لیپوماتیکمقالات

اهمیت و نحوه صحیح ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک

معمولا پس از انجام برخی اعمال زیبایی چون عمل لیپوماتیک، بدن در پاسخ به تغییرات ایجاد شده در بخش‌های تحت عمل اقدام به تجمع مایعات لنفاوی می‌کند که این عامل باعث بروز تورم و ناراحتی در فرد تحت عمل جراحی می‌گردد. به همین دلیل ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک (LDM) که یک تکنیک ماساژ تخصصی است توسط جراحان پلاستیک پس از لیپوساکشن برای تسریع دوره نقاهت توصیه می‌شود.

اگر به تازگی لیپوماتیک انجام داده‌اید و نیاز دارید که توسط یک متخصص معاینه شوید و پیشنهادات او را بشنوید، همین حالا با کلینیک دکتر شیرنگی تماس بگیرید. برای دریافت نوبت معاینه می‌توانید با شماره 09108822057 – 02188596617 در ارتباط باشید یا به صورت حضوری به کلینیک مراجعه کنید.

سیستم لنفاوی کلید بهبود، بازسازی بافت‌ها و حذف سموم از بدن است. هنگامی که بدن بنا به دلایلی چون مبارزه با بیماری، بهبود عفونت، یا تجربه استرس عاطفی دچار استرس می‌شود، عملکرد سیستم لنفاوی می‌تواند کند شود. به همین دلیل می‌توان با انجام ماساژ لنفاوی دستی به حرکت سیستم لنفاوی  بدن کمک کرده و عوامل زیر را باعث شد:

  • درمان مؤثرتر بیماری، جراحت یا عوارض ناشی ازجراحی
  • فراهم کردن آرامش و از بین بردن استرس
  • کاهش تشکیل اسکار با افزایش پاسخ‌های درمانی
  • دفع آب اضافی و مواد زائد متابولیک از بافت‌های بدن
  • کاهش تورم لیپوماتیک و احتباس مایعات در بدن
  • بهبود کیفیت پوست

دستورالعمل و تعداد جلسات مورد نیاز برای ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک در هر بیمار متفاوت است، با این حال، اکثر پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند که درمان LDM خود را پس از 4 یا 5 روز بعد از جراحی شروع کنند تا بهترین و سریع‌ترین نتایج را به دست آورند.

اهمیت ماساژ دادن شکم بعد از لیپوماتیک

یکی از عوارض جراحی زیبایی لیپوماتیک تورم است. تورم یا تجمع مایع لنف یک پاسخ التهابی طبیعی و بخشی از فرآیند بهبودی است زیرا مایع به سمت ناحیه تحت عمل حرکت می‌کند تا بدین طریق گلبول‌های سفید را به محل آسیب دیده برساند. عمل جراحی شکم یا لیپوماتیک نیز ، اغلب باعث تورم اضافی در بدن می‌شوند، زیرا سلول‌های چربی و مایع اضافی در عرض چند هفته پس از جراحی شروع به سفت شدن در محل جراحی می‌کنند.

ماساژ لنفاوی به حرکت مایع جمع شده کمک می‌کند تا از مسیرهای لنفاوی به غدد لنفاوی یعنی جایی که مواد زائد و مایع اضافی از بدن خارج می‌شود برگردند. با این عمل به راحتی می‌توان از تشکیل فیبروز که همان بافت اسکار ضخیم و فیبری زیر پوست است جلوگیری کرد، از طرفی تورم و کبودی را به میزان زیاد و در مدت زمان اندک کاهش داد. بسیاری از پزشکان تخلیه لنفاوی پس از جراحی را برای راحتی بیماران و همچنین کمک به آنها برای گرفتن بهترین نتایج ممکن پس از عمل بسیار توصیه می‌‌کنند.

نحوه ماساژ دادن شکم بعد از لیپوماتیک

در اینجا چند دستورالعمل ساده در رابطه با انجام ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک برای شما آورده شده است تا با هدایت مایعات اضافی به سیستم لنفاوی و سپس گره‌های لنفاوی موجود در ناحیه زیر بغل و نیز قسمت پشتی شکم در خارج کردن آن‌ها از بدن موثر واقع شده و عوارض ناشی از عمل لیپوماتیک را در اسرع وقت بهبود بخشید.

  • با کف دست یا چهار انگشت خود به آرامی از قسمت بالای شکم در زیر قفسه سینه به سمت پایین شکم حرکت کنید، یا با انگشت شست خود به آرامی بدون وارد کردن فشار زیاد در خلاف جهت عقربه‌های ساعت از قسمت بالای شکم به سمت پایین به صورت دورانی حرکت کنید تا بدین طریق مایعات اضافی را به سمت گره‌های لنفاوی هدایت کنید.
  • انگشت اشاره و وسط را در ناحیه فرورفتگی، درست بالای استخوان ترقوه قرار دهید. انگشتان خود را به آرامی روی ناحیه گردن به سمت بالا حرکت دهید.
  • به آرامی در جهت عقربه‌های ساعت روی قفسه سینه را مالش دهید. مطمئن شوید که لنف را به سمت گره‌های لنفاوی هدایت می‌کنید. این کار باعث می‌شود که مایع لنفاوی در سراسر بدن تصفیه شود.
  • دست خود را به طور کامل در ناحیه زیر بغل قرار داده و به آرامی با حرکات دایره‌وار این قسمت را ماساژ دهید. این حرکت را چندین بار و در ناحیه زیر بغل هر دو سمت تکرار کنید.
  • با استفاده از کف دست، ناحیه ران را از قسمت پشت در جهت قسمت داخلی زانو و به سمت بالا ماساژ دهید. از اعمال فشار زیاد خودداری کنید، زیرا باعث صاف شدن گره‌ها می‌شود.
  • در نهایت، پشت زانو را با حرکت هل دادن و اسکوپ کردن ماساژ داده و مایعات لنفاوی را مجددا به سمت بالا و غدد لنفاوی واقع در ناحیه پشت شکم هدایت کنید.
آموزش ماساژ شکم بعد از لیپوماتیک
ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک با هدایت مایعات اضافی به سیستم لنفاوی و سپس گره‌های لنفاوی موجود در ناحیه زیر بغل و نیز قسمت پشتی شکم در خارج کردن آن‌ها از بدن موثر واقع شده و عوارض ناشی از عمل لیپوماتیک را بهبود می‌دهد.

فیلم ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک

این ویدئو را ببینید تا با نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک آشنا شوید.

دقت داشته باشید که پزشک شما یا فردی که شما را معاینه می‌کند می‌تواند بهترین راهکار و روش را متناسب با شرایط شما پیشنهاد دهد.

مزیت ماساژ بعد از جراحی لیپوماتیک

برخی از بیماران در نواحی تحت تاثیر لیپوماتیک برآمدگی‌هایی را تجربه خواهند کرد. اینگونه مشکلات برای اکثر بیماران پس از جراحی لیپوماتیک طبیعی است.این برآمدگی ناشی از التهاب و ضربه ناشی از ابزار جراحی است که در زیر پوست برای استخراج بافت چربی از آن استفاده شده است. تونل‌ها و کانال‌هایی که توسط ابزار جراحی ایجاد می‌شوند، پر از مایع می‌شوند و با مایع و چربی باقی‌مانده متورم می‌شوند. این مایع و چربی باقیمانده بین یک هفته تا سه هفته پس از جراحی شروع به سفت شدن می‌کند. LDM با فشار دادن آرام نواحی از بدن به حرکت مایعات اضافی به داخل مجاری لنفاوی کمک می‌کند، و بدین طریق مایعات اضافی و همچنین مواد مضر موجود در بدن از این طریق از بدن دفع می‌شوند.

پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند که بدون LDM یا ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک، این خطر وجود دارد که تورم و التهاب به فیبروز تبدیل شده و یک سخت شدن دائمی در ناحیه را باعث شود. ولی در صورت انجام ماساژ تضمین می‌کند که بهترین نتایج ممکن را از جراحی انجام شده خواهند گرفت. اکثر بیماران به 4 تا 6 درمان LDM برای حذف بیشتر مایع اضافی نیاز دارند، پس از ششمین جلسه ماساژ تورم ناشی از لیپوماتیک قطعا تسکین خواهد یافت.

در حالت کلی از جمله مزایای ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تورم را کاهش داده و به جلوگیری از تجمع مایعات کمک می‌کند.
  • باعث دفع سموم می‌شود.
  • از تشکیل بافت اسکار و فیبروز جلوگیری می‌کند.
  • گردش خون و مایع لنفاوی را بهبود می‌بخشد.
  • بهبود زخم را تسریع می‌کند.
  • ممکن است از میزان ناراحتی تا حدودی بکاهد.

نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک غبغب

بعد از اینکه عمل لیپوماتیک را انجام می‌دهید باید در زمان‌هایی که متخصص به شما می‌گوید، محل جراحی را به آرامی ماساژ دهید چون خونابه‌هایی که در محل زخم تشکیل شده‌اند باید به سرعت از بدن شما تخلیه گردند تا هم از خطر بروز عفونت پیشگیری شده و هم ورم در محل جراحی هر چه زودتر فروکش کند.

از آنجایی که لیپوماتیک غبغب یکی از روش‌های رایج برای برداشتن چربی‌های انباشته شده در ناحیه گردن است، بنابراین شما باید بدانید که بعد از جراحی چگونه این قسمت را ماساژ دهید تا بدون اینکه خونریزی اتفاق بیفتد خونابه از محل زخم خارج گردد. برای این منظور دو روش برای ماساژ بعد از عمل پیکرتراشی غبغب وجود دارد که البته متخصص براساس شرایط شما شاید یکی از این دو روش را به شما پیشنهاد کند:

  • روش اول به این صورت است که پوست در ناحیه غبغب را بدون اینکه فشاری به محل بخیه‌ها وارد شود جمع کرده و سپس به سمت پایین بکشید. با این کار ترشحاتی که در محل زخم‌ها تشکیل شده‌اند سریعتر تخلیه خواهند شد.
  • اما روش دیگر، روش ماساژ دایره‌ای است. شما باید انگشتان خود را در ناحیه اطراف جراحی قرار دهید و به صورت دایره‌ای ماساژ بدهید. توجه داشته باشید که فاصله انگشتان از محل جراحی، زیاد دور نباشد. از طرف دیگر در زمان ماساژ دادن مو باید به حرکات منظم و دایره‌ای شکل ادامه دهید تا مایعات تجمع یافته از محل زخم‌ها خارج گردند. هر موقع که می‌خواهید گردن خود را ماساژ دهید باید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه این عمل را تکرار کنید.

در صورتی که لیپوماتیک بازو انجام داده‌اید و مایل هستید اطلاعاتی در مورد مراقبتها و ماساژ بعد لیپوماتیک بازو به دست آورید، مقاله بهترین جراح بازو در تهران را مطالعه کنید.

بهترین جراح لیپوماتیک در کرج
دکتر سعید شیرنگی جراح لیپوماتیک است. شما می‌توانید سوالات خود در مورد ماساژ بعد از لیپوماتیک در بخش نظرات بپرسید. در صورت نیاز می‌توانید نسبت به دریافت نوبت معاینه حضوری نیز اقدام نمایید.

دکتر سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با چندین سال تجربه در زمینه اعمال زیبایی است که شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر شیرنگی از مشاوره و راهنمایی‌های این کلینیک در زمینه لیپوماتیک استفاده نمایید و اطلاعات لازم در رابطه با قیمت و چگونگی انجام این عمل زیبایی در کلینیک دکتر شیرنگی را جویا شوید. به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای که در مورد لیپوماتیک صورت در تهران در سایت منتشر شده را نیز بررسی کنید.

منبع: doctorbinder

منبع
southernsurgicalarts

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫2 نظرها

  1. کمی شکمم ورم داره بعد از دوماه.. ماساژ انجام ندادم یعنی پزشکم بهم نگفت.. به نظرتون ماساژ موثره یا باید مراجعه کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *