جراحی زیبایی شکممقالات

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی (نکات دوران نقاهت)

دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی، جزو دوران مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود؛ زیرا رعایت مو به موی دستورات متخصص جراح می‌تواند باعث بهتر شدن نتایج حاصل از این عمل شود. مراقبت از زخم‌ها، مصرف داروها و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک، استراحت کافی و رعایت رژیم غذایی جزو مهم‌ترین کارهایی است که یک زیباجو باید در دوران نقاهت آنها را به خوبی انجام دهد. زمان بهبودی بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که میزان مراقبت از زخم‌ها و استراحت کافی در این دوران جزو  عوامل تعیین کننده بهبودی بعد از جراحی هستند. در ادامه مطلب به این نکات بیشتر پرداخته می‌شود.

جهت کسب اطلاع از هزینه ابدومینوپلاستی می‌توانید با مشاورین بخش زیبایی کلینیک دکتر شیرنگی به شماره 09128490324 تماس حاصل فرمایید.

اینفوگرافیک دوران نقاهت بعد از ابدومینوپلاستی
اینفوگرافیک دوران نقاهت بعد از ابدومینوپلاستی

کارهایی که بعد از ابدومینوپلاستی باید انجام داد چیست؟

به طور کلی کارهایی که در دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی باید انجام داد به دو دسته بایدها و نبایدها تقسیم‌بندی می‌شوند. مهم‌ترین بایدهای بعد از عمل ابدومینوپلاستی عبارتند از:

  • استفاده از گن

روزهای ابتدایی بعد از عمل، بافت‌های شکم فرد دچار التهاب و تورم زیادی می‌شوند؛ برای بهبود این تورم فرد باید از گن‌های مخصوص استفاده کند. گن‌های مخصوص، علاوه بر کاهش تورم باعث لیفت پوست شکم می‌شوند و جوش خوردن پوست شکم به ماهیچه زیرین را سرعت می‌بخشند.

  • شروع فعالیت های سبک

یکی از مهم‌ترین بایدهای بعد از عمل ابدومینوپلاستی، شروع فعالیت‌های سبک مانند راه رفتن است. افراد از همان روز بعد از عمل به آرامی شروع به راه رفتن کنند‌. استفاده از گن در هنگام راه رفتن نیز ضروری است. راه رفتن افراد در روزهای بعد از عمل باید به آرامی و به صورت خمیده باشد.

  • مصرف مسکن

داشتن درد بعد از عمل کاملاً طبیعی است. در صورتی که درد بیش از آستانه تحمل فرد باشد متخصص جراح برای زیباجو مسکن تجویز می‌کند. مسکن‌ها طبق تجویز پزشک باید مصرف شوند.

  • آماده سازی وسایل لازم در خانه

زیبا جو باید برای بعد از عمل وسایلی چون لباس‌های گشاد و راحت، وازلین، گازهای استریل و پانسمان استریل و صندلی حمام را آماده کند.

  • تعویض پانسمان

افراد باید به صورت روزانه پانسمان‌های خود را برای جلوگیری از عفونت تعویض کنند‌. استفاده از پد جاذب و قرار دادن آن روی پانسمان ورقه‌ای،  به جای گاز استریل بسیار عالی است زیرا ترشحات زخم را به خوبی جذب می‌کند.

  • خوابیدن به پهلو

نحوه خواب بعد از عمل ابدومینوپلاستی بسیار مهم است. افراد باید به مدت دو هفته بعد از عمل در هنگام خواب پاها را از ناحیه مفصل ران به طرف شکم جمع کنند و زیر سر خود دو تا سه بالش قرار دهند؛ به طوری که سر با بدن زاویه ۳۰ تا ۴۰ درجه داشته باشد.

مطالب بیشتر: ورم بعد از ابدومینوپلاستی

نکات مراقبتی قبل از عمل ابدومینوپلاستی

رعایت نکات مراقبتی قبل از آبدومینوپلاستی به شدت بر نتیجه عمل و زمان بهبودی شما تأثیر می‌گذارد. بهتر است برای اطمینان از دستیابی به نتایج دلخواه و بهبودی سریع و به طور کلی حفظ سلامت عمومی، دستورالعمل‌های جراح خود را درباره نکات مراقبتی قبل از عمل دنبال کنید. به منظورآماده شدن برای انجام عمل جراحی شکم، جراح به شما دستور می‌دهد که مصرف داروها و مکمل‎هایی را که می‌توانند خونریزی را افزایش دهند از جمله داروهای ضد التهاب یا آسپرین متوقف کنید.

برای کسانی که سیگار می‌کشند، حداقل دو هفته قبل از عمل باید آن را ترک کنند. همچنین بیماران باید از جویدن تنباکو، قلم نیکوتینی، چسب نیکوتینی و آدامس نیکوتینی خودداری کنند چرا که سیگار احتمال عوارض از جمله حمله قلبی و سکته را افزایش داده و از طرفی جریان خون را کاهش می‌دهد و احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.

علاوه بر موارد فوق لازم است هم قبل و هم بعد از عمل رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید تا وزن خود را در حد استاندارد حفظ کنید. در هفته‌های قبل از عمل، خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین C مانند کلم‌پیچ، جعفری، کیوی و کلم بروکلی ضروری است. مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین C می‌تواند زمان بهبودی شکستگی‌های استخوان را تسریع کند، سنتز کلاژن نوع یک را بهبود بخشد، استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، همه اینها می‌توانند برای روند بهبودی از جراحی آبدومینوپلاستی مفید باشند.

از مصرف غذاهای فرآوری‌شده اجتناب کنید، مصرف کربوهیدراتهایی چون نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی را کاهش دهید زیرا ممکن است باعث افزایش التهاب شوند. برای مبارزه با التهاب، غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی خال مخالی، ماهی سالمون، دانه چیا یا گردو مصرف کنید. همچنین باید از خوردن غذاهای حاوی قند پرهیز کنید که می‌تواند باعث تورم و افزایش قند خون و افزایش وزن شود. در یک تا دو روز قبل از جراحی آبدومینوپلاستی، آماده‌سازی بدن با مایعات لازم مفید است. وعده‌های غذایی پر پروتئین و کم چرب مانند سالاد مرغ کبابی، کوفته بوقلمون یا غذاهای حاوی ماهی بخورید. در روز عمل نیز از خوردن و آشامیدن خودداری کنید چرا که  غذا در سیستم گوارش شما می‌تواند منجر به بروز عوارض شود.

اهمیت مراقبت بعد از ابدومینوپلاستی

اهمیت مراقبت بعد از ابدومینوپلاستی تا حدی است که می‌تواند از بروز عوارض نامطلوب ناشی از جراحی جلوگیری کرده و از طرفی دیگر رعایت صحیح و اصولی نکات بهداشتی و مراقبتی می‌تواند نتایج مثبت ناشی از این جراحی زیبایی شکم را قوت ببخشد. پس به عنوان شخصی که تمایل به انجام جراحی آبدومینوپلاستی دارد بهتر است قبل از هر گونه اقدام تمامی نکات مراقبتی و اطلاعات لازم را از پزشک خود جویا شوید.

لوله های تخلیه ی مایعات

معمولاً پس از جراحی شکم از درن یا لوله‌های تخلیه مایعات استفاده می‌شود تا خطر تجمع مایعات در محل جراحی و عوارض ناشی از آن کاهش یابد. به بیماران نیز در مورد مراقبت‌های مناسب درن قبل از ترخیص از منزل پس از آبدومینوپلاستی آموزش داده می‌شود. اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد که بدن شما پس از جراحی شکم به تخلیه نیاز دارد، اما مهم است بدانید که تخلیه برای کمک به بهبودی بدن شما از جراحی و جلوگیری از عفونت ضروری است.

از بین بردن پوست اضافی به واسطه جراحی آبدومینوپلاستی، فضای خالی یا مرده‌ای را که اغلب با پلاسما و سروما پر می‌شود، باقی می‌گذارد. پلاسما مایعی است که در خارج از سلول‌های خونی ایجاد می‌شود و به طور معمول مواد مغذی را به سراسر بدن منتقل می‌کند، در حالی که سروما شفاف است. به طور کلی، متوجه می‌شوید که درن‌های شکم – لوله‌های پلاستیکی – ابتدا پلاسما را که قرمز یا صورتی است و سپس سرومای زرد یا شفاف را از بدن حذف می‌کنند.

درن‌ها روند تخلیه مایعات را تسریع می‌کنند و از تورم و عفونت جلوگیری می‌کنند و به نوبه خود به بهبود سریعتر فرد کمک می‌کنند. آنها لوله‌های سیلیکونی نازک و شفافی هستند که از طریق برش‌های بسیار کوچک در پشت برش اصلی وارد ناحیه بین قفسه سینه و ناحیه شرمگاهی یا شکاف کوچکتری در قسمت پایینی برش ایجاد شده در شکم می‌شوند.

تغذیه صحیح بعد از ابدومینوپلاستی

هیچ محدودیت خاصی بلافاصله پس از عمل جراحی شکم وجود ندارد. با این حال، ممکن است بخواهید رژیم غذایی خود را برای چند روز آینده سبک نگه دارید. بهتر است ابتدا با مایعات شفاف مانند آب شروع کنید، سپس به سمت رژیم غذایی نرم شامل میوه‌ها و سبزیجات خام، غلات سبوس‌دار، ماست، پنیرهای نرم، سوپ‌ها و پودینگ بروید. اگرچه چربی اضافی در طی عمل ابدومینوپلاستی برداشته شده است، اما بسته به نوع تغذیه شما سلول‌های چربی باقیمانده همچنان می‌توانند رشد کنند یا کوچکتر شوند. بنابراین بسیار مهم است که یک رژیم غذایی مغذی و سالم برای حفظ نتایج عمل خود داشته باشید.

سعی کنید عادات غذایی سالمی را ایجاد کنید که بتوانید در درازمدت نیز به آنها پایبند باشید، مانند محدود کردن مصرف غذای فرآوری شده، کنترل وعده‌های غذایی، و گنجاندن انواع غذاهای تازه در وعده‌های غذایی روزانه. مانند رژیم قبل از جراحی آبدومینوپلاستی، اطمینان حاصل کنید که ویتامین C و امگا 3 کافی دریافت می‌کنید، از غذاهای سرشار از قند و سدیم دوری کنید، غذاهای سرشار از پروتئین از جمله تخم مرغ تازه، بادام، سینه مرغ، پنیر و گوشت گاو بدون چربی مصرف کنید و از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید.

همیشه قبل از تغییر رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد بهترین برنامه‌های غذایی برای بدن خود اطلاعات کسب کنید. چرا که پزشک هنگام تعیین یک برنامه درمانی، سلامت کلی بیمار را در نظر می‌گیرد و رژیم غذایی مناسب برای بدن بیمار را قبل و بعد از عمل جراحی آبدومینوپلاستی بیان می‌کند.

اهمیت رعایت مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

کارهایی که بعد از عمل ابدومینوپلاستی نباید انجام داد؟

در دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی، افراد باید انجام یک‌سری از کارها و فعالیت‌ها را تا زمان بهبودی کامل به تعویق بیندازند؛ برخی از نبایدها نیز برای جلوگیری از تورم بیشتر ضروری هستند.

مهمترین نبایدهای دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی عبارتند از: 

  • عدم مصرف ویتامین e: برخی از مکمل‌ها مانند ویتامین e، نباید در دوران نقاهت بعد از عمل مصرف شوند. مصرف این ویتامین‌ها کبودی و خون‌مردگی را افزایش می‌دهد.
  • عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون: داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپرین و برخی از مسکن‌ها مانند ایبوپروفن، در دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی ممنوع است؛ این مسکن‌ها تورم و کبودی را افزایش می‌دهند‌.
  • عدم مصرف مواد مخدر: مصرف سیگار و مواد مخدر تا دو ماه بعد از عمل ابدومینوپلاستی ممنوع است. مصرف مواد مخدر خطر عفونت، خونریزی بعد از عمل، تورم و التهاب را افزایش می‌دهد‌.
  • عدم مصرف مشروبات الکلی: مصرف مشروبات در دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی ممنوع است. مشروبات الکلی همانند مواد مخدر باعث دیر خوب شدن زخم‌ها می‌شوند و خطر خونریزی بعد از عمل را افزایش می‌دهند. همچنین باعث افزایش کبودی و تورم بعد از عمل می‌شوند.
  • خوابیدن به روی شکم: خوابیدن روی شکم در دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی ممنوع است؛ زیرا باعث ایجاد فشار روی زخم‌ها می‌شود و دوران نقاهت را طولانی می‌کند.

کارهای ممنوعه بعد از ابدومینوپلاستی

 بعد از ابدومینوپلاستی تا چند وقت باید استراحت کرد؟

دوران استراحت بعد از عمل ابدومینوپلاستی از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است و با توجه به عوامل مختلفی از جمله نوع عمل ابدومینوپلاستی، میزان برش‌های انجام شده روی شکم، میزان چربی‌های استخراج شده، سن زیباجو و وضعیت سلامت زیباجو تعیین می‌شود. هرچه زیباجو سن پایین‌تری داشته باشد؛ ترمیم بافت‌های آسیب دیده راحت‌تر انجام می‌شود. سبک تغذیه فرد و رژیم غذایی زیباجو در دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی در کوتاه شدن دوران نقاهت می‌تواند نقش زیادی ایفا کند.

مصرف سبزیجات و میوه های تازه مانند آب پرتقال، آب هویج، آب لبو، انار، آناناس، کیوی، کلم بروکلی و توت فرنگی می‌تواند به بهبود جای زخم و تقویت سیستم ایمنی کمک کند؛ در نتیجه دوران نقاهت کوتاه‌تر می‌شود. مصرف غذاهای پروتئینی مانند تخم مرغ آب پز، مرغ، انواع ماهی خصوصاً ماهی‌های دریایی و سالمون، ماهیچه و عدسی می‌تواند در رژیم غذایی برای بهبود سریع‌تر زخم ها گنجانده شود. مصرف مواد غذایی پروبیوتیک نیز از عفونت جلوگیری می‌کنند و به بهبود سریع‌تر زخم‌ها و کاهش تورم کمک زیادی می‌کنند. ماست‌های پروبیوتیک، شکلات تلخ و نوشیدنی‌هایی مانند کامبوجا می‌توانند به کوتاه شدن دوران نقاهت کمک کنند.

به طور معمول ۳ هفته استراحت برای سپری شدن دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی کافی است؛ البته بعد از به پایان رسیدن این سه هفته افراد همچنان باید یک‌سری از نکات مانند عدم مصرف مواد مخدر، یا عدم انجام فعالیت‌های سنگین را باید تا ۲ ماه ادامه دهند.

مطالب بیشتر: درد بعد از ابدومینوپلاستی

استحمام و شست و شو بعد از ابدومینوپلاستی

اگرچه دوش گرفتن معمولاً 24 ساعت پس از عمل مجاز است، ولی بیشتر جراحان از شما می‌خواهند تا دو هفته پس از جراحی از هرگونه آبی که جاری نیست  مثل آب حمام، استخرهای شنا، جکوزی‌ها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها خودداری کنید.

مهم‌ترین عاملی که باید به خاطر بسپارید این است که با جراح خود در مورد اینکه آیا می‌توانید دوش بگیرید یا نه صحبت کنید. کسی را در دسترس داشته باشید که در داخل و خارج از حمام به شما کمک کند و همچنین شما را خشک کند. جراحی آبدومینوپلاستی اکثر عضلات مرکزی بدن شما را مختل می‌کند، بنابراین هر حرکتی که شامل حرکت دادن کل بدن شما باشد احتمالاً برای یک یا دو هفته اول دشوار و دردناک خواهد بود. اگر لوله‌های تخلیه مایعات به شما وصل باشد شاید مجبور شوید حمام اسفنجی بگیرید تا زمانی که آنها برداشته شوند. اگر به شما اجازه دوش گرفتن داده شود، می‌توانید پانسمان‌های خود را بردارید، به جز نوارهای پوستی (که به آنها نوارهای استری نیز گفته می‌شود) که مستقیماً روی برش‌های شما قرار دارند. از آنجایی که نوارهای استری با یک چسب پوستی اعمال شده‌اند، نسبتاً در برابر آب مقاوم هستند. بعد از دوش گرفتن آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید. پزشک شما نحوه مراقبت از بخیه‌ها را توضیح می‌دهد (معمولا فقط با آب و صابون)، و احتمالاً به شما دستور می‌دهد که به مدت یک هفته برش را با پانسمان‌های گازی بپوشانید.

استخر بعد از ابدومینوپلاستی

شما باید حداقل شش هفته بعد از عمل آبدومینوپلاستی صبر کنید، سپس در صورت تمایل با احتیاط و رعایت تمام نکات بهداشتی اقدام به شنا نمایید. این به همان اندازه در مورد حمام کردن یا هر چیزی که نیاز به تماس طولانی بین بخیه‌ها و آب دارد صادق است، چرا که خیساندن بخیه‌ها می‌تواند منجر به اسکار ضخیم‌تر و واضح‌تر شود. در حالی که استفاده از آب و صابون ملایم برای تمیز نگه داشتن بخیه‌ها در طول فرآیند بهبودی شکم و جلوگیری از آلوده شدن آنها بسیار حیاتی است، خیساندن آنها می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد.

چه زمانی می توانم بعد از جراحی شکم رابطه جنسی داشته باشم؟

به طور کلی به بیماران توصیه می‌کنیم که حداقل به مدت 3 هفته از نزدیکی بعد از ابدومینوپلاستی خودداری کنند. اما توصیه می کنیم به دلیل شرایط فوق، به مدت 3 تا 6 هفته یا تا زمانی که دکتر به شما اجازه نداده است از فعالیت‌های شدید مانند رابطه جنسی خودداری کنید.

چند وقت بعد از جراحی ابدومینوپلاستی می توان به فعالیت های روزانه خود ادامه دارد ؟

بعد از جراحی آبدومینوپلاستی بسیاری از افراد، و به ویژه افرادی که با فعالیت‌های بدنی و کارهای فیزیکی سر و کار دارند تا یک ماه از محل کار خود مرخصی می‌گیرند. پس از عمل جراحی شکم، ممکن است یک فرد برای مراقبت از کودکان خردسال خود برای چند هفته تا چند ماه به کمک یک همراه  نیاز داشته باشد. چرا که جابجایی و یا برداشتن اجسام سنگین و حتی کودکان تا چند هفته پس از جراحی ممنوع است. آنها همچنین باید در چند هفته اول تا زمانی که پزشکشان به آنها اجازه دهد از ورزش اجتناب کنند.

با این حال، فرد معمولاً می‌تواند در عرض 1 تا 2 هفته و در برخی افراد بسته به سیستم بدنی‌اش  به فعالیت‌هایی مانند رانندگی بازگردد و به تدریج و با گذر زمان بیشتر آرام آرام به کارهای روزمره خود بپردازد. در نهایت، جای زخم شکم احتمالاً برای چند هفته تا چند ماه پس از جراحی احساس درد یا سفت شدن خواهد داشت و جای زخم به آرامی محو می‌شود.

نکات مراقبتی مهم در منزل بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

ممکن است لازم باشد در چند روز اول پس از جراحی روی سطح یا تخت شیب‌دار بخوابید. بالا نگه داشتن اندام بالاتنه با زانوهای خمیده به صورت زاویه‌دار می‌تواند به کاهش تورم کمک کند. قرار دادن بالش زیر زانو نیز می‌تواند فشار وارده بر شکم شما را کاهش دهد. بعد از جراحی به حرکت و فعالیت‌های سبک خود ادامه دهید، حتی اگر فقط کمی پیاده‌روی باشد. این کار به جریان خون شما کمک می‌کند، که به روند بهبودی کمک می‌کند و احتمال لخته شدن خون در پاهای شما را کاهش می‌دهد.

پس از آبدومینوپلاستی تا حد امکان استراحت کنید زیرا ممکن است برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها احساس خستگی کنید. چندین هفته طول می‌کشد تا به حالت عادی برگردید. احتمالاً تا چند هفته دیگر نمی‌توانید رانندگی کنید. همچنین باید تمرینات شدید و فعالیت بدنی سخت را برای چهار تا شش هفته محدود کنید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه فعالیت‌هایی را می‌توانید انجام دهید و چه مدت زمان نیاز دارید تا از محل کار خود مرخصی بگیرید.

عوارض عدم رعایت نکات در دوران نقاهت آبدومینوپلاستی

عدم رعایت نکات در در دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی باعث طولانی شدن دوران نقاهت، دیر خوب شدن زخم‌ها، افزایش ترشحات چرکی زخم، عفونت زخم، باقی ماندن جای اسکار و بازگشت چربی های شکم می‌شود. به عنوان مثال اگر افراد بعد از عمل ابدومینوپلاستی، از گن مخصوص استفاده نکنند؛ شکم به خوبی لیفت نمی‌شود و نتایج عمل ایده ال نخواهد بود؛ همچنین تورم و التهاب بعد از عمل افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

اگر فرد رژیم غذایی خود را بعد از عمل ابدومینوپلاستی رعایت نکند و به مصرف غذاهای شیرین، چرب و شور ادامه دهد بعد از مدتی مجدداً چاق می‌شود و چربی‌ها در قسمت شکم انباشته می‌شوند. اگر فرد به صورت مطلق استراحت کند و به مدت طولانی راه نرود؛ تورم، التهاب و لخته شدن خون را در پاهای خود مشاهده می‌کند.

 مراجعه به بهترین پزشک

داوطلبان عمل ابدومینوپلاستی باید قبل از عمل جراحی در خصوص بهترین پزشک جراح تحقیقات لازم را به عمل آورند. علاوه بر مراقبت‌های دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی، مهارت و دانش پزشک در بهبودی بعد از جراحی ابدومینوپلاستی تاثیر گذار است. برای انجام این عمل و رسیدن به نتایج ایده‌آل می‌توانید به مطب دکتر سعید شیرنگی مراجعه کنید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *