جراحی بینی

تورم ناحیه چشم بعد از عمل بینی – از علل تا درمان

ورم چشم بعد از عمل بینی یکی از شایع‌ترین و اجتناب ناپذیرترین عوارض جانبی است که تقریبا تمام متقاضیان آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. پف چشم بعد از عمل بینی در واقع یک مکانیسم دفاعی طبیعی از بدن نسبت به جراحی و باز شدن پوست ناحیه مرکزی صورت است و در غالب موارد هیچ تهدیدی برای افراد به حساب نمی‌آید.

اینفوگرافیک ورم و کبودی بعد از عمل بینی
اینفوگرافیک ورم و کبودی بعد از عمل بینی

ورم و کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی در طی  3 الی 5 روز اول در شدیدترین و ناراحت کننده‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد؛ با این حال با توجه به موقتی بودن این عارضه، تقریبا از حدود روز ششم به بعد شروع به کاهش تورم و کبودی می‌کند. برای از بین بردن ورم صورت بعد از جراحی بینی نکات و راهکارهای بسیار موثری وجود دارد که همه افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند. با خواندن این مقاله خواهید دانست که برای ورم چشم بعد از عمل بینی چه باید کرد.

علت ورم چشم بعد از عمل بینی چیست؟

علت ورم دور چشم بعد از عمل بینی را می‌توان به صورت زیر توضیح داد:

بررسی دلایل ورم چشم بعد از عمل بینی

  1. اصلی‌ترین علت ورم چشم بعد از عمل بینی، واکنش بدن به این جراحی است. در واقع وقتی بدن دچار برش‌های عمیق در پوست طی این جراحی می‌گردد، برای جبران مایعات از دست رفته در آن محل، اقدام به تورم (با فرستادن مایعات بین بافتی) در نواحی دور چشم و اطراف بینی می‌کند.
  2. علت دیگر این تورم را نیز می‌توان به نوع جراحی بینی نسبت داد. معمولا جراحی‌های بسته، تورم کمتری را نسبت به جراحی‌های باز ایجاد می‌کنند.
  3. دیگر عامل بسیار مهم در ایجاد تورم و کبودی دور چشم بعد از عمل بینی، تبحر و مهارت پزشک است. یعنی پزشک با بالا بردن پوست بینی به اندازه استاندارد و اجرای تکنیک‌های تخصصی مختص به خود، می‌تواند تا حد زیادی از بروز کبودی و ورم شدید در اطراف ناحیه تحت جراحی جلوگیری کند.
  4. به طور کلی، مراقبت مناسب و اصولی از بینی بعد از جراحی باعث کاهش حداکثری تورم دور چشم می‌شود یا زمان بهبود آن را به حداقل می‌رساند.

مطالب بیشتر: جراحی انحراف بینی

درمان ورم چشم بعد از عمل بینی چیست؟

بسیاری از کسانی که تحت رینوپلاستی قرار می‌گیرند، با دیدن تورم و کبودی زیر چشم‌ها، دچار وحشت می‌شوند و می‌پرسند چگونه ورم چشم را از بین ببریم؟ در ابتدا باید بگوییم که آرام باشید! هیچ اتفاق غیر معمولی رخ نداده است! ورم زیر چشم بعد از عمل بینی شایع‌ترین عارضه موقتی ناشی از این جراحی است.

برای رفع ورم چشم بعد از عمل بینی، راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  1. استراحت کافی

برای از بین بردن ورم چشم بعد از عمل بینی بسیار مهم است که استراحت کافی داشته باشید. کسانی که دچار ورم چشم بعد از عمل بینی می‌شوند، با استراحت مناسب و کافی، باعث طی شدن دوره نقاهت با بیشترین سرعت خواهند شد.

  1. رژیم غذایی متعادل

داشتن رژیم غذایی متعادل، به کاهش ورم چشم بعد از عمل بینی کمک می‌کند. برای این کار، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • کاهش فعالیت در طی استراحت بعد از عمل می‌تواند باعث یبوست شود. بنابراین توصیه می‌شود که طی این دوران میوه خام بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • حتماً مایعات مصرفی خود را افزایش دهید.
  • از مصرف الکل به شدت پرهیز نمایید. منع مصرف الکل حداقل 3 هفته می‌باشد.
  • مصرف ویتامین و مکمل‌های خود را از سر بگیرید.
  1. مصرف داروها

تمام جراحان بعد از عمل جراحی، داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک مخصوص را تجویز می‌کنند. توصیه می‌شود که داروهای تجویز شده توسط پزشک را طبق دستورالعمل وی، به طور کاملا منظم مصرف کنید.

  1. فعالیت بدنی

  • در اسرع وقت راه رفتن را با تایید و صلاح‌دید پزشک شروع کنید. این نوع فعالیت بدنی به کاهش تورم کمک می‌کند و احتمال لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.
  • تا زمانی که از داروهای ضد درد (مواد مخدر) استفاده می‌کنید، رانندگی نکنید.
  • طی 1 الی 2 هفته به محل کار خود برگردید.
  • از فعالیت‌های سنگین یا هر فعالیتی که فشار خون شما را افزایش می‌دهد به مدت 2 الی 3 هفته خودداری نمایید.
  1. کمپرس یخ

بلافاصله پس از جراحی تا یک هفته، به طور دائم و منظم از کمپرس‌های یخ در زیر چشم و اطراف بینی استفاده کنید. یخ به طور چشمگیر مانع از افزایش میزان کبودی و تورم می‌شود.

مطالب بیشتر: تنفس بعد از عمل بینی

نکاتی مهم درباره درمان ورم و کبودی بعد از عمل بینی

  • از مصرف آسپیرین یا هر نوع محصول حاوی آسپیرین خودداری کنید.
  • هنگام مصرف داروهای ضد درد، الکل مصرف نکنید.
  • حتی در صورت عدم استفاده از داروهای ضد درد، به مدت 3 هفته الکل استفاده نکنید زیرا باعث احتباس مایعات و افزایش تورم می شود.
  • سیگار نکشید زیرا سیگار کشیدن بهبودی را به تأخیر می‌اندازد و خطر عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.
  • به مدت 2 ماه از ورزش‌های تماسی، مانند ورزش‌های رزمی خودداری کنید.
  • از مالش بینی و دستکاری آن پرهیز نمایید
  • به مدت 2 ماه، اجازه آفتاب گرفتن و رفتن به سالن‌های سولاریوم را نخواهید داشت.
  • به منظور کاهش تورم، سر را هنگام خوابیدن، با استفاده از بالش بالا نگه دارید (تقریبا هم سطح با قلبتان)
  • حداقل به مدت چند هفته از لوازم آرایشی مخصوصا آرایش چشم جدا استفاده نکنید تا تورم و کبودی کاهش یابد.

مطالب بیشتر: دستکاری بینی بعد از عمل بینی

راه های کاهش ورم چشم بعد عمل بینی

چقدر طول می‌کشد تا تورم و کبودی زیر چشم از بین برود؟

به طور میانگین ورم و کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی باید طی 2 هفته از بین برود. برخی از تورم‌های ظریف (که فقط برای خود فرد قابل مشاهده است) برای چندین ماه باقی خواهند ماند که البته جای نگرانی ندارند زیرا بهبودی روندی آهسته و تدریجی خواهد داشت. در نهایت این دو عارضه در عرض 2 الی 3 هفته بهتر به نظر می‌رسد و معمولاً تا چندین ماه به پیشرفت خود ادامه می‌دهد تا جایی که هیچ اثری از آثار آن به جا نخواهد ماند. در حالت کلی، زمان بهبودی در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت خواهد بود و هیچ دو نفری، دوره نقاهت مشابهی نخواهند داشت زیرا فیزیولوژی و خصلت‌های بدنی افراد با یکدیگر فرق دارد. با این حال اگر باز هم نگرانی راجع به تورم و کبودی زیر چشم دارید، می‌توانید مشکل خود را با جراح در میان بگذارید و از او کمک و مشورت بخواهید.

علت ورم چشم بعد از عمل بینی چون بافت اطراف بینی برای جراحی دستکاری می‌شود، پس کاملا طبیعی است که چشم و حتی صورت ورم کنند.
شدت ورم چشم
  1. شدت جراحی انجام شده بر روی بینی
  2. مهارت متخصص در اعمال برش‌ها
کاهش ورم چشم
  1. عدم مصرف الکل قبل و بعد از عمل
  2. عدم مصرف غذا و خوراکی شور
  3. نوشیدن آب کافی
  4. بالاتر بودن سر از بدن در زمان استراحت
  5. استفاده از کمپرس یخ
ورم چشم خطرناک است؟ خیر این عارضه هیچ آسیبی به چشم وارد نکرده و بعد از چند روز برطرف خواهد شد.

مطالب بیشتر: جراحی بینی گوشتی

در چه صورتی کبودی و تورم زیر چشم نیاز به مراجعه به جراح دارد؟

در بالا سعی نمودیم که راجع به علل و درمان تورم و کبودی زیر چشم، مطالب جامعی را به شما ارائه دهیم. همچنین ذکر شد که این علائم موقتی هستند. با این حال اگر در شرایطی غیر معمول مانند موارد زیر قرار گرفتید، لازم است که به پزشک خود مراجعه نمایید:

  1. در صورت افزایش ورم و کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی
  2. اگر تورم و قرمزی پس از 8 روز با همان شدت ادامه داشت.
  3. اگر در کبودی‌ها، رگه‌های قرمز رنگ افزایش یافته باشند.
  4. اگر درد شدید یا زیاد دارید به طوری که با دارو تسکین نمی‌یابد.
  5. در صورت بروز عوارض جانبی ناشی از داروهای مسکن؛ مانند: بثورات پوستی، حالت تهوع، سردرد، استفراغ.
  6. اگر از محل کبودی‌ها ترشحاتی شروع به خارج شدن کند.

تورم بعد از عمل بینی

اشک چشم بعد از عمل بینی

آیا اشک چشم بعد از جراحی بینی طبیعی است؟ اشک یا آبریزش چشم بعد از جراحی بینی، به خصوص اگر جراح شما از  روش عمل بینی بسته استفاده کرده باشد، شایع است و به زودی برطرف می‌شود  مجاری اشک در اثر بسته شدن یا تورم (یا هر دو) مسدود می‌شوند. متداول است که تا چند هفته بعد از عمل مقداری آبریزش چشم ادامه یابد زیرا التهاب و تورم هنوز در حال فروکش کردن است. برای این مورد معمولا قطره‌های چشمی تجویز می‌شود و باید چهار بار در روز مصرف شود. اگر چنانچه در این‌باره نگران هستید با جراح خود تماس بگیرید و از او مشاوره بگیرید.

مطالب بیشتر: جراحی بینی مردان

راهکارهای کاهش ورم چشم بعد از عمل بینی

همانگونه که در این مقاله متوجه شدید به هر حال ورم چشم بعد از جراحی بینی، یک عارضه کاملاً طبیعی خواهد بود اما شدت آن در بین افراد متفاوت است. برخی از مراجعه‌کنندگان از ورم شدید چشم‌های خود نگران می‌شوند و گمان می‌کنند که آسیب به بافت چشم وارد شده است در صورتی که اینگونه نبوده و هر اندازه شدت جراحی بیشتر و یا مهارت متخصص حین انجام عمل کمتر باشد، قطعاً عوارض جانبی شدت بیشتری پیدا خواهند کرد. برای کاهش ورم چشم بعد از عمل رینوپلاستی چند راهکار را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • متخصص از شما می‌خواهد که تقریباً یک ماه قبل و یک ماه بعد از جراحی، مصرف الکل را کنار بگذارید. الکل باعث رقیق شدن خون گشته و احتمال خونریزی را بالا ببرد. از سوی دیگر باعث افزایش عوارضی همانند ورم‌ چشم خواهد شد.
  • بعد جراحی زیبایی بینی باید میزان مصرف نمک و غذا‌های سرخ کردنی را کاهش دهید. نمک با افزایش پتانسیل اسمزی در محل زخم‌ها، باعث حبس مایعات در این قسمت شده و ورم را تشدید می‌کند.
  • حتماً در طول روز آب کافی بنوشید. این مسأله کمک می‌کند مایعات در محل زخم‌ها زودتر تخلیه شده و ورم چشم از بین برود.
  • با توجه به اینکه شدت ورم چشم بعد از جراحی بینی به عملکرد متخصص بستگی دارد، بنابراین برای رسیدن به نتیجه ‌ایده‌آل از این عمل زیبایی و کاهش عوارضی همانند ورم چشم، حتماً باید بهترین متخصص در این زمینه را پیدا کنید.

درمان عفونت چشم بعد از عمل بینی

به هر حال این مسأله کاملاً طبیعی است که بعضی از افراد دچار عفونت چشم بعد از عمل بینی شوند. چشم به بینی بسیار نزدیک بوده و به همین دلیل است که عرضه‌هایی همانند التهاب و ورم چشم بعد از جراحی اتفاق می‌افتد. در صورتی که محیط کلینیک استیل نبوده یا اینکه از تجهیزات ضدعفونی شده برای عمل استفاده نشود، خطر عفونت چشم بعد از عمل بینی بیشتر خواهد شد. البته مسأله رعایت توصیه‌های مراقبتی در دوره نقاهت نیز اهمیت زیادی دارد. به هر حال در صورتی که علائم عفونت چشم بعد از عمل زیبایی بینی را مشاهده کردید سریعاً باید با متخصص صحبت کنید تا دارو درمانی آغاز گردد. اگر ورم اطراف چشم هر روز بیشتر از قبل شده و قرمزی و الهتاب نیز حالت تشدید شوند دارد، این علائم می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشند و باید موضوع را با جراح در میان بگذارید تا درمان در اولین فرصت انجام گیرد.

درمان عفونت چشم بعد از عمل بینی

ورم صورت بعد از عمل بینی

زمانی که عمل زیبایی در ناحیه بینی انجام می‌گیرد، نواحی اطراف آن نیز دچار ورم خواهند شد. به همین دلیل است که اغلب مراجعه‌کنندگان از ورم صورت بعد از رینوپلاستی گلایه می‌کنند. اما لازم است بدانید این عارضه اصلا دائمی نبوده و بعد از چند روز برطرف می‌گردد منوط بر اینکه مصرف الکل را کنار بگذارید؛ از غذا‌های شور استفاده نکنید و حجم مصرف آب در طول روز را بالا ببرید چون بخش عمده‌ای از این ورم، به دلیل احتباس مایعات در محل جراحی است.

ورم چشم چه زمانی خطرناک است؟

شاید این تصور برای شما به وجود آمده باشد که ورم چشم بعد از رینوپلاستی، بسیار خطرناک است. در صورتی که اصلاً اینگونه نیست. همانطور که گفته شد این مسأله کاملاً طبیعی است که صورت شما دچار ورم گردد. بنابراین اجازه دهید چند روز سپری شده و شاهد فروکش کردن ورم چشم بعد از جراحی زیبایی بینی باشید. البته مصرف آب کافی، پرهیز از غذا‌ها و خوراکی‌های شور و بالاتر گذاشتن سر از بدن در زمان استراحت، کمک می‌کند تا این ورم زودتر برطرف گردد.

ورم چشم چه زمانی خطرناک است؟

زیباجویان عزیز، در صورتی که درباره جراحی بینی سوالی دارید می توانید از طریق فرم زیر (نظرات)، پرسش خود را مطرح کنید. ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما خواهیم بود. همچنین در جهت بهبود کیفیت و خدمات کلینیک، می توانید انتقادات و پیشنهادات و همچنین تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. ❤️

منبع
facialquora

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫4 نظرها

  1. سلام دکتر امیدوارم حالتون خوب باشه دکتر من حدوده یک ماه و نیمه عمل کردم مدل بینیم طبیعی بود ولی الان دوسه روزه نوک بینیم خیلی بزرگ شده ینی مدلش شده نیمه فانتزی کلا فرمش بهم خورده میشه دلیلشو بم بگین دکتر ممنون میشم اخه خیلی نگرانشم

  2. صورت من تا دو روز بعد از عمل ورم داشت مخصوصا چشمام این مقالتون به من کمک کرد تا خیلی سریع ورم رو کاهش بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *