جراحی بینی

تورم ناحیه چشم بعد از عمل رینوپلاستی

ورم چشم بعد از عمل بینی یکی از شایع‌ترین و اجتناب ناپذیرترین عوارض جانبی است که تقریبا تمام متقاضیان آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. پف چشم بعد از عمل بینی در واقع یک مکانیسم دفاعی طبیعی از بدن نسبت به جراحی و باز شدن پوست ناحیه مرکزی صورت است و در غالب موارد هیچ تهدیدی برای افراد به حساب نمی‌آید. ورم و کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی در طی  3 الی 5 روز اول در شدیدترین و ناراحت کننده‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد؛ با این حال با توجه به موقتی بودن این عارضه، تقریبا از حدود روز ششم به بعد شروع به کاهش تورم و کبودی می‌کند. برای از بین بردن ورم صورت بعد از جراحی بینی نکات و راهکارهای بسیار موثری وجود دارد که همه افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند. با خواندن این مقاله خواهید دانست که برای ورم چشم بعد از عمل بینی چه باید کرد.

علت ورم چشم بعد از عمل بینی چیست؟

علت ورم دور چشم بعد از عمل بینی را می‌توان به صورت زیر توضیح داد:

بررسی دلایل ورم چشم بعد از عمل بینی

• اصلی ترین علت ورم چشم بعد از عمل بینی ، واکنش بدن به این جراحی است. در واقع وقتی بدن دچار برش‌های عمیق در پوست طی این جراحی می‌گردد، برای جبران مایعات از دست رفته در آن محل، اقدام به تورم (با فرستادن مایعات بین بافتی) در نواحی دور چشم و اطراف بینی می‌کند.
  • علت دیگر این تورم را نیز می‌توان به نوع جراحی بینی نسبت داد. معمولا جراحی‌های بسته تورم کمتری را نسبت به جراحی‌های باز ایجاد می‌کنند.
  • دیگر عامل بسیار مهم در ایجاد تورم و کبودی دور چشم بعد از عمل بینی، تبحر و مهارت پزشک است، یعنی پزشک با بالا بردن پوست بینی به اندازه استاندارد و اجرای تکنیک‌های تخصصی مختص به خودش، می‌تواند تا حد زیادی از بروز شدید کبودی و ورم در اطراف ناحیه تحت جراحی جلوگیری کند.
  • به طور کلی، مراقبت مناسب و اصولی از بینی بعد از جراحی باعث کاهش حداکثری تورم دور چشم می‌شود، یا زمان بهبود آن را به حداقل می‌رساند.

درمان ورم چشم بعد از عمل بینی چیست؟

بسیاری از کسانی که تحت رینوپلاستی قرار می‌گیرند، با دیدن تورم و کبودی زیر چشم‌هایشان دچار وحشت می‌شوند و می‌پرسند چگونه ورم چشم را از بین ببریم ؟ در ابتدا باید بگوییم که آرام باشید! هیچ اتفاق غیر معمولی رخ نداده است! ورم زیر چشم بعد از عمل بینی شایع‌ترین عارضه موقتی ناشی از این جراحی است.

برای رفع ورم چشم بعد از عمل بینی، راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

1. استراحت کافی

برای از بین بردن ورم چشم بعد از عمل بینی بسیار مهم است که استراحت کافی داشته باشید. کسانی که دچار ورم چشم بعد از عمل بینی می‌شوند، با استراحت مناسب و کافی، باعث طی شدن دوره نقاهت با بیشترین سرعت خواهند شد.

1. رژیم غذایی متعادل

داشتن رژیم غذایی متعادل  به کاهش ورم چشم بعد از عمل بینی کمک می‌کند. برای این کار، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

• کاهش فعالیت در طی استراحت بعد از عمل می‌تواند باعث یبوست شود، بنابراین توصیه می‌شود که طی این دوران میوه خام بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • حتماً مایعات مصرفی خود را افزایش دهید.
  • از مصرف الکل به شدت پرهیز نمایید؛ منع مصرف الکل حداقل 3 هفته می‌باشد.
  • مصرف ویتامین و مکمل‌های خود را از سر بگیرید.
  1. مصرف داروها

تمام جراحان بعد از عمل جراحی داروهای مسکن و آنتی بیوتیک مخصوص را تجویز می‌کنند. توصیه می‌شود که داروهای تجویز شده توسط پزشکتان را طبق دستور العمل وی، به طور کاملا منظم مصرف کنید.

1. فعالیت بدنی

• در اسرع وقت راه رفتن را با تایید و صلاحدید پزشکتان شروع کنید. این نوع فعالیت بدنی به کاهش تورم کمک می‌کند و احتمال لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.
  • تا زمانی که از داروهای ضد درد (مواد مخدر) استفاده می‌کنید، رانندگی نکنید.
  • طی 1 الی 2 هفته به محل کار خود برگردید.
  • از فعالیت‌های سنگین یا هر فعالیتی که فشار خون شما را افزایش می‌دهد به مدت 2 الی 3 هفته خودداری نمایید.
  1. کمپرس یخ

از بلافاصله پس از جراحی تا  هفته، به طور دائم و منظم از کمپرس‌های یخ در زیر چشم و اطراف بینیتان استفاده کنید. یخ به طور چشمگیر مانع از افزایش میزان کبودی و تورم می‌شود.

نکاتی مهم درباره درمان ورم و کبودی بعد از عمل بینی

• از مصرف آسپیرین یا هر نوع محصول حاوی آسپیرین خودداری کنید.
  • هنگام مصرف داروهای ضد درد ، الکل مصرف نکنید.
  • حتی در صورت عدم استفاده از داروهای ضد درد، به مدت 3 هفته بدون الکل استفاده کنید زیرا باعث احتباس مایعات و افزایش تورم می شود.
  • سیگار نکشید، زیرا سیگار کشیدن بهبودی را به تأخیر می‌اندازد و خطر عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.
  • به مدت 2 ماه از ورزش‌های تماسی، مانند ورزش‌های رزمی خودداری کنید
  • از مالش بینی و دستکاری آن پرهیز نمایید
  • به مدت 2 ماه، اجازه آفتاب گرفتن و رفتن به سالن‌های سولاریوم را نخواهید داشت.
  • به منظور کاهش تورم، هنگام خوابیدن، سرتان را با استفاده از بالش بالا نگه دارید (تقریبا هم سطح با قلبتان)
  • حداقل به مدت هفته از لوازم آرایشی مخصوصا آرایش چشم جدا خودداری کنید تا تورم و کبودی کاهش یابد.

راه های کاهش ورم چشم بعد عمل بینی

چقدر طول می‌کشد تا تورم و کبودی زیر چشم از بین برود؟

به طور میانگین ورم و کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی باید طی 2 هفته از بین برود. برخی از تورم‌های ظریف (که فقط برای خود فرد قابل مشاهده است) برای چندین ماه باقی خواهند ماند که البته جای نگرانی ندارند زیرا بهبودی روندی آهسته و تدریجی خواهد داشت. در نهایت این دو عارضه در عرض 2 الی 3 هفته بهتر به نظر می‌رسد و معمولاً تا چندین ماه به پیشرفت خود ادامه می‌دهد تا جایی که هیچ اثری از آثار آن به جا نخواهد ماند. در حالت کلی، زمان بهبودی در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت خواهد بود و هیچ دو نفری، دوره نقاهت مشابهی نخواهند داشت، زیرا فیزیولوژی و خصلت‌های بدنی افراد با یکدیگر فرق دارد. با این حال اگر بازهم نگرانی راجع به تورم و کبودی زیر چشمتان دارید، می‌توانید مشکل خود را با جراحتان در میان بگذارید و از او کمک و مشورت بخواهید.

در چه صورتی کبودی و تورم زیر چشم نیاز به مراجعه به جراح دارد؟

در بالا سعی نمودیم که راجع به علل و درمان تورم و کبودی زیر چشم مطالب جامعی را به شما ارائه دهیم، همچنین ذکر شد که این علائم موقتی هستند. با این حال اگر در شرایطی غیر معمول مانند موارد زیر قرار گرفتید، لازم است که به پزشک خود مراجعه نمایید:

1. در صورت افزایش ورم و کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی
  2. اگر تورم و قرمزی پس از 8 روز با همان شدت ادامه داشت.
  3. اگر در کبودی‌ها، رگه‌های قرمز رنگ افزایش یافته باشند.
  4. اگر درد شدید یا زیاد دارید به طوری که با دارو تسکین نمی‌یابد.
  5. در صورت بروز عوارض جانبی ناشی از داروهای مسکن؛ مانند: بثورات پوستی، حالت تهوع، سردرد، استفراغ.
  6. اگر از محل کبودی‌ها ترشحاتی شروع به خارج شدن کند

facialquora