جوانسازی پوستمقالات

علت شل شدگی و افتادگی پوست؛ چگونه می توانیم آن را درمان کنیم؟

یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد و به ویژه بانوان را با افزایش سن تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی را چه از نظر ظاهری و چه از نظر روحی برای آنها به وجود می‌آورد شل شدگی و افتادگی پوست صورت است. دلایل متنوعی برای بروز این مشکل پوستی وجود دارند و خوشبختانه انواع روش‌های خانگی و پزشکی نیز برای رفع آن ابداع شده‌اند. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به بحث درمان شل شدگی و افتادگی پوست صورت بپردازیم پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

علت شل شدگی و افتادگی پوست صورت

شل شدگی و افتادگی پوست صورت چیزی است که هر فردی در مقطعی از زندگی خود به دلیل روند طبیعی پیری با آن مواجه خواهد شد. علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در شلی پوست نقش داشته باشند، مانند عوامل درونی و بیرونی، ژنتیک، رژیم غذایی، سبک زندگی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استرس و مصرف سیگار و الکل. گاهی پیروی از یک رژیم غذایی سالم و رژیم ورزشی برای هدف قرار دادن شلی پوست به تنهایی کافی نیست، و شما بایستی برای بهبود وضعیت پوستی خود روی به انواع تکنیک‌های پزشکی بیاورید.

دو جزء حیاتی در ساختار پوست به نام کلاژن و الاستین وجود دارند که بر سلامت و استحکام پوست تأثیر می‌گذارند. متاسفانه با افزایش سن، شروع به از دست دادن این دو جزء کلیدی در بدن می‌کنیم و پوست ما شروع به از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود می‌کند و در نتیجه پوست شل یا افتاده می‌شود.

کلاژن پروتئین ساختاری اصلی است که در پوست و سایر بافت‌های همبند در سراسر بدن یافت می شود. کلاژن را به عنوان “بلوک های سازنده” پوست در نظر می‌گیرند و الاستین پروتئینی است که مانند یک فنر در درون الیاف الاستیک بافت همبند پیچ ​​و تاب می‌خورد و خاصیت ارتجاعی پوست و سایر ساختارهای بدن را به همراه دارد. کلاژن و الاستین در لایه عمیق‌تر پوست به نام درم یافت می‌شوند که درست بالای لایه چربی زیر پوست قرار دارد. پوست ما برای سفت ماندن در نواحی مختلف بدن و به ویژه صورت نیاز به کلاژن و الاستین دارد.

با افزایش سن، بدن ما شروع به توقف تولید کلاژن و الاستین می‌کند، بنابراین از طرفی بنا به اتفاقات درونی که به دلیل پیری درون بدن ما میفتد از میزان تولید کلاژن و الاستین در بدن کاسته می‌شود، بدین صورت که از سن 20 سالگی به بعد بدن شما شروع به تولید 1٪ کلاژن کمتر در سال می‌کند و پوست شکننده‌تر و نازک‌تر می‌شود. سایر عوامل داخلی، مانند غدد عرق و چربی، در طول سال‌ها شروع به کاهش عملکرد کلی می‌کنند. غدد چربی ما (غدد چربی) مسئول حفظ رطوبت و انعطاف پذیری طبیعی پوست هستند. با کاهش تولید این غدد، پوست خشک‌تر می‌شود و در نتیجه خطوط/چروک‌های ظریف ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر عوامل بیرونی موثر در پیری پوست که ناشی از عوامل محیطی از جمله رادیکال‌های آزاد، سموم، آلاینده‌ها و اشعه ماوراء بنفش هستند نیز پوست را دچار آسیب کرده و به مرور زمان دچار شل شدگی و افتادگی می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها عناصر کلیدی برای جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد هستند، بنابراین گنجاندن آنها در رژیم غذایی و رژیم مراقبت از پوست ضروری است. چند آنتی اکسیدان کلیدی عبارتند از ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A (رتینول) و چای سبز.

در کنار رژیم غذایی و سبک زندگی، محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خوشید نیز ضروری است. از آنجائیکه قرار گرفتن در معرض آفتاب حدود 85 درصد از پیری پوست را تشکیل می‌دهد، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر باید به بخشی از برنامه روزانه شما تبدیل شود.

مطالب بیشتر: لیفت گونه با اندوتاین

روش های پشیگیری از افتادگی پوست در سنین بالا

روش‌های متعددی برای پیشگیری از شلی و افتادگی پوست صورت با افزایش سن وجود دارد، یکی از این راه‌ها دوری کردن از عواملی است که خود در شلی پوست نقش دارند. از جمله راه‌های پیشگیری از بروز این مشکل پوستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از مواد غذایی سالم سرشار از آنتی اکسیدان و چربی‌های سالم تا حدود زیادی در به تاخیر انداختن علائم پیری پوست نقش دارد. از جمله مواد غذایی سالم می‌توان به مواد حاوی انواع  ویتامین‌های A ، C و E اشاره کرد چرا که این ویتامین‌ها پوست را از رادیکال‌های آزاد در امان نگه می‌دارند. همچنین سرعت ترمیم پوست را افزایش می‌دهند.

هر کدام از این ویتامین‌ها نقش خاصی در سلامتی بدن و به ویژه پوست ایفا می‌کنند به عنوان مثال ویتامین A به تامین آب لایه‌های زیرین پوست کمک می‌کند، یا ویتامین C در محافظت از الیاف سفت کننده پوست مانند کلاژن و الاستین نقش دارد و ویتامین E نیز از پوست در برابر آسیب نور خورشید محافظت می‌کند. از جمله مواد غذایی حاوی این نوع ویتامین‌ها می‌توان به انواع مختلف سبزیجاتی که برگ سبز دارند و میوه‌‌ها اشاره کرد. هویج، پرتقال، طالبی، فلفل سبز، مرکبات، کیوی، پاپایا، بروکلی، کلم بروکلی، اسفناج و گروه بزرگی از سبزیجات برگ دار جز مواد غذایی حاوی انواع ویتامین‌های ذکر شده هستند.

مطالب بیشتر: پلاسما تراپی

روش های پشیگیری از افتادگی پوست در سنین بالا

اسید چرب‌های ضروری مانند امگا ۳ و امگا ۶ پوست را تغذیه کرده و آن را انعطاف‌پذیر و صاف می‌کنند. این روغن‌ها با خشکی و چین و چروک پوست مبارزه می‌کنند. ماهی‌، آجیل، انواع روغن‌های سالمی چون روغن زیتون، کانولا و روغن هسته انگور جزء مواد غذایی حاوی اسیدهای چربی ضروری به حساب می‌آیند.

بیوتین نیز از دیگر مواد حاوی خاصیت‌های مفید برای پوست  است، اهمیت این ویتامین را می‌توان از وجود بیماری‌های پوستی چون درماتیت، پوست پوست شدن و آلوپسی دانست که چرا در اثر کمبود بیوتین در بدن این مشکلات بروز می‌کنند. از منابع غذایی حاوی بیوتین می‌توان به سبزیجات دارای برگ سبز، آجیل، شیر، تخم مرغ، بلغور جو دو سر و برنج اشاره کرد.

نوشیدن چای سبز نیز از دیگر مواردی است که بهتر است در رژیم غذایی خود بگنجانید چون حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که از بروز التهاب پیشگیری کرده و آسیب سلولی را کند و پوست را در برابر تابش آفتاب محافظت می‌کند. علاوه بر پیروی از رژیم غذایی استاندارد از جمه موارد دیگر تاثیرگذار در پیشگیری از شلی و افتادگی پوست با افزایش سن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای آبرسانی به پوست و دفع سموم، مقدار زیادی آب بنوشید.
  • یک سرم و یا کرم سفت کننده با کیفیت حاوی رتینوئید، ویتامین E و ویتامین C بزنید.
  • ورزش کنید تا عضله بسازید چرا که عضلات قوی پوست را محکم نگاه می‌دارند.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • از میزان استرس خود بکاهید.
  • سیگار نکشید چرا که باعث کاهش انطعاف‌پذیری پوست و کاهش میزان تولید کلاژن در پوست می‌شود.
  • مصرف الکل را کاهش دهید.

درمان های خانگی افتادگی پوست صورت

به دلیل میزان خطرات احتمالی کمتر و هزینه کمتری که استفاده از انواع تکنیک‌های خانگی برای رفع شل شدگی و افتادگی پوست صورت دارد بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که قبل از مراجعه به کلینیک و روی آوردن به روش‌های پزشکی، روش‌های درمان خانگی را امتحان کنند. البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که استفاده از انواع ماسک‌های خانگی نیز ممکن است سبب بروز برخی حساسیت‌ها در افراد شود به همین دلیل توصیه می‌شود حتما قبل از استعمال ماسک به صورت روی بازوان خود آنها را تست کنید.

درمان های خانگی افتادگی پوست صورت

استفاده از انواع روغن‌های طبیعی درمان کننده افتادگی پوست

با ماساژ دادن پوست با استفاده از انواع روغن‌های طبیعی تا حدود زیادی می‌توان در جوان و شاداب سازی پوست نقش داشت. از جمله روغن‌های مهم مفید برای پوست می‌‎توان موارد زیر را نام برد:

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی انواع ویتامین‌های A و E است  که از پیری پوست پیشگیری کرده و در حفظ نرمی و لطافت پوست نقش دارد. از اینرو باعث سفت شدن بافت‌های پوستی و جلوگیری از ایجاد شلی و افتادگی پوست صورت می‌شود. بهترین زمان برای استفاده از روغن زیتون شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب و بعد از شست‌وشوی روزانه صورت است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها است که با رادیکال‌های آزاد پوست مبارزه کرده و مانع از کاهش فعالیت‌های سلول‌های پوستی حتی در سنین پیری می‌شود.

روغن ویتامین E

ویتامین E از جمله ویتامین‌های مهم دخیل در شادابی و طراوت پوست است، این ویتامین نیز با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از پیری پوست با افزایش سن پیشگیری می‌کند.

روغن آرگان

روغن آرگان یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین روغن‌های طبیعی است که با حفظ خاصیت ارتجاعی پوست از  شل شدن و افتادگی پوست صورت جلوگیری می‌کند.

روغن بادام

روغن بادام منبعی غنی از ویتامین E است. همانطور که پیشتر نیز گفته شد این ویتامین یکی از ویتامین‌های جوان‌کننده پوست است که حالت ارتجاعی آن را حفظ کرده و باعث سفتی پوست می‌شود. از طرفی روغن بادام رطوبت پوست را حفظ کرده و از خشکی و تحلیل بافت‌های پوستی پیشگیری می‌کند.

از انواع ماسک‌های خانگی مهم در حفظ سلامت پوست که از شلی و افتادگی پوست صورت با افزایش سن نیز جلوگیری می‌کنند می‌توان موارد زیر را نام برد:

ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است به همین دلیل می‌توان مواد مغذی لازم را برای پوست تامین کرده و تولید کلاژن را تحریک کند. از سوی دیگر عناصر هیدرولیپید موجود در سفیده تخم‌مرغ باعث بهبود حالت ارتجاعی پوست شده و شلی و افتادگی پوست را از بین می‌برد. برای تهیه این ماسک کافیست دو عدد سفیده تخم مرغ را تا حدی که به حال فومی درآید هم زده و به پوست خود بمالید و بعد از چند دقیقه بشویید.

ماسک عسل

عسل به خواص درمانی فراوانی که دارد مشهور است، خاصیت آنتی اکسیدانی این ترکیب شگفت‌انگیز در حفظ شادابی و طراوت پوست نقش بسزایی دارد. در صورت استفاده از ماسک عسل که در ترکیب با موادی چون آب لیموی تازه یا روغن زیتون تهیه می‌شود می‌توانید از شلی و افتادگی پوست صورت تا حدود زیادی پیشگیری کنید.

ماسک خیار

خیار حاوی ویتامین C و کافئیک است که به عنوان یک میوه ضد التهاب شناخته می‌شود. از سوی دیگر این ماده غذایی یکی از تونرهای طبیعی پوست به حساب می‌آید که از تجمع آلودگی در منافذ پوستی پیشگیری کرده و با باز کردن روزنه‌های پوست به حفظ شادابی و طراوت آن کمک می‌کند.

درمان پزشکی و سریع شل شدگی پوست صورت

روش‌های خانگی ذکر شده بیشتر برای افراد جوانی که هنوز میزان شلی و افتادگی پوست صورت آنها پیشرفت چندانی نکرده است موثر واقع خواهد شد به ویژه اگر صبوری به خرج داده و در استفاده از روش‌های خانگی مداومت به خرج دهند. برخی افراد به دلیل شدت بالای افتادگی پوستشان ممکن است روش‌های خانگی برای آن‌ها پاسخگو نبوده و یا صبر و حوصله برای مداومت در استفاده از این مواد برای مشاهده اثرات آن در طولانی مدت نداشته باشند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر روش‌های پزشکی برای درمان شل شدگی و افتادگی پوست صورت بسیار مورد استقبال زیباجویان عزیز واقع شده‌اند. از جمله مزایای استفاده از این تکنیک‌ها غیر تهاجمی بودن و داشتن نتایج موثر و سریع  است. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:درمان افتادگی پوست

روش ار اف فرکشنال

دستگاه آر اف یک دستگاه رادیوفرکانسی است که استفاده از آن مزیت‌های زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به برطرف کردن چین و چروک‌های پوست و لیفت صورت اشاره کرد. روش کار این دستگاه بر پایه ایجاد حرارت در ناحیه درم است که باعث تحریک کلاژن سازی در پوست و به دنبال آن جوانسازی پوست می‌شود.

روش تزریق ژل

تزریق ژل از دیگر روش‌های درمان شل شدگی و افتادگی پوست صورت است که در دو نوع قابل جذب و غیر قابل جذب به کار می‌روند. به دلیل عوارض جانبی ناشی از استفاه از ژل‌های غیرقابل جذب استفاده از آنها در سال‌های اخیر به طور چشمگیری کاهش یافته است.  خوشبختانه امروزه انواع ژل‌های برپایه هیالورونیک اسید که از جمله مواد طبیعی تولید شده در بدن است ساخته شده‌اند که عوارض جانبی کمتر و اثر بیشتری دارند و بسته به برند ژل خریداری شده ماندگاریشان نیز متغیر است.

تزریق بوتاکس

در صورتی که افتادگی خفیف در پوست خود دارید تزریق بوتاکس توصیه می‌شود، این تکنیک اثری سریع داشته و استفاده از آن نیز آسان است.

روش تزریق چربی

از دیگر دلایلی که می‌توان برای شل شدگی و افتادگی پوست صورت نام برد کاهش حجم چربی پوست است. بنابراین تزریق چربی که از بدن خود فرد گرفته شده نیز از جمله روش‌های رفع این مشکل پوستی است که ایمن و کم عارضه نیز به حساب می‌آیند. تزریق چربی می‌تواند خشکی پوست را نیز درمان کند و روند پیری صورت را به تعویق بیاندازد.

جوانسازی صورت با لیزر

در روش  جوانسازی صورت با لیزر از تابش پرتوهای پرتوان نوری به اپیدرم و نفوذ آنها به لایه‌های زیرین پوست استفاده می‌شود که در آن  سلول‌های پوستیرا وادار به تولید کلاژن و الاستین می‌شوند. یکی از مزایای استفاده از این تکنیک بازگرداندن خاصیت ارتجاعی پوست است از سوی دیگر گردش خون در پوست را نیز افزایش داده و  از این طریق منجر به افزایش ترشح فاکتورهای جوانساز پوست می‌شود؛ در نتیجه در کم‌ترین زمان ممکن پوست فرد لیفت می‌شود.

شما عزیزان می‌توانید برای انجام بسیاری از اقدامات زیبایی از جمله استفاده از انواع تکنیک‌های ذکر شده برای رفع شل شدگی و افتادگی پوست صورت  با مراجعه به کلینیک تخصصی زیبایی دکتر سعید شیرنگی یا تماس با شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما در این کلینیک مشاوره داشته و بهترین روش‌های خلاصی از شر افتادگی پوست را  متناسب با درجه شلی و افتادگی پوستتان انتخاب کرده و از هزینه‌های دقیق آن نیز اطلاعات کامل را جویا شوید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *