جوانسازی پوستمقالات

افتادگی پلک یا پتوز چیست؟ علائم، دلایل و درمان های موثر

افتادگی پلک یا پتوز همانطور که از اسمش پیداست به پایین افتادن پلک گفته می‌شود که دلایل مختلفی چون وارد آمدن ضربه، افزایش سن یا اختلالات پزشکی در بروز آن نقش دارد، این عارضه می‌تواند به صورت موقت و دائمی در پلک افراد ظاهر ‌شود و بسته به میزان انسداد مردمک می‌تواند بینایی را مسدود کرده یا تا حد زیادی آن را کاهش دهد. خوشبختانه امروزه رفع افتادگی جزئی پلک بدون جراحی از سوی پزشکان متخصص در این زمینه امکان‌پذیر است. البته در مواردی که تاثیری بر بینایی نداشته باشد و یا از لحاظ زیبایی برای فرد آزاردهنده نباشد، ممکن است نیازی به رفع علائم افتادگی پلک نداشته باشید.

اینفوگرافیک افتادگی پلک یا پتوز
اینفوگرافیک افتادگی پلک یا پتوز

از جمله دلایل افتادگی پلک می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. آسیب یا کشیدگی عضلات یا رباط‌های پلک
  2. آسیب به عصب کنترل کننده عضلات پلک
  3. افزایش سن
  4. عارضه جراحی چشم
  5. عارضه تزریق بوتاکس
  6. استفاده از لنزهای تماسی سفت و سخت
  7. بیماری‌های چون، سندروم هورنر، تومور پلک، میاستنی گراویس، دیستروفی عضلانی یا مشکلات عصبی که می‌تواند با ضعف عضلات پلک باعث افتادگی آن شود.
  8. برخی از افراد ممکن است از بدو تولد دارای افتادگی پلک باشند که به آن پتوز مادرزادی گفته می‌شود.

علائم و نشانه های افتادگی پلک

از جمله علائم افتادگی پلک تحتانی این است که یک یا هر دو پلک بالایی افتادگی دارند. در برخی موارد این عارضه می‌تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد، به ویژه به هنگام مطالعه یا نگاه کردن به پایین وضعیت بدتر نیز می‌شود. این افتادگی در بسیاری از موارد غیر قابل تشخیص است و باعث هیچ دردی نیز نمی‌شود. ولی گاها ممکن است فرد متوجه تاثیر منفی افتادگی پلک روی ظاهر خود شود که ممکن است بر سلامت روانی وی تأثیر بگذارد.

گاهاً ممکن است شما برای جبران انسداد بینایی ابروان خود را بالا دهید که این عمل در طولانی مدت می‌تواند عضلات صورت را خسته کرده و باعث خسته به نظر رسیدن شما شود .در اثر افتادگی پلک ممکن است چشمان شما به شدت خشک یا دچار آبریزش شوند، از طرفی ممکن است درد اطراف چشم را نیز تجربه کنید.

برخی از افراد مبتلا به پتوز شدید ممکن است مجبور باشند هنگام صحبت کردن، حتی زمانی که یک مکالمه عادی دارند سر خود را به سمت عقب خم کنند تا بتوانند فرد مقابل را ببینند. به هر حال اگر افتادگی پلک چشم شما دائمی است بایستی از سوی پزشک بررسی شده و علت‌های زمینه‌ای آن را پیدا کند، چرا که گاها ممکن است به علت سردردهای میگرنی یا سایر مشکلات عصبی این عارضه بروز کرده باشد.

نشانه های افتادگی پلک فوقانی چشم

عوارض افتادگی پلک در افراد

یکی از عوارض بروز مشکل افتادگی و شل کنندگی پلک مادرزادی تاثیر منفی آن روی چهره افراد است که می‌تواند از نظر روانی روی آنها تاثیر منفی بگذارد، علاوه بر مشکلات زیبایی پتوز یا افتادگی پلک باعث بروز مشکلات جسمی در افراد نیز می‌گردد، فرض کنید فرد دارای افتادگی پلک شدید مجبور است برای دیدن افراد حین مکالمه با آنها سر خود را مدام به عقب خم کند، در صورت مداوم بودن این حرکت ممکن است آسیب‌های جدی به ناحیه گردن وارد شده و کشیدگی عضلات گردن را باعث شود.

از طرفی فرد مبتلا به افتادگی پلک پشت چشم اگر در اثر این مشکل دچار تاری دید شده باشد مجبور است برای دید بهتر مدام چشمان خود را جمع کند و با این کار به عضلات کناری چشم خود فشار می‌آورد که نهایتاً علاوه بر اینکه باعث آسیب زدن به عضلات چشم می‌گردد می‌تواند منجر به چروک شدن پوست دور چشم فرد نیز شود.

روش های درمان خانگی افتادگی پلک

مراجعه به روش‌های رفع افتادگی پلک بدون جراحی و با استفاده از روش‌های خانگی یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌های برطرف کردن این مشکل است که در صورت مداومت در انجام آنها ممکن است تا حدودی بتوان از عوارض جانبی و یا تاثیرات منفی آن روی چهره افراد کاست، البته که پتوز زمانی رخ می‌دهد که چیزی عضله پلک را مختل کند یا نحوه ارتباط اعصاب با آن عضله را مختل کند، و شما تنها با اتکا به روش‌های خانگی نخواهید توانست مشکل را به طور کامل برطرف کنید و قطعا نیاز به روش‌های درمانی دیگری خواهید داشت.

برخی از رایج‌ترین راه‌حل‌ها برای کاهش علائم افتادگی پلک عبارتند از:

  1. قرار دادن برش‌های خیار سرد، کیسه‌های چای یا سایر کمپرس‌های سرد روی چشمان خود. کمپرس سرد ممکن است روی پلک‌های متورم چشم‌ها تأثیر بگذارد، اما بر پتوز تأثیر چندانی نخواهد گذاشت.
  2. خوردن برخی غذاها مانند انگور یا هویج، غذاهای سالم و کامل می‌توانند به سلامت چشم کمک کنند، اما قطعا علت عصبی عضلانی افتادگی و شل شدگی پلک را بهبود نمی بخشند.
  3. استعمال برخی ماسک‌های تهیه شده با مواد طبیعی چون سفیده تخم مرغ، عسل، استفاده از انواع روغن‌های طبیعی، ژل آلوئه ورا و … تا حدودی می‌توانند بر افتادگی و شل کنندگی پلک و یا چین و چروک‌های اطراف چشم تاثیر بگذارند ولی اثرشان موقتی بوده و در صورت قطع مصرف مجددا به حالت قبل باز میگردد.
  4. انجام تمرینات صورت که اغلب “یوگای صورت” نامیده می‌شود، ممکن است برای مدت کوتاهی میزان افتادگی پلک زیر ابرو را کاهش دهد.

آیا درمان خانگی برای افتادگی پلک موثر است

با انجام روش‌های خانگی برای رفع علائم افتادگی و شل شدگی پلک چشم ها شاید بتوان تا حدودی از بروز آن به ویژه زمانی که این اختلال ناشی از افزایش سن فرد باشد پیشگیری کرد، ولی در صورت پتوز شدید و یا مادرزادی باید علت را به صورت ریشه‌ای درمان و مشکل را برطرف کرد.

مسلما اختلال در عضلات اطراف چشم و یا اعصاب آن مسئله‌ای نیست که بتوان تنها در خانه و با برخی روش‌های خانگی آن را برطرف نمود، در این شرایط قطعاً نیاز به یک پزشک متخصص در این زمینه احساس می‌شود تا با علت یابی ریشه‌ای این اختلال به درمان آن با روش‌های جراحی و یا غیرجراحی بپردازد.

روش های جراحی و غیرحراحی درمان افتادگی پلک

در کنار روش جراحی پلک یا بلفاروپلاستی، گزینه‌های غیرجراحی نیز برای رفع افتادگی پلک وجود دارند که به عنوان بلفاروپلاستی غیر جراحی شناخته می‌شود. انجام هر کدام از روش‌های درمان پتوز بستگی به خواست و البته بودجه فرد دارد ولی در هر صورت حتما از یک پزشک متخصص در این زمینه برای درمان کمک بگیرید.

پرکننده های پوستی: از محلول‌های حجیم کننده پوست برای پرکردن چین و چروک‌های پلک استفاده می‌شود.

بوتاکس: سم بوتولینوم نوع A دسته‌ای از تزریقات آرایشی به نام تعدیل کننده‌های عصبی است که با شل کردن عضلات زیرین، خطوط ریز و چین و چروک‌ها را صاف می‌کند.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP): نوع دیگری از تزریق لوازم آرایشی است که به جوانسازی بافت‌های پوست کمک می‌کند و ظاهری جوان‌تر ایجاد می‌کند. PRP اغلب همراه با میکرونیدلینگ، لیزر درمانی، بوتاکس و پرکننده‌های پوستی استفاده می‌شود.

درمان های فرکانس رادیویی: پزشک شما از دستگاهی استفاده می‌کند که انرژی اولتراسوند را برای تحریک کلاژن در ناحیه درمان مورد نظر منتشر می‌کند.

لیزر درمانی: لیزر درمانی که به عنوان لایه برداری پوست با لیزر نیز شناخته می‌شود، در این روش چین و چروک‌ها را از طریق لیزر درمان می‌کنند، بدین طریق که لایه های بالایی پوست را از بین می‌برند تا سلول‌های جدید و صاف‌تر پوست به جای سلول‌های قدیمی رشد ‌کنند.

پلکسر و پلاسما درمانی نیز از دیگر روش‌های رفع افتادگی پلک بدون جراحی می‌باشند که به دلیل کمتر تهاجمی بودن آنها و عوارض جانبی کمتر و دوره نقاهت کوتاهتر در میان افراد از محبوبیت خاصی برخوردار شده‌اند.

درمان افتادگی پلک

بلفاروپلارستی

یکی از روش‌های دائمی برای درمان افتادگی پلک بلفاروپلاستی یا جراحی پلک است که در این نوع جراحی پلاستیک، پزشک متخصص شما پوست، ماهیچه و گاهی چربی را که ممکن است باعث افتادگی ناحیه اطراف چشم شما شود، برمی دارد. برای انجام این عمل جراحی زیبایی پزشک شما از یک بی حس کننده موضعی و آرام بخش استفاده می‌کند، البته در برخی موارد ممکن است نیاز به یک بیهوشی عمومی داشته باشید.

برای درمان افتادگی پلک فوقانی، یک برش در چین پوستی روی پلک ایجاد می‌کنند، و برای درمان پلک پایین، یک برش درست زیر مژه‌ها یا در داخل پلک پایین ایجاد می‌کنند. پوست اضافی برداشته می‌شود،  چربی اضافی نیز تغییر موقعیت داده یا برداشته می‌شود، در صورت نیاز، بافت زیرین (مانند ماهیچه) را با بخیه سفت می‌کنند. در صورت مراجعه به پزشک باتجربه و ماهر، سعی می‌کنند تمام برش‌ها را در چین‌های طبیعی پوست پنهان کنند تا هیچ اثر ظاهری از برش‌ها روی پوست باقی نماند.

پلکسر

Plexr نیز یک جایگزین درمانی غیر جراحی برای کمک به درمان ضایعات پوستی و سفت کردن پوست و به ویژه برطرف کردن مشکل افتادگی پلک است. این روش با تصعید سلول‌های سطحی پوست ( تغییر از جامد به گاز) بدون خونریزی یا آسیب به بافت اطراف چشم به درمان و بهبود علائم ناشی از افتادگی پلک می‌پردازد، فقط دقت داشته باشید که در صورت تشخیص پزشک برای درمان با این روش ترجیحاً یک ماه قبل و بعد از درمان باید از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید خودداری کنید.

پس از مشاوره با پزشک متخصص به منظور بررسی اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای Plexr هستید یا خیر، در صورت انتخاب این روش درمان پزشک از کرم بی حس کننده استفاده می‌کند تا هر گونه ناراحتی را به حداقل برساند. زمان درمان نیز بسته به ناحیه درمان ممکن است 20 تا 60 دقیقه طول بکشد، همچنین ممکن است یک تا سه درمان در فواصل 6 تا 8 هفته برای دریافت نتیجه مطلوب مورد نیاز باشد. یکی از مهمترین مزایای استفاده از پلکسر اینست که در آن نیازی به بریدن پوست یا بخیه نیست و زمان بهبودی سریعتر از سایر روش‌ها است.

پلاسما تراپی

پلاسما تراپی نیز از دیگر روش‌های رفع افتادگی پلک بدون جراحی است که در آن با استفاده از یک دستگاه خاص به نام پلاسما جت به درمان افتادگی‌های پوستی و به ویژه پتوز و رفع چین و چروک صورت می‌پردازند، اصول کار این روش درمانی نیز بر پایه تصعید استوار است. در واقع در روش پلاسما تراپی با استفاده از پرتوهای پلاسما و ایجاد شار الکترونی،  یونیزاسیون سلولی بخش مورد نظر از پوست را باعث شده و با تولید گرما و تبدیل بافت جامد سطح پوست به بخار، باعث جمع شدن پوست و لیفت آن می‌شوند. در این روش نوک دستگاه پلاسما را به فاصله 1 الی 2 میلی متر از پوست قرار داده و ذرات پلاسما را در محل درمان پرتاب می‌کنند.

درمان افتادگی پلک با لیزر

لیزردرمانی برای درمان افتادگی فوقانی پلک چشم یکی دیگر از روش‌های موثری است که علاوه بر لایه‌برداری از پوست و تحریک تولید سلول‌های جدید، به دلیل گرمای اعمال شده به پوست تحریک تولید کلاژن سازی نیز صورت می‌گیرد، بنابراین تاثیر مفیدی در جوان و شاداب سازی پوست و بویژه بهبود افتادگی پلک‌ها و رفع چین و چروک اطراف چشم خواهد داشت.

شما عزیزان می‌توانید برای رفع افتادگی پلک و یا هر نوع عمل زیبایی دیگر با مطب دکتر شیرنگی با شماره تلفن 09128490324  تماس گرفته و اطلاعات لازم در رابطه با قیمت درمان افتادگی پلک چه با روش جراحی و چه غیرجراحی را دریافت نمایید.

عمل پلک پایین بدون بخیه امکان پذیر است؟

تقریباً تمامی متقاضیانی که برای انجام عمل پلک پایین مراجعه می‌کنند نگرانی باقی ماندن جای بخیه هستند. شاید بار‌ها در اینترنت و یا بین دوستان و آشنایان خود مواردی را دیده باشید که بعد از عمل، جای بخیه در قسمت پلک باقی مانده و همین موضوع بر روی زیبایی آن‌ها تأثیر گذاشته است. جراحی پلک پایین بدون بخیه یک تکنیک بسیار پیچیده است که در مدت زمان کوتاه انجام گرفته و شکل ظاهری چشم شما را حفظ می‌کند. این تکنیک نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد.

متخصص باید برش در پلک را به گونه‌ای انجام دهد که بعد از برداشتن پوست اضافه و تخلیه کردن چربی‌هایی که باعث پف زیر چشم شده‌اند، بخیه را از داخل انجام دهد. یعنی زخم به صورت داخلی بسته شده و شما هیچ جایی زخمی را بعد از عمل بر روی پلک پایین مشاهده نمی‌کنید. بنابراین چشم ظاهر طبیعی خود را کاملاً حفظ می‌کند.

عوامل موثر بر هزینه عمل افتادگی پلک

به طور کلی چند عامل باعث می‌شود که هزینه عمل افتادگی پلک در بین افراد متفاوت باشد:

  • شدت افتادگی پلک شما چقدر است و در نتیجه چه میزان عمل باید بر روی پلک انجام شود تا این عارضه برطرف گردد؟
  • متخصص چه نوع عمل پلک را برای درمان افتادگی پلک شما انجام می‌دهد؟
  • کدام کلینیک را برای انجام جراحی انتخاب می‌کنید؟
  • آیا عمل افتادگی پلک جنبه درمانی دارد و یا اینکه با هدف زیبایی آن را انجام می‌دهید؟ اگر متخصص تأیید کند که افتادگی پلک برای کمک به بهبود بینایی فرد انجام شده است، برخی از شرکت‌های بیمه مقداری از مبلغ را به شما پرداخت خواهد کرد.

دکتر خوب برای افتادگی پلک – بهترین جراح پلک پایین

برای اینکه یک دکتر خوب برای افتادگی پلک را پیدا کنید باید علاوه بر اطمینان از داشتن گواهی تخصصی و مجوز از وزارت بهداشت، سابقه پزشک مربوطه را نیز بررسی نمایید.

بهترین جراح پلک پایین سابقه طولانی مدت در زمینه انجام عمل بلفاروپلاستی دارد و اگر با متقاضیان قبلی ‌ایشان صحبت کنید از نتیجه جراحی بسیار راضی هستند. همچنین این قبیل متخصصان در کلینیک‌های معتبر و شناخته شده فعالیت می‌کنند که همین موضوع تایید کننده کیفیت کاری آن‌ها است.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً برای پیدا کردن بهترین متخصص عمل پلک پایین، در بین دوستان و آشنایان خود که این عمل را انجام داده‌اند تحقیق کنید. همچنین به سراغ اینترنت بروید نظرات کاربران را بخوانید. در نهایت با چند متخصص انتخابی در جلسه مشاور شرکت کنید و نظرات آن‌ها را از نزدیک بشنوید تا بتوانید سابقه کاری آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و تصمیم درست بگیرید.

منبع
allaboutvisionbetterhealth

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *