لیپوماتیکمقالات

دلایل کبودی و ورم شکم بعد از لیپوماتیک + درمان آن

با گذشت زمان، محبوبیت عمل لیپوماتیک شکم و پهلو نیز در حال افزایش است. طبق گزارش سالانه جراحان پلاستیک، در سال گذشته تعداد افرادی که این روش را برای خارج کردن چربی‌های ماندگار خود انتخاب کرده‌اند، حدود 5 درصد نسبت به سال قبلش افزایش داشته است. گرچه بعد از انجام این عمل، میزان چربی‌های بدن بسیار کاهش می‌یابند، با این حال ممکن است در ابتدا مقداری ورم شکم بعد از لیپوماتیک (بزرگ شدن شکم بعد از لیپوماتیک) را به عنوان یک عارضه جانبی شایع، مشاهده نمایید. ورم بعد از عمل لیپوماتیک و لیپوساکشن، طبیعی و موقتی است که با انجام برخی تکنیک‌ها از بین می‌رود.

علت تورم بعد از لیپوماتیک، واکنش طبیعی بدن به این عمل است که یک تا دو روز پس از جراحی ظاهر می‌شود، طی دو هفته به بیشترین میزان خود می‌رسد و سپس از بین می‌رود.

شما عزیزان می‌توانید برای رزرو نوبت مشاوره و انجام لیپوماتیک با تلفن مطب به شماره 09128490324 تماس حاصل فرمایید.

اینفوگرافی تورم بعد از لیپوماتیک
اینفوگرافی تورم بعد از لیپوماتیک

با استفاده از لباس‌های فشرده سازی، انجام ماساژ و نظارت بر رژیم غذایی، افراد می‌توانند تورم بعد از عمل پیکرتراشی را به حداقل برسانند و زمان بهبودی را تسریع کنند. در این مقاله از صحبت‌های دکتر سعید شیرنگی در مورد علت ورم شکم بعد از عمل لیپوماتیک، مراقبت و درمان آن بهره خواهیم برد؛ با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره رایگان و دریافت نوبت با مشاورین زیبایی ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09128490324
آدرس صفحه اینستاگرام دکتر سعید شیرنگی

علت ورم شکم بعد از لیپوماتیک چیست؟

تورم پس از عمل لیپوماتیک، یک واکنش طبیعی بدن نسبت به انجام این عمل می‌باشد و اغلب به دلیل التهاب و تجمع مایعات لنفاوی در ناحیه مورد نظر ایجاد می‌شود. علاوه بر تورم، کبودی بعد از لیپوماتیک نیز می‌تواند ایجاد شود که علت آن، فرو رفتن جسم خارجی (کانولا)، ساکشن کردن چربی و برخورد ضربه‌های ریز کانولا به بافت می‌باشد. در حالت کلی، موارد زیر می‌توانند سبب ورم شکم بعد از لیپوماتیک شوند:

  1. کاهش استحکام پوست
  2. آسیب رسیدن به بافت‌های اطراف
  3. تجمع آب و در نهایت ورم در منطقه تحت درمان به دلیل خالی شدن ناگهانی آن از چربی

دلایل سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک

یکی از عارضه‌هایی که بعد از عمل پیکرتراشی یا عمل لیپوماتیک برای افراد رخ می‌دهد بحث سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک است. البته اگر از خود به خوبی از خود مراقبت کنید و متخصص در انجام جراحی از تجهیزات پیشرفته استفاده کرده باشد و کمترین آسیب به بافت بدن شما وارد شود، سیاهی پوست بعد از پیکرتراشی نهایتا دو هفته دوام دارد. به طور کلی دو عامل باعث سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک می‌شود:

  1. اولین عامل، دستکاری شدن بافت‌های بدن است. به هر حال زمانی که برشی در پوست و بافت بدن ایجاد می‌شود، واکنش بدن برای ترمیم زخم‌های ایجاد شده، باعث افزایش جریان خون در محل جراحی می‌گردد و به دنبال آن سیاهی و کبودی اتفاق خواهد افتاد.
  2. از طرف دیگر تجمع مایع در محل زخم و همچنین آسیب‌های بافتی که در جریان عمل بروز می‌کنند، از دیگر عواملی هستند که موجب سیاهی و کبودی پوست بعد از لیپوماتیک خواهند شد.

در صورتی که نکات مراقبتی بعد از عمل من جمله عدم مصرف غذا‌های شور و چرب، عدم مصرف الکل و دخانیات، بستن گن طبی در مدت زمان توصیه شده و توجه به رژیم غذایی سالم را رعایت کنید، این سیاهی زودتر از دو هفته برطرف خواهد شد.

علت ورم شکم بعد از لیپوماتیک چیست؟

    ورم بعد از عمل لیپوساکشن

مدت زمان ورم بعد از جراحی لیپوماتیک چقدر است؟

تورم بعد از عمل پیکرتراشی حدود یک تا دو روز پس از عمل ظاهر می‌شود و تا دو هفته به حداکثر میزان خود می‌رسد و بعد از آن از بین می‌رود. به طور معمول، ورم لیپوماتیک معمولاً در پایان هفته اول شروع به کاهش می‌کند اما پوشیدن لباس‌ها و گن‌های فشرده‌سازی باید تا هفته چهارم ادامه داشته باشد. در برخی از افراد که دچار بیماری‌های خاصی هستند، تورم بعد از عمل لیپوماتیک ممکن است تا شش هفته طول بکشد. پس از فروکش تورم، فرد می‌تواند به فعالیت‌های عادی خود برگردد. با این حال بهتر است از جراح خود زمانبندی‌ها را بپرسید و همه توصیه‌های وی را انجام دهید.

علت سوزش پوست بعد از عمل لیپوماتیک

تصور کنیم که بخشی از انگشت خود را با چاقو بریده‌اید و سوزش بسیار زیادی را احساس می‌کنید. تا زمانی که این زخم التیام پیدا کند، این سوزش با شما همراه خواهد بود. بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد علت سوزش پوست بعد از لیپوماتیک، زخمی شدن بافت‌های بدن است. در واقع این سوزش واکنش بدن برای ترمیم زخم‌ها را نشان می‌دهد. تا زمانی که زخم به طور کامل التیام پیدا نکند، سوزش را احساس خواهید کرد. ولی سوزش پوست به حدی نیست که طاقت‌فرسا باشد. با دارو‌های مصرفی و همچنین رسیدگی به زخم‌ها می‌توانید سرعت التیام زخم را افزایش دهید.

دلایل ورم و کبودی شکم از یک سو بافت بدن دستکاری شده و از سوی دیگر مایعات در محل زخم، تجمع یافته‌اند پس ورم و کبودی، کاملا طبیعی است.
مدت زمان برطرف شدن ورم و کبودی تقریبا در یک هفته اول، این عوارض فروکش خواهند کرد.
راهکارهای کاهش ورم و کبودی
  1. انجام لیپوماتیک با تجهیزات پیشرفته برای کاهش آسیب بافتی
  2. عدم مصرف الکل قبل و بعد از لیپوماتیک
  3. عدم مصرف غذای شور
  4. مراقبت از خود در دوره نقاهت
  5. بستن گن طبق توصیه متخصص

بیشتر بخوانید: شل شدن شکم بعد از لیپوماتیک

روش های درمان ورم بعد از جراحی لیپوماتیک

از یک لباس یا گن فشرده سازی استفاده کنید

همانطور که گفته شد، تورم پس از لیپوماتیک اغلب به دلیل التهاب و تجمع مایعات لنفاوی ایجاد می‌شود. پوشیدن گن و لباس‌های فشرده‌سازی، با ایجاد فشار بر ناحیه تحت درمان، تاثیر خود را می‌گذارند و بدن را وادار به جذب مجدد مایعات لنفاوی می‌کنند تا زیر پوست جمع نشوند و تورم ایجاد نکنند. تاثیر تمام انواع لباس‌های فشرده‌سازی برای کمک به بهبودی بعد از لیپوماتیک، یکسان نیست بلکه افراد، بسته به شدت تورم بعد از عمل پیکرتراشی، لباس فشرده‌سازی را برای مدت چهار الی شش هفته خواهند پوشید. افرادی که از لباس فشرده‌سازی به طور منظم و دائمی استفاده نمایند، می‌توانند میزان تورم بدن را به طور چشمگیری کنترل کنند.

ماساژ انجام دهید

ثابت شده است که ماساژ، تورم لنفاوی حاصل از لیپوماتیک را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. سیستم لنفاوی، سومین سیستم پس از عروق و رگ‌ها است که وظیفه خارج کردن آب اضافه و پسماندهای راکد بدن را برعهده دارد. یک ماساژور آموزش دیده، قادر به جمع‌آوری مایعات اضافی ناشی از تورم، جهت سرعت بخشیدن به بهبودی می‌باشد. با این حال، اگر ماساژ به طور اشتباه انجام شود، درد بیشتری را به فرد انتقال خواهد داد. شما عزیزان می‌توانید از راهنمای ماساژ استاندارد که شامل توصیه‌های زیر است، کمک بگیرید:

  1. تمرکز بر روی سطح پوست باشد: هدف از این ماساژ، ریلکس نمودن بافت‌های عمیق بدن نیست. بنابراین اطمینان حاصل کنید که لمس شما سبک و آرام است.
  2. پوست را بکشید: از مالش دادن پوست خودداری کنید زیرا این کار باعث تحریک عروق لنفاوی زیر پوست می‌شود. پس به آرامی در جهت جریان سیستم لنفاوی حرکت کنید (به عنوان مثال: از مچ به شانه و مچ پا به زانو). در هنگام انجام این کار، در صورت مشاهده عفونت در ناحیه متورم، از ماساژ خودداری نمایید.

بعد از چند روز استراحت، به پیاده روی بروید

به منظور کاهش ورم بعد از لیپوماتیک، استراحت بعد از جراحی امری حیاتی است. طی سه روز اول، رگ‌های کوچک پس از جراحی مانند دو لوله که به سمت هم باز می شوند، مجددا به یکدیگر متصل خواهند شد. بنابراین فعالیت بدنی باید به طور موقت کاهش یابد در غیر این صورت تورم قابل توجه خواهد بود. در 48 ساعت اول، فرد باید در داخل خانه پیاده‌روی کند تا از لخته شدن خون جلوگیری نماید. اما پس از آن، می‌تواند به فعالیت‌های منظم مانند دوش گرفتن و پیاده‌روی طولانی بپردازد. در حقیقت، مهم است که در دو روز اول، حرکت محدود باشد و پس از آن فعالیت از سر گرفته شود. تحقیقات نشان داده است که ورزشی مانند پیاده‌روی می‌تواند به کاهش تورم کمک کند زیرا سیستم لنفاوی را که از تجمع مایعات لنفاوی جلوگیری می‌کند، تحریک می‌نماید.

رژیم غذایی خود را تصحیح کنید

ناگفته نماند که اگر می‌خواهید لیپوماتیک انجام دهید، رعایت رژیم غذایی پس از آن برای به حداکثر رساندن نتایج، بسیار مهم است. برای کاهش ورم بعد از لیپوماتیک، از مصرف غذاهایی مانند نمک و الکل جدا خودداری کنید. افزایش سطح نمک باعث می‌گردد که آب بیشتری در بدن نگه داشته شود. الکل نیز، ماده‌ای است که باعث کاهش آب بدن می‌گردد. همچنین سبب می‌شود که بدن آب بیشتری را در خود حفظ کند که باعث تورم و پف می‌شود. پیشنهاد می‌شود که افراد پس از لیپوماتیک از رژیم ضد التهابی گیاهی استفاده کنند. رژیم ضد التهابی شامل مصرف غذاهای کامل فرآوری نشده، ماهی‌های چرب، جوانه های بروکسل، مغز آجیل و توت‌ها است.

مطالب بیشتر: هزینه لیپوماتیک

راهکارهای کاهش ورم شکم بعد از جراحی لاغری شکم

همانگونه که متوجه شدید یکی از عارضه‌ها طبیعی بعد از جراحی لاغری شکم، ورم پوستی است. این عارضه کاملاً طبیعی بوده و شما باید چند روزی صبر کنید تا به مرور زمان ورم فروکش کند. البته شدت ورم شکم بعد از پیکرتراشی در بین افراد متفاوت است. برای اینکه بتوانید به کاهش ورم شکم پر در جراحی لاغری کمک کنید چند نکته زیر را در نظر داشته باشید:

  1. متخصص از شما می‌خواهد مصرف الکل را حداقل یک ماه قبل و یک ماه بعد از لیپوماتیک‌ ترک کنید. الکل به دلیل اینکه باعث افزایش تجمع مایعات در محل زخم می‌شود، قطعاً ورم را تشدید خواهد کرد. بنابراین این توصیه را جدی بگیرید. به خصوص اینکه الکل به دلیل رقیق کردن خون، احتمال خونریزی را در جریان عمل افزایش می‌دهد.
  2. همچنین مصرف خوراکی‌ها و غذا‌های شور را در دوره نقاهت کنار بگذارید. نمک به دلیل اینکه فشار اسمزی در محل زخم را بالا می‌برد، باعث تجمع مایعات در این قسمت شده و ورم هر روز بیشتر از قبل خواهد شد.
  3. مصرف غذا‌های سرخ کردنی نیز شدت ورم پوست بعد از لیپوماتیک را افزایش می‌دهد به همین دلیل لازم است حداقل به مدت دو هفته این قبیل غذا‌ها را کنار بگذارید.
  4. در زمان خواب باید قسمت جراحی شده در موقعیت بالاتری قرار گیرد. برای مثال زمانی که لیپوماتیک شکم را انجام می‌دهید؛ قسمت بالاتنه زاویه ۴۵ درجه با پا‌ها داشته باشد تا مایعات در محل زخم حبش نشوند.
  5. مصرف روزانه آب کافی به تخلیه مایعات در قسمت زخم کمک کرده و ورم پوست را کاهش می‌دهد.
روش های درمان ورم بعد از عمل لیپوماتیک
درمان سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک

خونابه بعد از لیپوماتیک شکم 

آیا نشت خون یا خونابه بعد از لیپوماتیک شکم طبیعی است؟ تخلیه مایع خونی در 24 تا 72 ساعت اول پس از جراحی طبیعی است. تورم و ترشحات بعد از لیپوماتیک بسیار کم است. در مدت زمان کوتاه از بین می‌رود. در بهترین حالت ممکن است تا 36 ساعت طول بکشد، در حالی که در روش های دیگر مانند لیپوساکشن بیشتر خواهد بود.

به طور کلی، خونابه لیپوماتیک 1-2 روز پس از عمل ادامه دارد. نشتی خون بعد از 72 ساعت می تواند نشان دهنده مشکلی مانند عفونت باشد.

آیا خونابه بعد از لیپوماتیک خطرناک است؟

به هر حال وقتی یک قسمتی از بدن زخم می‌شود به دلیل خونریزی که در آن اتفاق می‌افتد، در جریان ترمیم زخم شاهد خروج خونابه از محل زخم ‌خواهیم بود چون همانگونه که گفتیم جریان خون در محل زخم بیشتر از گذشته می‌شود. بنابراین خونابه بعد از لیپوماتیک اصلا خطرناک نیست و در واقع بخشی از روند ترمیم زخم به حساب می‌آید. متخصص از شما می‌خواهد برای مدت زمان مشخصی از گن طبی مخصوص استفاده کنید چون فشاری که این گن به بدن وارد می‌کند، از طریق کمک به افزایش سرعت تخلیه مایعات تجمع یافته و خونابه در زیر پوست، این امکان را فراهم خواهد کرد که زخم هر چه زودتر التیام پیدا کرده و این عارضه‌ها همانند تجمع آب و خونابه نیز برطرف شود. از طرف دیگر اگر خونابه تخلیه نشود، احتمال بروز عفونت وجود دارد.

نحوه تخلیه خونابه بعد از عمل لیپوماتیک

همانطور که گفته شد که خونابه‌هایی که در محل زخم ناشی از جراحی لیپوماتیک جمع می‌شوند باید هر چه زودتر تخلیه گردند. در غیر این صورت بستر برای عفونت فراهم خواهد شد. بهترین راه برای خروج خونابه، فشار آوردن ملایم به محل زخم است. برای این کار شما باید گن طبی ببندید. از طرف دیگر زمانی که استحمام می‌کنید، به آرامی محل زخم‌ها را ماساژ دهید تا خونابه خارج شوند. توجه داشته باشید اگر گن آغشته به خونابه شود، باید آن را بشویید و سپس مجدداً آن را ببندید چون وجود خونابه بر روی گن باعث آلوده شدن و عفونی شدن زخم خواهد شد.

آیا جمع شدن آب زیر پوست بعد از لیپوماتیک خطرناک است؟

از دیگر عارضه‌هایی که به دنبال عمل لیپوماتیک رخ می‌دهد، تجمع آب در زیر پوست است. بعضی از افراد وقتی دچار چنین مشکلی می‌شوند نگران شده و این تصور را دارند که جمع شدن آب زیر پوست بعد از لیپوماتیک می‌تواند خطرات زیادی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. در صورتی که این اتفاق کاملاً طبیعی است. وقتی قسمتی از بدن زخم می‌شود، فعل و انفعالاتی در بدن رخ داده و در نتیجه میزان خون‌رسانی به این قسمت افزایش می‌یابد. همین مسئله منجر به تجمع مایعات در محل زخم خواهد شد. بنابراین به طور کلی دستکاری شدن بافت‌های بدن، ایجاد ارتعاش در بافت چربی برای تخلیه چربی‌ها و در نهایت بخیه زدن محل جراحی، مهمترین عامل‌هایی هستند که باعث تجمع آب زیر پوست بعد از پیکرتراشی می‌شوند.

بعد از انجام عمل، با بستن گن، به تخلیه مایعات تجمع یافته در محل زخم کمک خواهد شد. البته باید رژیم غذایی را نیز رعایت کنید و از مصرف غذا‌های شور و همچنین غذا‌های سرخ کردنی، از مصرف الکل و دخانیات تا مدت زمان توصیه شده پرهیز نمایید.

توصیه های مهم بعد از عمل لیپوماتیک

ورم شکم بعد از لیپوماتیک یک عارضه جانبی شایع است که با مراقبت‌های مخصوص و اصولی، از بین خواهد رفت. سطح فعالیت شما به تناسب اندام قبل از جراحی بستگی دارد. به عنوان مثال، دستورالعمل‌های فعلی می‌گویند که بزرگسالان برای حفظ سلامت خود باید هفته‌ای حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​داشته باشند. منظور از ورزش متوسط، انجام ​​هر کاری مانند یک پیاده‌روی سریع است که ضربان قلب را افزایش دهد. سعی کنید که خارج از دستورات جراح، کار اضافه‌تری انجام ندهید. پیشنهادات و توصیه‌های افراد متفرقه و دوستان، ممکن است باعث تداوم تورم و کبودی در بدن شما شود.

روش‌ های رفع ناهمواری بعد از جراحی لیپوماتیک

متأسفانه اگر شما برای انجام عمل لیپوماتیک به متخصص حاذق و کارکشته و کلینیک‌های مجهز مراجعه نکنید چون استخراج چربی به صورت کاملاً یکدست و یکنواخت انجام نمی‌شود، به همین دلیل ناهمواری‌هایی را بر روی اندام هدف مشاهده خواهید کرد. این ناهمواری ناشی از تخلیه غیر یکنواخت چربی اتفاق می‌افتد. برای درمان این مشکل، روش‌های متعددی وجود دارد برای مثال:

  • انجام لیپوساکشن با لیزر

اگر چه فرآیند لیپوساکشن با لیزر نسبت به لیپوماتیک طولانی‌تر است ولی چون دقت کار بالاتر است و از طرف دیگر از فرآیند شل کردن چربی برای استخراج چربی استفاده می‌شود، بنابراین به احتمال زیاد لکه‌های ناهمواری که در محل جراحی به جا مانده است را به راحتی برطرف کرده و بدن شما کاملاً یکنواخت می‌گردد.

  • بستن گن طبی

به طور کلی همه کسانی که لیپوماتیک انجام می‌دهند باید تا بازه زمانی مشخص، از گن طبی استفاده کنند تا به سرعت ترمیم زخم‌ها کمک کرده و از طرف دیگر از افتادگی پوست جلوگیری گردد. در صورتی که متخصص متوجه شود که تخلیه چربی به صورت یکنواخت انجام نشده و ناهمواری‌هایی بر روی اندام هدف وجود دارد، ممکن است از شما بخواهد همچنان پوشیدن گن ادامه دهید چون فشار ناشی از بستن گن باعث پخش شدن چربی‌هایی می‌شود که به صورت گلوله‌ای در قسمت‌هایی از اندام هدف وجود دارند.

  • ماساژ دادن

البته به کمک ماساژ دادن اندام هدف نیز می‌توان به پخش شدن چربی به صورت یکنواخت در بدن کمک کرد. در واقع بعد از اینکه زخم‌های بدن جوش خوردند، کافی است ماساژ درمانی را آغاز کنید. متخصصانی که در این زمینه کار می‌کنند تمرکز خود را بر روی گلوله‌های چربی باقی مانده در اندام هدف گذاشته و با ماساژ درمانی سعی می‌کنند که چربی‌ها را شکسته و آن‌ها را در کل اندام پخش کنند تا در این صورت ناهمواری‌هایی که در پوست بعد از لیپوماتیک به وجود آمده به راحتی برطرف شود. البته این روش زمان‌بر بوده و نیاز به صبر و حوصله دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از افراد بلافاصله بعد از دیدن کبودی و ورم بر روی ناحیه شکم بعد از پیکرتراشی، دچار نگرانی شدید شده و فکر می‌کنند باید به متخصص مراجعه کنند. در صورتی که این دو عارضه کاملاً طبیعی بوده و بعد از چند روز فروکش می‌کند. اما در صورتی که مشاهده کردید ورم و کبودی شکم بعد از جراحی لاغری نه تنها کاهش نیافته بلکه هر روز بیشتر از قبل می‌شود، در این صورت باید سریعاً موضوع را با متخصص در میان بگذارید چرا که قطعاً این علائم نشان‌دهنده وجود مشکلاتی در بافت‌های داخلی بدن خواهد بود.

منبع: insidersynergywellnesscenter

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *