لیپوماتیکمقالات

میزان خطر آمبولی بعد لیپوماتیک چقدر است؟

در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث آمبولی می‌شوند می‌توان گفت زمانی که یک ماده‌ای اعم از مایع جامد یا گاز بنا به هر دلیلی از عروق عبور کرده و وارد جریان خون شود، و از طریق جریان خون به نقاط حساسی چون مغز یا ریه یا حتی ماهیچه‌های نواحی مختلف بدن برسد می‌تواند خطرساز باشد حتی به قیمت جان افراد تمام شود. خطر تجمع چربی و آمبولی چربی پس از انجام برخی اعمال جراحی زیبایی چون لیپوماتیک نیز امکان پذیر است ولی درصد وقوع آن بسیار کم و از حدود 0.5% الی 9 % بسته به تبحر پزشک و وضعیت سلامتی متقاضیان متغیر است.

اینفوگرافیک آمبولی بعد از لیپوماتیک
اینفوگرافیک آمبولی بعد از لیپوماتیک

علائم آمبولی حدوداً 24 ساعت پس از لیپوساکشن با جراحی یا لیپوماتیک آشکار می‌شود. سندرم آمبولی چربی تظاهرات شدیدی از انسداد حاد ریوی قلبی عروقی را نشان می‌دهد که در اثر آزاد شدن ناگهانی مقدار زیادی آمبولی چربی داخل عروقی ایجاد می‌شود. فشار خون شدید ریوی، نارسایی قلبی، شوک و حتی مرگ اغلب در 48 ساعت اول مبتلا شدن به این عارضه در افراد رخ می‌دهد.

علائم و نشانه های آمبولی بعد از لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک یک روش جراحی برای برداشتن بافت چربی اضافی در افراد دارای اضافه وزن است که در بسیاری از کشورها رایج شده است و معمولاً عوارض جانبی بسیار کمی دارد. یکی از عوارض بسیار نادر لیپوماتیک که در صورت انتخاب پزشک غیرماهر و یا کم تجربه امکان رخ دادن آن وجود دارد آمبولی است. اگر می پرسید که آمبولی چه زمانی اتفاق می افتد، بهتر است بدانید که حین بیرون کشیدن چربی‌های مازاد بدن از طریق کانولا ممکن است به دیواره رگ ها آسیب وارد شده و میزان اندکی از چربی وارد عروق خونی شود که نهایتا آمبولی ریوی را باعث خواهد شد.

سه علامت و نشانه سندرم آمبولی چربی پس از انجام لیپوماتیک عبارتند از دیسترس تنفسی یا زجر تنفسی، که فرد به سختی می‌تواند نفس بکشد. معمولاً در 85٪ از بیماران مبتلا به آمبولی این علائم در عرض 24 تا 72 ساعت پس از تخلیه چربی به روش لیپوماتیک ظاهر می‌شوند. از دیگر علائم و نشانه‌های سندرم آمبولی پس از لیپوماتیک می‌توان به تاکی‌کاردی ( تپش قلب شدید)، تاکی‌پنه( تند نفسی)، تب و هیپوکسمی ( کمبود اکسیژن) اشاره کرد.

مطالب بیشتر: اهمیت و نحوه صحیح ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک

دلایل ایجاد آمبولی پس از لیپوماتیک

اینکه آمبولی چه زمانی اتفاق می افتند سوالی است که ممکن است برای شما پیش بیاید. در واقع سندرم آمبولی چربی از طریق دو فرآیند پاتوفیزیولوژیک اتفاق می‌افتد. ابتدا امکان دارد ذرات چربی حاصل از تخریب سلول‌های چربی در حین حرکت کانولا در لایه زیر جلدی وارد وریدهای پاره شده اطراف شوند. این ذرات چربی در جریان خون تبدیل به آمبولی شده و به بستر عروق ریوی منتقل می‌شوند که نهایتا باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود. آمبولی‌های چربی با اندازه‌های بین 10 میکرومتر تا 40 میکرومتر قطر دارند که رگ‌های خونی ریوی را مسدود می‌کنند که منجر به افزایش فشار شریان ریوی و هیپوکسی در فرد می‌شود. این فشار افزایش‌یافته می‌تواند آمبولی چربی را به گردش خون عمومی سیستمیک بدن هدایت کند و منجر به این عارضه سایر اندام‌های بدن شود.

 دلیل دوم ایجاد آمبولی به اسیدهای چرب آزاد که از ذرات شکسته شده سایر چربی‌ها  تولید می‌شوند باز می‌گردد که نهایتا به عنوان سموم آسیب‌رسان برای سلول‌های ریوی و عروق آنها عمل می‌کنند.

دلایل ایجاد آمبولی در لیپوماتیک

آیا آمبولی بعد از لیپوماتیک درمان دارد؟

بله، در صورت تشخیص زود هنگام علائم ناشی از آمبولی می‌توان با از بین بردن عامل ایجاد آمبولی در بدن آن را برطرف نمود. بسته به اینکه چه عواملی باعث آمبولی می شود، عامل انسداد عروق یا به عبارتی آمبولی چیست، اندازه انسداد چقدر است و کدام قسمت از بدن را درگیر کرده است روش‌های درمان نیز متفاوت است. گاهاً استفاده از یک دارو برای حل آمبولی که ناشی از لخته‌شدن خون باشد می‌تواند این مشکل را برطرف کند یا با تجویز داروهای ضد انعقاد خون مثل هپارین، وارفارین و دوزهای اندک آسپیرین می‌توان از چسبندگی خون و تشکیل لخته‌های بعدی جلوگیری کرد، یکی دیگر از داروهای مصرفی برای درمان آمبولی پروفیلاکسی کورتیکواستروئید است که بایستی حتما با تجویز پزشک مصرف شود.

در صورتی که عامل مسدود کننده عروق خونی بزرگتر از آنچه باشد که بتوان با دارودرمانی برطرف کرد پزشک به فکر آمبولکتومی می‌افتد که با جراحی و ایجاد برش در شریانی که آسیب دیده است این جسم خارجی اضافی را طی فرایندی که آسپیراسیون خوانده می‌شود خارج می‌کند.

از دیگر اقداماتی که برای بهبود آمبولی در لیپوماتیک می‌توان بهره برد، اکسیژن رسانی مناسب به بافت‌ها، هیدراته کردن بدن، مراقبت از دستگاه گوارش به منظور پیشگیری از خونریزی و کاهش سطح استرس بدن اشاره کرد.

بسیاری از متقاضیان انجام عمل لیپوماتیک برای خارج کردن چربی‌های اضافی بدن و تغییر سایز، به دلیل همین خطرات ناشی از لیپوماتیک چون آمبولی چربی یا آمبولی ریه و … از انجام این عمل زیبایی سرباز می‌زنند. شما زیبایی جویان عزیز با اندکی تحقیق در رابطه با روش‌های مختلف پیکرتراشی یا لاغری شکم متوجه خواهید شد که در صورت انتخاب یک کلینیک تمیز و معتبری که انواع تجهیزات مورد نظر را داشته باشد و از همه مهم‌تر پزشک متخصصی که از نظر دانش و مهارت و تجربه در بالاترین سطح بوده و شناخته شده باشد بدون تجربه هیچ گونه عوارض جانبی می‌توانید به خواسته‌های خود در رابطه با اندامی زیبا دست یابید.

مطالب بیشتر: هزینه لیپوماتیک چقدر است؟

راهکارهای کاهش خطر آمبولی بعد از لیپوماتیک

بسیاری از افرادی که قصد انجام جراحی لیپوماتیک دارد این سوالات برایشان پیش می آید که آیا احتمال بروز آمبولی (Pulmonary embolism) در عمل لیپوماتیک بالاست یا چه عواملی باعث آمبولی ریوی می‌شود؟ یکی از بهترین روش‌ها برای کاستن احتمال وقوع آمبولی ریه ناشی از جراحی لیپوماتیک انجام تمامی آزمایش‌های قبل از جراحی برای کسب آگاهی از سلامت عمومی بیمار و مطلع کردن پزشک از وجود بیماری‌های مختلف در متقاضیان لیپوماتیک است. در این صورت پزشک از روش‌هایی که متناسب با وضعیت سلامتی فرد باشد برای برداشت چربی‌های مازاد استفاده می‌کند.

به عنوان مثال افرادی که از فشار خون رنج می‌برند گزینه مناسبی برای انجام این عمل نیستند، یا افرادی که بسیار چاق هستند به دلیل اینکه برای حذف چربی‌های این افراد عمل لیپوماتیک مدت زمان زیادی طول می‌کشد بنابراین احتمال آمبولی در این افراد بالا می‌رود، پس به آنها توصیه می‌شود اول از سایر روش‌ها برای لاغری استفاده کنند سپس اقدام به لیپوماتیک نمایند.

برخورداری از رژیم غذایی سالم، انجام فعالیت های روزمره و گنجاندن چند دقیقه ورزش در برنامه روزانه نیز به شما هم در داشتن بدنی سالم کمک خواهد کرد و هم از خطر آمبولی بعد از لیپوماتیک را به میزان زیادی کاهش می دهد.

مطالب بیشتر: بهترین مرکز لیپوماتیک در تهران

آیا می توان از آمبولی بعد از لیپوماتیک جلوگیری کرد؟

روش‌های متعددی برای پیشگیری از وقوع آمبولی ریوی پس از جراحی لیپوماتیک وجود دارند که همگی آنها به انتخاب و دقت پزشک در استفاده از روش‌های مناسب برای لاغری یا پیکرتراشی شما بستگی دارد. بهتر است بدانید که افرادی که از چاقی بیش از حد رنج می‌برند انجام  لیپوماتیک برای آنها چندان توصیه نمی‌شود که هم به دلیل طولانی شدن زمان جراحی و هم به دلیل زیاد بودن چربی بدن احتمال آسیب به رگ‌ها و بروز آمبولی ریه بعد از جراحی         بیشتر است. روش چربی زدایی از بدن به روش لیپوماتیک برای افرادی که شاخص توده بدنی کمتر از 33 دارند مناسب می باشد.

از دیگر اقداماتی که می‌تواند از احتمال بروز آمبولی ریه بعد از جراحی در فرد بکاهد می‌توان به خودداری از انجام چندین عمل زیبایی به طور همزمان اشاره کرد، چرا که در این صورت نیز مدت زمان جراحی طولانی شده و خطر این عارضه را افزایش می‌دهد.

همانطور که پیشتر نیز ذکر شد یکی از نکات مهمی که قبل از هر نوع عمل جراحی بایستی انجام گیرد ارائه کامل گزارشی از سلامتی فرد تحت عمل است تا پزشک خود را از بیماری‌های زمینه‌ای، داروهایی که مصرف می‌کند، سابقه جراحی‌های قبل که داشته است مطلع نماید. داشتن تحرک کافی در طول روز، عمل به توصیه‌های مراقبتی جراح متخصص قبل و بعد از لیپوماتیک، استفاده از گن‌هایی که مخصوص تخلیه چربی هستند( در صورت تجویز پزشک) از دیگر نکاتی است که در صورت توجه به آنها تا حدود زیادی از وقوع آمبولی پس از لیپوماتیک پیشگیری خواهید کرد.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک برای جلوگیری از آمبولی

همانطور که گفته شد وقوع برخی عوارض جانبی و به ویژه آمبولی ریه بعد از عمل که ممکن است پس از جراحی لیپوماتیک رخ دهد برای افراد بسیار نگران کننده است و همین خود دلیلی بر پشیمانی افراد از انجام این عمل زیبایی می شود.

پس از جراحی پزشک استفاده از گن‌های مخصوص لیپوماتیک را به بیمار توصیه می‌کند که مسئول تخلیه چربی‌ها می‌باشد، که لازم است به مدت دو ماه بی وقفه این گن‌ها پوشیده شوند و پس از این مدت نیز به توصیه پزشک خود می‌توانید ساعاتی از روز گن را درآورید. انجام فعالیت‌های روزانه نیز از دیگر اقداماتی است که پس از لیپوماتیک توصیه می‌شود چون تحرک داشتن خود روشی برای در امان بودن از آمبولی پس از لیپوماتیک است.

نکات مراقبتی آمبولی در لیپوماتیک

مصرف مایعات تا 24 ساعت پس از جراحی الزامیست. در صورتی که پزشک به وجود آمبولی در فرد شک کند بایستی 24 ساعت تحت مراقبت در بیمارستان قرار گیرد و در صورت نیاز با آبرسانی به بدن ازطریق تزریق وریدی از وقوع آمبولی پیشگیری کنند، چرا که در صورت نفوذ ذرات چربی به خون فرد با استفاده از وارد کردن مایعات به صورت وریدی می‌توان به پاکسازی آن‌ها از خون کمک کرد.

مطالب بیشتر: برگشت چاقی بعد لیپوماتیک

منبع
ncbi

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫3 نظرها

  1. همکار من رفت یجا ارزون آمبولی گرفت اما شانس آورد درمان شد واقعا کلینیک و پزشک موثره

  2. به نظرم پزشک که حاذق باشه امبولی به صفر میرسه چند نفر از دوستای من عمل کردن مشکلی نداشتن

  3. این امبولی به بی ام ای فکر می کنم ارتباط داشته باشه درسته ؟ دوستم می گفت باید زیر 30 باشه تا خطرامبولی بیاد پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *