لیپوماتیکمقالات

بهترین زمان شروع فعالیت ورزشی بعد از لیپوماتیک

هدف از انجام عمل زیبایی لیپوماتیک رسیدن به هیکلی ایده‌آل و خوش فرم است. چرا که به کمک این روش می‌توان از شر چربی‌های اضافی بدن بدون برنامه غذایی سخت و ورزش‌های طاقت فرسا خلاص شد. هر چند لیپوماتیک جز عمل‌های زیبایی سرپایی محسوب می‌شود اما با این حال رعایت یکسری نکات مراقبتی در دوران نقاهت بعد از عمل توصیه می‌شود. یکی از این موارد خودداری از انجام ورزش بعد از لیپوماتیک به مدت چند هفته است. از آنجایی که ورزش برای سلامتی و روحیه افراد تاثیر مثبت بسیار زیادی که دارد کاندیدهای انجام این عمل زیبایی با این سوال روبرو می‌شوند که بهترین زمان شروع ورزش بعد از لیپوماتیک چه زمانی است و یا انجام چه ورزش‌هایی توصیه می‌شود.

اینفوگرافیک ورزش بعد از لیپوماتیک
اینفوگرافیک ورزش بعد از لیپوماتیک

اگر شما نیز تصمیم خود را برای انجام لیپوماتیک جهت رسیدن به هیکل ایده‌آل خود گرفته‌اید در این مقاله همراه ما باشید تا با نکات ضروری در خصوص ورزش بعد از این عمل، از قبیل بهترین ورزش بعد از لیپوماتیک و زمان مناسب برای شروع ورزش آشنا شوید.

اهمیت ورزش بعد از عمل لیپوماتیک

اگر جز دسته‌ای از افراد هستید که تصمیم خود را برای پیکرتراشی برای رسیدن به فرم ایده‌آل اندام خود گرفته‌اید بهتر است قبل از هر کاری در مورد نکات مراقبتی قبل و بعد از انجام عمل لیپوماتیک اطلاعات لازم را به دست آورید. یکی از این موارد پاسخ به سوال آیا بعد از لیپوماتیک میشه ورزش کرد یا نه می‌باشد. پاسخ به این سوال مثبت است به طوری که نه تنها پزشک شما را از انجام ورزش منع نخواهد کرد بلکه برای حفظ نتایج مثبت حاصل از عمل تاکید بر آن خواهد داشت که فعالیت‌های ورزشی خود را کنار نگذارید چرا که عدم ورزش نه تنها برای سلامت فرد مضر است بلکه می‌تواند مدت ماندگاری نتایج حاصل از لیپوماتیک را نیز کاهش دهد.

البته تمامی افراد باید توجه داشته باشند برای شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنند چرا که در روزهای اولیه بعد از عمل، حرکات ورزشی مجاز محدود بوده و باید با دقت و حساسیت بالایی اقدام به ورزش کرد. زمان دقیق برای شروع ورزش بعد از انجام لیپوماتیک در هر فردی بسته به شرایط جسمی او می‌تواند متفاوت باشد. اما در حالت کلی برای تمامی افراد توصیه می‌شود در هفته اول از انجام فعالیت‌های سنگین روزانه نیز خودداری کنند. پس از آن می‌توان تحرک را با فعالیت‌های سبکی مانند پیاده‌روی آرام شروع کرد. پس از بهبودی کامل که به صورت تقریبی حدود ۳ هفته زمان نیاز دارد می‌توان بدون محدودیت فعالیت ورزشی پس از لیپوماتیک را شروع کرده و انجام فعالیت‌های ورزشی را از سر گرفت.

فعالیت های ورزشی مجاز بعد از عمل لیپوماتیک

هر چند که گفته شد ورزش کردن بعد از انجام عمل لیپوماتیک بعد از اتمام دوره نقاهت بلامانع است اما با این حال مشورت کردن با پزشک قبل از اقدام به چنین کاری ضروری است چرا که کاندیدهای لیپوماتیک باید در انجام حرکات ورزشی برای مدت‌ها دقت کنند. برای آشنایی بیشتر، در زیر به چند حرکت ورزش مناسب بعد از لیپوماتیک اشاره کرده‌ایم:

زمان شروع ورزش بعد از لیپوماتیک

  • حرکات ورزشی هوازی

یکی از بهترین حرکات بعد از انجام لیپوماتیک، حرکات ورزشی هوازی است. البته توصیه می‌شود این حرکات در شروع کار به آرامی انجام شوند. به این صورت که نباید بدن خود را بیش از حد خسته کرد. به عنوان مثال پیاده‌روی آرام و آهسته می‌تواند کمک بزرگی در روزهای ابتدایی بعد از اتمام دوره نقاهت برای ریکاوری شدن بدن افراد داشته باشد. پس از آن در روزهای بعدی با بهبود کامل بدن می‌توان ورزش‌هایی مثل ایروبیک، دوچرخه‌سواری و دویدن را آغاز کرد.

بهترین زمان شروع ورزش حداقل 3 هفته صبر کنید تا زخم‌ها التیام یافته و بهبودی کامل به دست آید.
ورزش‌های مناسب بعد از پیکرتراشی
  1. حرکات ورزشی هوازی
  2. حرکات ورزشی استقامتی
در طول دوره نقاهت ورزش کنیم؟ در این دوران باید تنها پیاده‌روی سبک داشته باشیم. این کار به کاهش ورم و خروج مایعات از بدن کمک خواهد کرد.
مزایای ورزش بعد از لیپوماتیک
  1. جلوگیری از لخته شدن خون
  2. تقویت عضله‌های بدن
  3. پیشگیری از تجمع مجدد چربی‌ها
  4. حفظ تناسب اندام در طولانی مدت
  5. افزایش شادابی فرد

توجه داشته باشید که برای انجام هر یک از این فعالیت‌ها به صورت نسبتا سنگین باید مدت زمانی در حدود یک ماه به خود فرصت دهید. ناگفته نماند که در طول انجام هر حرکتی اگر با علائمی مثل سرگیجه، سردرد و … مواجه شدید باید ورزش را قطع کرده و استراحت کنید. فراموش نکنید که بهترین مشاور شما در طول این مدت، پزشک متخصص شما خواهد بود و انجام هر کاری باید با هماهنگی او پیش برود.

مطالب بیشتر: لیپوماتیک بهتر است یا ابدومینوپلاستی

  • حرکات ورزشی استقامتی

از دیگر ورزش‌هایی که افراد می‌توانند بعد از اتمام دوره نقاهت بعد از انجام لیپوماتیک شروع کنند حرکات ورزشی استقامتی است. بهترین زمان برای شروع چنین ورزش‌هایی تقریبا ۱ ماه بعد از عمل لیپوماتیک و با صلاح‌دید پزشک متخصص است. برای شروع نیز توصیه می‌شود تمامی حرکات به آرامی و با تعداد کم انجام شوند. بعدها به مرور زمان و با بهبودی کامل بدن می‌توان انجام حرکات ورزشی سخت‌تر را با تعداد بالا شروع کرد.

فراموش نکنید که ورزش کردن نه تنها بعد از انجام لیپوماتیک مضر نخواهد بود بلکه برای سلامت بیشتر بدن و حفظ ماندگاری نتایج حاصل از پیکر تراشی توصیه نیز می‌شود. اما آنچه اهمیت دارد، مشورت با پزشک متخصص در مورد زمان شروع به ورزش و حرکات ورزشی مجاز است. دکتر سعید شیرنگی به عنوان یکی از بهترین‌ها در انجام عمل لیپوماتیک در تمامی مراحل انجام عمل لیپوماتیک در کنار شما عزیزان خواهد بود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید همین حالا با مطب دکتر شیرنگی تماس گرفته و نسبت به تعیین وقت مشاوره اقدام کنید. جهت اطلاع از هزینه لیپوماتیک با مشاورین زیبایی کلینیک شیرنگی تماس بگیرید.

مطالب بیشتر: بازگشت چاقی بعد از لیپوماتیک

بهترین زمان برای شروع ورزش بعد از لیپوماتیک

همانطور که گفته شد ورزش کردن برای حفظ نتایج مثبت ناشی از لیپوماتیک و همچنین سلامت جسمی فرد اهمیت بسیار زیادی دارد اما تا بهبودی کامل نباید اقدام به ورزش کردن نمود. حال این سوال پیش می‌آید که بهترین زمان برای شروع ورزش بعد از لیپوماتیک چه زمانی است؟ پاسخ به این سوال باید توسط پزشک متخصص داده شود چرا که پزشک با توجه به شرایط بدنی کاندید انجام لیپوماتیک می‌تواند تصمیم درست را از این نظر لحاظ کند. اما در حالت کلی توصیه می‌شود تا ۴۸ ساعت بعد از انجام لیپوماتیک استراحت مطلق داشته باشید. پس از آن می‌توان فعالیت‌های ورزشی سبکی را آغاز کرد. برای شروع یک ورزش جدی و سفت و سخت که تقریبا ۳ هفته در نظر گرفته می‌شود، باید به بهبودی کامل جسمی رسید. این بازه زمانی در هر فردی متفاوت خواهد بود.

فعالیت ورزشی مجاز بعد از لیپوماتیک

عوارض ورزش نکردن بعد از جراحی لیپوماتیک

فکر می‌کنید اگر بعد از لیپوماتیک درست غذا نخورید یا ورزش نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا همچنان وزن اضافه خواهید کرد؟ شاید برایتان عجیب باشد اما بله! از جمله عوارض ورزش نکردن بعد از جراحی لیپوماتیک می‌توان به افزایش وزن دوباره فرد اشاره کرد. به نکات زیر در مورد عدم انجام فعالیت‌های ورزشی بعد از لیپوساکشن توجه نمایید:

  1. دکتر شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک به همه مراجعان خود یادآوری می‌کند که “لیپوماتیک یک روش برای کانتورینگ و فرمدهی به بدن است و شما باید تمام کارهای معقول و استاندارد را برای حفظ نتایج آن انجام دهید”. بدون داشتن یک برنامه منظم و ورزشی خوب، وزن قبلی خود را دوباره به دست خواهید آورد.
  2. از دیگر عارضه مشکل سازی که در اثر ورزش نکردن بعد از لیپو به وجود می‌آید باید به افزایش چربی احشایی اشاره کرد. تصور می‌شود که چربی احشایی برای شما مضرتر از چربی زیر جلدی است. مطالعات نشان می‌دهند که افزایش چربی احشایی با ایجاد سندرم متابولیک مرتبط هستند. سندروم‌های متابولیکی مجموعه‌ای از علائم که شامل فشار خون بالا، سطح کلسترول ناسالم و مقاومت به انسولین (که همگی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند) را باعث می‌شوند.

مزایای ورزش کردن بعد از لیپوماتیک

طبیعتا ورزش کردن مزایای بسیار زیادی برای کاندیدهای عمل زیبایی لیپوماتیک در پی خواهد داشت. در زیر به چند مورد از اصلی‌ترین این مزایا اشاره کرده‌ایم:

  1. جلوگیری از لخته شدن خون به کمک ورزش بعد از انجام لیپوماتیک
  2. تقویت عضله‌های بدن
  3. کالری سوزی و پیشگیری از تجمع مجدد چربی‌ها در بدن
  4. حفظ تناسب اندام در طولانی مدت
  5. حفظ سلامت روحی افراد

کسانی که در انجام ورزش بعد از انجام لیپوماتیک به صورت پیوسته اراده لازم را داشته باشند برای همیشه می‌توانند نتایج حاصل از این عمل زیبایی را حفظ کرده و از سلامت جسمی، روحی و تناسب اندام بیشتری برخوردار شوند.

مطالب بیشتر: بادی جت

عوارض ورزش سنگین بعد از لیپوماتیک

اگر چه ورزش کردن باعث بهبود شرایط روحی افراد خواهد شد به خصوص اینکه بعد از لیپوماتیک درد زیادی را تجربه می‌کنیم اما فراموش نکنید که اگر در زمان نامناسب ورزش را شروع کنید، این کار می‌تواند عوارض شدیدی را برای شما به همراه داشته باشد. برای مثال افزایش کبودی و ورم پوستی بعد از پیکرتراشی، مهمترین عوارض شروع زودهنگام ورزش بعد از جراحی لاغری خواهد بود. بنابراین باید طبق دستور متخصص عمل کنید. شما از روز سوم به بعد می‌توانید پیاده‌روی‌های آهسته را آغاز نمایید اما فراموش نکنید مدت زمان پیاده‌روی باید کوتاه بوده و از طرف دیگر به هیچ عنوان نباید با سرعت زیاد پیاده‌روی کنید. در این زمینه متخصص توضیحات لازم را برای شما ارائه خواهد کرد.

از سوی دیگر فراموش نکنید اگر چه در روش لیپوماتیک زخم زیادی به جا نمی‌ماند اما اگر به بدن خود فشار بیاورید به دلیل اینکه ضربان قلب و در نتیجه سرعت گردش خون بالا می‌رود احتمال خونریزی برای شما بیشتر خواهد شد و در چنین شرایطی قطعاً مشکلات دیگر همچنین همانند ضعف، حالت تهوع و سردرد به سراغ شما می‌آید.

افزایش ماندگاری لیپوماتیک با ورزش کردن

زمانی که درمورد محدودیت‌های ورزش بعد از پیکرتراشی صحبت می‌کنیم منظور ما تنها در دوره نقاهت است و بعد از اینکه بدن به طور کامل بهبود یافته و متخصص تأیید کند که شما در سلامت کامل به سر می‌برید، باید یک برنامه ورزشی منظم برای همیشه داشته باشید تا از تجمع چربی‌ها در بدن به خصوص ناحیه‌های تحت درمان جلوگیری گردد و از این طریق بتوانید نتیجه لیپوماتیک را افزایش دهید.

سایر راهکارهای حفظ نتایج لیپوماتیک

داشتن برنامه‌ای منظم که شامل ترکیبی از رژیم غذایی، ورزش ملایم و رعایت نکات مراقبتی به شما کمک می‌کنند تا به بهترین نتایج پس از لیپوماتیک برسید. موارد زیر از جمله نکات مراقبتی هستند که لازم است شما در دوران نقاهت و بعد از آن رعایت نمایید:

  1. تغذیه

الف) برخی از غذاهای سالم برای خوردن در دوران نقاهت پس از لیپوماتیک

  1. غذاهای غنی از پروتئین (گوشت بدون چربی، ماست یونانی، پروتئین‌های گیاهی)
  2. میوه‌ها و سبزیجات تازه
  3. چربی‌های سالم (آجیل، دانه خام، آووکادو، روغن زیتون)
  4. غلات کامل (لوبیا و عدس، برنج قهوه‌ای، بلغور جو دوسر)
  5. آب فراوان بنوشید (همچنین می‌توانید دمنوش های گیاهی و چای سبز بنوشید)

ب) غذاهایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید

  1. غذاهای فرآوری شده (فست فودها، غذاهای کنسروی و بسته بندی شده، غذاهای منجمد، سبزیجات کنسرو شده
  2. غذاهای پر سدیم مانند: سوپ آماده، گوشت بسته بندی شده (بیکن، سالامی)، پنیر، غذاهای میان وعده (پاپ کورن، چوب شور)
  3. چربی‌های اشباع شده (کره، نارگیل خشک، آجیل بو داده خشک)
  4. غذاهای قندی
  5. از نوشابه، آب میوه و سایر نوشیدنی‌های فرآوری شده خودداری کنید

در مورد مصرف غذاهای دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

  1. استفاده از گن فشاری: پوشیدن گن‌های مخصوص پس از لیپوماتیک به بهبودی بدن کمک کرده و راحتی شما را در طول فرآیند بهبودی فراهم می‌کند. بدن به طور طبیعی در طول دوران نقاهت مایعات تولید می‌کند، این مایعات می‌توانند جمع شوند و به دام بیفتند و باعث تورم و ناراحتی و طولانی شدن روند بهبودی شوند.
  2. وعده‌های غذایی کوچک بخورید: خوردن 5 تا 7 وعده غذایی کوچکتر در طول روز به جای سه وعده غذایی سنتی و بزرگ می‌تواند به شما کمک کند تا از مصرف میان‌ وعده‌هایی که اواسط صبح یا بعد از ظهر که معمولاً هنگام گرسنگی به آن روی می‌آورید اجتناب کنید. وعده‌های غذایی کوچک در دفعات بیشتر همچنین می‌تواند به شما در حفظ سطح انرژی کمک کند. بسیاری از برنامه های تناسب اندام و محاسبه کالری وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند تا از تعداد میزان مصرف روزانه خود آگاه باشید.
  3. هر روز به اندازه کافی آب بنوشید: نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز می‌تواند به شما در حفظ سطح انرژی و جلوگیری از گرسنگی که منجر به خوردن میان وعده می شود کمک کند. هیدراتاسیون مناسب به متابولیسم و هضم شما نیز کمک می‌کند. یک لیوان آب را به جای میان وعده معمولی خود انتخاب کنید تا ببینید چقدر به گرسنگی و کنترل هوس‌های غذاییتان شما کمک می‌کند.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

یک نظر

  1. بنده بدنسازم و مربی هم هستم چند وقت بعداز لیپوماتیک می تونم بدنسازی رو شروع کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *