جراحی بینیمقالات

جراحی بینی باز چگونه انجام می‌شود؟ [تفاوت آن با روش بسته]

جراحی زیبایی بینی باز یکی از شیوه‌های جراحی است که به منظور دسترسی بهتر به ناحیه‌ای که قرار است تغییراتی روی آن صورت بگیرد انجام می‌شود. جراحی بینی به دو صورت باز و بسته امکان‌پذیر بوده و جراح مربوطه تشخیص می‌دهد که انتخاب کدام شیوه برای بیمار بهتر است. هر کدام از این شیوه‌ها دارای مزایای و معایب خاص خود هستند.

جراحی بینی به روش باز با ایجاد یک برش که در قسمت پایه میانی بینی که اصطلاحا کلوملا نام دارد آغاز شده و با استفاده از یک برش، پوست بینی در قسمت لبه داخلی پره تا جایی که ممکن است بالا برده می‌شود تا در نهایت دسترسی مناسبی برای جراح جهت انجام کار روی نوک یا پشت بینی وجود داشته باشد.

در این شیوه قسمت‌های ساختمان بینی که شامل غضروف و استخوان همچنین بافت نرم است به راحتی قابل رویت بوده و عمل زیبایی بینی به صورت کاملا تخصصی جهت رفع مشکلات بینی صورت خواهد گرفت.  عمل بینی باز در تهران در کلینیک دکتر شیرنگی تحت نظر متخصصان و پزشکان مجرب به بهترین شکل انجام می‌شود.

در روش بسته برای جراحی بینی برش ایجاد شده درون سوراخ‌های بینی است و برای انجام جراحی هر نوع برشی که لازم باشد در داخل بینی زده خواهد شد. بدن ترتیب برای انجام جراحی پوست برش خورده به میزان محدود از ساختمان غضروفی استخوانی بینی جدا شده و به وسیله ابزار خاصی بالا نگه داشته می‌شود تا در جراح بتواند اقدامات لازم را برای اصلاح بینی انجام دهد. در این شیوه دید پزشک در ساختار داخلی بینی محدود است.

 

جراحی بینی باز بهتر است یا بسته؟

به طور کلی جراحی بینی باز نسبت به شیوه بسته ترجیح بیشتری دارد و بسیاری از پزشکان این روش را انتخاب می‌کنند. معمولا برای بینی‌هایی که از نوع گوشتی هستند و یا فرد دارای نوک بینی با اندازه بزرگ است، در روش ترمیمی جراحی، در مورد تومور بینی که نیاز به جراحی است و برای رفع ایرادات مادرزادی از قبیل لب شکری جراحی بینی به روش باز اولویت دارد. در مواردی که جدار بینی سوراخ و یا سپتوم بینی کج باشد روش باز انتخاب می‌شود. اگر برجستگی‌های ساختار بینی در قسمت داخلی بیش از اندازه باشند رینوپلاستی از نوع باز پیشنهاد می‌شود. متخصص مربوطه بعد از بررسی جوانب امر و نوع بینی روش مطلوب را انتخاب خواهد کرد.

در روش عمل بینی باز انجام عمل برای جراح ساده‌تر است و تمام قسمت‌های بینی به راحتی در معرض دید او قرار خواهد گرفت. در ضمن امکان اصلاح نوک بینی بهتر بوده و گذاشتن پروتز و یا گرافت‌های استخوانی و غضروفی به راحتی صورت می‌گیرد. در این شیوه به دلیل دسترسی مستقیم جراح به ساختار داخلی بینی عدم تقارن پس از جراحی کمتر مشاهده خواهد شد.

مطالب بیشتر: قرینه نبودن سوراخ بینی بعد از عمل

جراحی بینی باز بهتر است یا بسته؟

انتظارات بعد از جراحی بینی باز

بعد از جراحی بینی باز می‌توان انتظار داشت که بدشکلی‌های مادرزادی و یا ساختار بینی که دچار آسیب شده‌اند رفع شده و در نتیجه عملکرد بینی با بهبود تنفس صورت بگیرد. در نتیجه پس از رینوپلاستی اختلالات مربوط به قبل و بعد از تولد برطرف خواهد شد. علاوه بر این که پس از جراحی باز بینی زیبایی مطلوبی در شکل ظاهری بینی پدیدار می‌گردد عملکرد بینی نیز بهبود پیدا می‌کند.

عوارض احتمالی جراحی بینی باز

به دلیل آن که در این شیوه برش بیشتری ایجاد می‌شود تا تغییرات مورد نظر به شکل بهتری بر روی ساختار بینی به وجود آید در نتیجه میزان تورمی که پس از جراحی وجود دارد نسبت به نوع جراحی بسته بیشتر خواهد بود و این تورم محسوس است. در ضمن دوره نقاهت در جراحی بینی باز نسبت به بسته بیشتر بوده و برش بر روی پوست بینی است.

از آنجایی که این شیوه تهاجمی‌تر است ریکاوری پس از عمل بیشتر طول می‌کشد و گردش خون در نوک بینی نیز ضعیف می‌باشد. چون در قسمت خارجی بینی پس از عمل، شکاف به وجود خواهد آمد جای زخم‌ها تا چند هفته باقی خواهد ماند. در این مورد بهتر است که پزشک مربوطه با تکنیک مناسبی اقدام به زدن بخیه کند تا بهبودی سریع‌تر حاصل شود و جای اسکار باقی نماند.

عوارض احتمالی جراحی بینی باز

چسب زدن بعد از عمل بینی باز

چسب زدن پس از رینوپلاستی کمک می‌کند تا پوست سازگاری بهتری با شکل جدید خود داشته باشد. از این جهت چسب زدن پس از جراحی بینی اهمیت بالایی دارد و اغلب از دو تکنیک مختلف برای آن استفاده می‌شود. در روش اول یک واحد نوار چسب در نوک فوقانی بینی قرار می‌گیرد. در روش دوم یک تکه نوار چسب در قسمت زیرین ستونچه دماغ زده شده و پس از آن چسب در طرفین نوک دماغ در طرفین لوبول فشار وارد می‌کند.

به طور کلی توصیه می‌شود چسب زدن برای بینی جراحی شده تا 4 هفته تحت نظر جراح ادامه داشته باشد که این زمان برای بینی گوشتی بیشتر است تا تورم کم شود و فرم‌دهی به شکلی صحیح صورت بگیرد.

نحوه صحیح چسباندن چسب بعد عمل بینی باز

مراقبت بعد از عمل بینی باز

مراقبت بعد از رینوپلاستی به روش باز و بسته مشابه با یکدیگر بوده و و به صورت یکسان توصیه می‌شود. پس از جراحی بینی برای این که تورم زودتر کاهش پیدا کند و کبودی رفع گردد پیشنهاد می‌شود از کمپرس سرد استفاده کنید.

  • باید مراقب باشید که گچ روی بینی خیس نشود.
  • بهتر است تا مدتی از تردد در مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد پرهیز کنید تا امکان برخورد ضربه با بینی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند.
  • خوردن نمک پس از جراحی بینی موجب بیشتر شدن تورم می‌شود از این جهت بهتر است از مصرف نمک پرهیز کنید.
  • کشیدن سیگار به دلیل نیکوتین موجود در آن که موجب اختلال در بهبود بیمار می‌شود ممنوع است و تا دو هفته بعد از عمل بینی نباید سیگار کشید.

مراقبت بعد از عمل بینی باز

بهترین جراح بینی باز در تهران

یک جراح بینی خوب دارای مهارت بالا و تجربه زیاد در این زمینه است. پزشکی که تعداد بالایی عمل موفقیت آمیز داشته در نهایت با انتخاب بهترین شیوه جراحی را انجام خواهد داد. با مشاهده بینی جراحی شده بیماران قبلی می‌توان از شیوه کار پزشک و رضایت بیماران پس از انجام عمل توسط متخصص مربوطه آگاهی و اطلاعات کافی را کسب کرد.

جراح بینی باز

زیباجویان عزیز، در صورتی که درباره جراحی بینی سوالی دارید می توانید از طریق فرم زیر (نظرات)، پرسش خود را مطرح کنید. ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما خواهیم بود. همچنین در جهت بهبود کیفیت و خدمات کلینیک، می توانید انتقادات و پیشنهادات و همچنین تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. ❤️

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *