جراحی زیبایی سینهمقالات

آیا شیردهی بعد از پروتز سینه امکان پذیر است؟

پروتز سینه به عنوان یکی از عمل‌های جراحی که سال‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی از دغدغه‌های افرادی است که قصد دارند به فرزند خود در آینده شیر دهند. سوال همیشگی آنها است که شیردهی بعد از پروتز سینه امکان پذیر است یا نه؟ یا شیر دادن بعد از پروتز سینه مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند؟ در این مقاله سعی می‌کنیم ارتباط پروتز سینه با شیردهی را مورد بررسی قرار دهیم تا بیشتر با مشکلات و راه حل آنها آشنا شوید. به علاوه توصیه ی پزشکان معروف و ماهری مانند دکتر شیرنگی را در این زمینه بدانید.

اینفوگرافی پروتز سینه در دوران شیردهی
اینفوگرافی پروتز سینه در دوران شیردهی

کاربرد پروتز سینه

پروتز سینه عمل جراحی زیبایی اندام است که افراد زیادی متقاضی آن هستند. این عمل برای گروه مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛

  1. کسانی که از همان ابتدا سینه‌های کوچکی داشتند،
  2. افرادی که بعد از شیردهی احساس می‌کنند سینه آن‌ها کوچک شده است،
  3. افرادی که به دلیل بیماری‌های مختلف ممکن است سینه خود را برداشته باشند و …

پروتز سینه در اصل تشکیل شده از محلول آب و نمک یا یک سلیکون است که می‌تواند در سینه جایگذاری شود. این مواد حجم آن را افزایش داده و اندام خوش فرم تری به فرد می‌دهد. در اکثر موارد این عمل در سنین جوانی انجام می‌شود و ممکن است فرد قصد داشته باشد تا در آینده فرزندآوری را از سر بگیرد. از این رو این سوال برای او پیش آید که شیر دادن بعد از پروتز سینه چگونه است و آیا پروتز سینه و شیردهی با همدیگر امکان پذیرند؟

آیا پروتز سینه برای شیردهی خطرناک است؟

در اصل دغدغه برخی از مادران این است که آیا این موادی که در سینه جایگذاری می‌شود، بر روی ترکیبات شیر اثر دارد یا نه و آیا ممکن است پروتز دارای مواد سمی و یا نامناسب برای کودک باشد و به سلامت او آسیب بزند؟

البته باید به این نکته اشاره کرد که پروتزهای اصل و با کیفیت که در مراکز معتبر و توسط پزشک حاذف برای بیمار جایگذاری می‌شود، یک ترکیب کاملا استاندارد است و هیچ تاثیری روی شیر مادر نخواهد داشت. از این نظر نگرانی برای مادران شیرده وجود ندارد. این پروتزها ترکیبات کاملا طبیعی هستند و نمی‌توانند وارد شیر شوند.

مطالب بیشتر: پروتز سینه و لیفت به طور همزمان

آیا پروتز سینه بر روی شیردهی تاثیر دارد؟

خیر پروتز سینه آسیبی از این منظر وارد نمی‌کند و کسانی که دچار مشکل در شیردهی می‌شوند، به دلیل برش نادرست در بافت سینه، آسیبی به مجراهای شیر وارد شده است.

دوره نقاهت پروتز سینه

تقریبا یک تا دو هفته زمان لازم است تا عوارض جانبی برطرف شوند. البته تا یک ماه نباید فعالیت سنگین انجام دهید.

کاندید مناسب برای پروتز سینه

افرادی که ذاتا سینه‌های کوچک دارند.

کسانی که بعد از شیردهی دچار افتادگی سینه شده‌اند.

کسانی که به دلیل سرطان، بافت سینه را تخلیه کرده و اکنون تقارن در سینه ندارند.

آیا پروتز سینه می تواند از عمل شیردهی جلوگیری کند؟

مسئله دیگر این است که تاثیر پروتز سینه بر شیردهی چیست؟ آیا بعد از این که پروتز سینه در قسمت انتهای سینه جای گرفت، این امکان وجود دارد که شیر تولید نشود و مادر قادر به شیردهی به فرزند خود نباشد؟

پروتز سینه در قسمت انتهایی سینه قرار می‌گیرد و با توجه به حجمی که فرد انتخاب می‌کند، ممکن است اندازه آن متفاوت باشد. یک نکته را باید در نظر داشته باشید مهمترین چیزی که باعث می‌شود تا مشکلات شیردهی پس از پروتز سینه وجود داشته باشد، نوع برشی است که برای جایگذاری پروتز در سینه انجام می‌گیرد. در برخی افراد مشاهده شده است که شیردهی با پروتز سینه دچار اختلال شده است. این موضوع در اکثر موارد به دلیل وجود یک جسم اضافی در سینه نیست، بلکه برش‌هایی که روی قسمت‌های مختلف سینه انجام شده است ممکن است مجراهای شیر را دچار آسیب کند.

 البته این اختلال همیشه وجود ندارد و اگر زیر یک نظر یک پزشک خوب و ماهر مانند دکتر شیرنگی که تجربه بالایی در پروتز سینه دارد، این عمل را انجام دهید، شیردهی با پروتز نیز برایتان امکان پذیر خواهد بود.

مطالب بیشتر: افتادگی سینه بعد از پروتز سینه

راه حل مشکلات احتمالی پروتز سینه روی شیردهی

برای اینکه مشکل تاثیر پروتز سینه بر شیردهی را به حداقل برسانید، راه‌حل‌هایی نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. مهم‌ترین موضوع این است که به یک پزشک ماهر و با تجربه مانند دکتر شیرنگی مراجعه کنید که بتواند برای جلوگیری از این مشکلات در آینده بهترین روش جراحی را برای شما به کار گیرد.

دکتر شیرنگی، در جلسات مشاوره که با بیمار ترتیب می‌دهد، تمام این موارد را بررسی کرده و تمام تلاش خود را می‌کند تا ایده‌آل‌ترین روش را برای پروتز سینه به کار گیرد. حتی ممکن است پزشک به شما توصیه کند که عمل جراحی سینه را به بعد از شیردهی و از شیر گرفتن کودک خود موکول کنید. در اینصورت خطرات احتمالی به حداقل می‌رسد و تاثیر مشکلات پروتز سینه و شیر دهی را نخواهید داشت.

با توجه به اینکه شیر مادر برای کودک اهمیت زیادی دارد و مادر ترجیح می‌دهد تا این نعمت را از فرزند خود دریغ نکند، بهترین گزینه صبر کردن تا زمانی است که کودک خود را از شیر می‌گیرد. در صورتی که اصرار دارید حتما عمل پروتز را انجام دهید باید پزشک مهارت بالایی داشته باشد تا برش‌هایی که روی سینه انجام می‌دهد اختلالی در شیردهی و مجراهای شیر ایجاد نکند.

مطالب بیشتر: پروتز سینه

جمع بندی اثرات پروتز سینه بر شیردهی

پروتز سینه به عنوان یک عمل زیبای سینه است که افراد زیادی که سینه‌های کوچک دارند به آن تمایل نشان می‌دهند؛ اما ممکن است نگران شیردهی با پروتز سینه باشند. با توجه به اینکه ممکن است مجراهای عبور شیر، در برش‌هایی که برای جایگذاری پروتز انجام می‌گیرد، دچار مشکل شوند، باید این عمل زیر نظر یک پزشک ماهر و با تجربه انجام گیرد. دکتر شیرنگی به بیماران خود توصیه می‌کند که تا حد امکان این عمل را به بعد از شیردهی موکول کنند. البته ناگفته نماند ایشان در عمل‌های جراحی خود بسیار ماهرانه عمل کرده و در برش‌هایی که روی سینه انجام می‌دهند ظرافت بالایی به خرج می‌دهند تا هیچ مشکلی برای فرد در آینده وجود نداشته باشد. بدین صورت شیردهی با پروتز سینه بتواند با کمترین ایراد ایجاد شود.

نکات ضروری برای آمادگی قبل از پروتز سینه

اقدامات قبل از جراحی پروتز سینه

پروتز سینه یکی از عمل‌های زیبایی در بین خانم‌ها است که در چند سال اخیر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. با توجه به اینکه این جراحی امکان فرم دادن به سینه‌ها را برای خانم‌ها فراهم کرده و در نتیجه شما می‌توانید به تناسب اندام ‌ایده‌آل برسید، به همین دلیل است که جراحی پروتز سینه به عنوان یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی شناخته می‌شود. اما در صورتی که تصمیم دارید این عمل زیبایی را انجام دهید فراموش نکنید که قبل از هر چیز باید آمادگی‌های لازم را کسب کنید. البته در جلسه مشاوره متخصص پیرامون این موضوع با شما صحبت خواهد کرد. به طور کلی لازم است نکات زیر را رعایت نمایید:

  1. از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات حداقل به مدت یک ماه قبل از عمل زیبایی پروتز سینه خودداری نمایید.
  2. با توجه به اینکه مصرف دارو‌های رقیق‌کننده خون، برخی از مکمل‌های گیاهی و ویتأمین e احتمال خونریزی در جریان جراحی پروتز سینه را افزایش می‌دهند، این مواد نیز حداقل به مدت دو هفته قبل از عمل باید کنار گذاشته شوند.
  3. لازم است خانم‌ها قبل از جراحی پروتز سینه حتماً تست حاملگی را انجام دهند تا در صورت بارداری، جراحی به زمان دیگری موکول گردد.
  4. روزی که قرار است جراحی را انجام دهید حتماً استحمام کرده و از طرف دیگر لباس دکمه‌دار بپوشید که برای تعویض آن دچار مشکل نشوید.

مدت زمان بهبودی بعد از جراحی پروتز سینه

یکی از سؤالاتی که تقریباً همه مراجعه‌کنندگان از آقای دکتر شیرنگی مطرح می‌کنند، مدت زمان بهبودی بعد از جراحی پروتز سینه است. قطعاً همه بانوان دوست دارند نقاهت با سرعت زیادی سپری شده و بتوانند به شرایط عادی زندگی برگردند. به طور کلی بین یک تا دو هفته زمان لازم است تا عوارض ناشی از جراحی پروتز سینه برطرف گردد. در این مدت شما باید از خود بسیار مراقبت کنید تا زخم‌ها دچار مشکل نشوند. اما در صورتی که اهل ورزش کردن هستید به شما توصیه می‌کنیم حداقل به مدت یک ماه بعد از جراحی به سراغ ورزش و فعالیت‌های سنگین نروید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *