جوانسازی پوستمقالات

خطرات و عوارض احتمالی بوتاکس صورت در درازمدت

بوتاکس صورت از جمله عمل‌های زیبایی پرطرفدار بین خانم‌ها و آقایان است که در حذف چین و چروک‌های صورت و جوانسازی پوست کاربرد دارد. کاربرد بوتاکس تنها در جوانسازی پوست نیست بلکه برای درمان بیماری‌هایی مانند اسپاسم گردن، تعریق زیاد (هایپرهیدروز)، مثانه بیش فعال و تنبلی چشم نیز استفاده می‌شوند. تزریق بوتاکس همچنین ممکن است به جلوگیری از میگرن مزمن کمک کند. اما بیشترین استفاده را در کاربردهای زیبایی دارد. حال این سوال پیش می‌آید که آیا بوتاکس عوارض دارد؟ تزریق بوتاکس هم مانند هر کار و عمل زیبایی در کنار مزایا و نکات درمانی، دارای عوارضی هم هست. اکثر عوارض ایجاد شده ناشی از تزریق بوتاکس معمولا موقتی هستند و پس از مدت زمانی از بین می‌روند. اما گاهی عوارض بوتاکس در دراز مدت بروز می‌کنند.

اینفوگرافی عوارض تزریق بوتاکس
اینفوگرافی عواقب بوتاکس

شما می‌توانید با رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس این عوارض را به حداقل برسانید. همچنین باید توجه کنید که مراجعه به کلینیک نامعتبر احتمال بروز خطرات تزریق بوتاکس را افزایش می‌دهد. کلینیک دکتر شیرنگی با کادری مجرب و محیطی کاملا بهداشتی از جمله مراکز ارائه دهنده خدمات مربوط به بوتاکس صورت است. با مراجعه به این کلینیک خطرات احتمالی بوتاکس صورت را برای خود به حداقل برسانید.

بوتاکس چیست و عوارض آن

بوتاکس یکی از روش‌های پرکاربرد جوانسازی پوست است. سالیانه افراد زیادی در کشور اقدام به تزریق بوتاکس می‌کنند. در تزریق بوتاکس از سمی به نام onobotulinumtoxinA برای جلوگیری موقت از حرکت ماهیچه استفاده می‌شود. این سم توسط نوعی باکتری ایجاد می شود که باعث بوتولیسم، نوعی مسمومیت غذایی می‌شود.  اما وقتی در دوز کم و هدفمند تزریق می‌شود می‌تواند جنبه درمانی و ترمیمی داشته باشد. تزریق بوتاکس، سیگنال‌های اعصاب شما را به ماهیچه‌های شما مسدود می‌کند. این کار مانع از انقباض ماهیچه‌های هدف می‌شود در نتیجه ظاهر خطوط و چین و چروک‌ها را بهبود می‌بخشد.

بوتاکس در کنار مزیتی که در رفع خطوط و چین و چروک صورت دارد، عوارضی جانبی را هم ایجاد می‌کند. عوارض جانبی بوتاکس شامل عوارض کوتاه مدت و بلند مدت می‌شوند. عوارض کوتاه مدت آن بعد از تزریق ایجاد شده و پس از چند روز از بین می‌روند. اما گاهی عوارض دراز مدت در اثر تزریق بوتاکس ایجاد می‌شوند. عامل اصلی بروز این عوارض، مراجعه به کلینیک‌های غیر معتبر و با کیفیت پایین است. بنابراین در انتخاب کلینیک برای انجام تزریق بوتاکس، بسیار توجه کنید که هم به نتیجه مطلوب در تزریق برسید و هم عوارض را به حداقل برسانید.

مطالب بیشتر: ماندگاری بوتاکس پیشانی

عوارض بوتاکس صورت در دراز مدت

عوارض تزریق بوتاکس که بطور معمول اتفاق می‌افتد، عوارضی کوتاه مدت هستند که پس از تزریق بوتاکس ایجاد شده و در مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند. اما در کنار این، عوارضی هم هستند که در گروه عوارض دراز مدت قرار دارند. این عوارض می‌توانند جز عارضه‌های کم خطر و یا عوارض خطرناک بوتاکس باشند. در ادامه این مقاله با عوارض احتمالی بوتاکس صورت در دراز مدت آشنا خواهید شد. باز هم یادآور می‌شویم که بروز بیشتر این عوارض، به دلیل مراجعه به کلینیک‌‌های نامعتبر است.

  • ضعیف شدن ماهیچه‌های ناحیه تزریقی

بعد از تزریق بوتاکس، فعالیت ماهیچه‌های صورت برای مدت زمانی متوقف می‌شود. همانطور که اگر از ماهیچه‌هایی مانند ماهیچه بازوی خود استفاده نکنید، ضعیف می‌شود، ماهیچه‌های صورت هم اگر در دراز مدت مورد استفاده قرار نگیرند، ضعیف خواهند شد. این موضوع تا زمانی که تزریق بوتاکس را ادامه می‌دهید مشکلی ایجاد نمی‌کند و زمانی اهمیت پیدا خواهد کرد که پس از مدت‌ها تزریق بخواهید آن را کنار بگذارید. در این صورت با یک صورت ضعیف مواجه خواهید بود.

  • افتادگی پلک

گاهی بوتاکسی که به خطوط اخم و یا پیشانی جهت رفع خطوط و چین و چروک‌های آن تزریق می‌شود، حرکت کرده و در پشت پلک‌ها انباشته شده و باعث افتادگی پلک‌های تحتانی می‌شود.

عوارض کوتاه مدت بوتاکس التهاب، ورم، کبودی
عوارض بلند مدت بوتاکس
  1. ضعف عضلات
  2. افتادگی پلک
  3. اختلال بینی
  4. اختلال در تنفس و بلع غذا
  5. حساسیت پوستی
  6. عدم تقارن صورت
کاهش عوارض بوتاکس
  1. مراجعه به کلینیک معتبر
  2. تزریق توسط متخصص حرفه‌ای
  3. عدم دستکاری بوتاکس در هفته اول
  4. استفاده از بوتاکس باکیفیت
کاندید نامناسب تزریق بوتاکس
  1. خانم‌های باردار و شیرده
  2. افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای
  3. مبتلایان به بیماری عصبی
  4. افراد درگیر با نقص سیستم ایمنی بدن
  • مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن

پزشکی که برای تزریق بوتاکس انتخاب می‌کنید باید در کار خود کاملا تبحر داشته باشد و اعصاب صورت را کاملا بشناسد و بداند که بوتاکس را به کدام نواحی تزریق کند چرا که غفلت در تزریق و عدم شناخت کافی از نحوه تزریق می‌تواند موجب ایجاد مشکل در صحبت کردن و همچنین بلعیدن در درازمدت شود.

  • مشکلات بینایی

اگر پزشک تزریق بوتاکس مهارت کافی نداشته باشد ممکن است تزریق را در نزدیک ماهیچه‌هایی که حرکت چشم را موجب می‌شوند انجام داده و باعث تاثیر بر حرکت متناسب آن‌ها و دو بینی شود. یا اینکه موجب تضعیف ماهیچه‌های چشم و مشکل تاری دید شود که از عوارض بلند مدت بوتاکس محسوب می‌شود. بنابراین در انتخاب کلینیک و پزشک تزریق بوتاکس احتیاط کنید.

  • مشکلات تنفسی

از دیگر عوارض بلند مدت تزریق بوتاکس، بروز مشکلات تنفسی و تنگی نفس است که باز هم به خطای پزشک در تزریق باز می‌گردد.

  • ایجاد عدم تقارن شدید در صورت یا به زبان ساده کج شدن بخش‌هایی از صورت

اگر از بوتاکس‌های بی‌کیفیت و ارزان قیمت استفاده کنید و یا به کلینیکی غیر معتبر با پزشکان ناوارد مراجعه کنید، امکان تزریق نادرست بوتاکس و حرکت آن در زیر پوست بعد از تزریق و ایجاد عدم تقارن در اجزای مختلف صورت می‌شود.

  • ایجاد حساسیت شدید پوستی

از دیگر عوارض دراز مدت تزریق بوتاکس صورت ایجاد حساسیت‌های پوستی است. بسیاری از کلینیک‌های نامعتبر، از بوتاکس‌های ارزان قیمت و نامعتبر و حتی تاریخ مصرف گذشته استفاده می‌کنند که موجب ایجاد حساسیت و آلرژی شدید پوستی می‌شود.

خطرات بوتاکس در درازمدت
مضرات بوتاکس

افتادگی پوست بعد از بوتاکس

از آنجایی که اثر بوتاکس به طور موقت در حدود 4 الی 6 ماه روی پوست ماندگاری دارد عضله‌های قسمتی که مورد تزریق واقع شده فلج می‌شوند. لذا بعد از اینکه اثر بوتاکس از بین برود عضله شل‌تر از قبل خواهد شد و ضعیف‌تر می‌شود. به طور کلی مطالعات نشان داده‌اند که اگر بوتاکس به مدتی طولانی مورد استفاده قرار بگیرد و  مداوم باشد ممکن است سبب سرعت بخشیدن به تجزیه توده استخوانی شود که این امر از فاکتورهایی است که بر کاهش حجم و افتادگی پوست موثر هستند. در اغلب موارد گفته می‌شود که افتادگی پوست ربطی به فلج شدن عضلات نداشته و به دلیل افزایش سن و یا لاغر شدن ناگهانی به وجود می‌آید که این امر موجب تحلیل کلاژن  و چربی زیر پوست و در نهایت افتادگی پوست خواهد شد.

عوارض بوتاکس تاریخ گذشته

از جمله مضرات بوتاکس، استفاده از بوتاکس تاریخ گذشته است که موجب می‌شود مانند هر داروی تاریخ گذشته‌ای اثرات نامطلوبی از مصرف آن نمایان گردد.  استفاده از بوتاکس تاریخ گذشته ممکن است منجر به بروز التهاب و کبودی به شکلی غیر معمول شود که تقارن بخش‌های مختلف صورت را در اطراف ناحیه تزریق شده تحت تاثیر قرار دهد. گاهی استفاده از بوتاکس تاریخ گذشته اثرات جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه می‌آورد که برای رفع آنها باید مدت زمان زیادی وقت صرف کند تا بتواند وضعیت طبیعی را به عضلات صورت خود بازگرداند. اگر تزریق در کلینیک‌های معتبر و تحت نظر پزشکان باتجربه باشد مشاهده عوارض احتمالی به حداقل میزان ممکن کاهش خواهد یافت.

مطالب بیشتر: شست و شو بعد از بوتاکس

کاندید نامناسب برای تزریق بوتاکس چه افرادی هستند

هنگامی که تصمیم به تزریق بوتاکس می‌گیرید، ابتدا باید برای مشاوره، نزد پزشکی که برای انجام بوتاکس انتخاب کرده‌اید، بروید چرا که ممکن است شما کاندید مناسبی برای بوتاکس نباشید. در واقع انجام بوتاکس برای همه افراد امکان‌پذیر نیست و ممکن است در برخی افراد عوارض شدید و جبران‌ناپذیری ایجاد کند. به افرادی که شرایط زیر را دارند توصیه می‌کنیم که متقاضی تزریق بوتاکس نشوند:

  1. به خانم‌های باردار و شیرده توصیه می‌شود انجام بوتاکس را به بعد از دوره بارداری و شیردهی خود موکول کنند چرا که احتمال تاثیرگذاری بر روی جنین و نوزاد وجود دارد هر چند تاکنون موردی در این خصوص مشاهده نشده است اما باید احتیاط کرد.
  2. افرادی که دیابت دارند.
  3. افرادی که دارای حساسیت‌های دارویی و حساسیت به سم بوتاکس هستند.
  4. افرادی که مبتلا به بیماری عضلانی یا عصبی مانند ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) یا میاستنی گراویس هستند.
  5. افرادی که عفونت شدید دارند.
  6. افرادی که زخم عمیق در ناحیه تزریق دارند و یا پوست صورت آن‌ها بسیار ضخیم است.
  7. افرادی که چهره بسیار نامتقارن دارند.
  8. افرادضعف شدید در عضلات صورت.
کاندید نامناسب برای بوتاکس
ضررهای بوتاکس صورت

در طول درمان بوتاکس چه اتفاقی می ‌افتد؟

برای اینکه عوارض احتمالی تزریق بوتاکس در کلینیک‌های نامعتبر را بهتر درک کنید بهتر است بدانید که در جریان تزریق بوتاکس چه اتفاقی قرار است بیافتد. در مقالات متعدد، مکانیسم عمل ماده بوتاکس را توضیح داده و در اینجا به اختصار مطالبی را بیان خواهیم کرد. همانگونه که می‌دانید بوتاکس از طریق فلج موقت عضلات هدف، از پیش‌روی چین و چروک‌ها بر روی پوست جلوگیری می‌کند. بنابراین همین گفته کافی است تا متوجه شوید نتیجه تزریق بوتاکس در کلینیک‌های نامعتبر و یا تحت نظر آرایشگران در سالن‌های زیبایی چه خطرات بسیار بزرگی را می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد.

حتی متأسفانه در برخی موارد افراد دچار فلج همیشگی در ناحیه‌ای از صورت خود شده‌اند. بحث زیبایی اهمیت زیادی دارد چرا که اگر شما به یک متخصص حرفه‌ای مراجعه نکنید، حتی زیبایی فعلی چهره خود را برای همیشه از دست می‌دهید. بنابراین درمورد تزریق بوتاکس نباید کوتاهی کرده و حتماً باید به کلینیک‌های معتبر و شناخته شده تحت نظر متخصص این حرفه‌ای و ماهر مراجعه کنید.

چگونه کلینیک ‌های معتبر برای تزریق بوتاکس را شناسایی کنیم؟

قطعاً اکنون این سؤال برای شما به وجود می‌آید که چگونه می‌توانیم در بین انبوهی از کلینیک‌های زیبایی، مراکزی که معتبر و استاندارد هستند را شناسایی نماییم. در اولین قدم باید مطمئن شوید که مربوطه دارای مجوز از سوی وزارت بهداشت است. سپس بهتر است به صورت حضوری به این کلینیک مراجعه کرده و خدمات متخصصین آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر بتوانید از مراجعه‌کنندگان قبلی در این زمینه سؤال کرده و نمونه کار‌های پزشکان را بررسی کنید قطعاً بهتر می‌توانید تصمیم‌گیری نمایید.

عوارض طولانی مدت تزریق بوتاکس در اطراف چشم

در صورتی که تزریق بوتاکس در اطراف چشم به خوبی انجام نگیرد و بوتاکس به ناحیه غیر هدف برود، یکی از عارضه‌هایی که اتفاق می‌افتد، افتادگی پلک است. متأسفانه این اتفاق در اثر بی‌توجهی متخصص و یا عدم مراقبت از خود در دوره نقاهت رخ خواهد داد. البته نباید نگران این موضوع باشید زیرا در اغلب موارد با از بین رفتن اثر بوتاکس، افتادگی پلک نیز برطرف می‌شود اما اگر دوز بوتاکس زیاد باشد احتمال دارد در این عارضه برای طولانی مدت با شما همراه گردد.

علائم بوتولیسم

در صورتی که دوز بوتاکس مورد استفاده بسیار زیاد باشد بدن دچار مسمومیت شده و در واقع بیماری بوتولیسم برای فرد رخ خواهد داد. مهمترین علائم که در جریان بوتولیسم  رخ می‌دهند شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ و یبوست است. البته فراموش نکنید کسانی که برای اولین بار تزریق بوتاکس را انجام دهند ممکن است برای چند ساعت یا حداکثر یک روز سردرد و حالت تهوع داشته باشند اما این عارضه‌ها را نباید با بوتولیسم اشتباه بگیرید. در صورتی که این نشانه‌ها تشدید شوند قطعاً بدن شما دچار سمیت شده است.

آیا تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی عوارضی به دنبال دارد؟

اگر چه تاکنون گزارشی مبنی بر تأثیر بوتاکس بر جنین یا نوزاد ارائه نشده است اما متخصصان اکیداً توصیه می‌کنند تزریق در این دوران دوران انجام نشود تا کوچک‌ترین خطری سلامت جنین را تهدید نکند. از سوی دیگر اگر شما تزریق بوتاکس را در دوران بارداری انجام دهید ممکن است عوارض تشدید شونده را برای شما به همراه داشته باشد. برای مثال سردرد شما بیشتر از یک فرد عادی خواهد شد زیرا در دوران بارداری انرژی مادران کمتر شده و کوچکترین آسیب به سیستم عصبی یا سیستم ایمنی بدن می‌تواند شرایط آن‌ها را سخت‌تر کند.

راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز عوارض

چند توصیه بسیار مهم برای جلوگیری از بروز عوارض تزریق بوتاکس عبارتند از:

  1. مراجعه به کلینیک‌های معتبر و انجام تزریق تحت نظر متخصصان حرفه‌ای
  2. آمادگی قبل از تزریق به منظور جلوگیری از عوارض حین و بعد از تزریق
  3. رعایت نکات مراقبتی بعد از تزریق بوتاکس
  4. استفاده از بوتاکس‌های اصل و باکیفیت

منبع
mayoclinichealthlinehealthgrades

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *