جراحی بینیمقالات

سولاریوم و آفتاب گرفتن بعد از عمل بینی چه اثراتی دارد؟

عمل زیبایی بینی به دلیل تاثیر قابل توجهی که در زیبایی چهره دارد، توانسته به یکی از عمل‌های شایع در بین افراد تبدیل شود. از آنجایی که عمل بینی در دسته عمل‌های تهاجمی قرار دارد رعایت برخی نکات مراقبتی بعد  از آن و در دوران نقاهت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که عدم رعایت این نکات مراقبتی می‌تواند نتایج حاصل از آن را در جهت منفی تغییر دهد. یکی از مهم‌ترین این موارد عدم قرار گرفتن جلو آفتاب بعد از عمل بینی است. این موضوع می‌تواند در مورد سولار بعد از عمل بینی نیز صادق باشد.

اینفوگرافیک آفتاب گرفتن و سولاریوم بعد از عمل بینی
اینفوگرافیک آفتاب گرفتن و سولاریوم بعد از عمل بینی

در صورتی که علاقه به برنزه کردن پوست خود دارید و از طرفی تصمیم خود را برای انجام عمل زیبایی بینی گرفته‌اید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با افتاب گرفتن بعد از عمل بینی و همچنین عوارض استفاده از سولار بعد از رینوپلاستی آشنا کنیم. همچنین می‌توانید در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با مطب دکتر شیرنگی تماس گرفته و از مشاوره‌های لازم قبل عمل بهره ببرید.

سولاریوم بعد از عمل بینی

دستگاه سولاریوم این روزها با هدف برنزه کردن پوست بدن، محبوبیت بالایی بین افراد پیدا کرده است. به خصوص در فصل‌های پاییز و زمستان که امکان حمام آفتاب وجود ندارد، به جایگزین مناسبی به جای نور خورشید تبدیل شده است. در ارتباط با این موضوع سوالی که ذهن کاندیدهای عمل زیبایی بینی را به خود درگیر می‌کند این است که آیا استفاده از دستگاه سولاریوم پس از جراحی بینی مشکلی برای آن‌ها ایجاد می‌کند یا نه؟

سولاریوم بعد از عمل بینی

قبل از پرداختن به این سوال بهتر است نگاهی به سولاریوم و دستگاه سولار بیاندازیم. دستگاه سولاریوم با ساطع کردن امواج فرابنفش، محیطی مشابه زیر آفتاب را برای افراد ایجاد می‌کند. در نتیجه با قرار گرفتن زیر امواج این دستگاه، پوست بدن حالتی برنزه پیدا می‌کند. این پروسه با ایجاد گرما در پوست همراه خواهد بود که می‌تواند عوارض بسیاری را برای کسانی که به تازگی بینی خود را عمل کرده‌اند به دنبال داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا حد امکان در دوره نقاهت از سولاریوم بعد از عمل بینی استفاده نشود. مشورت با پزشک متخصص می‌تواند بازه زمانی که بهتر است از انجام چنین کاری خودداری کنید را به صورت کاملا دقیق مشخص می‌کند. پس توصیه می‌کنیم در این دوران فعالیت خاص و متفاوتی را بدون هماهنگی با پزشک خود انجام ندهید.

سولاریوم بعد از جراحی بینی

مطالب بیشتر: جراحی بینی گوشتی

عوارض استفاده از سولار بعد از رینوپلاستی

طبق مطالب گفته شده در بالا توصیه می‌شود کسانی که عمل زیبایی بینی داشته‌اند از قرار گرفتن در محیط سولاریوم پرهیز کنند. علت این موضوع، بروز عوارض جانبی آزاردهنده پس از عمل بینی است که می‌تواند برای افراد دردسرساز نیز باشند. از جمله عوارض شایع بعد از استفاده از سولار بعد از رینوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد حساسیت‌های شدید پوستی ناشی از گرما
  • افزایش ورم بینی
  • مشاهده کبودی‌های بیشتر
  • احساس درد شدید در نواحی سر و صورت
  • بهبودی زخم‌ها با سرعت خیلی کم
  • باقی ماندن جای زخم‌ها

پس تا زمانی که پوست به ضخامت عادی خود بعد از رینوپلاستی برنگشته بهتر است، از قرار گرفتن در معرض امواج سولار و نور خورشید خودداری شود. این بازه زمانی تقریبا در حدود ۳ ماه است.

مطالب بیشتر: جراحی بینی استخوانی

عواقب آفتاب گرفتن بعد از عمل بینی
  1. ایجاد حساسیت‌های شدید پوستی
  2. افزایش ورم بینی
  3. افزایش کبودی‌
  4. احساس درد شدید
  5. کاهش سرعت بهبودی زخم‌ها
  6. باقی ماندن جای زخم‌ها
مدت زمان پرهیز از آفتاب گرفتن و سولاریوم حداقل باید 3 ماه صبر کرده و سپس از متخصص سوال کنید. اگر بهبودی کامل حاصل شده باشد می‌توانید به محیط‌های آفتابی رفته و یا برای برنزه کردن پوست اقدام کنید.

آفتاب و سولار بعد از رینوپلاستی

آفتاب گرفتن بعد از جراحی بینی

همانطور که گفته شد سولاریوم با ایجاد محیطی مشابه با حمام آفتاب، سبب برنزه شدن پوست افراد می‌گردد. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد در دوران نقاهت، از رفتن به سولاریوم خودداری کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت که آفتاب گرفتن بعد از جراحی بینی نیز کاری نامناسب بوده و به منظور جلوگیری از بروز عوارض جانبی شدید بعد عمل و گذراندن دوره نقاهت آسان بهتر است از انجام چنین کاری اجتناب شود. دلیل اصلی برای این کار، گرمای ناشی از قرار گرفتن در برابر نور خورشید است چرا که این گرما می‌تواند مشکلاتی نظیر تورم بینی، سوختگی پوست، عدم ترمیم سریع زخم‌ها و باقی ماندن جای زخم‌ها را در پی داشته باشد.

مطالب بیشتر: جراحی بینی مردان

مدت زمان پرهیز از آفتاب گرفتن بعد از عمل بینی

با توجه به آنچه که در این مقاله گفته شد اکنون این سؤال مطرح می‌شود که تا چه مدت باید از سولاریوم و آفتاب گرفتن بعد از جراحی رینوپلاستی پرهیز کنیم؟ بسیاری از خانم‌ها در جلسه مشاوره این سؤال را از متخصص مطرح می‌کنند. به طور کلی پزشکان معتقد هستند مدت زمان پرهیز از سولاریوم و آفتاب گرفتن بعد از جراحی زیبایی بینی، حداقل ۳ ماه است ولی این مدت زمان در بین افراد براساس ضخامت پوست، متفاوت خواهد بود. هر چقدر پوست شما ضخیم‌تر باشد باید مدت زمان طولانی‌تری را صبر کرده و سپس برای برنزه کردن پوست به سالن‌های سولاریوم بروید و یا اینکه سفر‌های خود را در روز‌های آفتابی آغاز نمایید. بنابراین بهتر است اجازه دهید پزشک براساس وضعیت پوست شما بهترین توصیه را داشته باشد.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *