جوانسازی پوستمقالات

آیا تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی امکان پذیر است؟

تزریق بوتاکس امروزه در همه جای جهان برای انواع هدف‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوتاکس در واقع سمی است که از نوعی باکتری استخراج می‌شود و از توانایی فلج کردن عضله برخوردار است. از این ماده در بر طرف کردن چین‌های پیشانی، خط خنده، افتادگی پلک، خطوط پنجه کلاغی و… استفاده می‌شود. البته بوتاکس علاوه بر اهداف زیبایی دارای اهداف درمانی نیز هست. برای مثال بیمارانی که با سردردهای میگرنی درگیر هستند، با تزریق بوتاکس به نقاط مشخصی از پس سر، تنش‌های حاصل از آن را کم می‌کنند.

در اهداف زیبایی استفاده از بوتاکس، پزشک بنابر تشخیص خود، دوز مشخصی از سم را به بخش هایی که بیمار تمایل دارد در مدت زمان کوتاه تزریق می کند. اما آیا همه افراد می توانند بوتاکس تزریق کنند؟ تزریق بوتاکس در بارداری چه عوارضی را برای مادر و جنین در پی خواهد داشت؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

آیا تزریق بوتاکس در بارداری مجاز است؟

متقاضیان تزریق بوتاکس اکثرا خانم‌ها هستند چرا که زیبایی برای بسیاری از آن‌ها اهمیت والایی دارد. در دوران بارداری نیز حساسیت بانوان به مسائل مختلف بیشتر شده که از جمله آن می‌توان به ظاهر و ویژگی‌های بدنیشان اشاره کرد. بارداری سبب ایجاد تغییرات هورمونی در بانوان می‌شود که بر تغییرات در رفتار و ظاهر آن‌ها نیز تاثیرگذار است. شاید به همین دلیل است که اعتماد به نفس خود را از دست داده و تصمیم به تزریق بوتاکس و یا سایر تغییرات زیبایی برای بهتر به نظر رسیدن می‌گیرند. اما آیا انجام بوتاکس در بارداری برای مادر و جنین دارای عوارض است؟

در باب این سوال پژوهش علمی تاکنون انجام نشده است که ثابت کند تزریق بوتاکس در دوران بارداری، تاثیراتی را بر روی جنین و یا مادر ایجاد می‌کند. اما می‌دانیم که به هر حال بوتاکس نوعی سم است و پس از تزریق، اگرچه دوز کم در بدن جریان می‌یابد و ممکن است به جنین نیز برسد. مگر اینکه در شرایط خاص و به تجویز پزشک انجام شود.

در پژوهشی که بر روی حیوانات باردار انجام شده مشخص شده است که پس از تزریق سم بوتاکس به آن‌ها، نوزاد متولد شده دارای تغییراتی در ظاهر می‌شود و در واقع الگوی رشد نادرستی را دنبال می‌کند. البته نمی‌توان از این پژوهش نتیجه گرفت که بوتاکس برای جنین انسان نیز دارای عوارض است یا خیر. اما توصیه پزشکان این است که بانوان باید از هر گونه خطری که ممکن است جنین و مادر را تهدید کند دوری کنند.

تزریق بوتاکس و اقدام به بارداری

در صورتی که قصد دارید برای بارداری اقدام کنید و تزریق بوتاکس را نیز در همان دوره انجام دهید، پیشنهاد ما این است که یکی از این دو مورد را انتخاب کنید. همان طور که گفته شد تزریق بوتاکس همان وارد کردن سم با دز کمتر به بدن است و این احتمال می‌ورد که جنین از آن تاثیر بپذیرد. به همین دلیل توصیه پزشکان این است که در صورت تزریق بوتاکس حداقل چهار ماه بعد به بارداری اقدام شود تا اثر سم کاملا از بین برود.

مطالب بیشتر: سردرد بعد از بوتاکس

تزریق بوتاکس و اقدام به بارداری

خطرات بوتاکس در دوران حاملگی

بارداری در بدن مادران سبب تغییرات جسمی از جمله افزایش گردش خون در بدن می شود. بنابراین در صورت ورود هرگونه مواد یا باکتری و… به سرعت در بدن پخش شده و ممکن است سبب برهم زدن نسبت هورمونی شود. بوتاکس پس از تزریق در بافت، معمولا فقط اطراف محل تزریق را تحت تاثیر قرار می دهد اما در صورتی که دوز تزریق شده بیشتر باشد دارای عوارضی در بدن می باشد. این عوارض شامل:

  • احساس شل شدن عضلات
  • دو بینی و تار بینی
  • گرفتن صدا
  • اختلال در تکلم
  • مشکلات تنفسی
  • سخت شدن بلع
  • و عدم کنترل مثانه می باشد.

حال باید ببنیم عوارض احتمالی بوتاکس برای خانم های باردار چیست؟ همان طور که گفته شد درباره عوارض تزریق بوتاکس در بارداری پژوهشی انجام نشده اما با توجه به شرایط بارداری، موارد زیر به عنوان عوارض احتمال داده می شود:

تزریق بوتاکس در بارداری

تغییر میزان هورمون بارداری

تزریق بوتاکس و وارد شدن سم بوتولونیوم به بدن بانوی باردار می‌تواند سبب برهم زدن توازن هورمون شود. علاوه بر آن حجم خون را افزایش داده و در سرعت جریان خون بدن تغییر ایجاد می‌کند.

متولد شدن نوزاد با وزن کم

در رابطه با تزریق بوتاکس در دوران بارداری بر روی حیوانات آزمایشی انجام شده است. آزمایش‌ها نشان داده است که سم بوتولونیوم می‌تواند باعث شود تا نوزاد متولد شده وزنی کمتر از حد طبیعی داشته باشد و یا در برخی موارد مرده متولد شود.

پراکندگی سم

در صورتی که سم بوتولونیوم وارد شده به بدن مادر باردار، پراکنده شده و وارد جریان خون شد احتمال اینکه به جنین برسد زیاد است. بنابراین توصیه کارشناسان و پزشکان این است که تزریق بوتاکس را پس از طی کردن دوران بارداری و شیر دهی انجام دهید.

عوارض بوتاکس در دوران شیردهی

در این باره نیز پژوهش علمی انجام نشده است که ثابت کند سم بوتولونیوم از بدن وارد شیر مادر می‌شود و به نظر می‌رسد خطری جدی نوزاد را دنبال نمی‌کند. اما گفته می‌شود به دلیل استفاده از بی‌حسی قبل از تزریق بوتاکس به مادر، احتمال ورود آن به شیر مادر وجود دارد. بنابراین همانطور که گفته شد بهتر است از هر خطر احتمالی که مادر و کودک را تهدید می‌کند دوری شود.

عوارض بوتاکس در دوران شیردهی

شما می توانید برای تکمیل کردن اطلاعات خود درباره شرایط بوتاکس در بارداری با پزشکان و متخصصانی که در این زمینه فعالیت می کنند مشورت کنید. دکتر سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک، با سال‌ها تجربه در حوزه زیبایی آماده ارائه خدمات به خانم‌ها و آقایان می‌باشند.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *