جراحی بینیمقالات

اثرات و عوارض سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

کاندیدهای عمل زیبایی بینی برای رسیدن به نتیجه مطلوب خود در کمترین زمان ممکن باید یک سری نکات و مراقبت‌های لازم بعد از عمل را جدی بگیرند. یکی از مهم‌ترین این موارد عدم مصرف دخانیات بعد عمل بینی است. چرا که سیگار و قلیون کشیدن بعد از عمل بینی می‌تواند تا حد بسیار زیادی نتایج حاصل از آن را تحت تاثیر قرار داده و دوره نقاهت را طولانی کنند. اگر شما نیز اهل مصرف دخانیات بوده و قصد دارید تا عمل بینی انجام دهید بهتر است قبل از اقدام به این کار برای ترک آن اقدام کنید.

اینفوگرافیک سیگار کشیدن بعد از عمل بینی
اینفوگرافیک سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با تاثیر قلیون بر نتایج عمل بینی و پاسخ به سوال‌هایی از قبیل تا چه مدت بعد از عمل بینی نباید قلیان کشید؟ شما را به همراهی ما در خواندن مطالب این مقاله دعوت می‌کنیم.

تاثیر سیگار و قلیون بر نتایج عمل بینی

اولین سوالی که برای افرادی که عادت به مصرف دخانیات دارند، مطرح می‌شود این است که آیا قلیان برای عمل بینی ضرر دارد یا نه؟ پاسخ به این سوال قطعا مثبت بوده و تمامی این دسته از افراد باید در مرحله اول، برای ترک آن تلاش کنند در غیر این صورت توصیه می‌شود برای مدتی این عادت کنار گذاشته شود چرا که کشیدن قلیان بعد از عمل بینی با یکسری عوارض جانبی و زیان‌هایی همراه خواهد بود که می‌تواند دوره نقاهت بعد از عمل را برای فرد دشوار کند.

علت این موضوع را می‌توان به نیکوتین موجود در سیگار و قلیان و تاثیراتی که بر بدن دارد مرتبط دانست. از جمله این موارد می‌توان به تاثیر منفی دخانیات بر روند گردش خون اشاره کرد که مشکلاتی از قبیل کبودی‌های زیاد، التهاب و تورم شدید و طولانی شدن دوره نقاهت و … را در پی خواهد داشت. علاوه بر آن، مصرف دخانیات تاثیر منفی بر فعالیت سلول‌های پوستی خواهد داشت. در نتیجه این موضوع، میزان تولید کلاژن و الاستین کاهش یافته و سرعت بهبودی زخم‌ها و بخیه‌ها بسیار کاهش خواهد یافت.

مطالب بیشتر: جراحی انحراف بینی

تاثیرات سیگار و قلیون بعد از جراحی زیبایی بینی

بعد از عمل بینی تا چند وقت نباید قلیان کشید ؟

اینکه چند وقت بعد عمل بینی میشه قلیون کشید سوالی است که حتما باید توسط پزشک متخصص هر فرد بعد از انجام بررسی‌ها و معاینه‌های لازم پاسخ داده شود. اما به طور معمول با هدف جلوگیری از عوارض جانبی ناشی از مصرف دخانیات، توصیه می‌شود حداقل دو هفته قبل از عمل بینی و دو هفته بعد از آن، مصرف سیگار و قلیان کنار گذاشته شود. البته ترک سیگار نه تنها به دلیل نتایج بعد از عمل بینی بلکه برای سلامتی تمامی افراد، گزینه ایده‌آل‌تری است که حتما باید در نظر گرفته شود.

مطالب بیشتر: چاق شدن صورت بعد از عمل بینی

چند روز بعد از عمل بینی می توان سیگار کشید

تاثیر سیگار کشیدن در بیهوشی

در این مقاله سعی کردیم از جوانب مختلف، به بررسی تأثیر استفاده از سیگار بر نتیجه رینوپلاستی بپردازیم. لازم است بدانید که سیگار کشیدن بر روند بیهوشی شما نیز تأثیر می‌گذارد. در زمان انجام جراحی، متخصص از داروی بیهوشی استفاده می‌کند که این دارو باعث افزایش فشار بر بدن شده، میزان مقاومت بدن را کاهش می‌دهد و در نتیجه در این زمان است که قلب فرد آسیب‌پذیر‌تر خواهد شد. اگر شما در بازه زمانی یک ماه قبل از جراحی مصرف سیگار را ترک نکنید، عوارض ناشی از بیهوشی برای قلب شدت پیدا کرده و احتمال بروز مشکلات جدی وجود خواهد داشت چرا که دخانیات باعث افزایش مونوکسیدکربن در بدن می‌شوند که اختلالات خونرسانی به قلب را به دنبال خواهد داشت.

عوارض کشیدن سیگار بعد از عمل بینی

تمامی پزشک‌ها و متخصصی توصیه می‌کنند که برای مدتی، مصرف سیگار و قلیون بعد از عمل بینی کنار گذاشته شود. علت این موضوع، به عوارض جانبی شدیدی که مصرف دخانیات می‌تواند در پی داشته باشد مربوط می‌شود. این عوارض جانبی علاوه بر اینکه روند بهبودی را مختل کرده، می‌توانند نتایج مثبت نهایی بعد از عمل بینی را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند. از جمله شایع‌ترین عوارض قلیون بعد از عمل بینی و کشیدن سیگار عبارتند از:

  • ایجاد اختلال در سیستم گردش خون

اولین عارضه‌ای که مصرف دخانیات در پی دارد، ایجاد اختلال در سیستم گردش خون بدن است چرا که سبب کاهش اکسیژن بدن شده و همچنین باعث تنگی عروق می‌گردد. این موضوع بهبود زخم‌ها را به تاخیر انداخته و روند بهبودی را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

  • افزایش احتمال ابتلا به عفونت

کسانی که عادت به مصرف دخانیات دارند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به عفونت قرار دارند. بنابراین برای کاهش این احتمال و افزایش شانس موفقیت در عمل بینی بهتر است تا مدت‌ها مصرف سیگار و قلیان کنار گذاشته شود.

  • احتمال خونریزی

یکی دیگر از عوارض جانبی که وقوع آن برای کاندیدهای عمل بینی دور از انتظار نیست، خطر خونریزی در زخم‌ها است. همانند عفونت، احتمال خونریزی در افراد سیگاری بیشتر خواهد بود.

  • ایجاد ورم و کبودی‌های شدید

به دلیل مختل شدن سیستم گردش خون در افراد سیگاری، بروز کبودی‌ها و ورم‌های شدید دور از انتظار نخواهد بود. طبق آمارهای به دست آمده، ورم و کبودی بعد از عمل بینی در افرادی که عادت به مصرف دخانیات دارند تا ۱۸ ماه می‌تواند ماندگار باشد.

  • طولانی شدن دوره نقاهت

همانطور که گفته شد دخانیات فعالیت‌های سلول‌های پوستی را مستقیما تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. بنابراین کلاژن‌سازی که یکی از مهم‌ترین وظیفه سلول‌های پوستی است با اختلال همراه می‌شود. این موضوع باعث ایجاد تاخیر در بهبود زخم‌ها شده و در در نهایت دوره نقاهت طولانی می‌گردد.

  • باقی ماندن جای زخم

عمل بینی یکی از عمل‌های تهاجمی زیبایی به شمار می‌رود. بنابراین با ایجاد برش و بخیه بر روی پوست همراه است. به دلیل ایجاد اختلال در فعالیت سلول‌های پوستی در افراد سیگاری، امکان مشاهده جای زخم‌ها تا مدت‌های طولانی بعد عمل بینی وجود خواهد داشت.

چه زمان می‌توان سیگار کشید؟ حداقل باید یک ماه بعد از عمل، صبر کنید و سپس با اجازه متخصص، دخانیات را مصرف کنید.
عواقب سیگار کشیدن
  • اختلال در خونرسانی و کاهش سرعت ترمیم زخم‌ها
  • کاهش اکسیژن خون
  • افزایش ورم و کبودی
  • طولانی شدن دوره نقاهت
تاثیر سیگار بر بیهوشی بیهوشی، فشار زیادی به بدن و قلب وارد می‌کند و مصرف سیگار، این فشار را بیشتر خواهد کرد.

مطالب بیشتر: جراحی بینی استخوانی

مراقبت های بعد از عمل بینی

با توجه به اینکه کیفیت دوره نقاهت، بر نتیجه نهایی رینوپلاستی تأثیر می‌گذارد، لازم دانستیم مطالبی پیرامون توصیه‌های مراقبتی بعد از عمل زیبایی بینی برای شما عزیزان بیان نماییم که عبارتند از:

  1. عدم دستکاری بینی و نواحی اطراف آن
  2. بالاتر قرار دادن سر نسبت به بدن در زمان خواب برای کاهش ورم
  3. خودداری از فین کردن و فشار آوردن به بینی
  4. مصرف سبزیجات و میوه‌جات تازه و همچنین نوشیدن آب کافی
  5. تعویض چسب روی بینی براساس توصیه‌های متخصص
  6. نرفتن به محیط‌های گرم همانند سونا و یا محیط‌های آفتابی برای جلوگیری از خونریزی
  7. مراجعه به متخصص در زمان‌های مشخص شده
  8. مصرف دارو‌های تجویز شده توسط جراح
  9. پرهیز از الکل و دخانیات حداقل به مدت یک ماه
  10. پرهیز از دارو‌ها و مکمل‌های رقیق‌کننده خون به مدت دو هفته
  11. کاهش مصرف نمک در وعده‌های غذایی در دوره نقاهت برای کاهش ورم پوستی

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *