جراحی بینیمقالات

نحوه صحیح مسواک زدن بعد از عمل بینی بدون آسیب به بینی عمل شده

یکی از کارهای روتین از مراقب‌های بهداشتی که هر فرد روزانه چندین نوبت بایستی آن را انجام دهد تا از گزند آسیب به دندان و یا بروز بیماری‌های دهان و دندان در امان بماند مسواک زدن است. توجه به این امر مهم به ویژه در زمان‌هایی که جراحی خاصی چون جراحی بینی انجام داده‌اید اهمتی بیشتری پیدا می‌کند. مسواک زدن بعد از جراحی بینی به دلیل حساسیت بالا و به ویژه در روزهای اول که گچ بینی نیز وجود دارد بایستی طبق دستور پزشک و بر اساس اصول خاص صورت گیرد.

بنابراین به شما سروران گرامی توصیه می‌کنیم حتی قبل از اقدام به انجام تکنیک زیبایی رینوپلاستی درباره تمام مسائلی که ممکن است در زندگی روزانه خود با آنها مواجه شوید اطلاعات لازم را کسب نموده و سپس اقدام به جراحی نمایید. یکی از همین فعالیت‌های روزانه‌ای که شاید کمتر کسی قبل از عمل به آن فکر کرده باشد طریقه مسواک زدن بعد از جراحی بینی است. بهتر است هر شخصی اصول دقیق اینکار را از پزشک خود جویا شود، ما نیز در این مطلب قصد داریم به شما عزیزان در رابطه با چگونگی شستشوی دهان و دندان پس از جراحی بینی اطلاعاتی را ارائه دهیم.

چه زمانی پس از جراحی بینی می‌توان شروع به مسواک زدن کرد؟

پس از جراحی زیبایی بینی با مشورت متخصص جراح و مطابق با نظر وی می‌توانید بعد از برداشتن گچ روی بینی از مسواک استفاده کنید، این مدت زمان به طور متوسط دو هفته پس از جراحی است. باید این نکته را ذکر کنیم که احتمال احساس درد پس از مسواک زدن در ناحیه بینی وجود دارد، به همین دلیل مسواک زدن بعد از جراحی بینی باید به‌آرامی صورت گرفته و مدت زمان اندکی نسبت به روزهای معمولی که مسواک میزنید بگیرد.

اهمیت مراقبت‌های بعد از جراحی بینی

جراحی بینی یک جراحی رایج است که نه تنها می‌تواند از نظر ظاهری تاثیر بسزائی در زیبایی فرد داشته باشد بلکه می‌تواند از نظر عملکردی نیز تنفس شما را بهبود بخشد. در این میان بهتر است بدانید که موفقیت جراحی در دستان شما زیباجوی عزیز و همچنین جراح‌تان است. اگر متقاضیان رینوپلاستی پس از جراحی به درستی از خود مراقبت نکنند، حتی اگر بهترین جراح روی زمین نیز عمل زیبایی بینی آنها را انجام داده باشد، نتایج رضایت‌بخشی به دست نخواهد آورد.

به عنوان مثال مسواک زدن بعد از جراحی بینی یکی از نکات مراقبتی مهمی است که توجه به آن تاثیر زیادی در بهبودی پس از جراحی خواهد داشت. چرا که بلافاصله بعد از جراحی آتلی به منظور ثابت نگه‌داشتن استخوان روی بینی و کمک به ترمیم آن روی بینی قرار خواهد داشت که شما عزیزان بایستی از هر گونه فعالیتی که باعث فشار آمدن روی این استخوان یا آتل می‌شود پیشگیری کنید تا در مدت زمان اندک بهبودی حاصل شود.

نکات مهم درباره مسواک زدن بعد از عمل بینی

از جمله توصیه‌های مربوط به فرایند مسواک زدن بعد از جراحی بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترجیحا در روزهای اول از جویدن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید چرا که در موارد نادر به دلیل عدم ثبات محکم استخوان‌های بینی در جای خود ممکن است استخوانها جابجا شوند از طرفی با خوردن غذاهای سفت امکان باقی ماندن آنها لابلای دندانها و ضرورت مسواک زدن وجود خواهد داشت پس ترجیحا در ده روز اول بعد از رینوپلاستی غذاهای نرم و ترجیحا میکس شده مصرف کنید در این صورت شاید نیاز مبرم به مسواک زدن بعد از جراحی بینی نداشته باشید.
  • سعی کنید حتما از مسواک نرم برای شستن دندان‌های خود استفاده کنید. برای مسواک زدن نیز بایستی به آرامی دهان خود را در حد معقول، نه خیلی زیاد و نه خیلی کم، باز کرده و به آرامی مسواک را در دهان خود حرکت دهید تا از وارد شدن هر نوع فشاری به تیغه بینی و بخیه‌ها خودداری کنید.
  • استفاده از دهانشویه نیز در مواردی که احساس نیاز شدید به مسواک زدن دندان بعد از جراحی بینی ندارید نیز ممکن است کارساز باشد.
  • بعد از برداشتن گچ بینی و نیز کشیدن بخیه‌ها دیگر استخوان‌ها و تیغه بینی در حدی محکم شده‌‎اند که بتوانید به صورت عادی اقدام به مسواک زدن نمایید.

مطالب بیشتر: مراقبت پوستی بعد از جراحی بینی

آیا مسواک زدن بعد از جراحی زیبایی بینی بی‌خطر است؟

مسواک زدن دندان‌ها بعد از جراحی بینی بخشی ضروری از بهداشت دهان و دندان شما است، اما ممکن است مسواک زدن بلافاصله بعد از جراحی بینی ایمن نباشد. در حالت ایده‌آل، بینی شما بعد از این جراحی شکننده‌تر خواهد بود. بنابراین باید مراقب باشید که از آسیب بیشتر به ساختارهای ضعیف بینی جلوگیری کنید.

با این اوصاف، جراح بینی شما ممکن است بسته به نوع عمل جراحی بینی که انجام داده‌اید، مسواک زدن دندان‌های شما را برای مدتی توصیه نکند. به عنوان مثال، اگر جراحی بینی شما از نوع باز بوده و  همانند جراحی انحراف تیغه بینی نیاز به بازسازی ساختارهای بینی داشته است، ممکن است ایده خوبی نباشد که بلافاصله پس از جراحی بینی، دندان‌های خود را مسواک بزنید.

توجه داشته باشید که مهمترین نکته‌ای که معمولا پس از جراحی بینی بایستی روی آن تمرکز کرد اینست که از هرگونه فعالیتی که ممکن است به بینی شما فشار وارد کند اجتناب کنید تا هر چه سریعتر بهبودی شما حاصل گردد. شما همچنین باید حداقل به مدت 14 روز از هر گونه فعالیتی که بدن شما و به ویژه صورت شما را به شدت حرکت می‌دهد خودداری کنید و مسواک زدن دندان‌ها نیز یکی از همین فعالیت‌هایی است که در صورت عدم توجه به توصیه‌های پزشک ممکن است به شدت بر بهبودی شما تأثیر بگذارد.

مطالب بیشتر: پرواز بعد از جراحی بینی 

بنابراین، برای حفظ بهداشت دهان و دندان خود، اگر بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید، ممکن است مفیدتر باشد هر چند که استفاده از نخ دندان نیز بایستی با رعایت احتیاط صورت گیرد.  یا اینکه شما عزیزان می‌توانید از مسواک برقی استفاده کنید چون هم سایزشان کوچک است و هم اطمینان حاصل می‌کنید که هنگام مسواک زدن دهان خود را زیاد باز نخواهید کرد. یا شما عزیزان مجبورا می‌توانید از مسواک‌های انگشتی برای پاک کردن موقت دندانهای خود بدون نیاز به باز کردن دهان و یا فشار آوردن به لب بالا استفاده کنید. در واقع می‌توان گفت در حالت ایده آل برای مسواک زدن دندان‌ها بعد از جراحی بینی، تمرکز باید بر روی دستکاری نکردن لب‌های بالایی باشد. به این ترتیب بینی شما دست نخورده باقی می‌ماند تا آسیبی نبیند.

توصیه‌ها برای مسواک زدن بعد از رینوپلاستی معمولا بسته به روش جراحی شما متفاوت است. مطمئن شوید که دستورالعمل های واضحی را از جراح بینی خود در مورد نحوه انجام آن پس از عمل دریافت کنید.

استفاده از دهان‌شویه، به جای مسواک زدن بعد از جراحی بینی

بعد از رینوپلاستی به دلیل وجود گچ بینی و همچنین ورم در ناحیه بینی و گونه‌ها باید از مواد غذایی نرم به مدت حداقل یک هفته استفاده کنید. و معمولا بعد از مصرف غذاهای نرم هم احتمال گیر کردن مواد غذایی لای دندان‌ها کم می‌شود و هم به دلیل عدم نیاز به جویدن که معمولا در غذای سفت صورت می‌گیرد، فشاری به لب بالا، فک بالا و نیز بینی تازه جراحی شده شما وارد نمی‌شود و احتمال آسیب کاهش می‌یابد. بنابراین شاید نیازتان به استفاده از مسواک در این مدت زمان ضروری نبوده و تنها با استفاده از دهانشویه بتوانید برای مدت حداکثر دو هفته‌ای بدون مسواک زدن مقاومت کنید. در ضمن بهتر است برای انتخاب دهان‌شویه مناسب حتماً از پزشکتان مشورت بگیرید و از دهان‌شویه‌های ایمن و مطابق با نیازتان استفاده کنید.

کلام آخر

به عنوان سخن آخر اینکه رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی مانند مسواک زدن بعد از جراحی بینی باعث می‌شود عمل موفق‌تری داشته باشید و به فرم دلخواه بینی‌تان برسید؛ بنابراین سعی کنید حتما از مسواک نرم برای شستن دندان‌های خود استفاده کنید. برای مسواک زدن نیز بایستی به آرامی دهان خود را در حد معقول و ترجیحا کم ، باز کرده و به آرامی مسواک را در دهان خود حرکت دهید تا از وارد شدن هر نوع فشاری به تیغه بینی و بخیه‌ها خودداری کنید. همانطور که گفتیم به دلیل استفاده از غذاهای نرم و میکس شده شاید نیاز مبرم به مسواک زدن نداشته باشید و تنها با استفاده از دهانشویه بتوانید بهداشت دهان خود را تا مدتی حفظ کنید.

بعد از برداشتن گچ بینی و نیز کشیدن بخیه‌ها یعنی زمانی که استخوان‌ها و تیغه بینی در جای خود فیکس شدند شبه صورت عادی اقدام به مسواک زدن نمایید. پس به‌خاطر داشته باشید که سلامت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد و شما با استفاده از دهان‌شویه و رژیم غذایی مناسب چون استفاده از غذاهای نرم و میکس  بعد از عمل بینی به‌جای مسواک می‌توانید هم باعث سلامت دندان‌ها شده و هم از آسیب‌های احتمالی به بینی خود جلوگیری کنید.

منبع: optimisticmommy

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *