جراحی زیبایی شکممقالات

علت ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی یکی از عوارض تقریباً شایع است که با توجه به پارامترهای مختلفی از جمله مهارت پزشک، تکنیک عمل، سن فرد، میزان و نوع چربی‌های حذف شده، نوع پوست و شرایط بدنی فرد با شدت‌های متفاوتی بروز پیدا می‌کند. به طور کلی ابدومینوپلاستی یا تامی تاک یکی از روش‌های جراحی رایج برای لاغری و حذف چربی‌های اضافی است. متخصصان جراحی زیبایی برای حذف و لاغری شکم، در زیر پوست شکم برشی ایجاد می‌کنند و چربی‌ها را به صورت تهاجمی حذف می‌کنند. به همین سبب این روش درمانی بدون عارضه نیست و فرد با مشکلاتی چون تورم و التهاب مواجه می‌شود.

درمان تورم شکم بعد از ابدو در صورتی اهمیت پیدا می کند که تورم طولانی مدت شود و عوارض بیشتری را بر جای گذارد. ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی از روز اول  شروع می‌شود و تا روز 21ام ادامه دارد. در ادامه مطلب به علت‌های تورم و التهاب و راه‌های کاهش تورم بیشتر پرداخته می‌شود.

اینفوگرافیک ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی
اینفوگرافیک ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

جهت کسب اطلاع از هزینه ابدومینوپلاستی می‌توانید با مشاورین بخش زیبایی کلینیک دکتر شیرنگی به شماره 09128490324 تماس حاصل فرمایید.

علائم ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

عمل ابدمینوپلاستی با برش و ایجاد بخیه همراه است به همین سبب بعد از انجام این عمل، سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال می‌شود و برای خوب شدن زخم‌ها و جای بخیه تلاش بیشتری می‌کند. تجمع خون به همراه گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها در محل جراحی سبب ایجاد تورم و التهاب می‌شود. این تورم و التهاب در تمامی افراد بروز پیدا می‌کند و راهی برای پیشگیری از آن به طور کامل وجود ندارد. برخی از موارد مانند انجام لیپوماتیک به صورت همزمان با ابدومینوپلاستی، عدم توجه به دستورات پزشک بعد از عمل جراحی، مصرف برخی داروها و مکمل‌های رقیق‌کننده خون در دوران نقاهت و قبل از  عمل چون آسپرین و ویتامین   Eباعث تورم بیشتر در شکم می‌شوند. برخی از علائم ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی عبارتند از:

  1. تجمع مایع در ناحیه برش
  2. خارج شدن ترشحات خونابه از محل تورم و برش
  3. قرمز شدن محل تورم و بافت‌های اطراف آن
  4. احساس سوزش در محل تورم و زخم‌ها
  5. احساس خارش در محل تورم
  6. احساس گزگز در محل برش

علت درد ناف بعد از عمل ابدومینوپلاستی

درد ناف یکی از عوارض عمل‌های جراحی ناحیه شکم است. این عارضه در اکثر مواقع در اثر عوامل ناشناخته به وجود می‌آید. کشیدگی ناف نیز می‌تواند از اصلی‌ترین عوامل درد ناف باشد که به مرور زمان این درد تسکین پیدا می‌کند. در برخی موارد در عمل ابدومینوپلاستی، بافت‌های اطراف ناف برش زده می‌شود. در اینگونه مواقع درد ناف می‌تواند جزء عوارض کوتاه مدت باشد و خطری را نیز به دنبال نداشته باشد. هر چقدر پوست شخص ضخیم‌تر باشد و برش‌ها به اطراف ناف، نزدیک‌تر باشند، این عارضه طولانی‌تر می‌شود. اگر زیباجو مراقبت‌های لازم را بعد از انجام عمل ابدومینوپلاستی انجام ندهد و بافت‌های برش خورده دچار عفونت شوند، این عفونت به ناف نیز سرایت می‌کند و زیباجو درد ناف را تجربه می‌کند.

در هر صورت درد ناف جزء عوارضی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و فرد برای مطمئن شدن از عدم ایجاد عوارض خطرناک، به پزشک مراجعه کند. انجام فعالیت‌های شدید و سنگین و بلند کردن اجسام سنگین بعد از ابدومینوپلاستی می‌تواند درد ناف را بیشتر کند.

مطالب بیشتر: بارداری بعد از ابدومینوپلاستی 

علت خارش شکم بعد از عمل ابدو

خارش شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی، یک عارضه طبیعی است که ممکن است دو تا سه هفته فرد را درگیر کند. عواملی که سبب خارش پوست شکم بعد از عمل ابدو می‌شوند، متفاوت هستند. عواملی مانند حساسیت به داروهای موضعی، عفونت، استفاده از بانداژهای سفت و تورم، باعث خارش پوست می‌شوند.

پوست بدن یک سد محافظتی بسیار مهم است که از ورود عوامل بیماری‌زا به بدن جلوگیری می‌کند. در عمل ابدو این سد محافظتی دچار آسیب می‌شود. در نتیجه سیستم ایمنی بدن حساس‌تر و فعال‌تر می‌شود. فعالیت بیشتر سیستم ایمنی، با خارش پوست و تورم همراه می‌شود. به همین سبب اگر خارش و تورم ادامه‌دار شود، پزشکان متخصص دوز معینی از داروهای هیدروکورتیزون را برای زیباجو تجویز می‌کنند تا خارش پوست متوقف شود.

اگر خارش پوست در اثر عفونت ایجاد شود، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این‌گونه مواقع تنها درمان عفونت می‌تواند باعث بهبود خارش پوست شود. به همین سبب مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک بعد از جراحی زیبایی شکم برای جلوگیری از عفونت، بسیار ضروری هستند. تجویز داروهای ضد خارش نیز می‌تواند به کاهش خارش کمک بسیار موثری کند.

علت تورم بدن بعد از جراحی ابدومینوپلاستی:

تورم بعد از ابدومینوپلاستی برای یک جراحی به این گستردگی کاملاً نرمال است. مدت زمانی که تورم بعد از این عمل طول می‌کشد به عوامل مختلفی بستگی دارد. درک اینکه چرا تورم رخ می‌دهد ممکن است به شما کمک کند تا از نظر ذهنی آمادگی بهتری داشته باشید و انتظارات واقع‌بینانه‌تری برای بهبودی و نتایج عمل خود داشته باشید.

آیا تورم بعد از تامی تاک طبیعی است؟

تورم در ناحیه شکم کاملا طبیعی است و پس از انجام عمل جراحی شکم قابل انتظار است. در این ناحیه از بدن، رگ‌های خونی و رگ‌های لنفاوی به عنوان سیستم تخلیه مایعات از بدن عمل می‌کنند. در حین انجام عمل شکم، این عروق بریده می‌شوند. به همین دلیل، بدن مایعات را در این ناحیه بسیار کندتر خارج می‌کند و در نتیجه تجمع مایع به نام ادم یا تورم ایجاد می‌شود.

این تورم معمولاً در بدترین حالت خود در 2 ماه اول پس از ابدومینوپلاستی وجود دارد، اگرچه بدن افراد متفاوت از هم هستند. پس از اینکه بدن به مرور رگ‌های خونی و لنفاوی را ترمیم می‌کند، تورم نیز برطرف می‌شود. تکمیل این روند بهبودی ممکن است تا یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد، بنابراین مشاهده تورم جزئی تا آن زمان نرمال است.

میزان تورمی که پس از عمل ابدومینوپلاستی تجربه می‌شود نیز می‌تواند بسته به طرح درمانی که انتخاب می‌کنید متفاوت باشد. یک مینی تاک شکم یا بدون تخلیه معمولاً زمان بهبودی و تورم کمتری نسبت به تامی تاک کامل دارد. از طرف دیگر، افزودن لیپوساکشن به پروسه جراحی شکم می‌تواند باعث ایجاد تورم در سایر نواحی بدن نیز شود. تورم بدنتان در طول روز بسته به میزان فعالیتتان می‌تواند افزایش یا کاهش یابد.

مطالب بیشتر: ابدومینوپلاستی یا پیکرتراشی

علت آب آوردن شکم بعد از ابدومینوپلاستی چیست؟

آب آوردن شکم بعد از ابدومینوپلاستی یک عارضه شایع است که با تورم و التهاب همراه است. مقدار زیادی از مایع تجمع یافته در شکم، در طی دوران نقاهت جذب بدن می‌شوند. به طور متوسط سه ماه زمان می‌برد تا ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی بهبود پیدا کند. با بهبود پیدا کردن این تورم، مایع تجمع یافته نیز دیگر مشاهده نخواهد شد. عوامل مختلفی مانند نحوه مراقبت بعد از عمل، نوع تغذیه، میزان فعالیت فرد، سیستم ایمنی بدن و ویژگی‌های فردی، بر میزان آب تجمع یافته در شکم و زمان جذب آن تاثیر دارند. تا زمانی که آب شکم به خوبی جذب نشود و تورم رفع نشود، نمی‌توان نتیجه عمل را به خوبی مشاهده کرد.

جهت کاهش آب شکم، التهاب و تورم بعد از عمل، متخصص جراحی زهکش‌هایی را به منظور خارج شدن مایعات اضافی از محل زخم زیباجو قرار می‌دهد. نحوه مراقبت از این زهکش‌ها اهمیت زیادی دارد. تجمع مایع در بافت شکم، واکنش طبیعی بدن بعد از عمل جراحی است که به ترمیم بافت و بهبود محل برش کمک می‌کند. تجمع مایع یکی از اصلی‌ترین دلایل التهاب و ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی نیز است.

علائم ورم کردن بعد از ابدومینوپلاستی
  1. تجمع مایع در لح جراحی
  2. خارج شدن خونابه از زخم
  3. قرمز شدن محل تورم
  4. احساس سوزش در محل زخم‌ها
  5. احساس خارش زخم‌ها
کاهش ورم پوستی
  1. عدم مصرف الکل یک ماه قبل و یک ماه بعد از عمل
  2. نخوردن خوراکی و غذای خوش نمک در دوره نقاهت
  3. بستن گن طبی در زمان توصیه شده
  4. نوشیدن آب کافی
مدت زمان ماندگاری ورم شکم بین 3 تا 6 ماه این عارضه ادامه دارد.

سفتی شکم بعد از ابدومینوپلاستی تا چه زمانی ادامه دارد؟

بیماران ابدومینوپلاستی ممکن است احساس سفتی در شکم خود داشته باشند زیرا پوست بریده شده و دوباره روی هم قرار گرفته است. علاوه بر این، سفت شدن عضله در طول جراحی می تواند منجر به احساس سفت شدن بافت در طول بهبودی شود. در مورد تامی تاک، گرفتگی شکم نتیجه آسیب عصبی است. اما، با گذراندن دوران بهبودی و رعایت نکات مراقبتی، این احساس از بین خواهد رفت. بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند که به مدت 6 تا 12 هفته احساس سفتی شکم کنند. در برخی موارد، بازیابی عملکرد طبیعی عصبی ممکن است تا یک سال طول بکشد. اگرچه این می‌تواند هشدار دهنده به نظر برسد، اما بخشی طبیعی از روند بهبودی است.

چندین روش درمانی وجود دارد که می تواند به کاهش گرفتگی شکم پس از جراحی ابدومینوپلاستی کمک کند. برداشتن گام‌های صحیح در بهبود اولیه به رفع سریع‌تر تورم کمک می‌کند تا بتوانید زودتر از نتیجه نهایی خود لذت ببرید. رعایت نکات مراقبتی بعد از ابدومینوپلاستی کمک شایانی به کاهش مدت زمان تورم و سفتی شکم شما خواهد کرد.

اب اوردن شکم بعد ابدو
تجمع مایع بعد از عمل ابدومینوپلاستی

پیشگیری از تورم شکم بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی از خفیف تا شدید مشاهده می‌شود. به دلیل واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن، امکان پیشگیری از نوع خفیف تورم وجود ندارد. اما با رعایت نکاتی ساده و موثر می‌توان از نوع شدید تورم پیشگیری کرد. علت ورم بدن بعد از عمل جراحی به نحوه مراقبت‌های فردی، میزان فعالیت فرد و میزان غلظت خون نیز وابسته است. در نتیجه با تغییر و کنترل این پارامترها می‌توان از تورم زیاد جلوگیری کرد. برخی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی عبارتند از:

پوشیدن گن‌های مخصوص: پوشیدن گن‌های مخصوص، تا حدودی از ادم یا همان تجمع مایع در بافت پوست شکم، جلوگیری می‌کند. کاهش این مایعات و خونابه، تورم را کاهش می‌دهد.

صحیح خوابیدن: پوزیشن فرد در موقع خواب بعد از عمل ابدو، اهمیت زیادی دارد. خوابیدن با پوزیشن صحیح، از کبودی و تورم بیش از حد جلوگیری می‌کند. بهتر است تا یک ماه بعد از این عمل جراحی، بدن در هنگام خوابیدن به شکل V باشد و فرد دو تا سه بالشت را در هنگام خوابیدن زیر خود قرار دهد. خوابیدن باید به نحوی باشد که پوست شکم دچار کشش نشود.

پیشگیری از تورم شکم بعد ابدو

سایر روش های پیشگیری عبارتند از:

  1. عدم مصرف مشروبات الکلی حداقل دو هفته قبل از عمل تا یک ماه بعد از عمل
  2. عدم مصرف سیگار و سایر دخانیات و مواد مخدر حداقل دو هفته قبل از عمل تا یک ماه بعد از عمل
  3. عدم مصرف داروها و مکمل‌های رقیق‌کننده خون مانند وارفارین، آسپرین و ایبوپروفن حداقل یک هفته قبل و یک هفته بعد از عمل
  4. مراقبت صحیح از زخم‌ها و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و پمادهای تجویزی

تا چند وقت بعد از عمل ابدومینوپلاستی، بدن ورم دارد؟

علت ورم شکم بعد از عمل ابدو به پارامترهای بسیار متعددی بستگی دارد به همین سبب نمی‌توان زمان معینی را برای بهبود التهاب و ورم ناشی از عمل جراحی در نظر گرفت. شرایط بدنی برخی از افراد به گونه‌ای است که ممکن است ماه‌ها درگیر التهاب و ورم بعد از عمل باشند. هر چقدر مراقبت بعد از عمل با دقت بیشتری انجام شود، زمان ورم کوتاه‌تر خواهد بود. اکثر تورم ایجاد شده، سه هفته تا یک ماه بعد از عمل بهبود پیدا خواهد کرد اما تورم کم باقی مانده، ممکن است سه تا 6 ماه طول بکشد تا به صورت کامل از بین برود. عمل ابدومینوپلاستی عملی بسیار حساس است که حتما باید توسط متخصصی مجرب انجام شود از این رو به داوطلبان توصیه می‌شود برای موفقیت‌آمیز بودن عمل و کاهش عوارض، به متخصصی ماهر مانند دکتر شیرنگی مراجعه کنند.

درمان ورم شکم بعد از ابدوینوپلاستی

همان‌گونه که متوجه شدید ورم شکم بعد از جراحی زیبایی شکم یکی از عارضه‌های طبیعی است اما شدت آن در بین افراد مختلف متفاوت است. نوع جراحی انجام شده و آمادگی‌های قبل از عمل به شدت بر روی ورم شکم تأثیر می‌گذارند اما اینکه شما در دوره نقاهت به توصیه‌های پزشک توجه داشته باشید نیز بی‌تأثیر نبوده و می‌تواند ورم شکم را کنترل کند. برای مثال پوشیدن گن طبی تا زمانی که پزشک توصیه می‌کند، قطعاً به افزایش سرعت بهبودی زخم‌ها و کاهش ورم کمک خواهد کرد. همچنین در دوره نقاهت باید نوشیدنی‌های مفید و طبیعی و همچنین آب بیشتری مصرف کنید تا خونرسانی به محل زخم افزایش یافته و ورم شکم هر چه زودتر کاهش یابد.

یکی دیگر از نکات مراقبتی در این زمینه، عدم مصرف غذا‌های سرخ کردنی و خوراکی‌ها و غذا‌های خوش نمک است زیرا در این صورت ورم در ناحیه شکم بیشتر خواهد شد. همچنین به خاطر داشته باشید که مصرف الکل به دلیل افزایش رقت خون منجر به افزایش ورم در ناحیه شکم می‌شئد بنابراین حداقل تا یک ماه نباید به سراغ الکل بروید.

وضعیت نشستن بعد از ابدومینوپلاستی

چه زمانی می توانم بعد از عمل شکم عمودی بنشینم؟ اکثر پزشکان می خواهند که شما در یک هفته اول یا بیشتر پس از جراحی تامی تاک روی  یک صندلی چمنی (صندلی راحت نشین زمینی) یا در حالت درازکش باشید. بهترین حالت بعد از تامی تاک، وضعیت درازکش است. سعی کنید تا چند روز بعد از عمل به آرامی راه بروید و  در هنگام نشستن رعایت نمایید و به حالت خمیده بنشینید، اگر در این مدت صاف بایستید ممکن است باعث پاره شدن بخیه های شما شود.

اگر شما کارمند هستید و مجبور هستید ساعات بسیاری روی صندلی بنشینید، توصیه می‌کنیم تا دو هفته بعد از تامی تاک در منزل استراحت کنید. حدود 8 هفته طول می کشد تا پس از عمل جراحی شکم بهبودی کامل حاصل شود.

نکته: مهم است که در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی ابدومینوپلاستی کمی حرکت کنید تا به گردش خون کمک نمایید.در روزهای اول هنگام شروع فعالیت حتماً از یک نفر کمک بگیرید، زیرا شرایط شما پایدار نیست.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *