جراحی زیبایی سینهمقالات

دلایل افتادگی سینه بعد از پروتز و روش های جلوگیری از آن

بسیاری از افراد هنگامی که سراغ عمل‌های پیکر تراشی و زیبایی می‌روند، انتظار دارند نتیجه عمل تا آخر عمر همراه آنان باشد. استفاده از جراحی پروتز سینه به عنوان یکی از روش‌های زیبایی اندام مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما ممکن است بعد از مدتی فرد مشکلاتی را نیز تجربه کند. به عنوان مثال افتادگی سینه بعد از پروتز سینه از این موارد است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. افتادگی سینه بعد از پروتز سینه مشکلی است که بسیاری از افراد متقاضی پروتز سینه نسبت به آن حساسیت بالایی دارند و ترجیح می‌دهند اطلاعات کافی را در این زمینه داشته باشند.

اینفوگرافی افتادگی سینه بعد از پروتز
اینفوگرافی افتادگی سینه بعد از پروتز

افتادگی سینه بعد از پروتز را چکار کنیم؟

البته نگرانی از افتادگی سینه پس از عمل ایمپلنت سینه همیشگی نیست. گاهی ممکن است برای مدتی بسیار طولانی و یا حتی تا آخر عمر، سینه خوش‌فرم و زیبایی داشته باشید اما به هر حال اگر متقاضی ایمپلنت سینه هستید، باید از ابتدا مشکلات احتمالی مربوط آن را هم بدانید و برای رفع آن‌ها فکری کنید. قبل از هر چیز باید دلایل افتادگی سینه را بدانید تا با روش‌های جلوگیری از آن؟، مدت زمان بیشتری خوش‌اندام و زیبا بمانید.

مطالب بیشتر: تعویض پروتز سینه

برخی از دلایل افتادگی سینه

برخی از دلایل افتادگی سینه مشخص شده است. البته اگر این موارد را در نظر داشته باشید، راهی برای کاستن اثر آن‌ها هم می‌توانید در نظر بگیرید و این مشکلات را نخواهید داشت. دلایل افتادگی سینه به طور معمول شامل موارد زیر هستند:

بارداری

بارداری یک دوره بسیار پرخطر برای هر خانمی است که فرزندآوری را تجربه می‌کند. در این دوره، افزایش شدید وزن، بزرگ شدن سینه‌ها،  تاثیرات هورمونی و … همگی بر روی اندام یک زن تاثیر زیادی دارند. در طی پروسه زایمان هم بسیاری از عضلات بدن دچار تغییرات شدید می‌شوند. این تغییرات می‌توانند روی عضلات سینه نیز تاثیر بگذارند و باعث افتادگی سینه شوند. به همین علت زنانی که تعداد بارداری بیشتری را تجربه می‌کنند، افتادگی سینه در آن‌ها رایج‌تر است.

یائسگی

یائسگی هم از مواردی است که در تغییرات بدنی یک زن موثر است. با رسیدن به دوران یائسگی، بدن بسیاری از هورمون‌ها را دریافت نمی‌کند و همین امر سبب می‌شود تا بر روی سلامت و تناسب اندام تاثیر بگذارد.

سرطان سینه

هر چند برخی از زنان مجبور هستند در طی سرطان سینه به طور کامل سینه خود را تخلیه کنند اما برخی اوقات مقدار کمی از سینه به دلیل وجود توده‌ای بدخیم برداشته می‌شود. این عمل باعث می‌شود تا قسمتی از سینه خالی شده و دچار افتادگی شود. در این مواقع نیز عمل پروتز سینه به کار می‌آید.

شیردهی

در طی دوران شیردهی، به وفور سینه پر و خالی می‌شود. همین عامل بر روی عضلات پستان تأثیر منفی می‌گذارد اما پس از اینکه دوره شیردهی تمام شده و سینه کاملاً خالی می‌شود، یک حالت افتاده و ضعیفی به خود می‌گیرد که کاملا مشهود است.

جاذبه زمین و بالا رفتن سن

تاثیر جاذبه زمین را بر روی افتادگی همه عضلات بدن به خصوص عضلات سینه نمی‌توان نادیده گرفت. سینه قسمتی از بدن است که فشار زیادی به آن و به سمت پایین وارد می‌شود زیرا در حجم کوچکی از بدن، مقدار وزن زیادی قرار گرفته است و تحمل آن توسط عضله‌ها به مرور زمان کاهش می‌یابد. به خصوص هنگامی که سن بالا می‌رود، این مسئله بیشتر خود را نشان می‌دهد.

مصرف الکل و سیگار

اگر فرد سبک زندگی درستی نداشته باشد،  قطعا بر روی تمام جنبه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد و می‌تواند سلامت و اندام او را مورد تهاجم قرار دهد. مصرف الکل و سیگار به عنوان دو ماده خطرآفرین، باعث می‌شوند تا عضلات بدن ضعیف شوند. همین عامل به افتادگی عضلات به خصوص افتادگی سینه کمک می‌کند.

تغییرات وزن

از دیگر عواملی که باعث افتادگی عضلات سینه می‌شود، کاهش و افزایش وزن است. این عامل اگر به صورت مداوم انجام گیرد،‌ عضله‌ها را کم قدرت می‌کند. همچنین سبب افزایش پوست و کش آمدن آن در اطراف سینه می‌شود. بدین صورت سینه حالتی افتاده به خود می‌گیرد.

عدم محافظت از سینه ها

می‌توان به کمک سوتین‌های استاندارد و طبی از سینه محافظت کرد. روش‌های مختلف نیز برای افزایش قدرت عضله‌های سینه وجود دارد. سبک غذایی مناسب و ورزش‌های طراحی شده برای افزایش قدرت عضلات سینه و …  همه می‌توانند در جلوگیری از افتادگی سینه موثر باشند.

علت افتادگی سینه بعد از پروتز

عمل پروتز سینه
دلایل افتادگی سینه راه‌های جلوگیری از افتادگی سینه فواید پروتز سینه عوارض پروتز سینه جلوگیری از افتادگی سینه بعد از پروتز
1-شیردهی

2- بارداری

3- یائسگی

4- افزایش سن

5- نوسانات وزنی شدید

6- بارداری‌های مکرر

7- سرطان سینه و برداشت بافت از سینه

8- مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

9- عدم استفاده از سوتین‌های استاندارد

10- کاهش وزن در کوتاه مدت

1-انجام ورزش‌هایی مانند پرس سینه و شنا

2- استفاده از لباس زیر طبی و استاندارد

3- داشتن سبک زندگی سالم و جلوگیری کردن از پیری پوست و بافت

4- تقویت عضله‌های سینه

5- نگه داشتن وزن در حد تعادل

6- انجام ماساژ سینه

 

1-برجسته شدن سینه‌ها

2- جبران آسیب‌دیدگی بافت سینه

3- درمان افتادگی سینه

4- داشتن نتایج طولانی مدت حداقل ده سال

5- امکان استفاده از این روش بعد از برداشتن سینه‌ها

 

1- تورم و التهاب موقت

2- کبودی و خونمردگی به صورت موقت

3- امکان افتادگی سینه بعد از عمل

4- تولید کم شیر در مادران بعد از عمل پروتز

5- ایجاد کپسول فشارنده دور پروتز در صورت استفاده از پروتزهای بی‌کیفیت

6- امکان پاره شدن پروتز در حوادثی مانند تصادف، اصابت اجسام نوک تیز و…

1- انجام مراقبت‌های دقیق بعد از عمل

2- استفاده از سوتین‌های طبی و استاندارد

3- استفاده از پروتزهای باکیفیت و استاندارد

4- استفاده از پروتزهایی با وزن و اندازه مناسب

 

 

 

مطالب بیشتر: تاثیر پروتز سینه بر شیردهی

آیا بعد از پروتز هم افتادگی سینه ایجاد می شود؟

دلایلی که برای افتادگی سینه بررسی شد، با توجه به شرایط بدنی و سبک زندگی در هر سنی ممکن است دیده شود. به خصوص در سنین بالا. اما این سوال پیش می‌آید که آیا بعد از پروتز سینه یا استفاده از ایمپلنت در پستان، باز هم افتادگی سینه ایجاد می‌شود؟ جواب بله است! اتفاقا هنگامی که کار پروتز سینه انجام می‌شود، هر چند این کار با دقت بالایی انجام گیرد ولی باز هم سبب می‌شود تا فشار بیشتری به پوست و عضله‌های سینه وارد شود. این عامل به افتادگی بیشتر آن دامن می‌زند.

در اصل چیزی که مهم است، وزنی است که روی عضله سینه است خواه وزن طبیعی بدن باشد و خواه از یک ایمپلنت خارجی منجر شده باشد. در هر صورت می‌تواند این عضلات را شل کند و افتادگی سینه ایجاد شود. البته افتادگی سینه بعد از ایمپلنت، دلیلی برای نگرانی نیست زیرا اگر از اطلاعات بالایی برای انتخاب یک ایمپلنت خوب و عمل جراحی استاندارد و … بهره ببرید، قطعاً احتمال افتادگی ‌سینه نیز به مراتب کاهش می‌یابد.

شیردهی بعد از پروتز سینه

استفاده از عمل زیبایی سینه و ایمپلنت، در افراد زیادی این نگرانی را ایجاد می‌کند که آیا می‌توانند بعد از ایمپلنت سینه به شیردهی ادامه دهند؟ یا روند فرزندآوری را از سر بگیرند؟ در اصل بهتر است بدانید که پروتز در قسمت بالایی یا زیر عضله سینه قرار می‌گیرد که هر کدام هم روش مخصوص به خود را دارد. هر چند که برش‌هایی روی سینه و زیر آن ایجاد می‌شود اما این برش‌ها به گونه‌ای نیستند که مجاری‌ شیر را مختل کنند و آن‌ها را از بین ببرند. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که هر چند می‌توان با وجود ایمپلنت سینه، شیردهی را از سر گیرید اما یکی از مشکلاتی که وجود دارد، کمبود تولید شیر است زیرا گیرنده‌های حسی روی نوک پستان در اکثر مواقع دچار ایراد می‌شوند و روند تولید شیر را کاهش می‌دهند. مکیدن سینه توسط کودک آنقدر قوی نیست که بتواند پروتزها را جابجا کند و یا بر روی آن تاثیر بگذارد. تنها مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد، کمبود تولید شیر برای نوزاد است.

مطالب بیشتر: لیفت سینه

چگونه از افتادگی سینه جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفته شد می‌توان با تقویت عضلات سینه، از افتادگی آن جلوگیری کرد. چیزی که باعث می‌شود تا وزن سینه روی بدن قابل تحمل باشد و به پایین کشیده نشود، عضلات سینه است. اگر این عضلات تقویت شوند، از بروز مشکلاتی مانند افتادگی سینه جلوگیری خواهد شد. هیچگاه ورزش را کنار نگذارید. همچنین سبک زندگی سالمی داشته باشید و از غذاهای سالم و سبک تغذیه سالم بهره‌مند شوید.

پیشگیری از افتادگی سینه

درمان افتادگی سینه بعد از پروتز

حال این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان از افتادگی سینه بعد از انجام پروتز و ایمپلنت سینه جلوگیری کرد. برای جلوگیری از این مشکلات باید قبل از انجام این عمل، اطلاعات لازم را در زمینه انواع ایمپلنت‌ها و نحوه قرارگیری آن در سینه داشته باشید. ایمپلنتی که انتخاب می‌کنید و حجم آن می‌تواند در این روند تاثیر زیادی داشته باشد. بهتر است ایمپلنتی را انتخاب کنید که اندازه مناسبی داشته باشد و فشار زیادی را به عضله سینه وارد نکند.

اگر مراقبت‌های بعد از عمل جراحی را به خوبی انجام دهید، می‌توانید از بروز افتادگی سینه تا حد زیادی جلوگیری کنید. به خصوص استفاده از سینه‌بند‌های طبی که پس از عمل جراحی باید از آن‌ها بهره ببرید، هم به سلامت سینه و هم زیبایی آن کمک می‌کند. اگر با وجود این موارد باز هم افتادگی سینه بعد از پروتز اتفاق افتاد، می‌توان از عمل لیفتینگ سینه بهره برد. این عمل به زیبایی اندام کمک شایانی می‌کند. در این مواقع با کاهش پوست سینه و بالا کشیدن آن،‌ زیبایی سینه فراهم می‌شود.

مطالب بیشتر: لیفت و پروتز سینه به صورت همزمان

لیفت سینه چگونه افتادگی سینه بعد از پروتز را درمان می کند؟

همانگونه که در این مقاله توضیح داده شد برخی از افراد دچار افتادگی سینه بعد از پروتز می‌شون. تفاوتی نمی‌کند که این مشکل به چه دلیلی رخ داده باشد خوشبختانه روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که به اصلاح فرم سینه و درمان افتادگی بعد از پروتز کمک می‌کنند. یکی از این روش‌ها، لیفت‌ سینه نام دارد. برای این منظور متخصص براساس میزان افتادگی سینه و حجم سینه هر فرد مشخص می‌کند که تکنیک لیفت تا چه اندازه باید اجرا گردد. البته لازم است این نکته را بیان کنیم که جراح سعی می‌کند خط برش را برای لیفت سینه بر روی خطوط ناشی از جراحی‌های قبل ایجاد کند تا میزان زخم بر روی بافت سینه کاهش پیدا نماید.

آیا افتادگی سینه بعد از پروتز همیشه ایجاد می‌شود؟

شاید شما از جمله افرادی هستید که تصمیم گرفته‌اید پروتز سینه را انجام دهید ولی برخی از دوستان شما به دلیل تجربه ناموفق و در نتیجه ابتلا به افتادگی سینه بعد از پروتز، شما را منصرف می‌کنند. لازم است بدانید افتادگی سینه بعد از پروتز سینه، اتفاق همیشگی نیست و برای همه افراد رخ نمی‌دهد. در صورتی که پروتز به درستی در جای خود قرار نگرفته، مراقبت‌های لازم بعد از جراحی را جدی نگرفته باشید و یا در نهایت وزن پروتز انتخابی با وزن و اندازه سینه‌های شما همخوانی نداشته باشد، در این زمان است که افتادگی سینه بعد از پروتز را تجربه خواهد داد.

انتخاب بهترین متخصص در این زمینه کمک می‌کند تا نه تنها بهتر بتوانید توصیه‌های مراقبتی را اجرا کرده بلکه انتخاب پروتز سینه و نحوه جایگذاری آن به بهترین شکل ممکن انجام گیرد. در این صورت شما نتیجه بسیار خوبی را به دست می‌آورید.

خدمات بیشتر: ماموپلاستی

منبع
feldmansurgerydocdoctodaysparent

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫4 نظرها

  1. یک سال و نیم پیش عمل پروتز انجام دادم 400پلی تک
    ولی یکی از سینه ها پایینتر هست
    به نظرم خود پروتز پایینتر کار گذاشته شده.به نظرتون میشه در عمل ترمیمی یکم پروتز رو به سمت بالا بفرستم و از زیر بخیه بخوره؟
    دکتر خودم زیر بار نمیره و میگه خودت حساسی.و کلا بالا بردن پرتز کار سختیه

  2. سلام و احترام
    من يكسال و نيم قبل پروتز ٣٥٠ سي سي منتور گذاشتم خط زير پستان سمت چپ به اندازه يك سانت در سراسر چين سينه متورم هست، متخصص پستان تشخيص سلامتي سينه را داده اند و معتقدند تكنيك جراحي در مورد سينه چپ موفق نبوده و باعث اين تورم و دو خط شدن سينه شده ، امادكتري كه جراحي كردن مطلقا نميپذيرند ،طي يكسال گذشته درد هايي در محلي كه الان متورم هست داشتم و احساس پاره شده زير سينه كه هر وقت مطرح كردم جدي گرفته نشد. الان نميدونم واقعا چه كاري بايد انجام بدم ممنون ميشم راهنماييم كنيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *