جراحی بینیمقالات

اهمیت استفاده از چسب بینی بعد از عمل + آموزش صحیح چسب زدن

عمل جراحی بینی برای رفع ایرادات ظاهری یا عملکردی آن و نیز افزایش زیبایی و اعتماد به نفس در افراد انجام می‌گیرد. چسب زدن به بینی عمل شده پس از رینوپلاستی به منظور کمک به کنترل ادم یا تورم ناشی از جراحی بینی انجام می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در اوایل بعد از جراحی، بینی و به ویژه در اطراف نوک بینی ممکن است متورم شود، استفاده از چسب بعد از عمل بینی بیشتر به منظور بهبودی سریع و جلوگیری از بروز تورم و زخم بیشتر انجام می‌گیرد وگرنه نتیجه نهایی جراحی شما به تخصص و تبحر پزشک انتخابی شما مربوط است.

انواع چسب بینی پس از عمل 

انواع مختلفی از چسب‌های بینی وجود دارند که برای اهداف مختلفی چون بهبود تورم بینی پس از جراحی، لیفت بینی، چسب برای تنفس بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی در رابطه با چسب زدن به بینی عمل شده اکثر پزشکان و از جمله دکتر سعید شیرنگی چسب 3M با درجه پزشکی 1.2 اینچی را توصیه می‌کنند. این نوع چسب‌ها ضد حساسیت بوده و در صورت استفاده مکرر نیز به پوست بینی آسیب نزده و جای چسب باقی نمی‌گذارد. به هنگام خرید از اصل بودن این چسب اطمینان حاصل نمایید در غیر اینصورت ممکن است باعث جوش و بروز حساسیت روی پوست بینی‌تان گردد.

انواع چسب بینی بعد از عمل

نحوه چسب زدن به بینی عمل شده

دقت داشته باشید که اگر چسب زدن به بینی عمل شده را به صورت اصولی و صحیح انجام دهید علاوه بر این که در کاهش و بهبود سریع تورم ناشی از عمل موثر واقع خواهید شد از طرفی به فرم‌گیری بینی نیز کمک می‌کنید. بعد از انتخاب چسب مناسب و به دستور پزشک، که همانطور که اشاره شد چسب 1 سانتی برند 3M مورد تایید است، 6 الی 8 قطعه 3 الی 4 سانتی‌متری و دو قطعه 10 الی 12 سانتی‌متری برش زده و پس از تمیز کردن محل چسب، در مقابل آینه، شروع به چسباندن چسب‌های 3 الی 4 سانتی‌متری از بالا به پائین و به صورت عرضی می‌نمایید.

نحوه چسب زدن به بینی عمل شده

دقت داشته باشید که هر چسب بایستی بخشی از چسب قبلی را پوشش دهد. پس از تثبیت این چسب‌ها حال دو چسب ده الی 12 سانتی را به صورت U شکل در قسمت زیرین بینی می‌چسبانید، هدف از چسباندن چسب U شکل جمع کردن نوک بینی است. دقت داشته باشید تا این چسب در تنفس شما اختلال ایجاد نکنند. حال مجددا مابقی چسب‌های 3 الی 4 سانتی را مجدداً روی چسب‌های قبلی از پایین به بالا می‌زنید. در صورتی که پوست چرب داشته باشید شاید بهتر باشد 3 لایه چسب روی بینی بزنید.

نحوه چسب زدن به بینی عمل شده

نحوه برداشتن چسب بینی

پس از جراحی بینی لازم است تا دو هفته الی دو ماه عمل چسب زدن به بینی عمل شده را به طور مکرر تکرار کنید، پس بهتر است بدانید که هم عمل چسب زدن به بینی و هم نحوه تعویض چسب بینی بعد از عمل از اهمیت بالایی برخوردار است و با یک اشتباه کوچک ممکن است تمامی تلاش‌های خود در مراقبت از بینی جراحی شده خود را به هدر دهید.

قطعاً با طرز چسب زدن بینی بعد از عمل زیبایی آشنایی دارید، درباره نحوه برداشتن چسب بینی نیز همان حساسیت‌های لازم برای زدن چسب باید اعمال شود. برای برداشتن چسب بینی در ابتدا بهتر است با مواد مخصوص حل کننده چسب و یا در حمام با بخار آب چسب بینی را شل کرده و سپس آن را بردارید.

پس از شل شدن چسب بهتر است با یک ابزاری چون موچین چسب‌ها را از لبه آنها گرفته و در راستای موازی با پوست بینی جدا کنید و پس از شستن و خشک کردن بینی مجدداً چسب‌های جدید را روی بینی خود بچسبانید. توجه داشته باشید که با رعایت کردن نکات ذکر شده امکان بالا کشیدن پوست و جدا شدن آن از اسکلت زیرین را به حداقل می‌رسانید.

نحوه برداشتن چسب بینی

تا چند وقت بعد از عمل باید از چسب بینی استفاده کرد ؟

اینکه تا چه مدت پس از رینوپلاستی بایستی از چسب استفاده کنید بسته به نوع پوست بینی شما و نظر پزشکتان می‌تواند از دو هفته تا دو ماه متغیر باشد. اگر شما جز افرادی هستید که پوست بینی نازکی دارند چسب زدن به بینی عمل شده شما تا دو هفته الی یک ماه بایستی ادامه داشته باشد، در صورت داشتن پوست بینی ضخیم و به عبارتی داشتن بینی گوشتی این مدت زمان به دو ماه تغییر می‌کند. شما با استفاده از چسب بینی می‌توانید تورم ناشی از رینوپلاستی را هر چه سریعتر بهبود بخشیده و روند شکل‌گیری آن را تسریع کنید.

پس از دو هفته اول که چسب زدن به بینی الزامی است، در صورتیکه در گروه افرادی هستید که در طول روز نمی‌توانند چسب بزنند می‌توانید از هفته‌ی سوم پس از جراحی بینی، فقط شب‌ها چسب را استفاده کرده و روزها باز کنید.

مطالب بیشتر: چسب لیفت بینی

تا چند وقت بعد از عمل باید از چسب بینی استفاده کرد ؟

مزایای استفاده از چسب بینی

از جمله مزایای چسب زدن به بینی عمل شده می‌توان موارد زیر را نام برد:

همانطور که پیشتر ذکر شد، استفاده از چسب بینی بعد از رینوپلاستی در دو هفته اول بعد از عمل الزامیست، چون بنا به عقیده پزشکان علاوه بر اینکه در کاهش ورم ناشی از جراحی تاثیر مثبت دارد می‌تواند در فرم‌دهی به بینی نیز موثر باشد. بنابراین شما زیبایی‌جویان عزیز در صورت تمایل می‌توانید چسب بینی خود را پس از دو هفته به طور کامل باز کنید. ولی اگر ورم بینی‌تان نخوابیده است می‌توانید همچنان تا دو ماه و حتی بیشتر از چسب استفاده کنید.

چسب بینی با فشار کمی که روی پوست بینی اعمال می‌کند از گشاد شدن پوست و بافت نرم بینی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، پس از جراحی بینی، شکل زیرین بینی با تغییر شکل غضروف بینی تغییر کرده است. نوار چسب به پوست بینی کمک می‌کند تا خود را با این شکل جدید تطبیق دهد.

از دیگر مزایای مصرف چسب بعد از عمل بینی می‌توان به زنگ خطر و علامت هشدار بودن آن به اطرافیان اشاره کرد. مسلماً افراد با دیدن چسب روی بینی شما متوجه خواهند شد که به تازگی عمل کرده‌اید و بایستی در برخورد با شما مراقب باشند.

نحوه تمیز کردن جای چسب از روی بینی عمل شده

دقت داشته باشید که پس از عمل بینی بایستی تمام اطلاعات لازم برای مراقبت صحیح از بینی تا زمان بهبودی کامل را از پزشک خود جویا شده و طبق دستورالعمل‌های ایشان عمل کنید. یکی از نکات مهمی که یادگیری آن الزامی است نحوه تعویض چسب بینی بعد از عمل است. پس از هر بار که چسب بینی خود را عوض می‌کنید ممکن است نیاز باشد تا جای چسب باقی مانده روی پوست را  نیز تمیز کنید.

برای پاک کردن جای چسب می‌توانید از یک دستمال نرم و یا پنبه‌ی آغشته شده به آب استفاده کنید، این پنبه و یا دستمال را به آرامی روی بینی خود بکشید، سعی کنید هیچ گونه فشاری روی بینی وارد نشود. در صورتی که مشکل جای چسب حل نشد می‌توانید پنبه یا دستمال را با الکل آغشته کرده و محل را پاک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بهترین کار پرسیدن از پزشک خود و انجام راهکار توصیه شده توسط ایشان است.

مطالب بیشتر: بارداری بعد از عمل بینی

دكتر سيد سعيد شيرنگي، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با چندین سال تجربه در زمینه اعمال زیبایی است که شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر سعید شیرینگی از مشاوره و راهنمایی‌های رایگان این کلینیک در زمینه انواع روش‌های جراحی بینی و طرز چسب زدن بینی بعد از عمل زیبایی و روش برداشتن آن اطلاعات لازم را کسب نمایید.

زیباجویان عزیز، در صورتی که درباره جراحی بینی سوالی دارید می توانید از طریق فرم زیر (نظرات)، پرسش خود را مطرح کنید. ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما خواهیم بود. همچنین در جهت بهبود کیفیت و خدمات کلینیک، می توانید انتقادات و پیشنهادات و همچنین تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. ❤️

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *