لیپوماتیکمقالات

لیپوماتیک ساق پا – لاغری ساق پا با تجهیزات پیشرفته

چاقی ساق و مچ پا یکی از رایج‌ترین چاقی‌های موضعی است که باعث به هم ریختن تناسب اندام فرد می‌شود. از طریق لیپوماتیک ساق پا که یک روش غیرتهاجمی است؛ می‌توان چربی‌های اضافه را تخلیه کرد و تناسب اندام را در فرد ایجاد کرد. لیپوماتیک ساق و مچ پا به صورت سرپایی و با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. کسانی که تمایل به انجام عمل‌های تهاجمی ندارند؛ می‌توانند برای لاغری و حذف چربی‌های مقاوم این روش را انتخاب کنند‌. در ادامه مطلب به نکات مربوط به این روش لاغری بیشتر پرداخته می‌شود.

اینفوگرافی لیپوماتیک ساق پا

دلایل چاقی ساق پا چیست؟

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که چاقی ساق و مچ پا مانند چاقی سایر نقاط بدن، نتیجه اضافه وزن و پرخوری است. در حالی که تحقیقات نشان داده است چاقی ساق و مچ پا می‌تواند در افرادی که وزن متناسبی دارند نیز مشاهده شود و اضافه وزن نمی‌تواند تنها عامل این نوع چاقی باشد.

چاقی ساق و مچ پا می‌تواند در اثر بیماری لیپدما رخ دهد. در این بیماری بافت چربی زیر جلدی در اندام‌های تحتانی تجمع پیدا می‌کند. این بیماری جزو بیماری‌های مزمن و در ۵ گرید طبقه‌بندی می‌شود. در گرید ۳ و ۵ این بیماری، ساق و مچ پا درگیر می‌شود. گاهی اوقات ممکن است محل تجمع چربی در ساق و ران پا دردناک و متورم شود و این ناحیه به راحتی کبود شود. با وجود پیشرفت علم پزشکی هنوز علت دقیق و منشاء این بیماری به صورت کامل شناخته نشده است و تحقیقات در خصوص این بیماری همچنان ادامه دارد. پزشکان و محققان برخی از عوامل را به عنوان عوامل احتمالی این بیماری در نظر گرفته‌اند. این عوامل عبارتند از:

• عوامل هورمونی

از آنجا که زنان نسبت به مردان بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند؛ می‌توان اذعان کرد که اختلالات هورمونی می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. مردان مبتلا به این بیماری نیز مبتلا به اختلالات هورمونی عملکردی هستند. زنان در دوران بارداری، یائسگی و شروع اولین دوره پریود بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

• عوامل ژنتیکی

این بیماری در افرادی که سابقه خانوادگی دارند بیشتر مشاهده می‌شود. به همین سبب بیان شدن یا خاموشی برخی ژن‌ها می‌تواند در بروز این بیماری دخیل باشد.

• افزایش نفوذ پذیری مویرگ های پا

افزایش نفوذ پذیری مویرگ‌های پا باعث افزایش تجمع مایعات و پروتئین‌ها می‌شود و احتباس آب در این ناحیه رخ می‌دهد؛ در نتیجه بدن سلول‌های چربی در این ناحیه تولید می‌کند و باعث تجمع آنها می‌شود.

• اضافه وزن بالا

اضافه وزن بالا می‌تواند از دیگر دلایل چاقی ساق پا باشد که در مواردی رخ می‌دهد که این چاقی به سایر نقاط بدن مانند شکم و بازوها نیز سرایت کرده باشد.

روش انجام لیپوماتیک ساق پا

لیپوماتیک ساق پا به کمک دستگاه‌های پیشرفته و بسیار دقیقی انجام می‌شود که این دستگاه‌ها به صورت فیزیکی اقدام به خرد کردن بافت‌های چربی موضعی می‌کنند. در مرحله اول پزشک محل دقیق عمل را در هر دو پا مشخص می‌کند. سپس بی‌حسی موضعی تزریق می‌کند و برشی بسیار کوچک در ساق پا ایجاد می‌کند. دستگاه لیپوماتیک لوله‌ای به نام کانولا دارد که این لوله در محل برش وارد می‌شود. کمپرسور دستگاه، هوای فشرده را با فشار بالا وارد کانولا می‌کند و کانولا با حرکات ارتعاشی، لرزشی و سه بعدی بافت‌های چربی را تخریب می‌کند. امواجی که باعث خرد شدن بافت چربی می‌شوند؛ امواج اینفراسونیک نامیده می‌شوند. بافت‌های چربی خرد شده از طریق مکش دستگاه خارج می‌شوند. این بافت‌ها به دلیل زنده بودن قابلیت تزریق به نقاط لاغر بدن را دارند. در طی این عمل بافت‌های غیر چربی آسیب نمی‌بینند؛ زیرا دستگاه به صورت کاملاً هوشمند عمل می‌کند و در هنگام تماس با این بافت‌ها فوراً غیر فعال می‌شود.

جراحی لیپوماتیک ساق پا

کاندید مناسب لیپوماتیک ساق پا

لیپوماتیک ساق و مچ پا یک روش مناسب است که می‌تواند فرد را از شر سلول‌های چربی مقاوم در این ناحیه نجات دهد. افرادی که با وجود ورزش و انجام رژیم‌های غذایی سخت و انواع روش‌های لاغری دیگر مانند مزوتراپی هنوز نتوانسته‌اند؛ چربی‌های این ناحیه را از بین ببرند می‌توانند با انجام لیپوماتیک به نتیجه دلخواه خود برسند. کاندیدای مناسب برای انجام لیپوماتیک ساق و مچ پا عبارتند از:

• افراد مبتلا به بیماری لیپودما که دچار چاقی غیر متقارن هستند و اندام‌های آنها با یکدیگر تناسب ندارد.
  • افرادی که دچار احتباس مایعات شده‌اند و زمانی که چربی‌های ساق پا را فشار می‌دهند؛ چربی ها به داخل فرو می‌روند و مدتی در همان حالت باقی می‌مانند.
  • افراد که در اثر لنف ادم دچار چاقی مچ پا شده‌اند؛ نمی‌توانند لیپوماتیک انجام دهند زیرا لنف ادم باعث تورم می‌شود و تورم همیشه نشان دهنده تجمع چربی نیست.
  • افرادی که دارای اضافه وزن بسیار بالا هستند و شاخص توده بدنی آن‌ها بالای ۳۰ است؛ بعد از رژیم غذایی و ورزش کردن و کاهش اضافه وزن می‌توانند لیپوماتیک ساق و مچ پا انجام دهند.
  • این عمل لاغری بیشتر برای افراد بالای ۱۹ سال انجام می‌شود.

مضرات لیپوماتیک ساق پا

در خصوص فواید و مضرات لیپوماتیک ساق و مچ پا سوالات زیادی وجود دارد. لیپوماتیک ساق پا مانند هر روش زیبایی دیگر، با وجود تمام مزیت‌ها ممکن است یکسری عوارض داشته باشد. عوارض این روش زیبایی کاملاً موقت است و پس از پایان یافتن دوران نقاهت بهبود پیدا می‌کنند. در صورتی که افراد به مراکز غیر معتبر و نزد متخصصان کم تجربه مراجعه کنند ممکن است عوارض بیشتری برای آن‌ها رخ دهد. برخی از مهم‌ترین مضرات لیپوماتیک ساق پا عبارتند از:

• التهاب: قرمزی و تورم در ناحیه عمل از عوارض شایع است که حدود یک هفته بعد از عمل بهبود پیدا می‌کند.
  • کبودی: کبودی در محل عمل همچون التهاب ممکن است یک تا دو هفته تداوم داشته باشد. با انجام صحیح مراقبت‌های بعد از عمل می‌توان از کبودی بیش از حد جلوگیری کرد.
  • درد: احساس درد خفیف در ناحیه عمل دو تا چهار روز بعد از عمل وجود دارد. مصرف مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک می‌تواند این دردها را تسکین دهد.
  • عفونت: عفونت یک عارضه بسیار نادر است و در صورتی اتفاق می‌افتد که به مراکز غیر معتبر مراجعه شود و از وسایل غیر استریل برای انجام عمل استفاده شود یا فرد به خوبی مراقبت‌های بعد از عمل را انجام ندهد.
  • عدم تقارن ساق‌های پا: اگر متخصص جراحی کم تجربه باشد و به میزان نامساوی چربی را تخلیه کنند ممکن است عدم تقارن در ساق‌های پا مشاهده شود. در صورت بروز این اتفاق این عارضه قابل جبران خواهد بود.

مطالب بیشتر: لیپوماتیک زانو

فواید لیپوماتیک ساق و مچ پا

برای کسانی که می‌خواهند جراحی لاغری ساق پا انجام دهند؛ مهم است که بدانند عمل زیبایی ساق پا چه مزیت‌هایی دارد و روشی که انتخاب کرده‌اند آیا مطمئن و ایمن است یا خیر؟

خوشبختانه عمل لیپوماتیک ساق پا جزو به روش‌های مطمئن و ایمن است که مورد تایید سازمان غذا و داروی جهانی قرار گرفته است. این روش جراحی هیچ نیازی به بیهوشی کامل ندارد و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. همچنین در این روش نیازی به ایجاد برش و بخیه نیست و برش‌های بسیار کوچک در حد چند میلیمتر ایجاد می‌شود؛ در نتیجه بعد از پایان دوره نقاهت جای هیچ گونه اسکار باقی نمی‌ماند.

اما برخی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های جراحی لاغری ساق پا به روش لیپوماتیک عبارتند از:

• عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان
  • کوتاه بودن دوران نقاهت
  • رسیدن به نتیجه مطلوب در کمترین زمان ممکن
  • داشتن هزینه مقرون به صرفه نسبت به سایر روش‌های زیبایی
  • عدم عوارض جانبی غیر قابل جبران
  • حذف چربی‌های مقاوم به صورت دائمی
  • امکان استفاده از چربی‌های استخراج شده برای تزریق در سایر نقاط بدن مانند چانه، گونه و لب

مطالب بیشتر: مزوتراپی لاغری

بعد از عمل لیپوماتیک ساق پا به چه نکاتی توجه کنیم؟

مدت دوران بهبودی پس از لیپوماتیک ساق پا به عوامل مختلفی از جمله مراقبت‌های بعد از عمل بستگی دارد. مراقبت‌های بعد از عمل علاوه بر اینکه از عوارض ناخواسته جلوگیری می‌کنند باعث بهبود نتایج بعد از عمل نیز خواهند شد. برخی از مهمترین مراقبت‌های بعد از لیپوماتیک ساق و مچ پا عبارتند از:

عدم مصرف مسکن ایبوپروفن: بیمار برای کاهش دردهای خود بعد از عمل باید دقیقاً مسکن‌هایی را مصرف کند که پزشک برای او تجویز کرده است. مصرف بروفن می‌تواند باعث افزایش التهاب شود.

مصرف آنتی‌بیوتیک: پزشک برای جلوگیری از ایجاد عفونت در محل برش‌ها برای زیباجو آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. آنتی‌بیوتیک‌ها باید زیر نظر پزشک و به مدت ۱۰ روز مصرف شوند.

تعویض پانسمان: برای جلوگیری از عفونت بهتر است پانسمان‌ها و نوارهای استریل روی برش‌ها روزی سه بار تعویض شوند.

عدم مصرف مواد مخدر: بهتر است یک ماه بعد از عمل لیپوماتیک ساق پا از مصرف انواع مخدر اعم از سیگار و قلیان خودداری شود. مصرف مواد مخدر باعث دیر خوب شدن زخم‌ها، افزایش کبودی و افزایش التهاب خواهد شد.

عدم مصرف مشروبات الکلی: مصرف مشروبات الکلی نتیجه‌ای مانند مصرف مواد مخدر خواهد داشت به همین سبب حداقل یک ماه بعد از انجام لیپوماتیک از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز شود.

پوشیدن گن: پوشیدن گن مخصوص باعث زیباتر شدن پا می‌شود و از شلی پوست جلوگیری می‌کند.

پرهیز از شنا: یک تا دو ماه بعد از انجام لیپوماتیک افراد باید از شنا کردن و رفتن به استخر و وان‌های عمیق خودداری کنند.

پیکرتراشی ساق پا

هزینه جراحی زیبایی ساق پا

از بین بردن چربی ساق پا به روش های مختلفی امکان‌پذیر است که روش لیپوماتیک یکی از ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین روش هاست. هزینه این جراحی زیبایی با توجه به عوامل مختلف تعیین می‌شود. افراد باید بیش از هزینه، به مهارت پزشک و تخصص آن اهمیت دهند زیرا مهارت پزشک می‌تواند نتیجه ایده‌آل را به همراه داشته باشد. برای انجام این عمل زیبایی می‌توانید به مطب دکتر سعید شیرنگی متخصص جراحی زیبایی مراجعه کنید.

مطالب بیشتر: لیپوماتیک صورت