مقالات

پلاسما جت بینی؛ راهکار غیر جراحی برای داشتن بینی با فرم طبیعی

گرایش به عمل‌های زیبایی و روش‌هایی که برای زیباتر شدن چهره انجام می‌شود، روز به روز افزایش می‌یابد. به همین علت است که روش‌های جدید و راحت‌تر هم مدام پا به عرصه وجود می‌گذارد. پلاسما جت هم یکی از روش‌های جدیدی است که برای زیبایی بینی، پلک و … به کار گرفته می‌شود. اگر نام پلاسما جت بینی را شنیده‌اید، ممکن است سؤال‌های مختلفی در ذهنتان شکل بگیرد. پلاسما جت بینی بهتر است یا جراحی بینی، ماندگاری پلاسمای بینی چقدر است و … اگر می‌خواهید بدانید پلاسما جت بینی چیست؟ با ما همراه باشید.

اینفوگرافیک پلاسماجت بینی
اینفوگرافیک پلاسماجت بینی

پلاسما جت بینی چیست؟

پلاسما جت، یک روش جدید و بدون جراحی است که برای مشکلات پیری و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اصل پلاسما به حالت چهارم ماده گفته می‌شود که حاوی ذره‌های یونی است. بدین صورت دستگاه پلاسما، انرژی جدیدی را به سلول‌های پوستی داده و آن‌ها را ترمیم می‌کند. از این رو برای درمان افتادگی پلک، بلفاروپلاستی، زیبایی و فرم‌دهی بینی و … از پلاسما جت استفاده می‌شود.

روش پلاسما جت بینی چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟ این سؤال برای هر متقاضی این روش ممکن است پیش آید. برای استفاده از این روش، ابتدا پزشک فرم و شرایط بینی را بررسی می‌کند تا مناسب بودن این روش را برای آن مشخص کند. برای کوچک کردن یا فرم دادن بینی، دستگاه پلاسما جت در بخش‌های مختلف بینی که نیاز به کوچک شدن دارند، قرار داده می‌شود و گاز یونیزه شده به این قسمت‌ها می‌تابد. بدین صورت پوست منقبض شده و بینی کوچک‌تر می‌شود.

پلاسمای بینی برای چه افرادی مناسب است؟

البته استفاده از پلاسمای بینی برای هر کسی مناسب نیست. باید بینی فرد شرایط مناسبی داشته باشد. برای پلاسمای بینی، باید فرد دارای بینی گوشتی باشد زیرا برای فرم‌دهی بینی استخوانی نمی‌توان از این روش استفاده کرد. در اصل پلاسما فقط روی پوست، چربی و گوشت تأثیرگذار است و نمی‌تواند استخوان یا غضروف را تغییر دهد.

افرادی که دارای بینی بزرگ و گوشتی هستند، کسانی که بینی افتاده‌ای دارند یا می‌خواهند بینی خود را فرم دهند، بهترین متقاضیان استفاده از پلاسمای بینی هستند. از این رو باید ابتدا بدانید پلاسمای بینی برای چه افرادی مناسب است؟ البته در جلسات مشاوره‌ای که قبل از انجام پلاسما جت با مراجعه‌کننده ترتیب داده می‌شود، تمام این موارد بررسی خواهد شد. اگر بینی شما به گونه‌ای است که پلاسما جت روی آن تأثیرگذار نباشد، پزشک، روش جراحی را به شما توصیه می‌کند. پس نمی‌توان گفت که پلاسما جت بینی بهتر است یا جراحی بینی. در اصل برای هر فرد، یک روش می‌تواند مناسب‌تر باشد.

البته ممکن است خانم‌های باردار و برخی افراد به علت داشتن بیماری‌های مختلف مانند سرطان، صرع و … نتوانند از این روش بهره ببرند. پس باید در صورتی که بیماری خاصی دارید، حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.

پلاسماجت بینی چیست؟ دستگاه پلاسما جت بینی با انرژی دادن به سلول‌های پوستی، به ترمیم آن‌ها کمک کرده و از همین ویژگی برای فرم دادن به بینی استفاده می‌کنند.
نامناسب برای پلاسما جت بینی
  1. افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای
  2.  افراد در دوران بلوغ
  3.  خانم‌های باردار و شیرده
  4.  کسانی که ایمپلنت فلزی در بینی خود دارند.
مدت زمان اجرای پلاسماجت بینی براساس فرم بینی شما و میزان نیاز به کار، بین یک تا چند جلسه پلاسما جت نیاز خواهد بود.
آیا این روش درد دارد؟ خیر چون جراحی نیست و انرژی به صورت نقطه نقطه، به بینی تابیده می‌شود تا چربی را بسوزاند. این روش برای بینی گوشتی مناسب است.

نکات مراقبتی قبل و بعد از پلاسما جت بینی

با توجه به اینکه پلاسما جت روی سلول‌ها و پوست بینی تأثیر می‌گذارد، نکات مراقبتی قبل و بعد از پلاسما جت بینی باید رعایت شود. در این صورت مشکلاتی مانند عفونت، تأثیر کم پلاسما جت بینی و … اتفاق نمی‌افتد.

مراقبت‌ های قبل از پلاسمای بینی

قبل از اقدام برای پلاسما جت بینی، باید نکاتی را رعایت کنید:

  1. در صورتی که مشکلاتی مانند آفتاب سوختگی دارید، باید به تشخیص پزشک مدتی عمل پلاسما جت را به تعویق اندازید.
  2. اگر مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا هستید، باید تا بهبودی کاملاً صبر کنید.
  3. سعی کنید روزهای قبل از انجام پلاسما جت بینی کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

مراقبت قبل و بعد از پلاسما بینی

مراقبت‌ های بعد از پلاسمای بینی

بعد از اینکه کار پلاسمای بینی را انجام دادید، باید مراقبت‌هایی را طبق توصیه پزشک مد نظر قرار دهید:

  1. به مدت یک هفته از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  2. داروها و کرم‌های تجویز شده را مصرف کنید.
  3. از لایه‌بردارها به مدت یک هفته استفاده نکنید.
  4. بینی را تمیز نگه دارید.
  5. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

آیا پلاسمای بینی عوارض دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، عمل پلاسمای بینی یک کار راحت و سرپایی است که در چند دقیقه قابل انجام است. هیچگونه برشی روی پوست انجام نمی‌شود اما با توجه به تأثیر پلاسما روی پوست، نقاط ریزی روی پوست بر جای می‌ماند که مانند سوختگی‌های نقطه‌ای به نظر می‌رسد. تمام عوارض پلاسمای بینی از قبیل سوزش، قرمزی بینی، دانه‌های سیاه روی بینی و … پس از چند روز از بین می‌روند.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که در صورت انجام پلاسمای بینی در مراکز نامعتبر، احتمال این وجود دارد که عوارض پلاسمای بینی به صورت شدیدتری مانند زخم شدن عمیق پوست، عفونت و … را به همراه داشته باشد. پس باید این کار زیر نظر یک پزشک مجرب و معتبر انجام شود.

نتیجه نهایی پلاسما جت بینی

در نهایت پس از انجام پلاسما جت بینی و پس از رفع عوارض اولیه و معمول آن، باید با نتیجه آن مواجه شوید. البته برای دریافت نتایج نهایی پلاسما جت بینی، باید این عمل را در چندین مرحله و به صورت دوره‌ای انجام دهید. هر بار متوجه تغییراتی در بینی خود می‌شوید. در نهایت زمانی که از نتیجه راضی بودید و به نظر خود و تشخیص پزشک، بینی به فرم مورد نظر رسید، می‌توانید جلسات درمان را تمام کنید و نتیجه نهایی را ببینید.

با توجه به مواردی که گفته شد، ممکن است برای شما مهم باشد که بدانید، ماندگاری پلاسمای بینی چقدر است؟ در اصل نمی‌توان انتظار داشت که نتیجه پلاسما،‌ به اندازه جراحی بینی، ماندگاری داشته باشد. با این وجود با توجه به شرایط فرد، زمان ماندگاری در هر فرد متفاوت است. حتی برخی افراد با یکبار انجام دوره پلاسما جت، فرم بینی خود را سال‌ها،‌ زیبا نگه می‌دارند.

نتیجه و ماندگاری پلاسما بینی

جمع بندی درباره پلاسمای بینی

پلاسما جت یک روش غیرتهاجمی و کم هزینه است که برای تغییر فرم بینی به خصوص بینی‌های گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عمل بدون عوارض خاصی است و برای طیف گسترده‌ای از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال ممکن است برخی افراد نتوانند از پلاسمای بینی استفاده کرده و نیاز به جراحی بینی پیدا کنند.

مدت زمان ماندگاری پلاسما جت بینی چقدر است؟

اگر بخواهیم روش پلاسما جت بینی را با جراحی مقایسه کنیم، قطعاً روش‌های تهاجمی و جراحی ماندگاری بیشتری دارند ولی پلاسما جت بینی نیز تقریباً سه سال ماندگاری خواهد داشت و بعد از آن می‌توانید نسبت به ترمیم این روش اقدام کنید. کیفیت روش و تکنولوژی مورد استفاده برای انجام پلاسما جت، استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، توجه به نکات مراقبتی قبل و بعد از پلاسماجت و همچنین مهارت متخصص در انجام این کار، بر روی ماندگاری پلاسما جت بینی تأثیر خواهد گذاشت.

سن مناسب برای پلاسما جت بینی

به طور کلی تحقیقات پزشکی نشان داده است که انجام هر گونه اقدام زیبایی در دوران بلوغ اصلاً مناسب نیست. در این دوران بدن در حال رشد هستند و در نتیجه تا زمانی که به ثباتی از نظر رشد نرسیده‌اید نباید دست به انجام اقدامات زیبایی بزنید. این موضوع درمورد پلاسما جت بینی نیز بسیار اهمیت دارد. بنابراین اجازه دهید تکنیک‌هایی که برای زیبایی و جوانسازی صورت استفاده می‌شوند در سن بالاتر از 20 سال اجرا گردند تا رشد بدن تقریباً متوقف شده و مطمئن باشید نتیجه این تکنیک‌ها را به بهترین شکل ممکن شاهد خواهید بود.

چه کسانی نباید پلاسما جت بینی را انجام دهند؟

به طور کلی افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، افراد در دوران بلوغ، خانم‌های باردار و شیرده و کسانی که ایمپلنت فلزی در بینی خود دارند، اصلاً کاندید مناسبی برای پلاسما جت بینی نخواهند بود.

پلاسما جت بینی چند جلسه طول می کشد؟

یکی از سؤالاتی که توسط کاربران مطرح می‌شود، مدت زمان انجام پلاسما جت بینی است. به طور کلی شرایط فرد تعیین‌کننده تعداد جلسات درمان است. متخصص ابتدا جلسه مشاوره را برای شما بررسی برگزار می‌کند تا وضعیت بینی را مورد بررسی قرار دهد. سپس مشخص خواهد کرد که پلاسما جت بینی چه اندازه زمان خواهد برد. بنابراین به طور قطعی نمی‌توان در این زمینه صحبت کرد. ممکن است شخصی بعد از یک جلسه به نتیجه ‌ایده‌آل برسد ولی ممکن است در برخی از افراد چند جلسه درمان و حتی ترمیم نیاز باشد.

جراحی بینی یا پلاسما جت بینی؟

در پاسخ به این سؤال که پلاسما جت بهتر است یا جراحی بینی، باید به این موضوع اشاره کنیم که وضعیت افراد تعیین‌کننده روش مناسب جهت جراحی خواهد بود. در صورتی که مشکلی در ساختار داخلی بینی وجود نداشته باشد و از طرف دیگر شدت عارضه در قسمت بیرونی بینی‌ حاد نباشد می‌توانید پلاسماجت را انجام دهید ولی فراموش نکنید این روش تأثیر ماندگاری نداشته و بعد از گذر مدت زمان مشخص نیاز به ترمیم خواهد داد. بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد شما با استفاده از جراحی بینی می‌توانید نتیجه ماندگار و همیشگی را به دست بیاورید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *