تامپون بینی چیست؟ آیا خارج کردن تامپون دردناک است؟

جراحی بینی یا رینوپلاستی که یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی در ایران است و برخی اوقات با اهداف درمانی نیز انجام می‌شود؛ ظرافت‌های زیادی دارد. به دلیل ظرافت‌های زیاد این عمل، عوامل متعددی در موفقیت آن نقش دارند. پزشک جراح برای رسیدن به نتایج مطلوب‌تر در جراحی از تامپون بینی، اسپیلنت و چسب، بعد از عمل بینی استفاده می‌کند. تامپون یا مش از جنس فوم، گاز استریل و پنبه است که به منظور کاهش خونریزی بعد از عمل، کاهش تورم بینی، کوتاه شدن دوران نقاهت، حفظ دیواره بینی، جذب مخاط بینی توسط مش و حفظ ساختار غضروف بینی قرار داده می‌شود. افرادی که عمل بینی انجام داده‌اند؛ سوالات زیادی در خصوص خارج کردن تامپون بینی می‌پرسند. در ادامه مطلب به سوالاتی چون چگونه تامپون بینی را خارج کنیم؟ بعد از در آوردن تامپون بینی چه باید کرد؟ جواب داده می‌شود.

برای اطلاع از هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

اینفوگرافیک تامپون بینی

نکته: این مطلب صرفا جنبه اطلاع رسانی داشته و در کلینیک دکتر سعید شیرنگی انجام نمی‌شود.

تامپون بینی چند روز باید بماند؟

زمان کشیدن تامپون بینی را جراح بینی تعیین می‌کند که این زمان می‌تواند بین 4 ساعت تا 4 روز متغیر باشد. عواملی مانند نحوه عمل، میزان خونریزی بعد از عمل، میزان تغییرات ایجاد شده در بافت بینی، هدف از انجام عمل و … می‌توانند تعیینکننده زمان خارج کردن تامپون باشند. به عنوان مثال اگر هدف از جراحی بینی، درمان انحراف باشد ممکن است تامپون تا 24 ساعت در داخل بینی وجود داشته باشد. اگر فرد جزء سالمندان باشد یا به بیماری‌های تنفسی دچار باشد، از مش برای او استفاده نمی‌شود. در چند سال گذشته برخی از پزشکان توصیه می‌کردند که تامپون چندین روز داخل بینی وجود داشته باشد. با گذشت زمان پزشکان متوجه شدند که استفاده بیش از حد از تامپون می‌تواند عوارضی مانند نکروز و عفونت بافت داخلی بینی را به وجود آورد. به همین سبب در حال حاضر نهایتاً 4 روز از مش بینی استفاده می‌شود.

زمانی که تامپون در بینی وجود دارد، ممکن است فرد احساس خوشایندی نداشته باشد و تنفس برای او سخت‌تر باشد. تنفس افراد در هنگامی که تامپون در بینی وجود دارد، به صورت دهانی انجام می‌شود. این افراد دچار خشکی دهان و حلق می‌شوند که پیشنهاد می‌شود تا خارج شدن تامپون از بینی، مایعات فراوان مصرف کنند. تنفس بعد از کشیدن تامپون می‌تواند از طریق بینی انجام شود اما ممکن است برخی افراد دچار مشکل در تنفس شوند که علت آن می‌تواند خشکی بینی باشد که پزشک برای رفع این مشکل، اسپری سدیم کلراید تجویز می‌کند.

تامپون بینی چند روز باید بماند؟

مراقبت های بعد از کشیدن تامپون بینی

مراقبت های بعد از در آوردن تامپون بینی اهمیت زیادی دارند زیرا تامپون در همان روز اول از بینی خارج می‌شود در حالی که فرد همچنان دچار تورم، التهاب و درد بینی است. از طرفی استخوان و غضروف بینی آسیب‌پذیر است و اگر مراقبت های بعد از کشیدن تامپون بینی به خوبی انجام نشود، نتایج عمل مطلوب نخواهد شد. مهم‌ترین روش‌های مراقبتی عبارتند از:

استفاده از کمپرس گرم: کمپرس گرم باعث کاهش درد و تورم بینی می‌شود و به فرد کمک می‌کند تا بهتر بتواند دوران نقاهت را پشت سر بگذارد.

استراحت کردن: فرد باید بعد از درآوردن تامپون از بینی، به خوبی استراحت کند و از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین پرهیز کند.

خوابیدن با بالا نگه داشتن سر: برای جلوگیری از تورم و کبودی بیشتر، باید هنگام خوابیدن سر را بالا نگه داشت. بهتر است افراد هنگام استراحت چند بالشت در زیر سر خود قرار دهند.

دراوردن تامپون از بینی

هدف از استفاده از تامپون بینی
  1. کمک به فرم گرفتن بینی
  2. جلوگیری از انحراف غضروف بینی
  3. جلوگیری از خونریزی
مدت زمان ماندن تامپون در بینی حداکثر تا یک روز
انواع تامپون بینی
  1. گاز یا پنبه استریل شده
  2. فیتیله آماده
  3. تامپون‌های مجهز به لوله هوا
  4. فیتیله بینی آماده دارای نخ
معایب استفاده از تامپون درد و خونریزی اندک در هنگام گذاشتن و درآوردن تامپون
جایگزین تامپون اسپلینت‌های سیلیکونی که یک کانال باز در وسط خود داشته و به تنفس بهتر فرد کمک می‌کنند.

آیا درآوردن تامپون بینی درد دارد؟

برخی از افراد هنگام خارج کردن تامپون بینی استرس زیادی را متحمل می‌شوند که یکی از دلایل این استرس، تصوراتی است که درمورد خارج شدن تامپون دارند. احساس درد با روش درآوردن تامپون از بینی، ارتباط مستقیمی دارد. در حال حاضر در ساختار تامپون‌ها تغییراتی ایجاد شده است که خارج کردن آن‌ها به راحتی انجام می‌شود و فرد درد خیلی خفیفی را احساس می‌کند. از طرفی یک جراح حاذق برای خارج کردن مش، از روش‌هایی استفاده می‌کند که فد کمترین درد را احساس کند. استفاده از داروهای بی‌حسی و ضد احتقان در هنگام خارج کردن تامپون، باعث می‌شود تا فرد هچگونه احساس ناراحتی نکند.

علاوه بر درد، در خصوص گرفتگی بینی بعد از در آوردن تامپون نیز سوالات زیادی وجود دارد. افراد باید بدانند که ممکن است بعد از رینوپلاستی و درآوردن تامپون از بینی، احساس گرفتگی در بینی داشته باشند. تا زمانی که تورم و التهاب بینی از بین برود احساس گرفتگی طبیعی خواهد بود و با بهبود ورم‌ها و زخم‌های داخل بینی این احساس از بین می‌رود و فرد به حالت عادی بازمی‌گردد مگر اینکه در طی عمل جراحی، انسداد مجاری بینی رخ داده باشد و دیواره جانبی بیش از حد تنگ شده باشد که در این صورت ممکن است عمل جراحی مجدداً تکرار شود. برای جلوگیری از این عارضه افراد باید در انتخاب پزشک نهایت دقت را داشته باشند.

خارج کردن تامپون بینی

مراجعه به بهترین پزشک جراح بینی

انجام تحقیقات در خصوص جراحان بینی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا برخی از پزشکان در حین عمل جراحی، اصلاح شاخک‌ها و توربین‌های تنفسی را به خوبی انجام نمی‌دهند و ممکن است افراد بعد از عمل بینی دچار مشکلات تنفسی شوند. جراحان برتر با استفاده از روش‌های مدرن جراحی، عمل رینوپلاستی را به گونه‌ای انجام می‌دهند که شاخک‌های تنفسی به خوبی اصلاح شوند و فرد علاوه بر ظاهری زیبا بتواند به خوبی نیز نفس بکشد. دکتر شیرنگی یکی از بهترین جراحان زیبایی است که می‌تواند بدون عوارض جانبی و بدون نیاز به قرار دادن تامپون در بینی بعد از جراحی و با بهترین نتایج، رینوپلاستی را انجام دهد.

همانگونه که گفته شد استفاده از تامپون بینی بعد از جراحی رینوپلاستی یکی از ملزوماتی است که متخصصان براساس نحوه عمل و شدت جراحی، مدت زمان وجود تامپون در بینی را تعیین می‌کنند. سه دلیل اصلی برای استفاده از باند بینی یا تامپون بینی وجود دارد:

1. زمانی که تامپون در داخل بینی قرار می‌گیرد، به غشای تیغه بینی فشاری وارد کرده و همین فشار باعث می‌شود استخوان به راحتی ترمیم شود. از سوی دیگر همین فشار، به جلوگیری از جمع شدن خون در زیر پوست نیز کمک می‌کند.
  2. با توجه به فشار بسیار جزئی که توسط تامپون به بینی وارد می‌شود، احتمال خونریزی کاهش خواهد یافت.
  3. در نهایت اینکه وجود تامپون بینی به شکل‌گیری بهتر تیغه میانی برای حفظ نتیجه نهایی عمل کمک خواهد کرد.

یکی از نگرانی‌های افراد برای انجام جراحی بینی، خونریزی ناشی از کشیدن تامپون بینی است. البته خوشبختانه تکنیک‌های پیشرفته برای این منظور وجود دارد که کمک می‌کند فرد در حین کشیدن تامپون بینی، کمترین درد را تجربه کند. از سوی دیگر همین تکنیک‌ها به جلوگیری از خونریزی بعد از کشیدن تامپون بینی کمک خواهد کرد. برای مثال متخصص یک لوله مخصوص را وارد مجرای بینی می‌کند که این لوله کمک می‌کند فضای بسیار کمی در داخل بینی ایجاد شده و از سوی دیگر امکان تزریق بی‌حسی در داخل بینی وجود داشته باشد. بنابراین خارج کردن تامپون با کمترین درد و خونریزی همراه خواهد بود. البته خونریزی بعد از درآوردن تامپون بینی تا حدودی طبیعی است. جراح بینی برای کاهش خونریزی بعد از خارج شدن تامپون راهکارهایی ارائه می‌دهد که با این راهکارها خونریزی کاهش پیدا کند. کج کردن سر به سمت جلو در هنگام خارج کردن تامپون، استفاده از قطره‌های بینی و سرم‌های شست و شوی تجویزی این خونریزی را قطع خواهند کرد. ممکن است جراح برای کاهش خونریزی روش کمپرس سرد برای کناره‌های بینی را توصیه کند.

انواع تامپون بینی

انواع مختلفی از تامپون‌ های بینی وجود دارند که متخصص براساس شدت جراحی و وضعیت فعلی بینی شما از تامپون مناسب استفاده خواهد کرد. مهمترین و رایج‌ترین انواع تامپون‌های بینی عبارتند از:

1. گاز یا پنبه استریل شده
  2. فیتیله آماده
  3. تامپون‌های مجهز به لوله هوا
  4. فیتیله بینی آماده دارای نخ

عوارض و مشکلات استفاده از تامپون بینی

همانگونه که در مقاله گفته شد متخصص براساس شرایط فعلی بینی شما بعد از عمل تعیین می‌کند که تامپون از چه نوعی و برای چه مدت در داخل بینی باقی بماند. اما متأسفانه استفاده از تامپون عواقبی را نیز به همراه خواهد داشت. برای مثال زمانی که تامپون وارد بینی می‌شود خونریزی رخ می‌دهد. اما این عارضه تنها چند دقیقه طول کشیده و متخصص برای این‌که این مشکل‌ سریعا برطرف شود از قطره‌های منقبض‌کننده عروق خونی استفاده خواهد کرد. بعد از چند روز براساس دستورالعملی که پزشک برای شستشوی بینی ارائه کرده است، می‌توانید لخته‌های خون در داخل مجرای بینی را خارج کنید. عارضه دیگر که به دنبال ورود تامپون به داخل بینی رخ می‌دهد، مسأله درد است که البته جزئی بوده و با مصرف مسکن‌های تجویز شده توسط متخصص این مشکل برطرف می‌گردد.

عوارض و مشکلات استفاده از تامپون بینی

آیا عمل بینی بدون تامپون امکان پذیر است؟

باتوجه به عارضه‌هایی که برای ورود تامپون به داخل بینی وجود دارد، برخی از مراجعه‌کنندگان از جراح درخواست می‌کنند عمل بینی بدون تامپون انجام گیرد. در چنین شرایطی باید جایگزین تامپون یعنی اسپلینت داخلی استفاده گردد. اسپلینت‌ها از جنس سیلیکون بوده و یک کانال باز در وسط آن‌ها وجود دارد. این کانال امکان تنفس را برای فرد فراهم خواهد کرد.

یک نظر

1. خوبه ک شما از تامپون استفاده نمی کنید خاهر من تامپون زد واقعا خیلی اذیت شد همش اشک می ریخت