جراحی بینیمقالات

دلایل و درمان قرینه نبودن سوراخ بینی بعد از عمل [علائم و قرینه سازی بینی]

سوراخ‌های بینی ناهموار یا نامتقارن موضوعی بسیار شایع‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند، این مشکل می‌تواند باعث خجالت افراد شده و از همه مهمتر ممکن است با تعدادی از نگرانی‌های عملکردی از جمله ناراحتی یا پیچیده شدن الگوهای طبیعی تنفس همراه باشند. نامتقارن بودن سوراخ های بینی پس از عمل به جز اشکال در جراحی بینی می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که در زیر به آنها می‌پردازیم:

انحراف سپتوم: نا متقارن بودن سوراخ‌های بینی اغلب نتیجه انحراف تیغه بینی و یا تفاوت در شکل غضروف‌های آلار است که با نامرتب بودن تیغه بینی مشخص می‌شودغضروف‌های آلار، غضروف‌های پایینی اسکلت بینی هستند که بین سوراخ‌های بینی و اطراف لبه‌های آن‌ها قرار دارند که آنها را به crura داخلی (نزدیک ترین قسمت به خط وسط) و crura جانبی تقسیم می‌کنند. بالا پایین بودن بودن سوراخ بینی بعد از عمل نیز  می‌تواند ناشی از چرخش غضروف جانبی آلار به سمت بالا در یک طرف یا به دنبال عفونت پس از عمل و یا ضربه باشد.

ژنتیک وراثت : ژنتیک نیز نقش زیادی در شکل و اندازه بینی دارد. به این ترتیب، ویژگی‌های زیبایی شناختی ناخواسته در بینی (مانند سوراخ‌های بینی ناصاف، برجستگی‌ها، و غیره) اغلب در خانواده‌ها دیده می‌شود.

 

جراحت: انحراف تیغه‌های بینی (و در نتیجه سوراخ‌های بینی نامتقارن) گاهی اوقات نتیجه آسیب‌های شدید است، مانند آسیب‌هایی که در حین ورزش یا تصادف ایجاد می‌شوند.

نامتقارن بودن سوراخ های بینی پس از عمل در نتیجه جراحی‌های قبلی نیز امکانپذیر است. هنگامی که جراحی بینی توسط یک جراح پلاستیک واجد شرایط انجام می‌شود، به ندرت عوارض جدی ایجاد می‌شود. با این حال، جراحان با تجربه کمتر نیز احتمال بیشتری برای ایجاد نتایج رضایت بخش دارند ولی در موارد نادر نیز، سوراخ‌های بینی ناصاف ممکن است نتیجه جراحی نادرست جراح کم تجربه باشد.

اقدامات پیشگیری نامتقارن بودن سوراخ های بینی

قرینه سازی سوراخ بینی بدون عمل

متاسفانه گاهی اوقات در بین کسانی که جراحی بینی را انجام داده‌اند، مسئله عدم قرینه سوراخ‌های بینی را مشاهده می‌کنیم. این اتفاق یا به دلیل عدم مهارت متخصص در جراحی رخ داده و یا اینکه فرد متقاضی نکات مراقبتی را رعایت نکرده است و به دلیل بی‌احتیاطی یا به صورت ناخواسته، فشار به بینی وارد شده که همین موضوع باعث شده است مجاری بینی دچار عدم تقارن شوند. البته ممکن است بعضی از افراد نیز به صورت ژنتیکی دچار این نقص باشند. یعنی یکی از مجاری بینی آن‌ها بزرگتر از دیگری است و همین مسأله زیبایی چهره آن‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای هر دو گروه می‌توان به روش جراحی مسئله قرینه ‌سازی سوراخ ‌های بینی را حل کرد.

اگر کمی در اینترنت تحقیق کنید با موضوع قرینه ‌سازی سوراخ ‌های بینی بدون عمل نیز مواجه خواهید شد و این سؤال برای شما مطرح می‌شود که آیا واقعاً چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ ما می‌توانیم بدون جراحی و جراحی ترمیمی، سوراخ‌های بینی شما را قرینه کنیم. با استفاده از تزریق فیلر یا تصویر چربی چنین چیزی ممکن است. یعنی اگر برای مثال عدم تقارن سوراخ‌های بینی شما تنها به دلیل عدم تقارن لبه‌های بینی اتفاق افتاده باشد و یک لبه از لبه دیگر بزرگتر باشد، متخصص از طریق تزریق فیلر یا تزریق چربی به لبه نازک‌تر، آن را ضخیم می‌کند تا تقارن در بینی برقرار شود. البته به این موضوع توجه داشته باشید که قرینه سازی سوراخ بینی با ژل یا چربی موقتی است و مجدداً بعد از یک تا دو سال باید نسبت به تزریق مجدد فیلر اقدام نمایید.

عدم تقارن سوراخ های بینی بعد از جراحی بینی

در حالت کلی تقارن سوراخ‌های بینی یکی از عوامل موثر در جذابیت چهره یک فرد است. در حالت ایده آل، صورت ما قرار است در هر دو طرف متعادل و یکنواخت به نظر برسد. متأسفانه نامتقارن بودن سوراخ های بینی پس از عمل یکی از مشکلاتی است که در صورت انتخاب یک پزشک کم تجربه احتمال وقوع آن وجود دارد البته اگر تقریباً بلافاصله پس از جراحی، سوراخ‌های بینی شما ناهموار به نظر می‌رسند، جای ترس و نگرانی وجود ندارد ملاک اصلی سنجش تقارن صحیح سوراخ‌های بینی پس از پایان دوره نقاهت اولیه است که در اکثر مواقع بایستی به حالت عادی برگردند چون در دو هفته اول بسیاری از عوامل می‌توانند باعث نامتقارن یا بالا پایین بودن سوراخ بینی بعد عمل شوند که از جمله آنها می‌توان تورم را نام برد که باعث متفاوت دیده شدن سوراخ‌های بینی می‌شود.

جراحی نامتقارن بودن سوراخ بینی

ترمیم سوراخ بینی بعد از عمل

اگر یکبار جراحی بینی انجام داده‌اید و با مشکل نامتقارن بودن سوراخ های بینی پس از عمل مواجه هستید بهتر است بدانید که گاها نتیجه نهایی عمل بینی یکسال طول میکشد تا به طور دقیق نمایان شود. اگر پس از طی این زمان همچنان سوراخ‌های بینی ناصاف داشتید بایستی اینبار در انتخاب پزشک خود دقت لازم را به خرج دهید چرا که عمل دوم برای بهبود نامتقارنی سوراخ بینی از حساسیت بالایی برخوردار است. دکتر سعید شیرنگی یکی از متخصصان جراحی پلاستیک است که با واقف بودن به حساسیت جراحی دوم بینی با شما در رابطه با نگرانی‌هایتان در رابطه با رینوپلاستی قبلی و جدید صحبت کرده  به شما تضمین میدهد که برخلاف اولین تجربه جراحی بینی شما، نتیجه‌ای شاد و سالم داشته باشید.

ترمیم سوراخ بینی

اقدامات پیشگیری نامتقارن بودن سوراخ های بینی

به منظور پیشگیری از نامتقارن بودن سوراخ های بینی پس از عمل راه هایی وجود دارد که در زیر به آنها خواهیم پرداخت:

  • برای به حداقل رساندن عدم تقارن ناشی از تورم حتماً بایستی دستورالعمل‌های پزشک خود  بعد از عمل را رعایت کنید. به عنوان مثال استفاده از کمپرس سرد می‌تواند تا حدودی در کاهش تورم موثر واقع شود.
  • اطمینان حاصل کنید که از فشار دادن به بینی یا آسیب رساندن به آن ناحیه خودداری می‌کنید، به عنوان مثال توصیه می‌شود تا مدتی پس از جراحی بینی از عینک استفاده نکنید چرا که فشار ناشی از عینک روی بینی می‌تواند باعث تغییر در نتیجه نهایی عمل شود.
  • از دستکاری بینی و تماس بیش از حد با بینی خودداری کنید تا از بروز نامتقارنی در بینی پیشگیری کنید.

ورم سوراخ بینی بعد از عمل

یکی از شایعترین عوارض بعد از عمل ورم سوراخ بینی است که این خود یکی از دلایل نامتقارن بودن سوراخ های بینی پس از عمل در روزها و هفته‌های اول است. این تورم به خصوص اگر برای تکمیل عمل نیاز به شکستگی‌های جراحی باشد بیشتر نیز خواهد بود. با این حال، نکات و ترفندهای زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای به حداقل رساندن تورم بعد از عمل در بینی و صورت خود استفاده کنید. عواملی که در میزان تورم بعد از عمل بینی تاثیر میگذارند عبارتند از :

  • جنس پوست: پوست ضخیم، چرب یا پوست حساس به کبودی سریعتر از سایر انواع پوست‌ها متورم می‌شود.
  • عمل ثانویه بینی: به دلیل بالا بودن حساسیت عمل مجدد بینی دوره بهبود تورم در این شرایط دو برابر طول می‌کشد.
  • کوچکتر شدن بیش از اندازه بینی: چون حین جراحی اولیه بینی هیچ پوستی برداشته نمی‌شود پس در صورتی که نیاز به بازسازی مجدد بینی باشد به دلیل دستکاری احتمالی پوست میزان ورم بینی نیز بیشتر خواهد بود.
  • گوشتی یا استخوانی بودن بینی نیز در میزان ورم بعد از عمل بینی تاثیر میگذارد، طبیعتا بینی‌های گوشتی دوره بهبودی طولانی‌تری نسبت به بینی‌های استخوانی دارند.

تورم بینی بعد از عمل بینی

برای بهبود میزان ورم می‌توانید موارد زیر را به مدت دو هفته رعایت کنید:

  • سر خود را بالا نگه دارید تا مایع به درستی از صورت شما خارج شود.
  • از کمپرس خنک روی پیشانی و گونه‌های خود استفاده کنید ولی هرگز نباید یخ یا کمپرس سرد را مستقیماً روی بینی یا پوست خود قرار دهید. از یک پارچه نازک برای ایجاد یک مانع بین یخ و پوست خود استفاده کنید. قرار دادن یخ یا کمپرس سرد به طور مستقیم روی بینی می‌تواند جریان خون را در آن ناحیه تغییر داده و بر شکل جدید بینی فشار بیاورد. رطوبت همچنین می‌تواند گچ را مرطوب کرده و منجر به افتادن زودرس آن شود.
  • فعالیت‌هایی را که تورم را تشدید می‌کنند محدود کنید از جمله این فعالیت‌ها می‌توان مصرف الکل، مصرف نمک اضافی، قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد، آفتاب سوختگی، ضربه مجدد به همان ناحیه بعد از جراحی را نام برد.
  • منبع: tomlintnermd

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫35 نظرها

  1. سلام.دوماه عمل بسته بینی انجام دادم. و از همون روز که گچ دماغمو درآوردم.بینیم یه سوارخش بزرگتر و کشیده تر ویکیش کوچیگتر هست و یکیش بالاتره و یکیش پایینتر. و از زیر که به سوراخای دماغم نگاه میکنم اصلن همشکل و هم اندازه نیستن. خیلی نگرانم.روز نیست من گریه نکنم.راهنماییم کنین

  2. سلام
    من همکارم بینی اش را عمل کرده ۴ تا ۵ ماه بعد عمل سرماخورد و باعث شد که عطسه شدی داشته باشه
    بعد از این ماجرا سوراخ بینی اش نامتقارن شد
    دلیل نامتقارنی بینی از عطسه است
    ممنون میشم جواب بدید

  3. سلام من بینیم رو کمتر یکماه عمل کردم. هفته اول و دوم سوراخ تا قرینه بودن. مراقبت هم کاملا رعایت کردم و خیلی حساس بودم. هفته سوم در اوج غافلگیری موقع تعویض چسب متوجه شدم سوراخ ها باهم فرق کردن و شکل سوراخ ها نا قرینه شده. هنوز اسپلینت داخل بینیم هست. سوالم اینه. هفته اول و دوم خوب بود و هفته سوم نا متقارن نشانه این هست که رفته رفته داره نا قرینه میشه. یا نشانه این هست که درست بوده و تحت تاثیر اسپلیت و ورم اینجوری شده ؟

  4. سلام اقای دکتر من بینی مو عمل کردم والان میبینم ک سوراخای بینیم بعد ازعمل کجو کوله و نامتقارنن قبلا اینجور نبودن .دکترمم جواب نمیده هر چی پیام میدم انگار متوجه شدندکه بینی موخراب کردن ☹️

  5. سلام.وقت بخیر آقای دکتر.من الان ۶ ماه عمل بینی انجام دادم ولی روی نوک بینی ام یعنی مابین غضروف جانبی خط افتاده .دکترم قبول نمیکنه.میگه کار ما نیست .به نظر شما باید چه کاری انجام بدم

  6. سلام من ۱۰روز از عملم میگذره، یکی از پره های بینیم بطور ناخوداگاه مثل هنگام خمیازه و.. مثل قبل از عمل تکون میخوره ولی پره دیگر بینیم تکون نمیخوره ونمیتونم لب بالاییم رو خیلی تکون بدم، ایا این طبیعیه؟

  7. سلام
    من ۴ماه بینی مو عمل کردم ولی سوراخ بینی م نامتقارنِ دکتر میگه ماساژ بدی بهتر میشه فیلم ماساژم فرستاده
    شبا هم موقع خواب دستمال کاغذی میزارم تو بینی م صبح بیدار میشم خوبه ولی بعدش نه
    دکتر بنظرتون بهتر میشه با مرور زمان یانه
    خیلی ناراحتم ماسک میزنم اعتماد بنفس اومده پایین😭😭😭

      1. آقای دکتر پس چ مدت نیازه ک بفهميم؟ یعنی همش دیدم گفتيد ک زوده فعلا پس چ مدت بعد از عمل مشخص میشه؟

  8. سلام دکتر
    من دوماه میشه که بینیمو عمل کردم ولی سوراخ بینی نامتقارن دکترم گفت چسب نزن و ماساژ بدی درست میشه ،ماساژ میدم و شبا پنبه میزارم تا کی باید ماساژ بدم ،اصلا درست میشه😔😔😔خیلی نگرانم

  9. سلام وقت بخیر
    پره های بینی من یکی بالاس و یکی پایین
    البته دکتر گفته بودن مادرزادی هست
    ولی قبل عمل اصلا مشخص نبود
    الان وقتی که از دور عکس و اینا میگیرم خیلی واضحه البته ۱۴ ماه از عمل بینیم میگذره و نیمه گوشتی هم بوده
    راه حلی وجود داره براش ؟

  10. سلام ب پیشنهاد دکترم برای قرینه شدن سوراخهای بینیم میخان از،هاپنوز استفاده کنن اینکار بهتر میکنه مشکلمو حل میکنه

  11. سلام عرض ادب
    من یکسال و نیم هستش که بینیمو عمل کردم اما متاسفانه پره های بینیم نامتقارنه

    ایا باید دوباره عمل کنم یا راهی هست برای متقارن شدنش

  12. سلام وقتتون بخیر من 15 روزه از جراحیم میگذره.
    نوع جراحیم هم بسته بوده ولی الان به سوراخ های بینیم نگاه میکنم یه فورم نیستن.
    یکی بیضی شکله یکی گرده(عمودی تره).
    نوع بینیم هم گوشتی بوده.
    به نظرتون از ورمه؟چقدر طول میکشه اوکی شه؟

    1. سلام وقت بخیر
      15 روز زمان کمی برای نتیجه گیری می باشد. کمی صبور باشید و پزشک خود را در جریان بگذارید.

  13. سلام من تقریبا ۳ ساله عمل کردم از اولم دکتر بهم گفتن مشکل ناقرینگی پره بینی دارم و مادر زادی هستش یکی از پره هام بالا و یکی پایین گفتن که این مشکل بل عمل قابل درمان نیس الان ب پیشنهاد دکتر از طرح تزریق ژل گفتن که مشکل رو میتونن حل کنن شما نظرتون چی هست در این مورد بنظرتون قابل این هست که درس بشه پرههام

    1. سلام دوست عزیز
      برای هر فرد بسته به نوع عمل و نوع پوست متفاوت خواهد بود. برای جای زخم کرم ترمیم کننده پوست مناسب است.

    2. سلام دوست عزیز
      روند بهبودی زخم ها کاملا بستگی به نوع پوست شما دارد. ممکن است برای برخی طولانی تر باشد اما برطرف می شود.

      1. سلام من قصد عمل دارم ولی ارتفاع بینیم سمت راست از سمت چپیش کوتاهتره هر دکتری میرم میگه با از عمل رفع نمیشه نمیدونم چکارکنم؟آیا عمل کنم یا نه؟

  14. سلام و عرض ادب
    من جای دیگه عمل کردم و تقریبا نزدیک یکساله که بینی عمل شده اما بعد از باز کردن گچ متوجه شدم سوراخ بینی م یکی نیست.
    دکترم گفت طبیعیه و خوب میشه اما خوب نشده
    به پیشنهاد دوستم خواستم از شما بپرسم طبیعیه ؟ اگر نیست نیاز به جراحی مجدد دارم ؟

  15. سلام یکماه عمل کردم اما سوراخ بینی م یکی نیست البته ورم هم داره نمیدونم بخاطر ورمه یا واقعا نتیجه کار اینطوری شده نگرانم دکتر لطفا ج بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *