دستکاری بینی بعد از عمل بینی

بینی یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های صورت است که زیبایی و بی نقص بودن آن می‌تواند باعث جذابیت بیشتر فرد شود. بیشتر اوقات افرادی که از فرم و اندازه بینی خود راضی نیستند، اقدام به انجام عمل جراحی زیبایی و یا ترمیمی بینی می‌نمایند. حال برخی از این افراد به دلیل مشغولیت ذهنی و یا اضطراب، دائما به دستکاری بینی بعد از عمل جهت بررسی نتیجه پایانی رینوپلاستی خود می‌پردازند. دست زدن به بینی بعد از عمل معمولا اگر محکم و دائمی نباشد، مشکلی را ایجاد نمی‌کند. با این حال اگر فرد به طور پی در پی جلوی آینه بایستد و به فشار دادن بینی بعد از جراحی بینی بپردازد ممکن است عوارض مختلفی گریبان گیرش شود.

اینفوگرافیک دستکاری بعد از جراحی بینی
اینفوگرافیک دستکاری بعد از جراحی بینی

ایا دست زدن به بینی باعث بزرگ شدن می شود؟

تمامی پزشکان، بعد از عمل زیبایی بینی به زیباجویان تاکید می‌کنند که تا مدتی بینیشان را دستکاری نکنند، تا حد ممکن عطسه نکنند و موارد و نکات مراقبتی را مو به مو انجام دهند تا فرم نهایی بینی دستخوش تغییرات ثانویه و ناخواسته نشود. برخی افراد می‌پرسند که آیا دست زدن به بینی عمل شده باعث بزرگ شدن می‌شود ؟

ایا دست زدن به بینی باعث بزرگ شدن می شود

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بزرگ شدن بینی با دستکاری گاه به گاه و آرام، امکان پذیر نیست، بنابراین افراد از این بابت خیالشان راحت باشد، اما به این معنی هم نیست که هر زمان که خود را در آیینه دیدند و یا هنگام عوض کردن چسب‌های بینیشان، به بررسی مدل و استقامت بینی خود بپردازند. دست زدن به بینی بعد از عمل ممنوع نیست تا جایی که این کار، حالت افراط به خود نگیرد.

از طرفی دیگر دقت داشته باشید که دست کردن در سوراخ های بینی و تخلیه ترشحات با انگشت ممنوع است. انجام این کار می‌تواند نتیجه عمل بینی شما را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که دچار گرفتگی بینی هستید با مشورت با پزشک خود می‌توانید از سرم شستشو و … استفاده کنید. حتی اگر بینی خود را نیز عمل نکرده باشید در حالت عادی نیز بهتر است از دستکاری سوراخ‌های بینی خود پرهیز کنید. انجام مکرر این کار می‌تواند منجر به تغییر فرم بینی و بزرگتر به نظر رسیدن آن شود.

لطفا در صورت نیاز به دریافت نوبت مشاوره یا ویزیت با دکتر سعید شیرنگی فرم زیر را پر کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

"*" indicates required fields

عوارض فین کردن بعد از عمل بینی چیست؟

علاوه بر محدودیت‌های بدیهی در رابطه با ممانعت از دستکاری بینی بعد از عمل، ورزش کردن و عطسه کردن، افراد باید از کارهایی که ممکن است در روند بهبودی جراحی زیبایی بینی اختلال ایجاد کنند آگاه باشند. دو مورد از این موارد، فین کردن و بالا کشیدن مخاط بینی بعد از عمل است. به طور کلی، احتقان و آبریزش بینی، از عوارض جانبی شایع پس از جراحی بینی می‌باشد. با این حال تمام پزشکان متفق‌القول هستند که زیباجویان حداقل تا 1 هفته الی 2 هفته باید از فین کردن و یا بالا کشیدن مخاط بینی خود خودداری کنند. آن‌ها توصیه می‌کنند که بگذارید خروج مخاط بینی قطره قطره و به طور طبیعی اتفاق بیفتد و در نهایت در صورت لزوم، مایعات را با یک دستمال کاغذی لطیف به آرامی پاک کنید. از آنجایی که ساختارهای داخلی بینی پس از جراحی ظریف و شکننده می‌شوند، فشار شدید همراه با فین کردن و دمیدن در بینی می‌تواند باعث خونریزی و تاخیر در ترمیم بخیه‌ها شود. گاهی حتی می‌تواند به طور بالقوه نتیجه نهایی جراحی یا عملکرد بینی را به خطر بیاندازد که در مواردی ممکن است منجر به نیاز مجدد به تکرار جراحی بینی شود.

برای مطلع شدن از رفع خطرات و احتمالات، بهتر است که به طور منظم توسط جراح خود معاینه شوید تا پزشک، پیشرفت بهبودی شما را به دقت ارزیابی کرده و بعد از آن به شما اطلاع دهد که چه زمانی می‌توانید با خیال راحت برنامه‌های روزمره خود را از جمله فین کردن و دمیدن در بینی از سر بگیرید.

دست کردن در بینی بعد از عمل جراحی خطرناک است؟

اگر چه دست کردن در بینی بی ضرر به نظر می‌رسد، با این حال اگر بسیار تهاجمی انجام شود ممکن است به ساختار جدید بینی آسیب برساند. بنابراین بهتر است تا زمانی که بینی کاملاً خوب نشده، انگشت را در آن وارد نکنید. این به این دلیل است که انگشت کردن در بینی باعث تورم بینی شما می‌شود و در نتیجه ممکن است بهبودی شما را مختل نماید. پس بهتر است تا آنجایی که می‌توانید سعی کنید از این کار پس از جراحی زیبایی بینی جلوگیری کنید. زمان مشخصی وجود ندارد که بگوید شما از چه زمانی ‌مجاز به تمیز کردن لخته، مواد موجود در بینی و در کل دستکاری بینی بعد از عمل هستید. با این حال برخی پزشکان به جهت اینکه پروسه بهبودی، به سلامتی و با موفقیت پیگیری شود، زمانی بین 1 الی 3 هفته بعد از عمل (بسته به شرایط هر فرد و صلاحدید پزشک) را تعیین می‌کنند و به زیباجو تاکید می‌نمایند که هم از عطسه کردن و هم از زیادی دست زدن به بینی خودداری نمایند.

عوارض دستکاری بینی
  • خونریزی
  • آسیب به فرم بینی و از دست رفتن نتیجه جراحی
  • ابتلا به عفونت
  • تشدید عوارض جانبی همانند ورم و درد
تا چه مدت نباید بینی تحت فشار باشد؟ تقریبا تا سه هفته باید از فین کردن و دستکاری بینی خوددار نمایید البته زمان دقیق‌تر براساس شدت جراحی هر فرد، توسط متخصص تعیین خواهد شد.
چه کارهایی به بینی فشار می‌آورد؟
  • ورزش‌های سنگین
  • دویدن
  • فعالیت زیاد که با تنفس شدید همراه باشد.
  • فین کردن
  • فشار آوردن به صورت
در زمان آبریزش بینی چکار کنیم؟ به بینی فشار نیاورید بلکه اجازه دهید مخاط از بینی خارج شده و به آرامی با دستمال، صورت خود را تمیز کنید.

 

آیا دست کاری بینی خطرناک است

عوارض دست زدن به بینی بعد از جراحی رینوپلاستی چیست؟

دستکاری بینی بعد از عمل بینی قطعاً می‌تواند نتایج جراحی زیبایی بینی را تحت تأثیر قرار دهد و گاهی حتی ممکن است منجر به عمل ثانویه شود. معمولا با دستکاری‌های آرام، عوارض جانبی خاصی به وجود نمی‌آید اما در هر صورت باید جانب احتیاط را رعایت کرد و برای دور ماندن از عوارض زیر، وسوسه لمس بینی را تا مدتی خنثی کرد:

  • ضربه زدن به بینی بعد از جراحی زیبایی می‌تواند منجر به تورم متوسط تا شدید بافت نرم بینی گردد. این عارضه غالبا موقت و کوتاه مدت است.
  • در پاره‌ای از موارد، اعمال فشار روی بینی به خصوص در اطراف پره‌های بینی، ممکن است باعث باز شدن بخیه‌ها شود.
  • بعضی وقت‌ها، دستکاری زیاد بینی (حتی اگر به آرامی انجام گیرد) ممکن است باعث جدا شدن بافت و پوست در محل زیر بینی و بخیه‌ها گردد. در این موارد (حتی اگر این بازشدگی کم باشد) ممکن است یک بافت اضافه در محل بخیه بیرون بزند و ظاهر بینی را ناهنجار نماید.
  • معمولا تغییر استخوان بینی بعد از عمل، امکان‌پذیر نیست اما با این حال غضروف نوک بینی و سوراخ‌های بینی در اثر دستکاری‌های مداوم ممکن است دستخوش بدشکلی‌های دائمی شوند.

مطالب بیشتر: جراحی انحراف بینی

انجام چه کارهایی بعد از عمل بینی می‌تواند شکل آن را تحت تاثیر قرار دهد؟

  • به مدت حداقل 10 روز روی شکم (دمر) یا پهلو نخوابید.
  • در روزهای اولیه پس از عمل دوش نگیرید.
  • تا 2 هفته مجاز به شنا کردن در استخر یا دریا نخواهید بود.
  • به طور موقت نباید عینکی را روی پل بینی خود بگذارید
  • پیراهن، ژاکت یا لباس‌های دیگر را روی سر و روی بینی خود نکشید.
  • تا جایی که ممکن است در معرض مواد حساسیت‌زا قرار نگیرید تا از عطسه کردن جلوگیری شود.
  • ورزش کردن، دویدن سریع، آهسته دویدن، خم شدن، بلند کردن اجسام، هل دادن و یا کشیدن اجسام را تا مدتی محدود (حداقل 2 هفته) متوقف کنید.
  • به طور موقت و تا زمان گذشت دوره نقاهت، سیگار نکشید.

در صورت آبریزش بینی پیش از عمل چه باید کرد؟

اما این مسئله بسیار مهم است که اگر دچار آبریزش بینی پس از عمل شدید، چگونه باید این عارضه را برطرف کنید؟ همانگونه که گفته شد هیچ فشاری به ناحیه بینی وارد نشود زیرا تا مدتی بعد از جراحی، فرم بینی شما بسیار آسیب‌پذیر بوده و با کوچکترین فشار ممکن است نتیجه جراحی از بین برود. بنابراین متخصص از شما می‌خواهد در درجه اول دارو‌های تجویز شده را به طور کامل مصرف کنید و سپس اجازه دهید بینی کاملاً تخلیه شده و به آرامی با دستمال آن را پاک کنید بدون اینکه فشاری به بینی وارد گردد.

دلیل آبریزش بینی بعد از عمل جراحی

قطعاً همه افرادی که جراحی رینوپلاستی را انجام داده‌اند از آبریزش بینی بعد از عمل جراحی بینی گلایه خواهند کرد. همانگونه که گفته شد به هیچ عنوان نباید به بینی خود فشار بیاورید و باید اجازه دهید آبریزش بینی ادامه پیدا کرده و به آرامی با دستمال این مایعات را از اطراف بینی خود پاک کنید. اما حتماً برای شما این سوال پیش خواهد آمد که آبریزش بینی بعد از جراحی به چه دلیل اتفاق می‌افتد. مهمترین عوامل مؤثر در این زمینه عبارتند از:

  • گاهی اوقات فرد بعد از انجام عمل بینی دچار آلرژی به ویژه آلرژی فصلی می‌شود. این موضوع باعث آبریزش بینی، عطسه و سرفه خواهد شد.
  • ترومای جراحی یکی از اتفاقات نادری است که برای افراد بعد از رینوپلاستی رخ داده و شرایطی به نام رینیت وازوموتور را ایجاد خواهد کرد. البته این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد ولی اصلاً جای نگرانی نبوده و بعد از چند روز به طور کامل برطرف می‌شود.
  • البته ممکن است دلیل آبریزش بینی بعد از جراحی، ابتلا به سرماخوردگی باشد که در این صورت مصرف دارو‌های تجویز شده توسط متخصص کمک می‌کند تا این بیماری زودتر برطرف شده و فشاری به ناحیه بینی وارد نگردد.

راهکارهای ترک دست زدن به بینی بعد از جراحی

حتماً برای شما جالب خواهد بود اگر بگوییم بعضی از افراد بعد از جراحی بینی، تیک عصبی پیدا کرده و حساسیت بیشتری نسبت به صورت خود پیدا می‌کنند. به همین دلیل است که دستکاری بینی آغاز خواهد شد. این اتفاق بسیار خطرناک است زیرا کوچکترین فشار می‌تواند فرم جراحی را بهم ‌زده و در نهایت نمی‌توانید به مدل بینی دلخواه خود برسید. برای اینکه از دستکاری بینی پرهیز شود چند راهکار را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • شما باید حواس خود را پرت کنید. در واقع زمانی که ترغیب می‌شوید بینی خود را دستکاری کنید، سریعاً به سراغ کار دیگری بروید. برای مثال مطالعه کردن را آغاز کنید و یا اینکه به سراغ تلفن همراه بروید و کمی در فضای مجازی گشت بزنید. همین که دست‌های شما مشغول به فعالیت شوند، قطعاً حواس شما از دستکاری بینی پرت خواهد شد.
  • شما نباید زیاد فکر کنید. برخی از افراد عادت دارند در زمان فکر کردن، صورت خود را لمس کنند. بنابراین اگر احساس می‌کنید که در افکار خود غرق می‌شوید، باید موقعیت خود را عوض کنید و از این حالت خارج شده و به صورت ناخواسته بینی خود را دستکاری نکنید.
  • در صورتی که این دستکاری به دلیل نگرانی شما از نتیجه جراحی است، بهتر است تنها نباشید. بیشتر اوقات خود را با اعضای خانواده سپری کنید تا این استرس و نگرانی به سراغ شما نیاید.

زیباجویان عزیز، در صورتی که درباره جراحی بینی سوالی دارید می توانید از طریق فرم زیر (نظرات)، پرسش خود را مطرح کنید. ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما خواهیم بود. همچنین در جهت بهبود کیفیت و خدمات کلینیک، می توانید انتقادات و پیشنهادات و همچنین تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. ❤️

منبع
worldzfeedvipplasticsurgeryjoetmd

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫11 نظرها

  1. سلام وقت بخیر…من دوازده روزه که عمل کردم..بخاطر ابریزش زیادی که داشتم چندباری مجبور شدم دستمال کاغذی رو بسیار نازک لول کنم وباهاش بینیم رو تمیز کنم…تاالان نه خونریزی نه زخم نه دردی نداشتم…ممکنه که شکل بینیم تغییر کنه؟؟؟و اینکه سیتریزین میتونه یکم موثر باشه برای کنترل ابریزش؟

  2. سلام. خسته نباشید. من 10 روزه عمل رینو انجام دادم. خیلی بینیم کیپ بود چراغ انداختم و سعی کردم مخاط رو دربیارم بینیم خون اومد و یه تکه نخ بخیه جذبی هم اومد بیرون. ممکنه بخیه داخلی باز شده باشه؟ انتی بیوتیک هم میخورم. عفونت نمیکنه؟

  3. سلام من ده روز هست ک عمل کردم دکترم داخل بینیم فیلم گذاشته چند باری با گوش پاک کن فک کردم لخته خونه تکونش دادم خطری داره؟

  4. سلام آقای دکتر من ۱۰روزه جراحی بینی انجام دادم.گرفتگی بینی شدیدی دارم اذیتم میکنه،سرم شست و شو جواب نمیده با گوش پاک کن پاک کردم داخل بینیم رو.الان بینیم حساس شده کمی درد داره ولی خونریزی نداره.مشکلی پیش میاد؟نگرانم

    1. سلام دوست عزیز
      انشاالله مشکلی نیست در این زمینه با پزشک خودتون در ارتباط باشین.

  5. سلام ببخشيد ي سوال دارم ميشه بعد از يك سال يا بيشتر هر زمان احساس كرديم ورم داره بينيمون از چسب استفاده كنيم؟

    1. سلام وقت بخیر
      چسب کمکی در فرم دهی نمی کنه ورمهای غیر طبیعی بهتر است توسط پزشک معاینه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *