جراحی زیبایی صورتمقالات

مراقبت های ویژه قبل و بعد از تزریق چربی

دیگر آن زمان گذشته است که افراد چهره ظاهری خود را بپذیرند و مجبور باشند با آن کنار بیایند. این روزها عمل‌های زیبایی و جراحی‌هایی که در این زمینه انجام می‌گیرد، امکان زیباتر شدن را به افراد می‌دهد. یکی از روش‌های پرطرفداری که این روزها برای برجسته‌سازی صورت و بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، تزریق چربی است. چربی‌هایی که در قسمت‌های مختلف صورت مانند گونه، فک، زیر چشم و … تزریق می‌شود، چهره جوان‌تر و زیباتر به فرد می‌بخشد و باعث می‌شود تا بخشی از صورت برجسته نشان داده شود و حالت چهره به استانداردهای زیبایی نزدیک‌تر شود.

با توجه به اینکه تزریق چربی یکی از روش‌های پرطرفدار زیبایی است، در این مقاله نکات مهمی را که به عنوان مراقبت های بعد از تزریق چربی در نظر گرفته می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اینفوگرافی مراقبت های قبل و بعد از تزریق چربی
اینفوگرافی مراقبت های قبل و بعد از تزریق چربی

مراقبت های بعد از تزریق چربی

هر سال افراد بیشتری برای تزریق چربی به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند و این مسئله نشان از تمایل روزافزون افراد به استفاده از این روش است. تزریق چربی یکی از عمل‌های ساده و سر پایی است که معمولاً در یک جلسه انجام می‌گیرد و پس از آن فرد می‌تواند به‌راحتی به منزل برگردد. اما نکات مهم پس از تزریق چربی هم نباید فراموش شود تا اثر این عمل زیبایی ساده مدت‌های بیشتری ماندگار باشد و کیفیت آن نیز تغییری نکند. کارهایی که فرد که پس از تزریق چربی فرد باید انجام دهد و یا از برخی از آنها دوری کند مراقبت های بعد از تزریق چربی می‌گویند. مانند محافظت از ناحیه‌ای که چربی از روی آن برداشته شده است و همین‌طور مراقبت از قسمتی که چربی در آن تزریق شده است.

بدون شک توجه به منطقه‌ای که برداشت چربی از آن صورت گرفته است از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا ممکن است دچار عفونت و یا خونریزی شود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان یک تا دو هفته پس از تزریق چربی، ناحیه‌ای را که چربی تزریق شده است نباید ماساژ دهید؛ زیرا امکان جابه‌جایی و تغییر حالت صورت وجود دارد.

البته در طی دورانی که چربی در زیر پوست قرار دارد از فشار زیاد به پوست این ناحیه خودداری کنید تا چربی سریع‌تر جذب نشود.

مطالب بیشتر: ورم بعد از تزریق چربی

انجام چه کارهایی بعد از تزریق چربی ضروری است؟

پس از اینکه تزریق چربی را انجام دادید و به خانه برگشتید کارهایی باید انجام گیرد که نادیده گرفتن آنها ممکن است رضایت شما را از این عمل سرپایی زیبایی کمتر کند.

  1. بهتر است که مراقبت هایی از ناحیه برداشت چربی کاملاً طبق دستورالعمل پزشک انجام گیرد. معمولاً روی این قسمت باند و گن قرار داده می‌شود و برای مدتی که پزشک تعیین می‌کند از برداشتن باند و گن خودداری کنید. دلیل قرار دادن گن روی آن، برای فشرده‌سازی است تا افتادگی پوست در این ناحیه ایجاد نشود.
  2. برای اینکه ناحیه تزریق چربی دچار کبودی نشود و تورم و کبودی آن زودتر کاهش پیدا کند، باید پس از برگشت به خانه از کمپرس یخ و یا کیسه ژل یخ‌زده استفاده کنید.
  3. در صورتی که پزشک داروهایی را برای شما تجویز کرده است این داروها را به موقع مصرف کنید تا زخم شما سریع‌تر خوب شود و مشکلاتی مانند عفونت ناحیه برداشت چربی به وجود نیاید.

نکات مهم در دوران نقاهت و بهبودی پس از تزریق چربی

برای کوتاه کرد دوران نقاهت و زمان بهبودی پس از تزریق چربی بهتر است که نکاتی را رعایت کنیم. این نکات مهم در بهبود سریع‌تر و کیفیت ظاهری تزریق چربی اثرگذار است. پس از اینکه تزریق چربی را انجام دادید، می‌توانید به خانه برگردید و نکات مراقبتی را باید انجام دهید که شامل موارد زیر هستند:

  1. خودداری از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی
  2. اگر تزریق چربی در ناحیه صورت انجام گرفته است نباید روی صورت بخوابید و از پشتی‌های بلندتر استفاده کنید تا صورت از سایر نقاط بدن در وضعیت بالاتری قرار می‌گیرد؛
  3. تا دو روز پس از انتقال چربی نباید به حمام بروید ولی پس از دو روز بدون اینکه ناحیه تزریق چربی را ماساژ دهید، می‌توانید حمام کنید.
  4. بهداشت فردی را نسبت به قبل بیشتر رعایت کنید تا از عفونت جلوگیری شود.
  5. سعی کنید کمتر در معرض نور خورشید قرار گیرد و در صورتی که مجبورید در معرض نور آفتاب قرار گیرید و در صورت بیرون رفتن از منزل حتماً از ضدآفتاب استفاده کنید.

نکات طلایی دوران بهبودی پس از تزریق چربی

مطالب بیشتر: کرم بعد از تزریق چربی

نکات مهم قبل از انجام تزریق چربی

علاوه بر مواردی که برای مراقبت های بعد از تزریق گفته شد، باید یکسری مراقبت‌ها را قبل از مراجعه به کلینیک و انجام تزریق چربی در نظر بگیرید. با توجه به این که تا چند روز پس از تزریق چربی نمی‌توانید به حمام بروید، بهتر است که همان روز استحمام کنید تا بتوانید دوران نقاهت را راحت‌تر سپری کنید. ممکن است در طی جلسات مشاوره پزشک از شما بخواهد تا آزمایش‌هایی را انجام دهید. باید نتایج آن‌ها تا قبل از تزریق چربی آماده شوند و آن را به پزشک ارائه دهید. در صورتی که مشکل خاصی دارید و یا دارو مصرف می‌کنید، حتماً در جلسات مشاوره به پزشک یادآوری کنید.

اهمیت رعایت توصیه های مراقبتی قبل و بعد از تزریق چربی

با توجه به نکاتی که برای مراقبت های قبل و بعد از عمل تزریق چربی در نظر گرفته می‌شود ممکن است این سؤال پیش آید که توصیه‌های مراقبتی چه اهمیتی دارند؟ بدون شک، هنگامی که هر ماده جدیدی وارد بدن می‌شود شود باید بدن بتواند خود را با آن سازگار کند. به علاوه زخم‌هایی که برای برداشتن چربی روی بدن ایجاد می‌شوند نیز نیاز به مراقبت دارند. اگر دستورالعمل‌ها و مراقبت به خوبی انجام نگیرد، قطعاً نتیجه مدنظر دریافت نمی‌شود و فرد ممکن است با وجود هزینه‌ای که برای این عمل پرداخت کرده است نیاز به ترمیم و یا تحمل زمانی داشته باشد که اثر چربی از بین برود.

انتظارات بعد از تزریق چربی

برای تزریق چربی بسیار مهم است که هم پزشک هم بیمار بدانند که چه انتظاراتی از عمل تزریق چربی دارند. تزریق چربی در صورت در قسمت‌هایی از بدن نیز ممکن است انجام گیرد. با توجه به نیاز و تقاضای بیمار این تزریقات انجام می‌شوند. معمولاً در جلسه‌های مشاوره‌ای که قبل از تزریق چربی انجام می‌گیرد پزشک در مورد انتظارات بیمار از این عمل سخن می‌گوید تا بتواند نتیجه مدنظر فرد را فراهم کند. بعد از تزریق چربی تا چند روز ورم زیادی در ناحیه عمل دیده می‌شود که باعث می شود تا نتیجه نهایی دیده نشود. از این رو برای دیدن نتیجه باید مدتی صبر کنید.

بعد از تزریق چربی چه انتظاراتی داشته باشیم؟

سایر مراقبت های بعد از تزریق چربی

علاوه بر مواردی که گفته شد، مراقبت‌های دیگری نیز وجود دارند که باید به آنها توجه کنید. پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که در ۲۴ ساعت اول بعد از تزریق چربی از مواد آرایشی استفاده نکنید. همچنین در روزهای ابتدایی پس از این عمل از انجام فعالیت‌های بدنی سخت خودداری کنید و در صورتی که ورزش سنگین می‌کنید این ورزش را برای یک هفته متوقف کنید. البته ورزش‌های مانند پیاده‌روی برای هفته اول پیشنهاد می‌شود تا روند بهبود افزایش پیدا کند. همچنین رفتن به سونا و جکوزی تا یک هفته ممنوع است.

برخی از مواد غذایی و داروها را نباید در چند روز قبل و چند روز بعد از تزریق چربی مورد استفاده قرار دهید. همچنین نوشیدنی‌های الکلی، دخانیات و داروهای استروئیدی هم نباید قبل و بعد از تزریق چربی به مدت دو هفته مصرف شوند؛ زیرا این مواد سبب رقیق شدن خون می‌شوند و دوران نقاهت را طولانی می‌کنند. همچنین ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد کنند.

مطالب بیشتر: تزریق ژل به شقیقه

تزریق چربی در کلینیک دکتر شیرنگی

هرچند تزریق چربی جزو عمل‌های سرپایی و ساده در نظر گرفته می‌شود؛ اما باید بدانید که یک کار بسیار هنرمندانه است که باید پزشک علاوه بر علم آن، مهارت کافی را نیز در برجسته‌سازی نقطه مورد نظر و یا رفع چین و چروک از طریق چربی داشته باشد. در کلینیک دکتر شیرنگی با تجربه بالایی که کادر درمان و پزشکان دارند، بهترین نتایج را می‌توان دریافت کرد. به علاوه رضایت بالای مراجعه‌کنندگان قبلی این کلینیک نشان‌دهنده انجام تزریق چربی با کیفیت بالاست.

در کلینیک دکتر شیرنگی تزریق چربی با کیفیت بسیار بالا انجام می‌گیرد و طی جلسات مشاوره با مراجعه‌کننده انتظارات بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نتیجه کاملاً مطابق با نظر فرد باشد. همچنین توصیه‌های قبل و بعد از عمل نیز با دقت به بیمار ارائه می‌شود تا بتواند نتیجه‌ای عالی را دریافت کنند.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *