لیپوماتیکمقالات

آیا لیپوماتیک شکم بدون بیهوشی امکان پذیر است؟

خیلی وقت نیست که لیپوماتیک شکم و پهلو به عنوان یک راه موثر برای خلاص شدن از دست چربی‌های مقاوم بدن معرفی شده است. با معرفی این متد، افراد زیادی داوطلب انجام آن شده‌اند و همچنین سوالات زیادی در ذهن آن‌ها نقش بسته است. یکی از سوالات پرتکرار متقاضیان لیپوماتیک این است که آیا لیپوماتیک نیاز به بیهوشی دارد ؟

ما نگرانی و کنجکاوی شما را به طور کامل درک می‌کنیم، بنابراین در این مقاله به بررسی جامع نحوه انجام لیپوماتیک و نکات مرتبط با آن خواهیم پرداخت. جالب است بدانید که بیشتر روش‌های پیکرتراشی بدون بیهوشی انجام می‌شوند و فقط به بی حسی موضعی یا محلی (بیهوشی محدود شده در یک منطقه خاص از بدن) نیاز دارند. بی‌حسی موضعی معمولا توسط  تزریق دارویی به نام “لیدوکائین” انجام می‌شود و معمولا هیچ عارضه جانبی به دنبال ندارد.

شما عزیزان می‌توانید برای رزرو نوبت مشاوره و انجام پیکرتراشی بدون بیهوشی با تلفن مطب به شماره 09128490324 تماس حاصل فرمایید.

اینفوگرافیک لیپوماتیک بدون بیهوشی
اینفوگرافیک لیپوماتیک بدون بیهوشی

تنها تعداد کمی از این متدها ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشند که باعث بیهوشی در عمل لیپوماتیک به طور موقتی می‌شوند؛ در این صورت ممکن است به فرد یک آرام بخش وریدی یا IV، برای کمک به آرامش و عدم احساس درد تزریق گردد. پزشک و تیم جراحی‌اش ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن خون را در تمام مراحل لیپوماتیک کنترل می‌کنند. در صورت انجام بی حسی موضعی و احساس درد در حین عمل، به جراح خود اطلاع دهید زیرا داروهای بی‌حسی ممکن است نیاز به تنظیم یا تزریق مجدد داشته باشند.

برای اطلاع از هزینه لیپوماتیک با مشاورین زیبایی کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس بگیرید.

لیپوماتیک بدون بیهوشی چگونه انجام می‌شود؟

لیپوماتیک نوعی پیکرتراشی بدون بیهوشی (با بی‌حسی موضعی) است که با استفاده از یک ابزار با قدرت مکش، چربی را از نواحی خاص بدن مانند شکم، پهلو، باسن، ران، بازوها یا گردن خارج می‌کند. لیپوماتیک می‌تواند فرم کلی بدن را نیز شکل‌دهی کند (کانتورینگ کردن صورت و بدن). لیپوماتیک از نظر جامعه پزشکی، راهی موثر برای کاهش وزن در نظر گرفته نمی‌شود زیرا با این روش تنها می‌توان بخشی از چربی‌های تجمع یافته را از بدن تخلیه نمود و اگر چاقی مفرط دارید، ابتدا باید از طریق ورزش و رژیم غذایی، عمده چربی‌ها را آب کنید. در نهایت اگر هنوز در بخش‌هایی از بدن، چربی‌های مقاوم وجود داشته باشد در این صورت می‌توانید پیکرتراشی را انجام دهید.

طی این روش چربی‌ها به طور کاملا ایمن، از نواحی مختلف بدن فرد استخراج می‌شوند. مزیت لیپوماتیک نسبت به لیپوساکشن در این است که در لیپوماتیک از ارتعاش لوله کانولا برای تخریب سد مقاوم چربی‌های بدن کمک گرفته می‌شود و نسبت به لیپوساکشن، جدیدتر و کم عارضه‌تر به حساب می‌آید. نحوه انجام این روش در زیر آورده شده است:

  1. در ابتدا جراح برای مشخص نمودن اینکه چربی کدام نواحی باید تخلیه شود، با استفاده از یک قلم یا ماژیک، قسمت‌های مورد نظر را با کشیدن خطوط مشخص می‌کند و اگر لازم باشد، یادداشت‌هایی را نیز درج می‌کند.
  2. سپس داروهای بی‌حسی مانند لیدوکائین، به جهت عدم احساس درد در طی لیپوماتیک تجویز و تزریق می‌شوند. بی‌حسی می‌تواند شامل بی‌حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی باشد. پزشک بهترین گزینه را به شما توصیه خواهد کرد.
  3. در مرحله بعد جراحی شروع می‌شود و پزشک برش‌های کوچک و نامحسوسی را روی نواحی مورد نظر جهت ورود سوزن ایجاد می‌کند. سپس یک لوله توخالی نازک یا همان کانولا از طریق این برش‌ها وارد بافت چربی زیر پوست می‌شود و چربی اضافه را با استفاده از یک حرکت از جلو به عقب کنترل شده، شل یا امولسیون می‌نماید. سپس این چربی‌ها از سایرین جدا شده و با استفاده از وکیوم جراحی یا سرنگ متصل به کانولا، از بدن مکش می‌شود.
  4. در نهایت و پس از استخراج حجم مناسبی از چربی، کانولا از بدن خارج شده و نواحی برش خورده روی پوست، ضدعفونی و بانداژ می‌شوند.

مطالب بیشتر: لیپوماتیک بعد از زایمان

لیپوماتیک بدون بیهوشی
ساکشن شکم بدون بیهوشی

آیا عمل لیپوماتیک بدون بیهوشی با درد همراه است ؟

فرد در حین انجام لیپوماتیک هوشیار است (بیدار) اما دردی را احساس نخواهد کرد زیرا به‌رغم هوشیار بودن او، به لطف داروهای بی‌حس کننده موضعی مانند لیدوکائین هیچ درد و ناراحتی احساس نمی‌شود. جراح از یک کانول نازک برای رسیدن به لایه‌های چربی استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد تا چربی از بدن ساکشن شود؛ در این زمان فقط مقداری فشار و حرکت در ناحیه‌ای که چربی استخراج می‌شود احساس خواهد شد که طبیعی است. در حالت کلی در صورتی که پزشکتان فرایند بی‌حسی را به درستی انجام داده باشد شما هیچگونه دردی را حین عمل احساس نخواهید کرد.

مطالب بیشتر: لیپوماتیک یا ابدومینوپلاستی

روش‌های انجام لیپوماتیک بدون بیهوشی کدامند؟

لاغری با لیپوماتیک بدون بیهوشی یا ساکشن شکم بدون بیهوشی به روش خاصی که استفاده می‌شود بستگی دارد. جراح شما روش مناسب را براساس اهداف درمانی، ناحیه مورد نظر در بدن شما که به لاغری نیاز دارد و اینکه آیا در گذشته روش‌های دیگر پیکرتراشی را انجام داده‌اید یا نه، انتخاب خواهد کرد. روش‌های زیر انواعی از پرطرفدارترین متدهای پیکرتراشی بدون بیهوشی هستند:

لیپوماتیک تومسنت (Tumescent)

تومسنت متد متداول‌ترین نوع لیپوماتیک است که طی آن جراح یک محلول استریل (مخلوطی از آب و نمک) برای از بین بردن چربی، داروی بیهوشی موضعی (لیدوکائین) برای تسکین درد و دارویی خاص (اپی نفرین) که باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود را به ناحیه تحت درمان تزریق می‌کند. سپس جراح برش‌های کوچکی در پوست ایجاد کرده و یک لوله نازک به نام کانولا را زیر پوست فرو می‌نماید. این کانولا به یک وکیوم متصل است که چربی و مایعات بدن را مکش می‌کند.

لیپوماتیک با کمک سونوگرافی (UAL)

این نوع لیپوماتیک گاهی اوقات همراه با تومسنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طی UAL، جراح یک میله فلزی (کانولا) را وارد ناحیه پر از چربی می‌کند و از طریق آن، انرژی فراصوت را در زیر پوست ساطع می‌نماید. این تابش باعث از بین رفتن دیواره‌های سلول چربی و تجزیه آنان می‌گردد و به این ترتیب استخراج چربی را بسیار تسهیل می‌نماید. نسل جدید UAL به نام لیپوماتیک با کمک VASER از دستگاهی استفاده می‌کند که می‌تواند کانتورینگ پوست را بهبود بخشد و احتمال آسیب‌های پوستی را کاهش دهد.

لیپوماتیک به کمک لیزر (LAL)

در این روش، از نور لیزر با شدت بالا برای از بین بردن چربی‌های نقاط مختلف بدن استفاده می‌شود. در طی LAL، جراح فیبر لیزر را از طریق یک برش کوچک در پوست وارد می‌کند و رسوبات چربی را امولسیون کرده و سپس آن‌ها را از طریق کانولا خارج می‌کند.

لیپوماتیک با کمک نیرو (PAL)

جدیدترین و پیشرفته ترین نوع لیپوماتیک است که از پرطرفدارترین انواع پیکرتراشی بدون بیهوشی به حساب می‌آید. در طی لیپوماتیک با پال، از یک کانولای اتوماتیک و پیشرفته استفاده می‌شود که با یک حرکت منظم و سریع، به عقب و جلو حرکت می‌کند. این ارتعاش به جراح اجازه می‌دهد تا چربی‌های سخت را با سهولت و سرعت بیشتری بیرون بکشد. طبق گزارشات متعدد از کلینیک‌های سراسر دنیا، پیکرتراشی با PAL درد و تورم کمتری ایجاد می‌کند و به جراح اجازه می‌دهد که با دقت بیشتری چربی را از بین ببرد. عدم نیاز به بیهوشی و انجام پیکرتراشی با حجم چربی بسیار زیاد، از مواردی است که منجر به محبوبیت زیاد این متد شده است.

روش های لیپوماتیک بدون بیهوشی

لیپوماتیک بدون بیهوشی بهتر است یا با بیهوشی عمومی‌؟

تجربه نشان داده است که لیپوماتیک با بی‌حسی موضعی استرس آورتر از لیپوماتیک با بیهوشی عمومی‌است، زیرا پزشک باید بسیار مراقب باشد که لیدوکائین بیش از حد تزریق نشود. علاوه بر این، زیباجو در طول عمل بیدار است و متوجه پروسه لیپو خواهد بود به همین دلیل ممکن است دچار استرس و نگرانی شود. با این حال بیهوشی عمومی‌نسبت به بی حسی موضعی عوارض بیشتری دارد و روشی چالش برانگیزتری به حساب می‌آید. در ادامه به تفاوت‌های این دو متد اشاره خواهیم کرد:

فواید بیهوشی عمومی

  1. شما چیزی را حس نمی‌کنید و هیچ مکالمه‌ای نمی‌شنوید! اگر ترجیح می‌دهید حین عمل لیپوماتیکتان بخوابید، بیهوشی عمومی‌انتخاب واضح و مناسبی برای شما است.
  2. با بیهوشی عمومی‌مناطق بیشتری از بدن را می‌توان در یک جلسه از چربی خالی کرد، به خصوص اگر می‌خواهید لیپوماتیک “تمام بدن” (4+ ناحیه) در یک جلسه انجام شود به بیهوشی عمومی‌نیاز دارید.

معایب بیهوشی عمومی

  1. بهبودی بعد از بیهوشی عمومی ‌به زمان نیاز دارد و عوارض جانبی معمول آن خواب‌آلودگی و حالت تهوع را بلافاصله پس از عمل به همراه خواهد داشت.
  2. بیهوشی عمومی‌گران‌تر از انجام بی‌حسی موضعی است! وجود یک متخصص بیهوشی به همراه هزینه‌های یک مرکز جراحی به معنای تفاوت قیمت زیادی است.
  3. جراحان در مواقعی که بیهوشی عمومی‌اعمال کنند اغلب از کانول‌های بزرگتر استفاده می‌کنند. ورود کانولا بزرگ نیاز به برش‌های بزرگ‌تری دارد و این کانول‌های بزرگ‌تر پتانسیل ایجاد خونریزی و کبودی بیشتر را دارند که می‌تواند زمان بهبودی بعد از عمل را طولانی‌تر کند.

مزایای جراحی لیپوماتیک بدون بیهوشی برای زیباجو

  1. پزشکان بیشترین انتقاد را نسبت به انجام لیپوماتیک تحت بیهوشی عمومی‌داشتند، زیرا زمانی که این عمل زیبایی پرطرفدار تحت بیهوشی موضعی انجام شد هیچ مرگی رخ نداد. محققان می‌گویند: لیپوساکشن تحت بیهوشی عمومی‌عامل 32 درصد از مرگ و میرهای حین و بعد از عمل است اما لیپوساکشن بدون بیهوشی عمومی‌چنین خطری را به دنبال ندارد.
  2. بی حسی موضعی اغلب برای لیپوساکشن به دلیل سابقه مثبتی که داشته است مورد استفاده قرار می‌گیرد و به زیباجو اجازه می‌دهد در طول عمل بیدار بماند و سریعتر به روال عادی خود بازگردد.
  3. آثار بی حسی موضعی به سرعت از بین می‌رود و فرد از بابت منگی و خواب آلودگی در امان خواهد بود.
روش‌های لیپوماتیک بدون بیهوشی ویژگی‌ها
1-     لیپوماتیک به کمک دستگاه (PAL)
  1. استفاده از کانول اتوماتیک و پیشرفته با حرکات منظم و سریع جهت بیرون کشیدن چربی.
  2. سهولت و سرعت در بیرون کشیدن چربی‌های سخت  توسط حرکت منظم و سریع کانول وایجاد ارتعاش بالا
  3. ایجاد درد و تورم کمتر.
2-     لیپوماتیک به کمک لیزر (LAL)
  1. استفاده از یک لیزر با شدت بالا جهت ذوب کردن چربی‌ها.
  2. ذوب چربی و تبدیل به حالت امولسیون
  3. خروج چربی‌ها توسط کانول.
3-     لیپوماتیک با کمک سونوگرافی (UAL)
  1. استفاده از امواج فراصوت یا آلتراسونیک توسط وارد کردن کانول.
  2. از بین رفتن دیواره‌های چربی و تجزیه آن‌ها در اثر ارتعاشات ناشی از فراصوت.
  3. استفاده از دستگاه vaser در نسل جدید UAL و بهبود کانتورینگ پوست و کاهش آسیب‌های پوستی
4-     لیپوماتیک تومسنت (Tumescent)
  1. متداولترین نوع لیپوماتیک.
  2. تزریق محلول استریل برای از بین بردن چربی، داروی بی‌حسی موضعی برای کاهش درد و داروی اپی نفرین برای انقباض رگ‌ها، به زیر پوست.
  3. وارد کردن کانول جهت خروج چربی و مایعات اضافی.

مطالب بیشتر: کاهش وزن بعد از لیپوماتیک

پس از لیپوماتیک بدون بیهوشی باید چه انتظاراتی داشت؟

زمانی که عمل لیپوماتیک بدون بیهوشی به پایان می‌رسد باید منتظر بروز عوارضی باشید. تورم و کبودی، مهمترین عارضه‌ها بعد از پیکرتراشی بدون بیهوشی هستند که بین ۲ تا ۴ هفته ادامه خواهند داشت. بنابراین برای رؤیت نتیجه نهایی جراحی لاغری بدون بیهوشی باید اجازه دهید ورم پوست شما به طور کامل فروکش کند. در این مدت لازم است از خود مراقبت بیشتری داشته باشید. برای مثال حداقل یک هفته باید در خانه استراحت مطلق داشت و البته در روز سوم به بعد باید پیاده‌روی آهسته را برای جلوگیری از لخته شدن خون را شروع کنید. به هیچ عنوان نگران عارضه‌های همانند ورم و کبودی و التهاب نباشید.

حتی ممکن است درد شما آغاز گردد. در این زمان است که مصرف مسکن‌های تجویز شده توسط متخصص کمک می‌کند تا شما بتوانید این درد‌های جزئی را تحمل کنید. البته بعد از چند روز به شرایط عادی زندگی برمی‌گردید. در تمام دوران نقاهت تا زمانی که متخصص توصیه می‌کند، باید گن طبی را به تن داشته باشید. بنابراین واقع‌بین باشید و در صورتی که نمی‌توانید فشار ناشی از گن را بر روی زخم‌ها تحمل کنید، دست به انجام لیپوماتیک بدون بیهوشی نزنید.

مزایای لیپوماتیک بدون بیهوشی

شاید شما از جمله افرادی هستید که تصمیم گرفتهاید لیپوماتیک را انجام دهید ولی از بیهوشی می‌ترسید و یا اینکه به دلیل شرایط خاصی که دارید امکان بیهوشی برای شما وجود ندارد. برای مثال بیهوش کردن افراد مبتلا به بیماری قلبی، محدودیت بسیار زیادی خواهد داشت. در این زمان است که پیکرتراشی بدون بیهوشی اهمیت خود را نشان می‌دهد. متخصص در جلسه مشاوره، شرایط شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که مشکلی برای بیهوشی داشته باشید، قطعاً این موضوع را لحاظ می‌کند تا پیکرتراشی بدون بیهوشی برای شما انجام گیرد. مزیت دیگر این نوع عمل زیبایی، کوتاه شدن دوره نقاهت است زیرا به هر حال بیهوشی عواقبی را با خود به همراه دارد که همین مسأله باعث طولانی‌تر شدن دوره نقاهت خواهد شد. زمانی که یک ماده بیهوشی وارد بدن شما نشود، عواقب آن نیز در ‌امان خواهید بود.

عوارض جانبی و خطرات ناشی از لیپوماتیک بدون بیهوشی

لازم است بدانید لیپوماتیک بدون بیهوشی نیز عوارضی را به همراه خواهد داشت و این قانون درمورد همه عمل‌های زیبایی صدق می‌کند. مهمترین عوارض ناشی از پیکرتراشی بدون بیهوشی عبارتند از:

  1. التهاب و ورم و کبودی و درد در ناحیه تحت درمان
  2. عفونت در صورت انجام جراحی در محیط غیر استریل و یا عدم رعایت نکات بهداشتی در دوره نقاهت
  3. خطر آمبولی در موارد نادر و در صورت عدم مهارت متخصص در تخلیه چربی‌ها

مطالب بیشتر: نتایج لیپوماتیک

لیپوماتیک شکم و پهلو در مطب دکتر شیرنگی

در جواب این سوال که آیا برای عمل لیپوماتیک بیهوشی لازم است؟ باید بگوییم که الزاما خیر! به عنوان مثال پیکرتراشی در مطب دکتر سعید شیرنگی با استفاده از فناوری بسیار جدید و پیشرفته استخراج چربی، یعنی لیپوماتیک قدرتی (PAL) که محصول کشور آمریکا است، انجام می‌شود. دستگاه پال قابلیت لیفت و جمع نمودن پوست را دارد و در لیفت پوست افرادی که حجم چربی خیلی زیادی ندارند، بسیار موثر واقع می‌شود.

لازم به ذکر است که ویژگی‌های ذکر شده، منحصرا مختص دستگاه پال می‌باشد. عوارض جانبی حاصل از این دستگاه، به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و همچنین با قابلیت‌های جدید و هوشمند، زمان انجام این عمل را کاهش و دقت آن را افزایش داده است.

منبع
mayoclinicplasticsurgerycastellanocosmeticsurgery

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *