لیپوماتیکمقالات

لیپوماتیک قبل یا بعد از زایمان؟ عمل زیبایی شکم بعد از زایمان

بسیاری از زیباجویان در مورد امکان انجام لیپوماتیک بعد از بارداری سوال می‌کنند. بیشتر خانم‌ها بعد از بارداری رسوب اضافی چربی در نواحی مختلف بدنشان از جمله شکم، پهلو و ران‌ها را تجربه می کنند و نکته ناراحت کننده اینجاست که برخی از این خانم‌ها با وجود رژیم و ورزش نمی‌توانند حجم چربی‌ها را کاهش دهند. گاهی اوقات حتی ممکن است مقداری پوست آویزان نیز بر روی شکمشان وجود داشته باشد، در این صورت انجام پیکرتراشی بعد از زایمان می‌تواند یک راه حل باشد.

اینفوگرافی لیپوماتیک بعد از زایمان
اینفوگرافی لیپوماتیک بعد از زایمان

لیپوماتیک شکم و پهلو یک متد مراقبت از زیبایی است که برای از بین بردن توده‌های چربی لجباز در نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود. برخلاف تصور عمومی، لیپوماتیک روشی برای کاهش وزن نیست و در عوض، یک متد موثر برای کانتورینگ است که به منظور بهبود شمایل بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله بررسی خواهیک کرد که مزایای این کار چیست و چند وقت بعد از زایمان می‌توان لیپوماتیک انجام داد .

چند وقت بعد از زایمان می‌توان لیپوماتیک انجام داد؟

اکثر جراحان توصیه می‌کنند که مادران برای انجام لیپوماتیک بعد از زایمان حداقل 3 تا 4 ماه صبر کنند. هر چند که برخی از آن‌ها لازم است 6 تا 9 ماه منتظر بمانند تا شرایط بدن آن‌ها برای انجام این متد، مناسب و تثبیت شود. در حالت کلی باید بعد از زایمان صبر کرد تا جمع‌شدگی پوست تا حد ممکن اتفاق بیفتد و خطرات احتمالی کمرنگ شوند و سپس باقیمانده چربی‌ها را از طریق پیکرتراشی از بین برد. دلیل این تفاوت زمانی این است که دوران بهبودی پس از زایمان در بین خانم‌ها متفاوت است و همچنین عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند در اینکه چه مدت بعد از بارداری قابلیت انجام لیپوماتیک را داشته باشید، تأثیر دارد. برخی از این عوامل مهم را در زیر می‌خوانیم:

  1. نوع زایمان

اکثر خانم‌هایی که زایمان طبیعی (واژینال) انجام داده‌اند نسبت به آن‌هایی که زایمان سزارین داشته‌اند زودتر مهیای انجام پیکرتراشی بعد از زایمان خواهند شد.

  1. انتخاب سبک زندگی مادر

مهم است که به عنوان یک مادر و یک کاندید لیپوماتیک، تصمیمات خوبی درمورد بدن خود بگیرید. این به معنای درست غذا خوردن و ورزش و استراحت کافی است. تغذیه مناسب قبل و بعد از لیپوماتیک، بر نتیجه این متد تاثیر مثبت خواهد گذاشت و بلعکس.

  1. میزان مناسب خاصیت ارتجاعی پوست

آن دسته از خانم‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند و از خاصیت ارتجاعی مناسبی برخوردار هستند، زودتر از سایرین می‌توانند لیپوماتیک بعد از زایمان را انجام دهند زیرا روند بهبودی آن‌ها سرعت بیشتری دارد.

مطالب بیشتر: لیپوماتیک با ابدومینوپلاستی

لیپوماتیک بعد از زایمان چگونه انجام می‌شود؟

لیپوماتیک بعد از زایمان در صورتی که نیاز به روش ترکیبی با ابدومینوپلاستی نیاز نداشته باشد، به صورت زیر انجام می‌شود:

  • مرحله 1: تعیین کردن نواحی مورد نظر برای استخراج چربی

در ابتدا پزشک جراح برای مشخص نمودن اینکه چربی کدام نواحی باید تخلیه شود، با استفاده از یک مارکر، قسمت‌های مورد نظر خود را با کشیدن خطوط مشخص می‌کند.

  • مرحله 2: بی‌حسی موضعی

داروهای بی‌حسی مانند لیدوکائین، برای راحتی فرد در طی لیپوماتیک تجویز و تزریق می‌شوند. بی‌حسی می‌تواند شامل بی‌حسی موضعی، آرام‌بخش وریدی و بیهوشی عمومی باشد. پزشک شما بهترین گزینه را به شما توصیه خواهد کرد.

  • مرحله 3: برش

لیپوماتیک در ابتدا از طریق ایجاد برش‌های کوچک و نامحسوس شروع می شود. سپس یک لوله توخالی نازک یا همان کانولا از طریق این برش‌ها وارد بافت چربی زیر پوست می‌شود و چربی اضافه را با استفاده از یک حرکت از جلو به عقب کنترل شده، شل یا امولسیون می‌نماید. سپس این چربی‌ها از سایرین جدا شده و با استفاده از وکیوم جراحی یا سرنگ متصل به کانولا، از بدن مکش می‌شود.

  • مرحله 4: بانداژ و پانسمان

پس از گذشت چند دقیقه الی چند ساعت (بسته به میزان چربی)، کانولا از بدن خارج شده و نواحی برش خورده روی پوست، ضدعفونی و بانداژ می‌شوند.

لیپوماتیک را قبل از زایمان انجام دهیم؟ چون در دوران بارداری مجددا چاق می‌شوید، بهتر است این عمل به بعد از زایمان موکول شود.
آیا لیپوماتیک تاثیر منفی بر باروری دارد؟ خیر نه تنها تاثیر منفی نداشته بلکه ناباروری ناشی از تجمع چربی در شکم و پهلو را حذف می‌کند.
چه مدت بعد از زایمان می‌توان لیپوماتیک انجام داد؟ بهتر است اجازه دهید دوران شیردهی نیز سپری شود چون به هر حال ماده بی‌حسی از طریق شیر وارد بدن نوزاد خواهد شد.

مطالب بیشتر: نتایج نهایی لیپوماتیک

مهم ترین نکات مراقبتی لیپوماتیک بعد از زایمان

پس از انجام لیپوماتیک، شما در بخش ریکاوری برای یک ساعت بستری خواهید ماند تا زمانی که آماده باشید که به خانه بروید. از آنجا که اثرات داروهای بی‌حسی و بیهوشی در طول مدت 24 ساعت از بین می رود، برای رفتن به خانه نیاز به کمک دارید. از جمله مراقبت هایی که لازم است در خانه انجام گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عاقلانه است که یک مکان مشخص و دائم را برای استراحت خود انتخاب کنید و داروها و سایر وسایل ضروریتان را در دسترسی آسان قرار دهید.
  2. توصیه می شود که فرزند کوچک خود را در چند روز اول در آغوش نگیرید و یا طوری او را بغل کنید که کمترین میزان فشار به شکمتان وارد شود.
  3. بخش مهمی از نتایج حاصل از لیپوساکشن بعد از زایمان در دستان شماست. در واقع شما باید با رعایت نکات مراقبتی مانند مصرف منظم و به موقع داروهایتان، خود را از عوارض جانبی جدی بر حذر دارید.
  4. به منظور کاهش حداکثری ورم شکمتان از گن های فشرده سازی مخصوص به طور منظم استفاده نمایید.
  5. در صورتی که کوچولویتان از سینه های شما تغذیه می کند، هنگام شیردهی پوزیشنی را انتخاب نمایید که هم موجب آسایش کودک و هم آسایش خودتان باشد.

اثرات بارداری روی نتایج لیپوماتیک چیست ؟

برخی از خانم‌ها ممکن است نگران این باشند که چگونه بارداری مجدد در آینده ممکن است بر نتایج لیپوماتیک آنها تأثیر بگذارد. به طور کلی، داوطلبین می توانند این اطمینان را داشته باشند که بارداری نتایجی را که با لیپوماتیک به دست آمده است به طور دائمی تغییر نمی دهد. اگر خانمی پس از عمل لیپو باردار شود و وزن اضافه کند اما پس از زایمان وزن خود را کاهش دهد، نتایج اولیه لیپوماتیک او برمی گردد. اکثر مادران در چنین مواردی به نظر می‌رسند که اصلاً بارداری پس از لیپوساکشن را پشت سر نگذاشته‌اند. صرف نظر از این موارد، خانم‌های کاندید لیپو باید بدانند که هدف آنها باید انجام یک متد مراقبت از زیبایی در زمانی باشد که دیگر قصد باردار شدن در آینده را نداشته باشند.

مراحل لیپوماتیک بعد از زایمان

مزایا و معایب لیپوماتیک بعد از زایمان:

  • مزایای لیپوماتیک پس از بارداری:

در حال حاضرتعداد زیادی از خانم‌ها روش‌های لیپوماتیک بعد از زایمان و شیردهی را انتخاب می‌کنند و باید بدانید که این متد به هیچ وجه توانایی باردار شدن را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. در حقیقت، برخی از افرادی که برای کاهش وزن لیپوماتیک انجام داده‌اند، قدرت و توانایی بارداریشان را بهبود بخشیده‌اند. از دیگر مزایای این متد به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  1. ارتقای سلامتی: خطرات ناشی از برخی مشکلات بعد از بارداری مانند افتادگی رحم را به حداقل می‌رساند.
  2. از فتق جلوگیری می‌کند: فتق شکمی زمانی اتفاق می‌افتد که روده یا بافت‌های شکم از دیواره شکم جدا شده و بیرون بزنند و این مورد در زمان بارداری شایع است.
  3. کاهش بی اختیاری ادرار استرس: بعد از زایمان طبیعی، برخی از خانم‌ها ممکن است به بی‌اختیاری ادرار استرس (SUI) مبتلا شوند که همراه با نشت غیرقابل کنترل ادرار در اثر سرفه، عطسه، ورزش یا حتی خندیدن ایجاد می‌شود. گاهی این بی‌اختیاری در اثر فشار زیاد چربی‌ها به مثانه است که انجام لیپوماتیک بعد از زایمان آن را بهبود می‌بخشد.
  4. ارتقا عزت نفس: به طور شگفت‌انگیزی در ارتقا اعتماد به نفس مادرانی که اندام آن‌ها تحت تاثیر بارداری قرار گرفته است، موثر است و چربی اضافی را از بین می‌برد و شکم را صاف می‌کند.
  5. محرک کلاژن: حذف چربی‌های اضافی می‌تواند تولید کلاژن را تحریک کند که به پوست کمک می‌کند تا قابلیت ارتجاعی و استحکام خود را حفظ نماید.
  6. کاهش سایز بدن: لیپوماتیک روش مناسبی برای کاهش وزن نیست اما تاثیر بسیار چشمگیر و لذت بخشی در کاهش سایز نواحی تحت درمان بعد از زایمان دارد.
  • معایب لیپوماتیک بعد از زایمان:

جراحی زیبایی شکم بعد از زایمان اگر توسط یک پزشک ماهر انجام شود، عوارض یا معایب خاصی را به دنبال ندارد. هر چند برخی از پزشکان معتقد هستند مادرانی که مجددا قصد باردار شدن در آینده را دارند، احتمالا مجددا شاهد بازگشت چربی طی دوران بارداری بعدی خواهند بود و این اتفاق ممکن است او را دوباره کاندید لیپوماتیک کند.

مطالب بیشتر: لیپوماتیک بدون بیهوشی

لیپوماتیک بعد از زایمان یا قبل از زایمان، کدام بهتر است؟

لیپوماتیک و پیکرتراشی باعث از بین رفتن چربی در مناطق مستعد چاقی ژنتیکی می‌شود. نتایج نشان می‌دهد خانم‌ها در اثر بارداری، دچار افزایش وزن کلی و ثابتی می‌شوند که معمولا پس از زایمان نیز مقداری از چربی ثابت باقی خواهد ماند. مناطقی که قبل از بارداری تحت لیپوماتیک قرار گرفته‌اند، پس از بارداری می‌توانند وضعیت خود را تا حدی حفظ کنند و دلیل این امر این است که سلول‌های چربی طی لیپوماتیک از نظر جسمی برداشته می‌شوند و بنابراین در صورت رعایت مراقبت‌های غذایی و ورزشی می‌توان از بازگشت مجدد چربی‌ها جلوگیری کرد.

با این حال بسیاری از مادران، زمان لیپوماتیک را به بعد از بارداری موکول می‌کنند و این گروه از نتایج این تصمیم خود بسیار راضی بوده‌اند. البته مهم است که پس از لیپوماتیک بعد از زایمان باز هم یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید. اگر دچار سردرگمی درباره این هستید که چه زمانی لیپوماتیک را انجام دهید می‌توانید یک جلسه مشاوره را با پزشک ارزشمند آقای دکتر سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک ترتیب بدهید تا از تمام جنبه‌های مثبت و منفی این متد با خبر شوید.

مطالب بیشتر: کاهش وزن بعد از لیپوماتیک

چرا انجام لیپوماتیک بعد از زایمان توصیه می شود؟

دلیلی وجود دارد که لیپوماتیک یکی از محبوب‌ترین عمل‌های جراحی زیبایی در دنیا به خصوص بعد از زایمان برای خانم ها است! این متد مزایای زیادی به همراه دارد، در ادامه نگاهی به مهمترین مزایایی که در انجام لیپوساکشن بعد از بارداری وجود دارد می پردازیم:

اندام بهتر پس از زایمان

 حتی اگر اضافه وزنی که در دوران بارداری به دست آورده‌اید را پس از زایمان از دست داده باشید، بازهم ممکن است بدن شما ظاهری زیبا نداشته باشد و ممکن است در نقاط مختلفی مانند ران یا شکم، چربی های مزاحم داشته باشید. با این حال از آنجایی که نیازی به کاهش وزن ندارید، از بین بردن این چربی های سرسخت تقریباً غیرممکن است. دکتر شیرنگی از لیپوساکشن به روش پال برای صاف کردن این نواحی بدون نیاز به رژیم غذایی شدید یا ورزش شدید استفاده می کنند که نتیجه آن اندامی زیبا و بهتر و داشتن زمان بیشتری برای گذراندن با کودک خود به جای حضور در باشگاه خواهد بود.

نتایج ماندگار

 با لیپوماتیک حذف دائمی سلول های چربی در نواحی تحت درمان مورد انتظار است. از آنجایی که سلول های چربی نمی توانند بازسازی شوند، تا زمانی که وزن بدن خود را حفظ کنید نتایج لیپو بعد از زایمان در جای خود باقی می ماند. اما اگر مراقب وزن خود نباشید، سلول های چربی باقی مانده در سایر نواحی بدن شما افزایش می یابند و اندام قبل از لیپوماتیکتان بازخواهد گشت؛ بنابراین مهم است که به حفظ عادات غذایی سالم و ورزش منظم متعهد باشید.

زمان بهبودی سریع

 شما مادر پرمشغله ای شده‌اید و زمان برای شما بسیار ارزشمند است. اگر نگران مدت زمان بهبودی پس از لیپوماتیک هستید، مطمئن باشید که پیشرفت در فناوری‌ها و روش‌های پزشکی منجر به کاهش زمان بهبودی شده است! با انجام لیپوماتیک با دستگاه PAL می توانید فعالیت های روزانه خود را به جای چند هفته در عرض چند روز از سر بگیرید. در حالت کلی بهبودی کامل معمولاً حدود سه تا چهار هفته بسته به میزان استخراج چربی شما طول می‌کشد، اما این پیشرفت‌ها به این معنی است که تورم، درد و کبودی کمتری نسبت به زیباجویان در گذشته تجربه خواهید کرد.

درمان هدفمند

 تقریباً غیرممکن است که به تنهایی از طریق ورزش، چربی های سرسخت را از بین ببرید؛ به این دلیل که رژیم غذایی و ورزش باعث کاهش چربی کلی بدن شما می شود، نه چربی در نواحی خاص.

افزایش اعتماد به نفس

 اگر بعد از بچه دار شدن برای کاهش دادن وزن اضافی خود و بازیابی اندامتان سخت تلاش کرده‌اید، می دانید که هیچ چیزناامید کننده تر از زمانی نیست که نتایج حاصله با تلاش شما مطابقت نداشته باشد. در نتیجه، بسیاری از مادران متوجه کاهش عزت نفس خود می شوند. پس از لیپوساکشن در کلینیک دکتر شیرنگی می توانید از افزایش اعتماد به نفس خود لذت ببرید زیرا باعث می شود اندامی بی نقص را بعد از زایمان از خود به نمایش بگذارید.

پیکرتراشی قبل از زایمان با بعد از زایمان

آیا لیپوماتیک بر قدرت بارداری خانم ها تاثیر می گذارد؟

جالب است بدانید برخی از خانم‌ها گمان می‌کنند انجام پیکرتراشی قبل از بارداری تاثیر منفی بر روی سلامت آن‌ها گذاشته و  حتی ممکن است منجر به ناباروری شود. در صورتی که این تصور کاملاً غلط است. پیکرتراشی تنها بافت چربی در ناحیه شکم و پهلوها را مورد هدف قرار می‌دهد و هیچ آسیبی به رحم و تخمدان‌های شما وارد نخواهد کرد. از سوی دیگر لیپوماتیک نه تنها تأثیر منفی بر قدرت بارداری ندارد بلکه می‌تواند ناباروری ناشی از چاقی را درمان کند. متاسفانه برخی از خانم‌ها به دلیل تجمع بیش از اندازه چربی در ناحیه شکم و پهلو دچار ناباروری می‌شوند و متخصص از آن‌ها می‌خواهد که درمان را از طریق رژیم غذایی و یا برنامه های ورزشی شروع کنند.

قطعاً انجام این برنامه‌ها زمان‌بر بوده و حتی ممکن است نتوانید تمام چربی‌های اضافه در ناحیه شکم را حذف کنید. در این زمان است که پیکرتراشی تاثیر خود را نشان خواهد داد. در واقع برداشتن چربی‌های اضافی در ناحیه شکم باعث می‌شوند ناباروری ناشی از این موضوع برطرف گردد.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *