جراحی زیبایی شکممقالات

علت ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی یکی از عوارض تقریباً شایع است که با توجه به پارامترهای مختلفی از جمله مهارت پزشک، تکنیک عمل، سن فرد، میزان و نوع چربی‌های حذف شده، نوع پوست و شرایط بدنی فرد با شدت‌های متفاوتی بروز پیدا می‌کند. به طور کلی ابدومینوپلاستی یا تامی تاک یکی از روش‌های جراحی رایج برای لاغری و حذف چربی‌های اضافی است. متخصصان جراحی زیبایی برای حذف و لاغری شکم، در زیر پوست شکم برشی ایجاد می‌کنند و چربی‌ها را به صورت تهاجمی حذف می‌کنند. به همین سبب این روش درمانی بدون عارضه نیست و فرد با مشکلاتی چون تورم و التهاب مواجه می‌شود.

درمان تورم شکم بعد از ابدو در صورتی اهمیت پیدا می کند که تورم طولانی مدت شود و عوارض بیشتری را بر جای گذارد. ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی از روز اول  شروع می‌شود و تا روز 21ام ادامه دارد. در ادامه مطلب به علت‌های تورم و التهاب و راه‌های کاهش تورم بیشتر پرداخته می‌شود.

علائم ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

عمل ابدمینوپلاستی با برش و ایجاد بخیه همراه است؛ به همین سبب بعد از انجام این عمل سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال می‌شود و برای خوب شدن زخم‌ها و جای بخیه تلاش بیشتری می‌کند. تجمع خون به همراه گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها در محل جراحی سبب ایجاد تورم و التهاب می‌شود. این تورم و التهاب در تمامی افراد بروز پیدا می‌کند و راهی برای پیشگیری از آن به طور کامل وجود ندارد. برخی از موارد مانند انجام لیپوماتیک به صورت همزمان با ابدومینوپلاستی، عدم توجه به دستورات پزشک بعد از عمل جراحی، مصرف برخی داروها و مکمل‌های رقیق کننده خون در دوران نقاهت و قبل از  عمل چون آسپرین و ویتامین  Eباعث تورم بیشتر در شکم می‌شوند.

برخی از علائم ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی عبارتند از:

1. تجمع مایع در ناحیه برش
  2. خارج شدن ترشحات خونابه از محل تورم و برش
  3. قرمز شدن محل تورم و بافت‌های اطراف آن
  4. احساس سوزش در محل تورم و زخم‌ها
  5. احساس خارش در محل تورم
  6. احساس گزگز در محل برش

مطالب بیشتر: بارداری بعد از ابدومینوپلاستی

علت درد ناف بعد از عمل ابدومینوپلاستی

درد ناف یکی از عوارض عمل‌های جراحی ناحیه شکم است. این عارضه در اکثر مواقع در اثر عوامل ناشناخته به وجود می‌آید. کشیدگی ناف نیز می‌تواند از اصلی‌ترین عوامل درد ناف باشد که به مرور زمان این درد تسکین پیدا می‌کند. برخی از موارد در عمل ابدومینوپلاستی بافت‌های اطراف ناف برش زده می‌شود؛ در اینگونه مواقع درد ناف می‌تواند جزو عوارض کوتاه مدت باشد و خطری را نیز به دنبال نداشته باشد. هر چقدر پوست شخص ضخیم‌تر باشد و برش‌ها به اطراف ناف، نزدیک‌تر باشند این عارضه طولانی‌تر می‌شود. اگر زیباجو بعد از انجام عمل ابدومینوپلاستی، مراقبت‌های لازم را انجام ندهد و بافت‌های برش خورده دچار عفونت شوند؛ این عفونت به ناف نیز سرایت می‌کند و زیباجو درد ناف را تجربه می‌کند.

در هر صورت درد ناف جزو عوارضی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و فرد برای مطمئن شدن از عدم ایجاد عوارض خطرناک به پزشک مراجعه کند. انجام فعالیت‌های شدید و سنگین و بلند کردن اجسام سنگین بعد از ابدومینوپلاستی می‌تواند درد ناف را بیشتر کند.

علت خارش شکم بعد از عمل ابدو

خارش شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی یک عارضه طبیعی است که ممکن است دو تا سه هفته فرد را درگیر کند. عواملی که سبب خارش پوست شکم بعد از عمل ابدو می‌شوند؛ متفاوت هستند. عواملی مانند حساسیت به داروهای موضعی، عفونت، استفاده از بانداژهای سفت و تورم باعث خارش پوست می‌شوند.

پوست بدن یک سد محافظتی بسیار مهم است که از ورود عوامل بیماری‌زا به بدن جلوگیری می‌کند. در عمل ابدو این سد محافظتی دچار آسیب می‌شود؛ در نتیجه سیستم ایمنی بدن حساس‌تر و فعال‌تر می‌شود. فعالیت بیشتر سیستم ایمنی با خارش پوست و تورم همراه می‌شود. به همین سبب اگر خارش و تورم ادامه‌دار شود؛ پزشکان متخصص دز معینی از داروهای هیدروکورتیزون را برای زیباجو تجویز می‌کنند تا خارش پوست متوقف شود.

اگر خارش پوست در اثر عفونت ایجاد شود؛ اهمیت زیادی پیدا می‌کند؛ در این‌گونه مواقع تنها درمان عفونت می‌تواند باعث بهبود خارش پوست شود؛ به همین سبب مصرف داروهای آنتی بیوتیک بعد از عمل ابدو برای جلوگیری از عفونت بسیار ضروری هستند. تجویز داروهای ضد خارش نیز می‌تواند به کاهش خارش کمک بسیار موثری کند.

مطالب بیشتر: ابدومینوپلاستی یا پیکرتراشی

علت آب آوردن شکم بعد از ابدومینوپلاستی

آب اوردن شکم بعد از ابدومینوپلاستی یک عارضه شایع است که با تورم و التهاب همراه است. مقدار زیادی از مایع تجمع یافته در شکم، در طی دوران نقاهت جذب بدن می‌شود. به طور متوسط سه ماه زمان می‌برد تا ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی بهبود پیدا کند. با بهبود پیدا کردن این تورم، مایع تجمع پیدا کرده نیز دیگر مشاهده نخواهد شد. عوامل مختلفی مانند نحوه مراقت بعد از عمل، نوع تغذیه، میزان فعالیت فرد، سیستم ایمنی بدن و ویژگی‌های فردی در میزان آب تجمع یافته در شکم و زمان جذب آن تاثیر دارند. تا زمانی که آب شکم به خوبی جذب نشود و تورم رفع نشود؛ نمی‌توان نتیجه عمل را به خوبی مشاهده کرد.

جهت کاهش آب شکم، التهاب و تورم بعد از عمل، متخصص جراحی درن‌هایی را به منظور خارج شدن مایعات اضافی در محل زخم زیباجو قرار می‌دهد. نحوه مراقبت از این درن‌ها اهمیت زیادی دارد. تجمع مایع در بافت پوست شکم، واکنش طبیعی بدن بعد از عمل جراحی است که به ترمیم بافت و بهبود محل برش کمک می‌کند. تجمع مایع یکی از اصلی‌ترین دلایل التهاب و ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی نیز است.

اب اوردن شکم بعد ابدو

پیشگیری از تورم شکم بعد از جراح ابدومینوپلاستی

ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی از خفیف تا شدید مشاهده می‌شود. به دلیل واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن امکان پیشگیری از نوع خفیف تورم وجود ندارد. اما با رعایت نکاتی ساده و موثر می‌توان از نوع شدید تورم پیشگیری کرد. علت ورم بدن بعد از عمل جراحی به نحوه مراقبت‌های فردی، میزان فعالیت فرد و میزان غلظت خون نیز وابسته است. در نتیجه با تغییر و کنترل این پارامترها می‌توان از تورم زیاد جلوگیری کرد. برخی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی عبارتند از:

پوشیدن گن‌های مخصوص: پوشیدن گن‌های مخصوص از ادم یا همان تجمع مایع در بافت پوست شکم، تا حدودی جلوگیری می‌کند. کاهش این مایعات و خونابه تورم را کاهش می‌دهد.

صحیح خوابیدن: پوزیشن فرد در موقع خواب بعد از عمل ابدو اهمیت زیادی دارد. خوابیدن با پوزیشن صحیح از کبودی و تورم بیش از حد جلوگیری می‌کند. بهتر است تا یک ماه بعد از این عمل جراحی، بدن در هنگام خوابیدن به شکل V باشد و فرد دو تا سه بالشت را در هنگام خوابیدن زیر خود قرار دهد. خوابیدن باید به نحوی باشد که پوست شکم دچار کشش نشود.

پیشگیری از تورم شکم بعد ابدو

سایر روش های پیشگیری عبارتند از:

1. عدم مصرف مشروبات الکلی حداقل یک هفته قبل از عمل تا یک ماه بعد از عمل
  2. عدم مصرف سیگار و سایر دخانیات و مواد مخدر حداقل یک هفته قبل از عمل تا یک ماه بعد از عمل
  3. عدم مصرف داروها و مکمل‌های رقیق کننده خون مانند وارفارین، آسپرین و ایبوپروفن حداقل یک هفته قبل و یک هفته بعد از عمل
  4. مراقبت صحیح از زخم‌ها و مصرف آنتی بیوتیک‌ها و پمادهای تجویزی

تا چند وقت بعد از عمل ابدومینوپلاستی، بدن ورم دارد؟

علت ورم شکم بعد از عمل ابدو به پارامترهای بسیار متعددی بستگی دارد؛ به همین سبب نمی‌توان زمان معینی را برای بهبود التهاب و ورم ناشی از عمل جراحی در نظر گرفت. شرایط بدنی برخی از افراد به گونه‌ای است که ممکن است ماه‌ها درگیر التهاب و ورم بعد از عمل باشند. هر چقدر مراقبت بعد از عمل با دقت بیشتری انجام شود؛ زمان ورم کوتاه‌تر خواهد بود. اکثر تورم ایجاد شده سه هفته تا یکماه بعد از عمل بهبود پیدا خواهد کرد؛ اما تورم کم باقی مانده ممکن است سه تا 6 ماه طول بکشد تا به صورت کامل از بین برود. عمل ابدومینوپلاستی عملی بسیار حساس است که حتما باید توسط متخصصی مجرب انجام شود؛ از این رو به داوطلبان توصیه می‌شود برای موفقیت آمیز بودن عمل و کاهش عوارض به متخصصی ماهر مانند دکتر شیرنگی مراجعه کنند.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0