جوانسازی پوستمقالات

نحوه صحیح شست و شوی صورت بعد از تزریق بوتاکس

بوتاکس به عنوان روشی برای برای رفع چین و چروک، خطوط و جوانسازی پوست، یکی از پرطرفدارترین و پراستفاده‌ترین کارهای زیبایی در بین عموم مردم جهان است. بوتاکس در واقع نام تجاری نوعی سم به نام onabotulinumtoxinA است که در نواحی مورد نظر تزریق می‌شود. برای موثر واقع شدن بوتاکس به هدف جوانسازی پوست، نیاز است که حتما از برندهای معروف و با کیفیت بوتاکس استفاده کنید، همچنین باید به مراکز معتبر با پزشکانی حرفه‌ای در این زمینه مراجعه کرد. یکی از مواردی که بسیار در نتیجه بوتاکس موثر است، رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق بوتاکس است. یکی از نکان مراقبتی بعد از بوتاکس، چگونگی حمام بعد از بوتاکس است.

دوش گرفتن بلافاصله بعد از تزریق می‌تواند خطرناک باشد، نکاتی برای دوش گرفتن درست وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. نکته دیگر که بسیار مورد نظر متقاضیان است، شستن صورت بعد از بوتاکس است. کلینیک دکتر شیرنگی از مراکز معتبر تزریق بوتاکس با ارائه باکیفیت‌ترین خدمات و دارای کادری مجرب است.

اینفوگرافیک شستن صورت بعد از تزریق بوتاکس
اینفوگرافیک شستن صورت بعد از تزریق بوتاکس

در این مقاله، کارشناسان کلینیک دکتر شیرنگی هرآنچه که نیاز است از بوتاکس و مراقبت‌های بعد از آن مانند نحوه دوش گرفتن بعد از بوتاکس بدانید را در اختیار شما قرار داده‌اند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره می‌توانید به این کلینیک مراجعه کنید.

تزریق بوتاکس چیست؟

تزریق بوتاکس روشی درمانی است که برای رفع چین و چروک و خطوط پوست و در واقع برای جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوتاکس (onabotulinumtoxinA) از باکتری‌های عامل بوتولیسم ساخته شده است. سم بوتولینوم فعالیت عصبی در ماهیچه‌ها را به طور موقت متوقف می‌کند و در واقع با فلج کردن ماهیچه‌ها چین و چروک را از بین می‌برد و خطوط پوست را پر می‌کند. تزریق بوتاکس صورت به خوبی می‌تواند چین و چروک ‌ها را به حداقل برساند و به عنوان یک راه‌حل ضد پیری برای زنان و مردان عمل می‌کند. هنگامی که تزریق بوتاکس به درستی انجام شود، می‌تواند نتایج عالی، بدون دوران نقاهت طولانی و با حداقل عوارض جانبی را ارائه دهد. رعایت دستورالعمل‌های قبل و بعد از تزریق که پزشک به شما توصیه می‌کند، می‌تواند در رسیدن به نتایج مطلوب بسیار موثر باشد. بوتاکس علاوه بر کاربرد زیبایی، کاربردهای درمانی مانند رفع سردردهای میگرنی، اسپاسم پلک، تعریق زیاد، برخی اختلالات مثانه و… هم دارد.

چند روز بعد از بوتاکس می‌توان دوش گرفت؟

یکی از سوالات متقاضیان تزریق بوتاکس این است که چند روز بعد از بوتاکس می‌توان حموم رفت؟ برای پاسخ به این سوال، نظرات مختلفی وجود دارد اما بیشتر پزشکان به اتفاق نظر، حمام بعد از بوتاکس را تا 24 ساعت اول بعد از تزریق بوتاکس به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنند چرا که دوش گرفتن بعد از آن می‌تواند باعث شود بوتاکس در مناطق تزریقی می‌تواند تغییر مکان داده و در مکان دیگری مستقر شود. در واقع گرمای ناشی از دوش، جریان خون را در صورت شما افزایش می دهد و باعث تغییر مکان بوتاکس شده و نتایج غیر طبیعی را برای شما به دنبال خواهد داشت. شما می‌توانید قبل از مراجعه به کلینیک یا مطب برای تزریق، دوش بگیرید که بتوانید تا یک روز پس از تزریق به حمام نروید. دقت کنید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب و مورد نظر، رعایت این نکات ساده بسیار ضروری است.

مطالب بیشتر: عوارض تزریق بوتاکس

شستن صورت بعد بوتاکس

نکات مهم در خصوص استحمام بعد از بوتاکس

همیشه این سوال مطرح است که تا چند ساعت بعد از بوتاکس میشه دوش گرفت؟ همانطور که گفته شد تا 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس از حمام رفتن خودداری کنید. پس از آن هم نیاز است ملاحظاتی را در خصوص دوش گرفتن رعایت کنید. به عنوان مثال از حمام کردن و شستن صورت با آب داغ خودداری کنید زیرا همانظور که گفته شد، آب داغ می‌تواند سبب جابجا شدن بوتاکس از محل مورد نظر شود. به هیچ‌وجه زیر دوش قرار نگیرید زیرا فشار آب نیز باعث جابجایی بوتاکس تزریقی می‌شود.  نکته دیگر این است که به یکباره در آب وان و یا استخر غوطه‌ور نشوید چرا که این عامل هم سبب تکان خوردن بوتاکس در محل تزریق و رفتن به دیگر نقاط پوست می‌شود.

اصول شستن صورت
  1. حداقل تا 4 ساعت صورت را نشویید ولی بهتر است تا 24 ساعت آب به صورت نزنید.
  2. سپس از آب ولرم برای شستن صورت استفاده کنید.
  3. به هیچ عنوان آب را با فشار به صورت نزنید.
  4. از شوینده ملایم برای شستن صورت استفاده کنید.
اهمیت رعایت اصول شست شوی صورت جلوگیری از فشار آوردن به صورت و جابجایی بوتاکس که باعث از دست رفتن تقارن صورت و حتی فلج اندام‌های غیر هدف خواهد شد.

به طور کلی عدم توجه به نکات مراقبتی بعد از تزریق بوتاکس، می‌تواند روی نتایج بعد از تزریق تاثیر منفی بگذارد و همچنین باعث کوتاه شدن نتایج تزریق شود. برخی از نکات مربوط به مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس، به نحوه صحیح شست و شوی پوست بعد از تزریق بوتاکس برمی‌گردد. به طور کلی مهم‌ترین نکات شستن صورت بعد از بوتاکس عبارتند از:

خودداری از حمام رفتن

بهتر است به مدت ۴۸ ساعت بعد از تزریق بوتاکس، افراد از حمام رفتن خودداری کنند.

عدم استفاده از آب گرم

این افراد به هیچ عنوان نباید بعد از تزریق بوتاکس برای شست‌ و‌ شوی صورت از آب گرم استفاده کنند. تنها از آب سرد می‌توان برای شستشوی صورت استفاده کرد. آب گرم باعث افزایش جریان خون درون پوست می‌شود و التهاب و کبودی بعد از تزریق بوتاکس را دو چندان می‌کند. البته استفاده از آب گرم به صورت موقتی است و بعد از گذشت دو تا سه روز می‌توان از آب ولرم نیز استفاده کرد.

نکات مهم در خصوص استحمام بعد از بوتاکس

شست و شو به صورت ملایم

افرادی که بعد از گذشت ۲۴ ساعت از تزریق بوتاکس قصد دارند صورت خود را بشویند، باید به صورت ملایم و کاملا آرام این کار را انجام دهند. یعنی در هنگام شستن صورت هیچ فشاری نباید به پوست وارد شود و آب هم نباید به شدت به پوست برخورد کند. به افراد توصیه می‌شود که دست خود را خیس کرده و بدون هیچگونه فشاری روی پوست صورت بکشند. همچنین می‌توان از یک تکه پنبه خیس برای شستشوی صورت استفاده کرد. فشار آوردن به پوست صورت در هنگام شستشو باعث گلوله شدن بوتاکس زیر پوست خواهد شد.

عدم استفاده از شوینده‌های قوی

بهتر است در هنگام شستشوی صورت از شوینده‌های ملایم استفاده شود یا در حد امکان هیچ شوینده‌ای مورد استفاده قرار نگیرد. کسانی که از لایه‌بردارهای شیمیایی استفاده می‌کنند بهتر است تا یک هفته بعد از تزریق بوتاکس، از آن‌ها استفاده نکنند یا پس از پایان یافتن این دوره مراقبتی اقدام به تزریق بوتاکس کنند.

عدم حرکت سر و صورت

افراد نباید در هنگام شستن صورت بعد از بوتاکس سر خود را به سمت پایین خم کنند. این کار موجب حرکت بوتاکس می‌شود و ممکن است بوتاکس به دیگر عضلات صورت  مهاجرت کند.

شست و شو بعد از بوتاکس

تا چند ساعت بعد از بوتاکس نمی‌توان صورت را شست؟

معمولا گفته می‌شود 4 ساعت پس از تزریق بوتاکس می‌توان فعالیت‌های روزمره خود مانند شستن صورت را از سر گرفت. اما برخی پزشکان معتقدند برای جلوگیری از ایجاد خطرات احتمالی باید از 10 تا 12 ساعت بعد از تزریق بوتاکس از شستن صورت خود، خودداری کنید. به علاوه بطور کلی شستشوی صورت بعد از بوتاکس هم نکاتی دارد که باید حتما آن‌ها را رعایت کرد. به عنوان مثال از شستن صورت با آب داغ خودداری کرده و از آب سرد و یا ولرم برای شستشو استفاده کنید. صورت خود را ماساژ ندهید و به آرامی آن را بشویید. همچنین می‌توانید از انواع لوسیون‌های پاک کننده پوست به جای شستشو با آب، برای تمیز کردن صورت استفاده کنید.

مراجعه به پزشک

برخی افراد برای تزریق بوتاکس به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند. این افراد باید بدانند که آرایشگاه‌ها تحت نظر وزارت بهداشت و درمان فعالیت نمی‌کنند و به دلیل عدم آشنایی کامل با آناتومی صورت ممکن است به صورت غیرصحیح تزریق انجام دهند و عوارضی را برای فرد به وجود آورند. اولین و مهم‌ترین قدم که داوطلبان تزریق بوتاکس باید بردارند این است که یک کلینیک معتبر را شناسایی کنند و تزریق بوتاکس را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهند. دکتر سعید شیرنگی متخصص جراحی می‌تواند برای شما بوتاکس را انجام دهد. در کلینیک این پزشک به منظورهای مختلفی مانند کاهش تعریق و رفع چین و چروک‌های پوستی، بوتاکس انجام می‌شود. افراد باید توجه داشته باشند که بعد از تزریق بوتاکس  به مدت چهار ساعت دراز نکشند و به مدت ۲۴ ساعت از ورزش کردن خودداری کنند. ریلکس نگه داشتن عضلات صورت بهترین کار بعد از تزریق بوتاکس است.

مطالب بیشتر: ماندگاری بوتاکس پیشانی

خشک کردن صورت بعد از  تزریق بوتاکس

یکی از مهمترین نکاتی که در راستای شستشوی صورت بعد از تزریق بوتاکس لازم می‌دانیم پیرامون آن‌ صحبت کنیم، مسأله خشک کردن صورت است. نحوه شستشو، بر نتیجه کار و حفظ ماندگاری آن تأثیر دارد. خشک کردن صورت نیز بسیار مهم خواهد بود. در هفته اول به هیچ عنوان نباید فشاری به صورت وارد کرد. بنابراین حوله را به صورت نکشید و به آرامی بر روی پوست بگذارید و بردارید. کشیدن حوله باعث حرکت و جابجایی بوتاکس خواهد شد. بنابراین به غیر از اینکه تقارن صورت بهم می‌ریزد، آسیب به اندام‌های غیر هدف نیز مطرح خواهد شد.

منبع
myersplasticsurgerypacificskinsf

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *