جراحی بینیمقالات

بهترین زمان شروع ورزش بعد از عمل بینی

وقتی نوبت به عمل زیبایی بینی می‌رسد، یکی از اولین سوالاتی که بسیاری از بیماران می‌پرسند این است که  چند وقت بعد از عمل بینی می‌شود ورزش کرد ؟ بسیار مهم است که فرد در دوران نقاهت بعد از عمل بینی ، مراقبت‌های لازم و توصیه شده توسط پزشکش را به خوبی انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که روند بهبودی بدون هیچ مانعی، به خوبی طی می‌شود.

از سر گرفتن فعالیت بدنی بعد از عمل بینی یکی از چالش برانگیزترین پرسش‌های زیباجویان است؛ برای پاسخ به این سوال باید شرایط و نکات بسیار زیادی را در نظر گرفت زیرا ورزش بعد از عمل بینی اگر زودتر از یک زمان خاص شروع شود می‌تواند مستقیما بر روی نتایج حاصل تاثیر بگذارد و گاهی این تاثیرات می‌توانند منفی و البته غیر قابل جبران باشند.

اینفوگرافی ورزش بعد از جراحی بینی
اینفوگرافی ورزش بعد از جراحی بینی

بنابراین لازم است که زمان مناسب ورزش بعد از جراحی بینی را با توجه به توصیه‌های پزشک و شرایط بدنی خود، به درستی انتخاب کرد. سایت دکتر سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک، در این مقاله به معرفی زمان مناسب و ممنوعیت‌های ورزش بعد از جراحی بینی می‌پردازد.

مطالب بیشتر: جراحی انحراف بینی

عمل بینی برای ورزشکاران

ورزشکاران حرفه‌ای باید بیش از دیگران مراقب فعالیت بدنی بعد از عمل بینی باشند. برخی از این افراد برای تعلیق نکردن فعالیت‌های خود، بدون در نظر گرفتن عوارض، اقدام به شروع تمرینات زود هنگام خود می‌کنند و این کار ممکن است عوارض زیر را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد:

  1. باز شدن بخیه‌ها و بافت برش داده شده طی جراحی
  2. ایجاد گوشت اضافه در ناحیه بخیه‌ها
  3. تورم و کبودی بیش از حد پوست
  4. درد شدید بینی
  5. آسیب دیدن تیغه بینی در اثر اعمال بیش از حد فشار
  6. خارج شدن بینی از فرم اصلی بعد از جراحی
  7. خونریزی، سردرد و سرگیجه
  8. ایجاد مشکل در تنفس
  9. تغییر رنگ پوست بینی و اطراف آن

چند وقت بعد از عمل بینی می‌توان ورزش کرد؟

همان طور که در بالا نیز ذکر شد، شروع فعالیت بدنی بعد از عمل بینی به شرایط بدنی فرد، میزان پیچیدگی جراحی و تشخیص پزشک دارد؛ در ادامه به نکات مهم بعد از جراحی بینی اشاره می‌کنیم:

  • روز اول بعد از جراحی: سعی کنید به محض رسیدن به خانه استراحت کنید و هرگونه فعالیت و حرکت را به حداقل میزان ممکن برسانید.
  • 1 هفته بعد از جراحی: آتل یا گچ از روی بینی برداشته می‌شود و بدین ترتیب می‌توان در بیرون از خانه بدون اینکه علائم قابل توجهی از جراحی را نشان دهید، در مسافت کوتاه، به آرامی قدم بزنید.
  • 10 روز الی 2 هفته بعد از عمل: بعد از گذشت 10 الی 14 روز، از سرگیری فعالیت‌های روزمره زندگی بی خطر است.
  • 3 هفته الی یک ماه بعد از عمل بینی: می‌توانید با خیال راحت به انجام فعالیت‌هایی مانند حلقه زدن، دویدن و دوچرخه سواری بپردازید.
  • 6 هفته بعد از عمل: در این زمان استخوان ها پایدار خواهند شد و شما می‌توانید تمرینات مقاومتی (مانند وزنه برداری)، استفاده از عینک و تنفس از بینی را به راحتی از سر بگیرید.

عوارض ورزش سنگین بعد از عمل زیبایی بینی

انجام فعالیت و ورزش سنگین بعد از عمل بینی، خیلی زود پس از جراحی می‌تواند منجر به عوارض جدی و خطرناکی مانند التهاب و تورم، باز شدن برش‌ها و بخیه‌ها، ایجاد زخم بدتر از زخم عمل و عفونت شود. در حالت کلی در طی 2 هفته اول بعد از جراحی زیبایی بینی، بیماران باید از انجام فعالیت شدید پرهیز کنند و تا مدتی برای شروع ورزش دست نگه دارند.

گذراندن این دوره بهبودی بسیار مهم است زیرا استخوان و غضروف‌های بینی باید بهبود یابند و تورم به حداقل برسد. اگر روند بهبودی بینی به خوبی پیش برود، افراد می توانند راه رفتن سریع، فعالیت‌های سبک و در حالت کلی، ورزش بعد از عمل بینی را طی دو هفته آینده شروع کنند.

عوارض ورزش سنگین بعد از جراحی بینی

دوران نقاهت بعد از عمل بینی

بعد از هر عمل زیبایی، گذراندن دوران نقاهت برای اطمینان از حصول بهترین نتایج ممکن، بسیار حائز اهمیت است. بعد از جراحی بینی، ایجاد تورم کاملا قابل انتظار است؛ رفع این تورم ممکن است هفته‌ها طول بکشد، اگرچه بیشتر افراد پس از گذشت دو ماه دیگر اثری از آن را نخواهند دید. فعالیت بدنی بعد از عمل بینی حدود یک هفته پس از ترخیص به صورت سبک شروع می‌شود و پس از گذشت دو الی چهار هفته برخی از آن‌ها از سر گرفته خواهند شد. در طی این دوران بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. بلافاصله پس از جراحی زیبایی بینی، در اتاق ریکاوری، از کمپرس یخ جهت جلوگیری یا کاهش تورم و کبودی استفاده کنید. توصیه می‌شود که در 48 ساعت اول به طور دائم از این کمپرس استفاده نمایید.
  2. شب اول، برای خوابیدن، دو یا سه بالش را زیر سر و گردن خود قرار دهید تا سرتان به سمت بالا بیاید. این کار به شما کمک می‌کند تا خون موجود در بافت‌هایتان از سوراخ‌های بینی خارج شود. باید 6 هفته پس از عمل جراحی سر خود را حین خواب بالا نگه دارید.
  3. رژیم غذایی سالم را با خوردن سبزیجات و میوه حفظ کنید. در واقع داشتن یک رژیم غذایی متعادل پس از جراحی می تواند مواد مغذی مورد نیاز را برای بهبودی در اختیار بدن قرار دهد و به تسریع بهبودی کمک کند.

مطالب بیشتر: هزینه عمل بینی

دوچرخه سواری بعد از عمل بینی

به طور کلی، هر فعالیتی که سنگین‌تر از پیاده‌روی باشد، حداقل تا 3 هفته پس از جراحی بینی ممنوع است. این فعالیت‌ها شامل (اما نه محدود به) دویدن، رقصیدن، دوچرخه‌سواری، تمرینات قدرتی و رابطه جنسی است. ورزش باعث افزایش فشار خون، افزایش خطر خونریزی داخلی و کند کردن دوره بهبودی می‌شود. پس از حدود سه هفته، محل‌های برش و بافت‌های تغییر شکل یافته معمولاً تا اندازه‌ای بهبود می‌یابند که در برابر افزایش موقت فشار خون مقاومت کنند.

با این حال، پس از این مدت همچنان باید از ورزش‌های تماسی یا فعالیت‌هایی که شامل اشیاء پرتاب شونده از جمله توپ (بسکتبال، تنیس و غیره) می‌شود، به مدت 6 هفته یا بیشتر اجتناب شود. همیشه از دستورالعمل‌های جراح پلاستیک خود پیروی کنید و فقط پس از اینکه ایشان اجازه دادند، فعالیت خود را از سر بگیرید.

روز اول بعد از جراحی

روز اول فقط استراحت کرده و هیچ فعالیتی انجام ندهید.

هفته اول

در هفته اول، آتل یا گچ برداشته شده و شما می‌توانید پیاده‌روی آهسته را شروع کنید.

هفته دوم

سپس می‌توانید فعالیت‌های عادی زندگی را انجام دهید.

سه هفته تا یک ماه

از این پس با خیال آسوده می‌توانید دویدن و دوچرخه سواری ار آغاز کنید.

6 هفته بعد از عمل

از این پس انجام ورزش‌های مقاومتی همانند وزنه‌برداری، مانعی ندارد.

فعالیت‌های ورزشی بعد از عمل بینی

اول و مهمترین قدم، پیروی از دستورالعمل های پزشک خود است. شما می توانید 100 مقاله مختلف مانند این مقاله را درباره ورزش بعد از عمل بینی بخوانید، اما هیچ کدام با اطلاعاتی که از جراح پلاستیک صورت خود دریافت می‌کنید قابل مقایسه نیستند؛ بنابراین قبل از انجام هر کاری، با پزشک خود صحبت کنید. در حالت کلی نکات زیر برای شروع ورزش بعد از عمل بینی توصیه می‌شوند:

  • ورزش بوکس بعد از عمل بینی: بوکس یک فعالیت پر خطر بعد از جراحی زیبایی بینی است. توصیه می‌کنیم که افراد به مدت 6 ماه تا یک سال از انجام ورزش‌های پر مخاطره (مانند کاراته، ورزش‌های رزمی و بوکس) پرهیز کنند.
  • ورزش بدنسازی بعد از عمل بینی: انجام فعالیت‌های بدنسازی بلافاصله بعد از جراحی ممکن است باعث تورم بسیار زیاد شود که طی چند ساعت آینده فروکش خواهد کرد؛ بنابراین توصیه می‌شود که برای انجام آن حداقل 3 هفته تمام، صبر کرد.
  • ورزش رزمی بعد از عمل بینی: بهبودی استخوان‌های بینی بعد از جراحی بسیار آسیب پذیر هستند، بنابراین لازم است برای از سرگیری ورزش‌های رزمی که احتمال تماس با بینی در آن زیاد است، حداقل 6 ماه صبر کرد.
  • طناب زدن بعد از عمل بینی: بعد از گذشت 1 ماه بعد از عمل بینی، در صورت نرمال بودن شرایط سلامتی و بهبود بینی، می‌توان به آرامی طناب زدن را شروع نمود.
  • دوچرخه سواری بعد از عمل بینی: دوچرخه سواری و موتور سواری پس از جراحی می‌تواند گردش خون و ضربان قلب را افزایش دهد، بنابراین توصیه می‌شود قبل از 2 هفته گذشت از جراحی، دوچرخه سواری نکرد.

جراحی بینی در ورزشکاران

شروع دوباره باشگاه

شاید شما که تصمیم دارید جراحی زیبایی بینی را انجام دهید، در طول هفته چند جلسه به باشگاه می‌روید و این موضوع برای شما اهمیت دارد که بعد از عمل بینی نیز بتوانید دوباره تمرین‌های ورزشی خود را در باشگاه شروع کنید. به طور کلی برای شروع دوباره باشگاه بعد از عمل بینی باید کمی حوصله به خرج دهید.

شما باید در دوره نقاهت که در فاصله بین یک تا سه هفته است، کمی به خود استراحت دهید تا زخم‌ها به طور کامل التیام پیدا کرده و خطر خونریزی وجود نداشته باشد. بعد از این، جهت شروع تمرینات ورزشی در باشگاه حتماً باید نظر پزشک خود را جویا شده و حتی در انتخاب تمرین‌های ورزشی نیز از او سؤال بپرسید.

ورزش بوکس بعد از عمل بینی

امکان ادامه ورزش بوکس پس از عمل بینی برای افراد وجود دارد ولی حتما بایستی دوره بهبودی خود را به طور کامل سپری کنند. به طور معمول، بیماران می‌توانند 6 هفته پس از جراحی پلاستیک، تمرینات بدنی را به طور کامل از سر بگیرند.

ولی از آنجایی که بوکس و کلاً ورزش‌های تماسی خطر بیشتری برای آسیب رساندن به بینی شما به همراه دارد، توصیه می‌کنیم مدت زمان بیشتر، حداقل 6 ماه پس از جراحی صبر کنید تا بینی شما به طور کامل بهبود یابد. چرا که در جراحی بینی معمولاً جراح، بینی را از طریق بخیه بازسازی می‌کند و تا 6 ماه بخیه‌ها از بینی حمایت می‌کنند و پس از آن بافت‌های بهبود یافته جایگزین بخیه‌ها می‌شوند.

در نهایت اینکه انجام یک معاینه حضوری توسط یک جراح پلاستیک دارای مدرک معتبر بهترین راه برای ارزیابی وضعیت شما و تضمین مشاوره پزشکی فردی برای ادامه بوکس خواهد بود.

مطالب بیشتر: عمل بینی در افراد مبتلا به تیرویید

شنا/سونا و استخر بعد از عمل بینی

شنا و استخر یکی از ورزش‌های دلخواه تقریباً در بین تمامی مردم جامعه است. تفاوتی نمی‌کند که شما به صورت حرفه‌ای شنا می‌کنید و یا اینکه هر از گاهی برای تفریح و سرگرمی به استخر می‌روید. به طور کلی پزشکان اکیداً توصیه می‌کنند حداقل به مدت ۴ تا ۶ هفته پس از عمل، از رفتن به استخر و سونا خودداری کنید. حتی به هیچ عنوان نباید در اتاق بخار حضور داشته باشید چرا که احتمال خونریزی داخلی در داخل بینی افزایش پیدا کرده و این مسأله چند عارضه شدید را به همراه خواهد داشت:

  • خونریزی داخلی قطعاً باعث می‌شود ورم پوستی افزایش یافته و در نتیجه دوره نقاهت شما طولانی‌تر خواهد شد.
  • از سوی دیگر به دنبال خونریزی داخلی باید منتظر عفونت باشید زیرا شرایط برای رشد باکتری‌ها در داخل مجاری بینی فراهم می‌شود.
  • در نهایت اینکه خونریزی‌های شدید قطعاً باعث آسیب به نتیجه جراحی خواهد شد و حتی ممکن است لازم باشد شما مجدداً عمل ترمیم بینی را انجام دهید.

ورزش رزمی بعد از عمل بینی

برای اکثر افراد، 6 هفته کامل طول می‌کشد تا بافت‌های ساختاری بینی به هم بچسبند. شاید این بدان معنا باشد که شما برای بازگشت به تمرینات با شدت بالا ایمن هستید، ولی همچنان باید از ورزش‌های تماسی از جمله ورزش‌های رزمی خودداری کنید، مگر اینکه پزشکتان توصیه متفاوتی داشته باشد.

در حالی که واکنش هر بیمار در شرایط مختلف منحصر به فرد است، ممکن است چندین ماه یا حتی یک سال طول بکشد تا به طور کامل پس از جراحی بینی بیمار بهبود یابد. حتی پس از 6 هفته، در صورت بروز هرگونه ضربه، بینی ممکن است همچنان بسیار مستعد آسیب باشد. همه بیماران باید قبل از شرکت در ورزش‌های تماسی از جراح خود اجازه بگیرند. تلاش برای بهبودی خیلی سریع و خیلی زود می‌تواند نتایجی را که برای کسب آن تلاش زیادی کرده‌اید خنثی کند.

در نهایت برای تعیین زمان دقیق از سر گیری ورزش و به ویژه ورزش‌‎های سنگینی چون بوکس یا ورزش‌های رزمی و فوتبال بهتر است از پزشک متخصص خود پرسش کنید زیرا بدن هر فردی در شرایط گوناگون به طور متفاوتی واکنش نشان می‌دهد.

سفر هوایی و پرواز بعد از رینوپلاستی

پرواز کردن بعد از عمل بینی

لازم است درمورد پرواز کردن بعد از رینوپلاستی نیز صحبت کنیم. منظور ما نه تنها سفر‌های هوایی بلکه ورزش‌های هوایی نیز هست. زمانی که به ارتفاع می‌روید فشار زیادی به رگ‌های خونی وارد شده و به همین دلیل احتمال خونریزی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین کسانی که جراحی زیبایی بینی را انجام داده‌اند حداقل به مدت ۲ هفته باید از سفر‌های هوایی و پرواز کردن خودداری کنند. البته بعد از این باید معاینات لازم توسط متخصص انجام گرفته و سپس امکان سفر هوایی برای شما تأیید گردد.

برداشتن وسایل سنگین بعد از عمل بینی

معمولاً جراحان توصیه می‌کنند تا حدود یک ماه پس از جراحی بینی از ورزش و سایر فعالیت‌های شدید خودداری کنند. اما حتی از انجام برخی از حرکاتی که به ظاهر چندان خطرساز نیستند نیز باید در هفته‌های اول پس از جراحی اجتناب شود، مانند خم شدن به جلو، بلند کردن هر وسیله سنگین و حتی کشش عضلات صورت.

بعد از جراحی معمولاً توصیه می‌شود سر بالا نگاه داشته شود چرا که صاف نگاه داشتن سر به خروج خون و مایعات از آن کمک کرده و تورم را کاهش می‌دهد و کبودی را به حداقل می‌رساند. با خم شدن به جلو تمام خون به سمت سر، صورت و ناحیه بینی هجوم می‌آورد و به طور بالقوه تورم را بدتر می‌کند.

برای جلوگیری از خم شدن در طول دوران نقاهت، بایستی تمام وسایلی که ممکن است نیاز داشته باشید در دسترس نگاه دارید. در صورتیکه نیاز به برداشتن چیزی از زمین داشتید بهتر است از زانوهای خود خم شوید، به آرامی خود را پایین بیاورید، در حالی که سر خود را بالا نگه داشته‌اید وسیله خود را بردارید. پس در هفته‌های اول پس از جراحی نیز باید از بلند کردن وسایل سنگین مانند کودک نوپا یا جعبه کتاب اجتناب شود در غیر اینصورت فشار خون افزایش یافته و خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. بلند کردن اجسام سنگین حتی ممکن است بر نحوه ترمیم بخیه‌های بینی شما نیز تأثیر بگذارد.

مطالب بیشتر: قرمز شدن چشم بعد از عمل بینی

فوتبال بعد از عمل بینی

پس از رینوپلاستی حدوداً هشت هفته زمان می‌برد تا اجزای بینی خود را به حالت اول بازگردانند؛ پس طبیعی است که افراد پس از این مدت یعنی حدوداً دوماه بتوانند تمرینات ملایم و کم خطر و غیر تماسی  مانند شنا و دوچرخه سواری را از سر بگیرد. ولی در رابطه با ورزش‌هایی که به فعالیت بدنی زیاد نیاز دارند، از جمله دویدن، پریدن، طناب زدن و … بایستی مراقب باشید.

پس از رینوپلاستی بهتر است فوتبال خود را  با انجام تمرین‌های سبک‌تر آغاز کنید تا به تدریج به آمادگی و مقاومت قبل از عمل بازگردید. در صورت احساس ناراحتی و احساس لرز در بینی، تمرین را به سرعت متوقف کنید. شما برای از سرگیری ورزش‌های تماسی باید مدت زمان بیشتری صبر کنید تا از ضربه دیدن و نیاز مجدد به عمل پیشگیری کنید.

از آنجایی که فوتبال را می‌توان یک ورزش تماسی در نظر گرفت (توپ می‌تواند به بینی شما برخورد کند، می‌توانید با بازیکنان دیگر برخورد کنید، و غیره)، مهم است که حداقل یک ماه و نیم از زمین دور بمانید. گذراندن روند بهبودی برای آینده بینی جدید شما ضروری است و بدون زمان مناسب برای بهبودی، بینی شما ممکن است با موفقیت ترمیم نشود.

ورزش تی ار ایکس بعد از عمل بینی

تی آر ایکس یکی از ورزش‌های استقامتی است که باعث افزایش متابولیسم بدن شده و درصد چربی بدن را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. ولی در صورت انجام رینوپلاستی هرچند پس از حدود 6 الی 8 هفته بهبودی کامل به ظاهر حاصل می‌گردد ولی نظر پزشکان در رابطه با زمان آغاز ورزش‌های سنگین متغیر است. برای ورزش‌های سبک چون پیاده‌روی دو الی سه هفته پس از جراحی بینی می‌توانید ورزش سبک را آغاز کنید ولی برای ورزش‌های سنگینی چون ورزش‌های رزمی و نیز تی‌آرایکس توصیه می‌شود تا 6 ماه و حتی برخی پزشکان معتقدند تا یکسال پس از رینوپلاستی نباید سراغ این ورزش‌ها رفت.

پیاده روی بعد از عمل بینی

رینوپلاستی رگ‌های خونی بینی را بسیار حساس می‌کند و ورزش بلافاصله پس از جراحی می‌تواند باعث خونریزی بینی شود و نتایج نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. شما می‌توانید حتی از روز بعد از عمل، پیاده‌روی‌های سبک را شروع کنید، اما باید حداقل به مدت یک هفته از راه رفتن خیلی سریع، دویدن، یا خم شدن خودداری کنید. در شش هفته اول پس از جراحی، در حین انجام ورزش مراقب باشید تا از بینی خود محافظت کنید. استخوان‌های بینی حدود شش هفته طول می‌کشد تا بهبود یابند و کوچکترین کبودی می‌تواند شکل بینی شما را تغییر دهد و نیاز به جراحی بیشتری دارد.

اگر بعد از جراحی بینی بدوید چه اتفاقی می افتد؟

ورزش در هفته اول پس از جراحی زیبایی بینی می تواند باعث سوزش و درد در بینی و صورت شما شود . بعد از جراحی بینی حدود 2 روز استراحت کنید. برای 6 تا 12 هفته دیگر، از فشار آوردن به خود خودداری کنید. ورزش های سبک مانند یوگا و پیاده روی در خانه پس از جراحی صورت توصیه می شود. اما از دویدن بعد از عمل بینی تا سه هفته بعد از جراحی خودداری کنید.

شیرجه زدن بعد از عمل بینی

یک قانون کلی بعد از عمل بینی این است که حداقل3 تا 6 هفته از بازگشت به غواصی پس از جراحی بینی صبر کنید. بسیاری از زیباجویان از کارشناسان زیبایی ما می پرسند “چه مدت بعد از جراحی بینی می توان زیر آب شنا کرد؟” غواصی، والیبال آبی، یا سرسره آبی و شیرجه زدن در آب برای حداقل شش هفته بعد از عمل بینی مجاز نیست.

کوهنوردی بعد از عمل بینی

4 تا 6 هفته بعد از عمل بینی زمانی است که اسکار بینی شما در حال بهبود است و بینی شما به اندازه کافی پایدار است. شما بعد از 6 هفته می‌توانید صخره نوردی و کوهنوری خود را از سر بگیرید اما می‌بایست مراقبت باشید تا به بینی عمل شده شما ضربه ای وارد نشود. ضربه به بینی تا 6 ماه اول باعث آسیب جدی به بینی عمل شده شما می‌شود. توصیه می‌شود از ورزش های تماسی که باعث ضربه به بینی می شود خودداری کنید.

راه رفتن بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی چقدر می توانم راه بروم؟ ورزش متوسط ​​مانند پیاده روی می تواند به جریان خون و گردش اکسیژن برای کمک به کاهش تورم کمک کند ، اما در حین بهبودی از هرگونه فعالیت شدید خودداری کنید.

آیا می توانم بعد از جراحی بینی از پله بالا بروم؟

ممکن است برای کاری در خانه از جای خود بلند شوید . لطفاً در خانه خود به ویژه در کارهایی مانند بالا رفتن از پله احتیاط کنید.

دكتر سيد سعيد شيرنگي، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با چندین سال تجربه در زمینه اعمال زیبایی است که شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر شیرینگی از مشاوره و راهنمایی‌های رایگان این کلینیک در زمینه انواع روش‌های  جراحی بینی استفاده کرده و نیز اطلاعات لازم در زمینه انجام ورزش‌های سبک یا سنگین را از ایشان جویا شوید.

زیباجویان عزیز، در صورتی که درباره جراحی بینی سوالی دارید می توانید از طریق فرم زیر (نظرات)، پرسش خود را مطرح کنید. ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما خواهیم بود. همچنین در جهت بهبود کیفیت و خدمات کلینیک، می توانید انتقادات و پیشنهادات و همچنین تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. ❤️

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *