جوانسازی پوستمقالات

آیا پف و ورم چشم بعد از بوتاکس خطرناک است؟ (راهکارهای درمان فوری)

یکی از دلایلی که افراد تمایل بیشتری به تزریق بوتاکس نسبت به انواع جراحی زیبایی دارند، عوارض کمتر آن می‌باشد. اما به هرحال انجام فعالیت‌های زیبایی ممکن است به همراه عارضه باشد و برای هر کسی به یک شکل بروز کند. ورم چشم پس از بوتاکس در برخی موارد گزارش شده که البته کوتاه مدت است و بیش از چند ساعت به طول نمی انجامد. اما به این دلیل که تورم سبب تغییر در صورت می‌شود باعث نگرانی افراد شده و سعی در رفع کردن آن در کوتاه ترین زمان دارند. البته باید بگوییم تورم پس از بوتاکس کاملا موقتی است پس جای نگرانی ندارد. اما در صورتی که بیش از چند روز چشم‌ها متورم باشند لازم است تا به پزشک مراجعه شود.

بوتاکس یکی از قیمت مناسب‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از نشانه‌های پیری در ظاهر است اما بعضی‌ها در دام تبلیغات ارزان قیمت مراکز غیرقانونی می‌افتند و بوتاکس بی‌کیفیت تزریق می‌کنند. و این دلیلی می‌شود بر عوارض جبران ناپذیر آن که گاها تا زمانی که رفع شود، هزینه بیشتری را نسبت به تزریق بوتاکس باکیفیت در پی دارد. در ادامه این مطلب از سایت رسمی دکتر سعید شیرنگی قصد داریم تا به عناوین زیر بپردازیم:

  • چرا بعد از بوتاکس پشت پلک ورم می کند
  • علت تورم و پف چشم بعد از بوتاکس
  • از بین بردن پف بالای چشم بعد از بوتاکس

دلایل تورم و کبودی چشم پس از بوتاکس 


ایا بوتاکس باعث پف چشم میشود؟ وارد شدن یک شی خارجی مانند سوزن باعث ایجاد تورم هر چند به میزان خیلی کم خواهد شد. تزریق بوتاکس نیز به وسیله سوزن انجام می‌شود بنابراین داشتن مقداری تورم پس از بوتاکس امری طبیعی میباشد. این تورم با انجام مراقبت‌های پس از تزریق در کوتاه‌ترین زمان رفع می‌شود اما در صورتی که ادامه پیدا کند می‌تواند نشانه‌ای از واکنش بافت تزریق شده نسبت به مواد باشد.

همان طور که می‌دانید بوتاکس، سم بوتولونیوم می‌باشد که با فلج کردن عضله هدف مانع از فعالیت آن شده و به این ترتیب سبب رفع چین و چروک‌های اطراف چشم، خطوط پنجه کلاغی، درمان افتادگی پلک و… می‌شود. هنگامی که بوتاکس به بافت تزریق می‌شود به سمت عضله مد نظر رفته و آن را هدف خود قرار می‌دهد. اما در برخی موارد این ماده از راه مایع میان بافتی خود را به ماهیچه بالا برنده پلک بالایی رسانده و سبب از کار افتادن آن می‌شود. از نشانه‌های تورم شدید و باز نشدن چشم است.

این مسئله می‌تواند به دلیل تزریق دوز بیشتری از ماده و یا تزریق آن به محلی نادرست رخ دهد بنابراین انتخاب یک پزشک متخصص و با تجربه، جلوگیری از چنین مواردی را به عمل می‌آورد.

کبودی نیز از عوارض گزارش شده برخی افراد از بوتاکس می‌باشد. تزریق باید در نقاط مشخصی صورت گیرد که سبب آسیب به رگ‌های خونی و عروق نشود. در صورت مراجعه به افراد غیر متخصص، احتمال رخ داد این اشتباه و به دنبال آن کبودی شدید چشم‌ها زیاد است.

از دیگر دلایل شدید شدن تورم و کبودی پس از تزریق بوتاکس، خود بیمار می‌باشد. عده‌ای از بیماران به مراقبت‌هایی که باید پس از تزریق انجام دهند توجهی نداشته و خود عاملی بر به وجود آمدن عوارض جانبی بوتاکس خواهند شد.

مطالب بیشتر: سردرد بعد از بوتاکس

نشانه های پف و ورم چشم پس از بوتاکس

بوتاکس عموما عوارض جانبی شدیدی به همراه ندارد اما در مواردی که در نزدیکی چشم تزریق می‌شود ممکن از با نشانه‌هایی همراه باشد که هشداری از تورم و کبودی است. ورم چشم بعد از بوتاکس با علائم زیر همراه است:

  1. قرمز شدن اطراف چشم و محل تزریق بوتاکس
  2. احساس کمی از درد و سوزش
  3. ملتهب شدن و باد کردن پلک
  4. به وجود آمدن مشکلات بینایی
  5. پوسته پوسته شدن پلک
  6. خشکی شدید چشم و یا ترشح اشک

گزینه‌های یک و دو در اغلب مواقع بعد از انجام مراقبت‌های پس از تزریق رفع می‌شوند اما در صورت بروز نشانه‌های 3 تا 5 حتما به پزشک مربوطه مراجع کنید تا از حوادث جبران ناپذیر، جلوگیری به عمل آید.

نشانه های پف و ورم چشم پس از بوتاکس

راهکارهای درمان فوری پف چشم پس از بوتاکس

قبل از تزریق بوتاکس حتما به کلینیک‌های دارای مجوز رسمی و قانونی مراجعه کنید و از به سراغ افراد و پزشک با تجربه و متخصص بروید. هر بوتاکسی را تزریق نکنید! فقط دو یا سه برند معتبر برای تزریق بوتاکس وجود دارند که کمترین عوارض و گاها هیچ عوارضی را به دنبال نداشته‌اند. بنابراین کمی بیشتر هزینه کنید تا یک بوتاکس تضمینی داشته باشید.

حتما به تمام نکات مراقبتی گفته شده توسط پزشک توجه کنید تا بعد از تزریق به دردسر نیوفتید. اما اگر به هر دلیلی پس از تزریق دچار ورم پلک بعد از بوتاکس شدید سعی کنید تا دراز نکشید و حالت عمودی خود را حفظ کنید. از کمپرس سرد بر روی چشم های خود استفاده کنید تا میزان ورم کم شود. از قرارگیری در فضای دارای دمای بالا و یا زیر نور خورشید خودداری کنید تا سبب افزایش تورم نشوید.

در هنگام خواب به صورت کامل دراز نکشید و سرتان را بالا نگه دارید. پس از بیدار شدن به آرامی چشم‌ها را ماساژ دهید و با پلک زدن‌های مکرر به چشمانتان ورزش دهید. برای مدتی غذاهای کم نمک مصرف کم کنید تا ورم شما افزایش نیابد.

درد ناحیه چشم پس از تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس ممکن است با درد همراه شود و تا مدتی پس از آن نیز ادامه داشته باشد. به صورت کلی سم بوتولونیوم پس از ورود به بافت سبب درد نمی‌شود. اما تدوام درد پس از تزریق می‌تواند به دلیل آستانه تحمل بیمار باشد. به همین دلیل افرادی که درد بیشتری را احساس می‌کنند، می‌توانند پس از در میان گذاشتن با متخصص از مسکنی مانند استامینوفن استفاده کنند. و یا اینکه پس از بوتاکس درد را با کمک کمپرس سرد کنترل کنند.

درد ناحیه چشم پس از تزریق بوتاکس

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در بسیاری از مواقع ورم و کبودی اندک حاصل از تزریق پس از چند ساعت و یا نهایت چند روز از بین می رود. اما در صورتی که ورم چشم ها و کبودی کاهش نیافت و به عوارض زیر همراه شد در اسرع وقت به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

  • تنگی نفس و مشکلات تنفسی
  • تاری دید و اختلال در بینایی
  • درد شدید در چشم ترشح از آن
  • افزایش ضربان قلب و احساس بیهوشی و ضعف
  • مشکلاتی در تکلم وعدم تعادل
  • عدم کنترل مثانه و ادرار

چگونه از عوارض بوتاکس جلوگیری کنیم؟

بسیاری از افرادی که یک کلینیک داری مجوز و پزشک متخصص را برای انجام بوتاکس بر می‌گزینند هرگز دارای عوارض شدید مانند پف بالای چشم بعد از بوتاکس نخواهند شد. لذا مراجعه به فرد با تجربه عامل مهمی در داشتن یک فعالیت زیبایی مطمئن می‌باشد. هم چنین در صورتی که به دستورات پزشک در قبل و پس از تزریق بوتاکس عمل کنید احتمال به وجود آمدن هر نوع عارضه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهید.

عوارض بوتاکس چشم

دکتر سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک با سال‌ها تجربه در فعالیت‌های زیبایی، آماده مشاوره و خدمات رسانی به زیباجویان می‌باشند.

چرا چشمانم بعد از بوتاکس سنگین می شود؟

احساس سنگینی چشم بعد از تزریق بوتاکس از بین می‌رود. معمولاً بعد از 3 تا 5 هفته برطرف می شود. پس از انجام تزریقات جوان  کننده چین و چروک در پیشانی کاملا طبیعی است که ابرو و پلک شما احساس سنگینی کند.

نتیجه گیری درباره تورم و سوزش چشم بعد از بوتاکس

برخلاف تصور عموم، بوتاکس پرکننده نیست و هیچ آسیبی به حالات صورت نمی رساند. یکی از مداخلات زیبایی شناختی است که تعصبات زیادی در مورد آن وجود دارد. این به این دلیل است که اکثر مردم چیز زیادی در مورد جزئیات این فرآیند نمی دانند.

بوتاکس فرآیند پر کردن چین و چروک صورت با هیچ ماده ای نیست. این روشی است که روی عضلات اعمال می شود. اگر با موفقیت انجام شود، محرک ماهیچه ها قطع می شود و از انقباض مداوم ماهیچه ها جلوگیری می کند و از آنها حمایت می کند تا فرم و ساختار خود را حفظ کنند.

بلافاصله پس از عمل، بسیاری از زنان ممکن است قرمزی و ورم زیر چشم بعد از بوتاکس و کوچک شدن چشم در اثر بوتاکس را روی صورت خود احساس کنند. این کاملا طبیعی است و عمر کوتاهی دارد. به خصوص قرمزی در مدت زمان بسیار کوتاهی از بین می رود. اما برای از بین رفتن تورم به کمی زمان بیشتری نیاز دارید.

این دوره ممکن است تقریباً یک یا دو هفته طول بکشد. تورم خفیف برای دو هفته نیز چیزی نیست که از آن ترسید. در واقع اپلیکیشنی است که تاثیرات آن در یک روز قابل مشاهده است. اما باید دو هفته صبر کنید تا صورت شما شکل کامل خود را بگیرد و اثرات واقعی آن را ببینید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫2 نظرها

  1. سلام من مدت ۶ روز هست که بوتاکس انجام دادم و الان یکی از چشم من پف بالای پلک داره.چی کار باید بکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *